Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Op 12 december j.l. gaf ik een recept voor een luidspreker die "uitblinkt in homogeniteit, dynamiek en mooi laag".

"Uitgaand van het midden": nog meer rabiaat in dit opzicht dan Jan Kool destijds deed in een DIY gemetseld systeem met de KEF B110 als breedbandige middentoner. Want in mijn geval is de breedbander (Monacor SPH-135KEP) ècht als (ongefilterde!) full-range unit ingezet.

Tot mijn verbijstering blijkt deze beknopt beschreven luidspreker beter te zijn - in elk geval op het terrein van "oplossing" - dan èlk ander luidsprekersysteem dat ik ooit hoorde. Ja, ja, met inbegrip van Beveridge, Acoustat, Infinity, Magnepan, Apogee...

Spido,dan heb je nooit mijn Manger,s gehoord die spelen jou monacor,s totaal weg ,dan weet je pas wat je mist :D ,

Maar die kosten ook een extra duit.

Het feit dat Manger de Diesel prijs in 1982 heeft ontvangen dat is hoogste onderscheiding voor ingenieurs .

Het feit dat veel Manger.s in opname studio,s staan en op universiteiten .

Het feit dat die veel goede recensie,s krijgt in audio bladen all over the world.

Beste Wol,

Manger heeft zeker kwaliteiten. Maar ook tekortkomingen... zoals àlle basloze dipool-luidsprekers.

Vooral de noodzakelijke cross-over in het vocale bereik leidt tot hoorbare fasevervorming.

Bovendien gaan ze gauw kapot. En er zijn geen luidsprekers zo waardeloos als luidsprekers die 't niet dóen!

(...) meine MSW lösen sich ständig in rauch auf, ...sobald ich 5min. leicht über zimmerlautstärke höre. ein klipping oder verzerrungen waren nie wahrzunehmen!

die alten frequenzweichen waren ebenfalls an allen lautsprechern schon mal verkohlt und wurden durch Fa. manger erneuert und auf neuesten stand gebracht. (...)

http://www.hifi-foru...d-30-16136.html

icon_msmc1_gr_4.jpg

De oorspronkelijke Manger breedbandluidspreker, met zijn losjes gebreide textielconus (die heel soepeltjes en probleemloos concentrisch deeltrilde*), was in alle opzichten veel meer flexibel.

Over deze unit vindt men wellicht geen informatie meer, afgezien van de reeks artikelen over "Knotsgekke Luidsprekers" in StereoBeeldTest (voorloper van HVT).

* Naarmate de frequentie steeg, werd naar het centrum (de spreekspoelaanhechting) toe een steeds kleiner deel van de conus actief... zònder radiale break-up en contra-bewegingen. Ideaal deeltrilling-gedrag, dus.

Helaas had de unit echter een laag rendement en was de belastbaarheid niet voldoende voor realistische muziekweergave.

Spido,welke speaker heeft geen tekortkomingen!

Daarom heb ik meerdere speakers staan ,want voor mij bestaat geen perfecte speaker ieder heeft zijn voordeel en nadeel.

Die Speaker is gewoon kritisch zo simpel is dat en dat heb ik ook aan beide Manger,s uitgelegd ,je moet gewoon de juiste versterker er bij neer zetten .

En daarom was ik onder de indruk van iemand op dit forum die heeft een getrolde installatie waar je de speakers niet de vinden zijn ,je hoort gewoon geen speakers, je hoort gewoon muziek.

Toevallig hebben we afgelopen donderdag een demo van Manger gehad.

Dat speelt werkelijk fantastisch. Dynamisch, open, natuurlijk enz.

De Mangers werden in twee versies gedemonstreerd. N.l. de passieve monitors met gesloten kast voor het laag. En een actieve vloerstaander. Ook met gesloten kast voor het laag.

Er ging maar één plaat echt mis. Dat was er een van Hans Theessink. Waarschijnlijk had de 25 W klasse A versterker daar moeite mee. In het stem gebied (laag midden) klonk een behoorlijke vervorming. nadat het een stuk zachter gezet werd, klonk het een stuk beter.

:)

Op 12 december j.l. gaf ik een recept voor een luidspreker die "uitblinkt in homogeniteit, dynamiek en mooi laag".

"Uitgaand van het midden": nog meer rabiaat in dit opzicht dan Jan Kool destijds deed in een DIY gemetseld systeem met de KEF B110 als breedbandige middentoner. Want in mijn geval is de breedbander (Monacor SPH-135KEP) ècht als (ongefilterde!) full-range unit ingezet.

Tot mijn verbijstering blijkt deze beknopt beschreven luidspreker beter te zijn - in elk geval op het terrein van "oplossing" - dan èlk ander luidsprekersysteem dat ik ooit hoorde. Ja, ja, met inbegrip van Beveridge, Acoustat, Infinity, Magnepan, Apogee...

Ik kan me zeker in deze werkwijze vinden. Bouw vanuit de middentoner. Kies wat je wilt: veel detail (lichte stijve conus, zware aandrijving), of een wollig warm geluid (plastic conus, tweewegsysteempje waarbij de mid ook nog veel laag moet produceren) etc.

Het nadeel van het eerste is, dat je dan een middentoner met automatisch een hoog rendement hebt. Dat moet je dan vaak helaas weer verzwakken met weerstanden. Soms wel met een factor 10! Er ontstaat zo een spanningsdeler tussen weerstand en mid (en ook tweeter) waarbij, als er al iets op zo'n weerstand aan te merken zou zijn, dit laatste enorm uitvergroot wordt. Een no-nonsense blad als Klang und Ton schrijft zelf, dat ze vinden dat zo'n grote spanningsdeler in het hoog zorgt voor een verminderd oplossingsvermogen.

En dan te spreken van mensen die honderden Euro's uitgeven aan dure kabels terwijl er binnen in hun speaker een goedkope spanningsdeler zit die de tweeter en middentoner tot wel 10dB verzwakt! Zo'n kabel doet er in het midden-hoog dan echt niet meer toe.

Beste Threshold,

De bedoelde luidspreker is puur vanuit het akoestisch rendement opgezet: waar de breedband-middentoner in het uiterste laag en in het uiterste hoog "stomweg" tekortschiet ("pakt te weinig lucht" in 't laag, resp. "traagheid" in 't hoog) - dus bij de natural rolloff aan beide zijden van het weergave-spectrum - wordt de afvallende output navenant gecompenseerd door resp. een 30 cm woofer in een groot maar gortdroog reflexsysteem enerzijds, en een superlichte / superstijve foil ("ribbon") tweeter anderzijds.

Met aan beide zijden van het midden-spectrum eerste orde (6dB/oct.: minimum phase) rollon / rolloff.

Héél simpel, en toch (?) heel effectief.

Maar ik vraag me wèl af, of alle moderne (transistor) versterkers dit onder alle gewenste en/of realistische dynamische condities áán kunnen.

Ik luister de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar (serieus!) via een antieke Leak buizen versterkercombinatie.

Via kortsluitvaste audiotrafo-schakelingen, dus.

Technisch gezien is het misschien wel erg "stretching the targets", dit concept, voor moderne apparatuur...

En met modern (d.i. dikwijls synthetisch) "muziek"-materiaal.

Overigens.. je noemde (terecht!) de spanningsdeler tussen middentoner en tweeter, in conventionele luidsprekersystemen.

Laten we ook nog eens de ohmse weerstand / dynamische demping-bederver noemen, die wordt gevormd door de > 0,1Ω seriespoelen in laagsecties van commerciële (passieve) luidsprekersystemen!

Guest tubejack

Beste Spido,

Ik schat in, dat het nóg beter kan, ook met moderne muziek.

Mag je wel, een maandje proberen, dan kun je ook je platenspeler aansluiten.

Maar even wat anders, het scheiding filter van de luidspreker waar je nu naar luistert

bestaat toch uit 2,2uF voor het hoog en een serie smoorspoel van 5,6mH?

Voor buizen maakt dat volgens mij niets uit , de dempingsfactor is toch al niet groot en die 0,1Ω

extra doet er niet zoveel toe.

Bij transistors ligt dat ànders :rolleyes: daar wordt meteen de DF omzeep geholpen :o

Speaker en Co maakt een offerte voor twee 'd-appolito's met Heil transformers voor het midden en hoog (vanaf 2000 Hz).

Is hier nog wat over te vertellen?

Wist trouwens niet dat S&C Heil verkocht.

Zelfde als: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=264-600 ?

Het was Speakerkits (Speaker en co Dortrecht) die de luidsprekers aanbood.

Daarna is Chris begonnen uit te zoeken wat hij eigenlijk precies wilde. Daarbij liep hij tegen andere componenten met andere leveranciers. Uiteiendelijk heeft hij bij verschillende leveranciers zijn componenten gekocht (of bestelt).

Is hier nog wat over te vertellen?

Wist trouwens niet dat S&C Heil verkocht.

Zelfde als: http://www.parts-exp...tnumber=264-600 ?

Dat is de oer-AMT. Nu het patent over datum is gaan ook andere fabrikanten met het idee aan de slag, met als ultime AMT de gigantische Beyma. S&C in Haarlem vind ik een fijne winkel. Als ze hebben wat je zoekt, dan hoef je niet verder te kijken, omdat ze toch meestal de goedkoopste zijn. Anders wordt het Lautsprechershop of LSV-Achenbach, voor Mundorff e.d. inclusief de hoge verzendkosten.

Beste Threshold,

De bedoelde luidspreker is puur vanuit het akoestisch rendement opgezet: waar de breedband-middentoner in het uiterste laag en in het uiterste hoog "stomweg" tekortschiet ("pakt te weinig lucht" in 't laag, resp. "traagheid" in 't hoog) - dus bij de natural rolloff aan beide zijden van het weergave-spectrum - wordt de afvallende output navenant gecompenseerd door resp. een 30 cm woofer in een groot maar gortdroog reflexsysteem enerzijds, en een superlichte / superstijve foil ("ribbon") tweeter anderzijds.

Met aan beide zijden van het midden-spectrum eerste orde (6dB/oct.: minimum phase) rollon / rolloff.

Héél simpel, en toch (?) heel effectief.

Maar ik vraag me wèl af, of alle moderne (transistor) versterkers dit onder alle gewenste en/of realistische dynamische condities áán kunnen.

Ik luister de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar (serieus!) via een antieke Leak buizen versterkercombinatie.

Via kortsluitvaste audiotrafo-schakelingen, dus.

Technisch gezien is het misschien wel erg "stretching the targets", dit concept, voor moderne apparatuur...

En met modern (d.i. dikwijls synthetisch) "muziek"-materiaal.

Overigens.. je noemde (terecht!) de spanningsdeler tussen middentoner en tweeter, in conventionele luidsprekersystemen.

Laten we ook nog eens de ohmse weerstand / dynamische demping-bederver noemen, die wordt gevormd door de > 0,1Ω seriespoelen in laagsecties van commerciële (passieve) luidsprekersystemen!

Dat klinkt (op papier :D ) al heel goed, een F.A.S.T systeem heet dat toch tegenwoordig? Dan heb je wel een grote woofer nodig van 30cm om het rendement bij te kunnen benen :P .

De impedantie is blijkbaar kritisch door de full range met woofer parallel. Je kunt het met het gratis programmaatje LIMP meten dat bij ARTA in zit. Misschien valt het nog mee in de praktijk.

Ik heb laatst deze spoel gekocht:

mundorf_cfs.jpg

Het is wel geen luchtspoel, maar de lage impedantie weegt zeker op tegen de extra vervorming die je krijgt met een i-kern.

(...) Ik heb laatst deze spoel gekocht:

mundorf_cfs.jpg

Het is wel geen luchtspoel, maar de lage impedantie weegt zeker op tegen de extra vervorming die je krijgt met een i-kern.

Beste Threshold,

Prima! Die "vervorming" is immers bij hogere geluidsdrukken tòch niet meer waarneembaar?

Wie wàs het ook weer, die beweerde dat vooral (of zelfs alléén maar?) de éérste vervormingsvrije Watt (d.i. >90dB, bij goede speakers) van belang was?

(He was sooo right!)

Dat is dan ook weer het voordeel van hoogrendementspeakers. Bij 1W heb ik ook 90 dB, dus ik hoef me ook niet zo'n zorgen te maken dat mijn kernspoel in verzadiging gaat. Dan zijn mijn oren ook al aan het verzadigen.

Een belangrijk kenmerk van een goede speaker mogen we dus wel het rendement noemen. Dat gaat ten koste van de compactheid van de box, maar komt verder alle andere eigenschappen ten goede.

(...) Een belangrijk kenmerk van een goede speaker mogen we dus wel het rendement noemen. Dat gaat ten koste van de compactheid van de box, maar komt verder alle andere eigenschappen ten goede.

Beste Threshold,

De afmetingen van de luidsprekerbehuizing hebben inderdaad een vaste relatie tot het rendement (kwantiteit!) en vervormingsvrijheid (kwaliteit!) in het laagste octaaf.

Maar het streven naar maximale kwantiteit (lineariteit: zo laag mogelijk -3dB punt) kàn kwaliteitsverlies opleveren. Men gedenke de verliesfactor van panelen/behuizingen en de hier aan gerelateerde re-activiteit/na-ijling/delayed resonances/"ringing". ("What goes up... must come down!" Spinning Wheel, Blood, Sweat & Tears: n.a.v. Prediker.)

Hoe groter de kast, immers, hoe hoger (luider en langduriger, storender) in het algemeen is de resonantie Q.

(Just ask Susie, if in doubt...)

Als je eigenlijk geen concessies wilt doen aan kwaliteit / minimale na-ijling bij het ontwerpen van een full-range hifi-luidspreker ("full range" zowel qua dynamiek als qua frequentiebereik), schieten conventionele technieken al gauw te kort.

• Members

Gezien alle opmerkingen hierboven kan ik het niet laten deze dan maar te plaatsen...

295186_138597206267781_735612234_n.jpg

Blumenhofer Wiki met ''inzittende'' Rene van Es

Iemand enig idee hoe groot die van Es al is?

Het Wiki systeem heeft trouwens een rendement van 108 dB.

Dit is 1 van de snelste-, meest homogene- en meest dynamische sysytemen dat ik ken.

Sommigen fluisteren zelfs ''het beste''.

Dit is trouwens ook het monitor systeem voor ''Groove into bits II''

295186_138597206267781_735612234_n.jpg

Blumenhofer Wiki met ''inzittende'' Rene van Es

Iemand enig idee hoe groot die van Es al is?

Heb jij enig idee hoe groot (klein) die zolder van Chris al is..??

Maar dat dit een erg mooi ontwerp is, klopt dan weer wel. De meeste Blumenhofers die ik gehoord heb klonken niet als hoorns. En dat wil al heel veel zeggen.

Alleen de set in Krefeld kon me niet echt bekoren.

Ben ik een mooi verslagje aan het schrijven... is plotseling alles weg.... :wacko:

Dan maar even in het kort (voordat de boel er weer mee ophoudt).

Gisteravond geluisterd naar de speakers. De potentie is er, nu nog betere middentoners (i.p.v. de tijdelijke Isophon BPSX130's), de kasten verstevigen en de filters definitief aansluiten i.p.v. met kroonsteentjes).