mumsoft Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Tjonge, wat een aandacht voor gewicht... en dat voor de onderste 24 herzen! (Ervan uitgaand dat een normaal tilbare speaker wel vanaf 40 Herz weergeeft, zoals mijn spreeuwenkastjes) Ik heb andere prioriteiten: een zuiver geluid, zuivere 3D, zuiver, zuiver, zuiver alles. Dat in de loop van de tijd de bas hier retestrak is geworden, en dieper lijkt te gaan dan vroeger beschouw ik als meegenomen (en is logisch als je zuiverheid toevoegt) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Tjonge, wat een aandacht voor gewicht... en dat voor de onderste 24 herzen! (...) Beste Mumsoft, Wanneer de kaswanden zo stijf en zwaar zijn dat ze (in verhouding tot andere kastwanden) niet veel energie stelen om die voor hun eigentrillingen te gebruiken - dus wanneer de verliesfactor laag is - zul je inderdaad een diep-doorlopende, goed gedefinieerde, niet dreunende of gonzende basweergave kunnen bereiken. Maar, tot onze verbazing, bleek er bij gebruik van speksteen ook duidelijk verbetering op te treden bij details van geluiden met veel hogere grondtonen. Het aanslaan van snaren, het pulserend uitsterven van een bel... dat soort dingen, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Gut, toch weer niet goed geluisterd, laatst bij TJ. De basweergave was daar, zoals bij veel bezoekjes de laatste tijd bij andere forumgenoten, toch niet bi. Overal was het te wollig, onhelder, min of meer smoezelig. Wel wat je bij de gemiddelde audiofiel kan verwachten, dat natuurlijk wel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Gut, toch weer niet goed geluisterd, laatst bij TJ. De basweergave was daar, zoals bij veel bezoekjes de laatste tijd bij andere forumgenoten, toch niet bi. Overal was het te wollig, onhelder, min of meer smoezelig. Wel wat je bij de gemiddelde audiofiel kan verwachten, dat natuurlijk wel. Bijna overal is basreflex standaard, en dat blijkt gewoon nog niet zo'n simpel principe te zijn om goed uit te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Gut, toch weer niet goed geluisterd, laatst bij TJ. De basweergave was daar, zoals bij veel bezoekjes de laatste tijd bij andere forumgenoten, toch niet bi. Overal was het te wollig, onhelder, min of meer smoezelig. Wel wat je bij de gemiddelde audiofiel kan verwachten, dat natuurlijk wel. M rc Hier trek ik toch een geheel andere conlusie uit dan uit een eerdere post... Tubejack is me een beetje voor' date=' maar dat mag best. Voor mij was het bezoekje de moeite waard, om eens kennis te maken met een authentiek vintage versterker. In mijn jeugd heb ik die ook gehad, maar ik zat toen op een scholierenbudget, en de apparaten die Jack in zijn enorme rack heeft staan, overtreffen qua oorspronkelijke prijs alles wat ik tot voor kort bezeten heb.Mijn idee, maar zeg dat aan niemand, is, dat 'duur' vintage spul niet alleen goed gebouwd is, maar ook lang onder de mensen heeft verkeerd, en daardoor alleen al fijner, prettiger, zeg maar menselijker kan zijn gaan klinken (kom er maar in, Spido, r.a.v.o.n.) De ervaring gisteren heeft dat bevestigd. De Onkyo ging de Array set met enig gemak voorbij, al duurde het even voor die op stoom was, na het neerzetten. En hierdoor kan ik ook beter onder woorden brengen wat de Arrays deden. In vergelijk zetten die een gemakkelijk, benen-over-elkaar beeld neer, zonder stress, maar ook zonder uitdaging, zonder moeite, zonder betrokkenheid. Of zònder... nou, in ieder geval minder dan de Onkyo ten toon (!) spreidde. Het hoog van de Arrays kwam niet echt los, het toneelbeeld lag achterovergeleund. Dat echter afgezet tegen de Onkyo, die je meer bij de les betrok, meer tintelde, meer vreugde schepte. Ook in het laag wist deze meer te boeien, waar de Arrays alleen veel macht toonden. Ik zou niet durven zeggen dat de Arrays koud, kil en klinisch klonken, zo was het helemaal niet. Wellicht dat de blauwe MGK-6 kabel van TJ hier een woordje meespreekt, dat is zelfs waarschijnlijk. Wat nog meer te zeggen? O ja, de cd van de Baka People, die ik altijd in mijn ransel stop bij deze strooptochten, bleek ook hier veel ruimte en 'dasein' rond te sproeien. Maar Ionisation van Varèse, een nieuwer liefje van me, deed dat veel minder, terwijl die thuis de opname van Baka evenaart. Enfin, ik sta er ook niet meer altijd bij stil, maar de Baka cd is de enige in mijn hele verzameling waar wat Trollensnot aan te pas is gekomen... Jack, het was gezellig, de koffie is prima, en je hebt een leuke vrouw. Hoor je het ook eens van een ander. M rc [/quote'] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 http://www.hear.nl/forums/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page__view__findpost__p__404845 Stukje hier uit. 1) Nee dat is natuurlijk mijn mening. Iedereen die de moeite neemt om te komen luisteren is vrij om daar haaks iets van te vinden. Je mag het ook helemaal niks vinden. Niks aan de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 't Zou mij aan m'n kont roesten hoe het bij je klinkt, als jij er maar gelukkig mee bent... Ik was alleen verbaasd over wat ik las. De eerste post klonk positief terwijl ik bij de laatste een negatieve bijsmaak kreeg. Bij nader inzien schreef Marc eerder niets over de niet zo beste laagweergave dus heb ik m'n conclusie waarschijnlijk wat te snel getrokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 [.....] als jij er maar gelukkig mee bent... Dat zijn we ook Met buisjes speelt het ook fijn Die match is nog beter en zelfs esthetisch is verantwoord. De kleur van de luidsprekers matched mooi met de voor- en eind-versterker, de gordijnen en het bankstel. Het is zo simpel Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Dat zijn we ook Daar ben ik van overtuigd Jack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Sorry voor de verwarring. Ik laat mijn gekke hoedje altijd thuis als ik op luisterbezoek ga, en ik doe niets af aan mijn beschrijving. Mijn 'tweede' post betreft wat ik i.h.a. ervaar van de weergave van lage tonen bij anderen, en suggereert een alternatieve manier waarmee men die in het gareel kan krijgen. Maar ik ga nu in retraite. Eind van het jaar: mooie tijd voor bezinning. Het is niet saai meer op Hear, dus ik kan me weer terugtrekken. @Hans: sorry voor het off-topic gehalte hiero. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Tjonge, wat een aandacht voor gewicht... en dat voor de onderste 24 herzen! Die aandacht komt nog van een jaar of 8 geleden (jij bent toch ook jong geweest?). Als ik het over zou via zelfbouw, dan zou ik nu gaan voor een 15" woofer die wellicht iets minder diep gaat, maar nog meer het live gevoel geeft bij een goede bas solo. Een JBL K2 zou nog mooier zijn, maar die is onbetaalbaar (voor mij). De andere (wellicht beter verteerbaar voor de wederhelft) is die van compacte monitors (van goede kwaliteit) aangevuld met 1 of 2 dsp gecorrigeerde subs. Een mooi compromis, de Focal SM9, waarvan het versterkergedeelte ontworpen is door Bas de Vries http://www.passion4s...tors/focal-sm-9 Maar goed, het ging hier eigenlijk om de 3-weg van/voor Chris (meen ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Nog even terug komen op laag problemen in het algemeen. Veel eerder dan het kast principe, of de kwaliteit van de kast , of de kwalitiet van de bas unit of versterker gaat het mis (zompigheid etc) om een van de volgende redenenL - Kamer problemen (pieken van 10-20 db ergens tussen 50-100 hz, die het echte laag verstoppen) - afstemming (fase) laag en laag-midden (bij 3 weg systemen). Een slechte afstemming tussen met laag-midden (zeg 100-300 hz) met het laag maakt het laag ongearticuleerd, traag klinken (geen definitie). Okay kast, woofer load principe, bas unit en versterker spelen ook een rolletje, maar als het met 1 van bovenstaande 2 factoren niet goed zit, krijg je nooit goede laagweergave (hoe goed de rest ook ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 mede daarom laat ik de woofert verder doorlopen, meteen door naar de 5cm mid dome. veel kleinere seriespoel voor de woofer. heeft vast ook weer nadelen (opbreken woofer, bundeling hoewel ik mede daarom de woofer achterover laat leunen). keuzes ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2012 Author Report Share Posted 6 december 2012 Die aandacht komt nog van een jaar of 8 geleden (jij bent toch ook jong geweest?). Als ik het over zou via zelfbouw, dan zou ik nu gaan voor een 15" woofer die wellicht iets minder diep gaat, maar nog meer het live gevoel geeft bij een goede bas solo. Een JBL K2 zou