Hans van Liempd Posted 18 november 2012 Author Report Share Posted 18 november 2012 En bovendien is die niet duur. Het zou best kunnen dat die voor de topkasten gebruikt gaat worden/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 november 2012 Report Share Posted 22 november 2012 Wat was het vroeger toch simpel! Je kocht gewoon een paar stijve (piston action) Leak Sandwich boxen om daar de 13" woofers (19 Hz free air resonantie!) uit te halen en die in een TL-systeem te zetten. Of een paar slappe 12" woofers uit (ook al peperdure!) AR systemen (3A, AR-LST)... of een stijve KEF B139, als het 'n laag rendement mocht (of juist moest) hebben, en bovendien betaalbaar moest zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 november 2012 Report Share Posted 22 november 2012 Wat was het vroeger toch simpel! "Die Qual der Wahl" Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november 2012 Report Share Posted 22 november 2012 Laat eens een bouwtekening zien Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Ja we willen dat project graag volgen. Ben benieuwd hoe het midden-hoog wordt. -Opportunistische stand AAN- Wellicht een Hear-box ontwerpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 november 2012 Author Report Share Posted 29 november 2012 Het midden en hoog bestaat voorlopig uit twee NOS isophon BPSX130 luidsprekers in 'd-Appolito opstelling met daartussen een Philips dome tweeter (ook uit "voorraad"). De domes worden waarschijnlijk vervangen door betere type's. Het was de bedoeling om afgelopen dinsdag te gaan meten. De laptop werkte echter niet echt mee. Maar we hebben nog wel wat kunnen meten. dat zag er redelijk recht uit. Voor een eerste proef zeker niet slecht. Ik heb de luidsprekers nog niet met muziek gehoord. Dat zal binnenkort wel een keer gaan gebeuren, wanneer het filter nog wat geoptimaliseed is. Er zijn overigens geen bouwtekeningen van de kasten. De topkasten zijn trapesiumvormig met een vertikale voorkant. Kwa volume overtreft het geheel mijn oude Omega's. De breedte is ongeveer gelijk (ca 40 cm), de diepte iets groter (ca 55 cm)en de totale hoogte wat kleiner (ca. 115 cm). De volgende keer zal ik m'n fototoestel meenemen, maar verwacht geen gelikte kasten. Het is allemaal nog onbewerkt MDF in prototypefase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 november 2012 Report Share Posted 29 november 2012 Het is allemaal nog onbewerkt MDF in prototypefase. Je bedoelt MDF in haar puur natuurlijke verschijningsvorm. Dat klinkt meteen een stuk beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 november 2012 Report Share Posted 29 november 2012 wanneer het filter nog wat geoptimaliseed is. Wat behelst die optimalisatie...een enigszins vlakke frequentiekarakteristiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 november 2012 Author Report Share Posted 29 november 2012 Enigszins vlak is nog niet vlak genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Beste Hans, Prima! Maar bedenk: "Vlak" ≠ "Strak" en "Recht" ≠ "Echt" Het mooist is natuurlijk, wanneer je vlak met strak en recht met echt kunt combineren. Ooit een directe vergelijking tussen B&W801F en Quad ESL63 meegemaakt, in een akoestisch geoptimaliseerd auditorium. Die luidsprekers zitten allemaal even recht zijn nagenoeg even recht boven ca. 100 Hz. Toch klonken ze met muziekmateriaal heel verschillend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 (edited) Ieder materiaal heeft zijn eigen klank karakteristiek. Een speaker met een aluminium of magnesium konus klint gedetailleerder ("edgier", "scherper" ) dan een speaker met een polypropyleen of bextreen konus (die klinken meer vloeiend, minder nagels over snaren). De verschillen tussen de B&W en Quad zijn natuurlijk nog groter. Edit. quote "Each cone material has it's own sonic signature that is caused by the material properties such as transmission of vibration through the material, resonance etc" http://www.helarc.com/guru/gurusdickasonD.htm Edited 2 december 2012 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Justum! De magie van materiaal. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 Enigszins vlak is nog niet vlak genoeg. Dergelijke grafieken zeggen mij helemaal niks meer. Ik weet n.l. dat een luisterruimte zomaar pieken en dalen van zo'n 20 dB kunnen veroorzaken, wat doen die 3 dB's van die grafiek er dan toe.?? Jaja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 en dan nog .... beter enige 'onvlakheid' dan een filter met steile hellingen en allerlei correctie-netwerkjes. daar verzuipt alles in. kan je net zo goed weer koppelcondensatoren in je boeltje stoppen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2012 Author Report Share Posted 30 november 2012 Jaja... Goed gezien, daarom is die eerste meting nikszeggend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2012 Author Report Share Posted 30 november 2012 en dan nog .... beter enige 'onvlakheid' dan een filter met steile hellingen en allerlei correctie-netwerkjes. daar verzuipt alles in. kan je net zo goed weer koppelcondensatoren in je boeltje stoppen. groet Geen steile hellingen. Het is een 6 dB filter, vandaar het 4 weg systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 november 2012 Report Share Posted 30 november 2012 I know ... ben wel beetje benieuwd hoe dat klinkt hoor groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 december 2012 Report Share Posted 1 december 2012 Goed gezien, daarom is die eerste meting nikszeggend. Ik noem dit: draaikonten. Maakt het nu wél wat uit of is je uitspraak 'dat het toch niet uitmaakt', onzin?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 december 2012 Author Report Share Posted 1 december 2012 Laat ik wat duidelijker zijn. Ik heb de speakers nog niet met muziek gehoord. De avond dat we gemeten hebben zijn we meer met de laptop bezig geweest, het ding wilde niet fatsoenlijk in beweging komen en liet ernstige vervorming horen. Ik denk dat de proccessor ergen anders mee bezig was dan met onzen meetsoftware. Computers en laptops in het bijzonder zijn ondoorgrondelijke dingen. Wat we gemeten hebben was voor in de luisterruimte niet slecht, maar ook zeker niet goed. 35 Hz mooi in het gemiddelde van de grafiek, maar dan komt het. Een dip tot -15 dB op 40 hz en een piek van 15 dB op 80 Hz. Puur kamereffecten. Maar wat me meer aansprak was de grafiek tussen 300 en 20 kHz. daar was ook een rafel van zo'n 5 dB te zien, maar het gemiddelde daarvan was een redelijk rechte lijn. Een golf van zo'n dB of 5 mag voor een eerste meting toch niet slecht genoemd worden. Theorie en praktijk liggen soms wel verder uit elkaar. Zeker wanneer de specificaties die door de fabrikant worden opgegeven de boel een beetje rooskleurig weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 december 2012 Report Share Posted 2 december 2012 Zeker, fabrikanten willen graag een zo recht mogelijke grafiek. Dat kun je o.a. bereiken door de schaal aan te passen, of te middelen (1/3 oktaaf, waar overigens niet zoveel mis mee is). En het ene effect is het andere niet. Een piekje door een resonantie in de conus is wat anders dan een piekje vanwege de breedte van de baffle en de wel of niet afgeschuinde hoeken van de kast. Deze laatste piek verdwijnt onder een hoek, waardoor die gehoormatig niet zo erg is. In de nieuwste Hobby Hifi (in de goed gesorteerde tijdschriftenwinkel te vinden) staat een Visaton box die werkelijk kaarsrecht meet. Dan zou je denken: dit is het dan...Maar die box hoeft helemaal niet als beste te klinken. Overigens staat daar ook een TangBand 13cm. drivertje in die ook zo glad als een lineaal meet en zeer goedkoop is! Daar valt bijna niets op aan te merken en volgens mij is die meettechnisch beter dan de bijna 10x zo dure Scan Speak. Maar als er al Isophons aanwezig zijn...jammer dat die uit produktie zijn, die zaten ook in de Quadral Titan, toch? Nu kunnen anderen het model niet nabouwen, mocht het een groot succes worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 december 2012 Report Share Posted 2 december 2012 Zal ik eens een voorspelling doen Die nieuwe boxen van Hans werken straks zo goed dat die Wilsons mét puppie het veld moeten ruimen. Een nieuw 'wonder" ontstaat .... maar Hans je had ook gelijk kleinere luidsprekers kunnen nemen met een d'appolito opstelling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 december 2012 Report Share Posted 2 december 2012 Kom kom, die zijn niet goed genoeg. s'Werelds beste luidsprekers zouden weleens geboren kunnen worden, aangestuurd door s'werelds beste versterkers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 december 2012 Report Share Posted 2 december 2012 Ik heb kramp in mijn buik van het lachen Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 december 2012 Report Share Posted 2 december 2012 Straks komt hij erachter dat audio niks met magie te maken heeft en je geen raketgeleerde hoeft te zijn om delen van je installatie zelf te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 december 2012 Author Report Share Posted 2 december 2012 Kennelijk is het belachelijk... Nou dan laten we het maar zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts