Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dat vermoeden had ik halverwege dit draadje ook al. http://www.hear.nl/forums/topic/13891-speakers-die-uitblinken-in-homogeniteit-dynamiek-en-mooi-laag/page__view__findpost__p__403204

Ik zou er graag mn Von Schweikert VR1 voor inruilen (als studie kamer speaker). Mm, misschien is dat wel een optie...?

Grappig, dit topic gaat over luidsprekers. Als ik de review van het geluid van Robx uit 2005 lees in de link, dan klinkt het zo goed vanwege het invriezen van de cd :confused: . Terwijl men dus (gewoon) naar luidsprekers in een ruimte zit te luisteren. Mij ontgaat in dit soort stukjes compleet de logica.

Ik zou denken: hee, dat klinkt goed zo'n combinatie van papieren woofer en dome in het middengebied. Dit geluid is tamelijk typerend voor een dergelijke combinatie van stijve conus en breedstralende ultralichte dome voor het middengebied. Maar nee, het is de speciale behandeling van de cd. :confused:

@ruud: lijkt me heel leuk. ik stuur een pm (in het weekeinde)

@threshold: ja het zit niet in de luidsprekers. het verschil tussen een maagdelijke CD en een geheel behandelde CD (invriezen, groen stiften, spray, prut erop, demagnetiseren, 2 matjes erop) evenwel is (en ik probeer niet te overdrijven) heel groot. onbehandelde CD's zijn ronduit akelig. althans ... in mijn set in mijn huis in mijn oren. en zo. iedereen op bezoek hier heeft het verschil gehoord. neem je favoriete CD's mee en kom proberen. daarvoor is dit forum. denk ik :D

groet

groet

iedereen op bezoek hier heeft het verschil gehoord.

Tuurlijk. Totdat men het serieus gaat testen waarbij men niet weet welke CD behandeld is en welke niet en dat vijftig keer achter elkaar met vijftig setjes van twee identieke CD's waarvan er telkens één behandeld wordt.

Tuurlijk. Totdat men het serieus gaat testen waarbij men niet weet welke CD behandeld is en welke niet en dat vijftig keer achter elkaar met vijftig setjes van twee identieke CD's waarvan er telkens één behandeld wordt.

Sjonge jonge, blijf je bezig...?!

bati3.jpg Er komt vrijwel geen topic voorbij waarin jij 'ons' niet wil bekeren tot jouw geloof...

Correct.

Dat is de perfecte methode om een fietsbel niet meer van een autotoeter te kunnen onderscheiden.

M ^_^ rc

Dat is de perfecte methode om een fietsbel niet meer van een autotoeter te kunnen onderscheiden.

Onzin. Het zou voor Robx een uitgelezen kans zijn om audiogeschiedenis te schrijven. Hij beweert immers dat hij thuis het verschil hoort tussen behandelde en onbehandelde CD's.

@ravon. ik heb me bedacht. excuses voor de opmerking over belemmerende overtuiging. lullig doen is te makkelijk. blijft staan : kom eens luisteren. ik ben gewoon benieuwd wat jij ervan waarneemt.

Geen probleem hoor, ik wil best eens komen luisteren en oprecht mijn best doen om verschil waar te nemen. En als dat zou lukken zou ik dat resultaat graag reproduceren in een goede test en het zou leuk zijn als jij dat dan ook doet.

tuurlijk. ik zal mijn best doen. en dan mag ik alvast bekennen: once upon a time ... liet ik een zeer sceptisch persoon het verschil horen. 2006 of zo. ik zat voor de cd speler en ik deed a-b-a-b. hij vertelde me exact goed wat hij hoorde. vervolgens hij voor de speler en cd's omwisselen. en ik ging de fout in. lachen he. hadden we allebei ons gelijk bewezen. vonden we beide zelf althans :D

was ook leerzaam.

we zijn knap offtopic dus elders verder.

In de queeste naar "luidsprekers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag" heb ik een experimentje uitgevoerd op basis van "King" luidsprekers (drieweg-systeem: Monacor SPH-300KE en SPH-135KEP, Visaton foiltweeter).

De SPH-135KEP (in een 5 liter sub-behuizinkje), die het hele vocale bereik binnen een paar dB goed voor zijn rekening kan nemen, is filterloos - dus als breedbander - aangesloten. De beide andere units, in gelijke polariteit aangesloten, leveren heel gladjes (6dB/oct) uitbreiding en ondersteuning in respectievelijk het basgebied en het hogetonengebied.

De woofer is aangesloten via een 5,6 mH trafokernspoel en de foiltweeter via een 2,2 µF MKP condensator.

Het resultaat is, via de oude Leak buizenversterkercombinatie, uitstekend. Maar wellicht geven sommige transistorversterkers er wel de brui aan (kortsluitbeveiliging), want de impedantie in het basgebied is - door de parallelschakeling van de woofer en de middentoner - natuurlijk vrij gering.

Het project krijgt iets meer vorm. De keuze voor de middentoners is n.l. gemaakt. De Isophons blijven er toch niet in. Er komen nu Tangband middentoners (dAppolitto opstelling) in. Als tweeter komen er waarschijnlijk AMT tweeters in. De laatste is echter nogal prijzig. Chris vraagt zich af of dit voor z'n redelijk oude oren nog veel zal brengen.

W4-657SC.jpg Tangband W4-657 D / SC

AMT1908C.jpgHSD AMT1908C Ø94mm

:)

Weet je dat de W4-655 alle records breekt? Kost maar 36 Euro, met papieren conus welke er beter uit ziet "op papier" dan de Scan Speak 12MU van 290 euro.

Ik zit er over te denken om er hier eens 2 van te bestellen voor je-weet-maar-nooit.

Te lezen in de laatste Hobby Hifi. En daar staat ook een alternatieve AMT in van de Lautsprechershop (.de) voor 220 Euries.

Gewoon een suggestie :) .

Chris had het over een magnesium konus, dat moet dus de W4-657 zijn.

Helaas blijkt de Tangband in de juiste versie (met neodymium magneet) moeilijk of niet meer leverbaar.

Men is nog aan het zoeken naar 4 exemplaren.

voorlopig ligt het plan even stil.

:)