nog mooier zijn, maar die is onbetaalbaar (voor mij). De andere (wellicht beter verteerbaar voor de wederhelft) is die van compacte monitors (van goede kwaliteit) aangevuld met 1 of 2 dsp gecorrigeerde subs. Een mooi compromis, de Focal SM9, waarvan het versterkergedeelte ontworpen is door Bas de Vries http://www.passion4s...tors/focal-sm-9 Maar goed, het ging hier eigenlijk om de 3-weg van/voor Chris (meen ik) 4 weg voor Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2012 Author Report Share Posted 6 december 2012 Opnieuw gingen de Waterdrums en de Ieta van de Baka People in de speler, en het leek verdorie wel of er een wonder was geschied. Beduidend veel meer ruimte, detail, verfijning, en géén zompig laag meer. Gefascineerd zat ik daar nu te luisteren. Wat één kabeltje al niet vermag! Bovendien had ik iets gehoord in de Ieta, wat mij thuis nog niet was opgevallen. Krijg nou watt. Sowieso vind ik de speakers een heel mooie klank voortbrengen, dat moet ik ook nog even kwijt. M rc Dat waren toch echt dezelfde basreflex luidsprekers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 mede daarom laat ik de woofert verder doorlopen, meteen door naar de 5cm mid dome. veel kleinere seriespoel voor de woofer. heeft vast ook weer nadelen (opbreken woofer, bundeling hoewel ik mede daarom de woofer achterover laat leunen). keuzes ... groet Welke woofer is dat dan, en welke 5cm middome, als ik vragen mag? Ik ga van 20cm naar de Visaton DSM50FFL rond 1,2kHz (deze gebruikt Spido ook in z'n grootste box) en dat gaat heel goed, ik hoor helemaal geen overgangsverschijnselen. En de seriespoel is bij mij toch nog redelijk groot (2,2mH) want het is ook de baffle-step compensatie. Dat kwam toevallig goed uit, want die 20cm. woofer loopt op naar het midden toe. Het moest ook geen grotere waarde worden, want dan gaat 'ie electrisch in resonantie rond 200Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 Ik vermoed iets van Focal? http://home.kpn.nl/r...20bij%20Rob.htm http://home.kpn.nl/renenieuwenhuis/Op%20bezoek%20bij%20Rob%20deel%202.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 nee hoor een simpele ad12250/w8 en een ad02160/w8, de laatste 5cm Philips middome. nog niemand horen klagen over hoorbare aansluitingsperikelen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 De Thorens kan LP�s vacuum zuigen op het plateau Wow, hoe werkt dat Robx? En is er veel veranderd sinds 2005 in je set? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 het is een rubber mat ook vanThorens, met opstaande zachte rand. lp erop en dan een soort puck, met ventieltje erop. slangetje er op en dan met een soort acquaruimpompje vacuum zuigen. klinkt echt anders (beter is mijn mening). er staat nog precies dezelfde apparatuur maar er is wel van alles aan geprutst, en het klinkt fors anders dan in 2005. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Nooit van die oplossing gehoord. Leuk! Wie maakte deze matten en hoe oud is het concept? De jaren 1990? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 (off topic) http://www.theanalog...20Contact_1.pdf http://www.theanalog...mvoussioras.htm http://www.soundfoun...amb/ttring.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 yes die, dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2012 Author Report Share Posted 9 december 2012 Wat het met luidsprekers te maken heeft weet ik niet, zo'n vacuummat. Maar let er maar mee op, stof wordt aan de onderkant stevig ion de groeven gedrukt. Ik heb een paar platen van Jerry gekregen (hij had ook zo'n mat). En in die platen zitten vooral aan de randen stevige spetters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 En nu weer naar speakers: deze na de phono-dag aangeschafte KEF LS50 zijn ingespeeld en vertonen hun kunsten op de hoofdset. Ik heb nog nooit een zo volwassen geluid uit zulke kleine kastjes gehoord, ruimtelijkheid(3d), tonaal, snelheid, laag...ja laag zoals je nog nooit hebt gehoord uit een kastje van dergelijk formaat en niet dat opgefokte laag wat 95% van de bas-reflexen laten horen maar strak en gedefinieeerd laag...kortom een klasse monitor die mijns insziens véél te goedkoop is en dus nooit de status zal krijgen die hij verdient. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts