Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Vandaag weer een echt audiofiele dag gehad.

Sinds enige tijd staan de Apogees Centaur van m'n broer op de zolder... Daar heeft hij z'n set n.l. naartoe verplaatst. De andere luisterkamer was te smal en had verkeerde verhoudingen om muziek ooit goed te laten klinken (6x2,8x2,5). Maar op de zolder klinkt het ook niet perfect. Zeker met de Apogees niet. Deze hebben n.l. gesloten kasten voor het laag. Hierin zit een woofer van ca. 18 cm. Bovendien hebben ze een erg laag rendement. Ik heb het altijd prachtig klinkende speakers gevonden. Alleen het laag bleef wat achter.

Enkele maanden geleden hebben we de opstelling van de speakers al eens geoptimaliseerd, maar nu ik met een meetmicrofoon en betere software kan meten is e.e.a. beter uit te voeren. Vandaag hebben we dus opnieuw gemeten. Maar daar is eigenlijk niks schokkends uitgekomen. De speakers zijn op precies dezelfde plaats blijven staan, alleen de luisterstoel is ca. 30 cm naar voor geschoven. Het meet nu allemaal perfect. Ondanks dat er aan de kamer nauwelijks iets aan de akoestiek is gedaan, heeft deze zolder een extreem korte nalgalmtijd. Bovendien meet de frequentiekarakteristiek erg mooi recht. Pieken blijven binnen de plus of min 10 dB. Er is wel te zien dat onder de 60 Hz.het laag behoorlijk steil afvalt.

De watervaldiagrammen zijn eigenlijk ook voorbeeldig.

Maar toch... de muziek mist wat levendigheid. Of dit aan het extreem lage rendement ligt, of aan het diepe laag wat ontbreekt. Ik weet 't niet. het klinkt allemaal prachtig, maar het swingt niet zoals ik thuis gewend ben. Nu is de electronica (op de CD speler na) gelijk aan de mijne, dus daar kan het verschil niet zitten. De akoestiek lijkt ook behoorlijk in orde... Dus toch maar eens andere speakers proberen..?? Maar welke..?? de Apogees geven stemmen en intrumenten n.l. prachtig door (mits het niet te laag gaat tenminste). Zie maar eens iets te vinden die dit overtreft.

Noem eens wat speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en ook een mooi laag produceren..??

Maar eh... kortom... mijn dag was weer mooi gevuld.

:)

Vlak bij huis Hans, TAF.

Ik durf bijna blind een nog betere TAF aan te schaffen, als ik de financiele middelen had.

TAF... is een serieuze speaker. Een audiokennis heeft de allergrootste. 160 kg/stuk... hoe ga je die over twee spiltrappen naar een luisterzolder krijgen..??

Hans,

Ze kosten serieus geld maar als je een Excalibur mkII aanschaft moet je 77 kg per luidspreker naar boven brengen. Meer dan een Excalibur mkII heeft men in een normale luisterruimte niet nodig. Is met twee man te doen volgens mij.

Ik moet het doen met een cadans 5 mk IV. De stamvader aller TAF's. Wegen ook ongeveer 75 kg-stuk. Als ik het mag geloven ook de meest verkochte TAF. Volgens mij voldoen ze aan jouw wensenlijstje. Hebben niet eens een beest van een versterker nodig

Beter ietsje minder met kwaliteit, dan meer puur voor de kwantiteit.

Vinden velen wel mooi heb ik de indruk.

Elektrostaten klinken meestal levendiger, maar om de kwaliteit van het laag staan ze ook niet echt bekent.

Magnetostaten klinken iets minder levendig, maar hebben weer iets meer grip op het laag.

Uit een ribbon komt nooit laag.

Voor allen geldt, dat de snelheid nooit door een conus kan worden bijgehouden.

Vandaar bij Apogee de keuze voor een kleine lichte woofer in een gesloten kast.

Deze sluit kennelijk het best aan bij die ribbon.

We hebben overigens ook de frequentiekarakteristiek van de luidsprekers gemeten. Dit, op een meter voor de speaker en in het midden van de ribbon.

Het blijkt dan, dat er een enorme dip omstreeks de 2 kHz ontstaat. Op twee meter afstand is die weg.

Dit heeft te maken met de faseverschillen tussen het geluid van de uiteinden en dat van het midden van de ribbon.

Iedere woofer die voor OB geschikt is (ik noemde al 2 merken: PHL van PHilippe Lesage of Precision Devices, maar er zijn er vast veel meer bv http://www.aespeaker...hp?driver_id=32)

Een dipool combineren met een monopool op het laag gaat nooit mooi integreren. Met OB laag houd je het mooie droge karakter. Geen aarde schuddend diep laag alleen vanwege de beperkingen van OB. Maar tot 40 hz ofzo moet het goed gaan.

Zo steil mogelijk filteren imo (4e orde LR ofzo)

NB oud lid Ultranalog had een dergelijk systeem. Klonk prima uitgebalanceerd

Uit een ribbon komt nooit laag.

Begin jij nou ook al? ;)

Als ik over een paar maandjes klaar ben hier zal ik je desgewenst de onjuistheid van bovenstaande stelling laten horen. 't Is tegenwoordig minder dan een half uur rijden bij jou vandaan, waar ik woon...

Speakers die over de gehele range hetzelfde principe en de zelfde materialen gebruiken. Een conus woofer harmonieert niet met een vel, niet omdat de woofer "snel" of "langzaam" is, maar omdat de ongewilde harminschen (vervorming) die hij produceert van een heel andere samenstelling is als die van het vel. De electrostatische subwoofers van Audiostatic destijds deden het heel aardig, en zeker niet omdat ze "sneller" waren (de snelheid wordt door het laagdoorlaatfilter bepaald).

Ik ben een paar speakers aan het bouwen met een papieren conus tweeter en een papieren breedbander, dat geeft het zelfde soort homogeniteit. Een bandje ipv de conustweeter geeft een heel andere indruk, alsof er een soort sprongetje tussen mid en hoog zit.

Goed dynamisch gedrag krijg je denk ik alleen met drivers die en hoog efficient en hoog belastbaar zijn, je moet gewoon die 120dB ("onvervormd") kunnen halen. Ze zullen waarschijnlijk groot zijn en weinig hoeven te bewegen om tot resultaat te komen.

Voor een mooi laag moet je je luisterruimte aanpakken. Zelf geef ik de voorkeur aan systemen ment een lage Qt (0,5).

Begin jij nou ook al? ;)

Als ik over een paar maandjes klaar ben hier zal ik je desgewenst de onjuistheid van bovenstaande stelling laten horen. 't Is tegenwoordig minder dan een half uur rijden bij jou vandaan, waar ik woon...

Een magnetostaat is wat anders dan een ribbon. De laatste is niet meer dan een aluminium bandje tussen een paar magneten. Semi ribbons (wat de hoogsectie van de Centaurs zijn) zijn stroken kunststof met geleidende opdruk. Deze zitten ook tussen twee mangeneten. Een magnetostaat heeft magneten voor en/of achter de vellen met geleidend materiaal. Een ribbon of bandje kan dus geen laag produceren. Een magnetostaat echter wel (zie ook de regel boven de door jouw gewraakte tekst).

Goed dynamisch gedrag krijg je denk ik alleen met drivers die en hoog efficient en hoog belastbaar zijn, je moet gewoon die 120dB ("onvervormd") kunnen halen. Ze zullen waarschijnlijk groot zijn en weinig hoeven te bewegen om tot resultaat te komen.

Voor een mooi laag moet je je luisterruimte aanpakken. Zelf geef ik de voorkeur aan systemen ment een lage Qt (0,5).

120 dB vind ik nogal wat... :blink:

Maar voor de rest ben ik het wel mee eens. Mijn W/P's met een rendement van 93 dB/W zijn veel dynamischer dan mijn Omega's, die op hun beurt weer dynamischer waren dan de Centaurs. Klipschhorns kunnen ook enorm dynamisch klinken.

Maar nu ook nog homogeen. Dan lijkt het vaak andersom, dus dat de lagere rendementen homogener klinken.

Guest tubejack

Beetje late reactie, het is vrij bedrijvig Hear.

Simpel niet :rolleyes: voor véél minder dan 60€ per kilo .... :)

120 dB vind ik nogal wat... :blink:

een ferme klap op een snare drum

een bekken crash (en dan kapt de tweeter ook nog eens de meer dan de helft van de energie af door niet fatsoenlijk boven de 15 KHz weer te geven en de cd niet boven de 20kHz)

een orkest op volle sterkte

Bass drum 35 - 115 dB

Cymbal 40 - 110 dB

Organ (orchestral) 35 - 110 dB

Piano 60 - 100 dB

Trumpet 55 - 95 dB

Violin 42 - 95 dB

de meeste (grote) luidsprekers krijg je niet boven de 104 - 107 dB. Velen komen zelfs daar niet aan.

(...) (en dan kapt de tweeter ook nog eens de meer dan de helft van de energie af door niet fatsoenlijk boven de 15 KHz weer te geven en de cd niet boven de 20kHz) (...) de meeste (grote) luidsprekers krijg je niet boven de 104 - 107 dB. Velen komen zelfs daar niet aan.

Beste Seed7,

Heb je wel een goede versterker? Ja?

Nou, dan ben je nu ongetwijfeld aan veel bétere luidsprekers toe!

Beste Duck-Twacy,

Ben je bij hogere orde filtering niet beducht voor aantasting van de impulsverwerking (d.i. demping) en de fasevervorming (a.g.v. faserotaties door inducties en capaciteiten in wisselfilters)?

En als je er alsjeblieft nog eens even over nadenkt, ben jij dan óók niet van mening dat - in verhouding tot een ribbon of een 'staat - de bewogen massa versus aandrijfkracht, ofwel het spronggedrag (rise time vs. slew rate) van een pneumatisch òngedempte (d.i. dipool) 15" of 18" woofer, helemaal nèrgens op lijkt?

Je reinste k*t met p*ren? Of zelfs nog veel erger, dan zo'n vermoedelijk toch wel smakelijke maaltijd?

"Lichte" 15" of 18" woofers bestáán helemaal niet (moving mass vs. force factor).

De Werkelijheid is dikwijls meedogenloos, nietwaar: vooral voor goedbedoelende audiofielen?

Vind jij verder niet dat de akoestische kortsluiting van dipool constructies haaks staat op het regerings- (gedoog)beleid, dat ons immers opdraagt om spaarzaam te zijn met energie en grondstoffen, wanneer wij hoge vermogensleveranties toepassen aan (z.g. "lichte", maar in werkelijkheid fysiek heel zware 15" en 18" en elektrisch heel zwakke (force factor`) woofers, die door akoestische kortsluiting in een dipolaire opstelling sowieso geen lage tonen, doch wel m.n Doppler vervorming kunnen leveren?

Moeten zulke idiotieën niet uit alle macht bestreden worden... al ware het alleen maar vanwege duurzaamheid en spaarzaamheid?