spido Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 Als ik dat zo lees zijn kastloze paneel speakers zo gek nog niet. Beste kappa7, Wat "gek" is... dat is slechts een kwestie van sociale tolerantie. Nietwaar? Homofilie, pedofilie, necrofolie... Zij waren allemaal ooit onbetwist perversies. Doodzondes, zelfs. Those were the Times! (Weren't they, Sigmund Freud? Kastloze paneel speakers komen voort uit audio-suïcidaiteit. Want Bashaat = Zèlfhaat: gezien/gehoord de eigen lijfelijke basfrequenties: de eigen bloedsomloop en het eigen hartritme, de ademhaling van je eigen - wellicht verachte, afgewezen, ja zelfs geháte (te haten, volgens de dualistische Paulus van Tarsus) lijfelijkheid / vleselijkheid / verderfelijkheid / sterfelijkheid... Maar tòch... "Als het dan niet puriteins perfect kan... niet vleselijk, niet zondig, niet uit begeerte... dan maar helemáál niet!" Dat is het credo van de Onverzoenlijken. Maar zó erg hoeft het niet te zijn, voor Ethisch Onbewusten (EO). (Màg het zelfs niet zijn! Want zonder lijf voel je niks. Hoor je niks. Wéét je niks... Voor zover wij nu menen te weten... De Geest is wel gewillig, maar het Vlees is zwak (Matth. 26:40-41) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 Wat heeft audio met homofilie pedofilie enz. en geloof te maken,Spido volgens mij is bij jou een kabel los ga die maar eerst herstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 Er is veel meer perversiteit in audiofilie dan jouw onvermoed & onverwrikbaar geloof c.q. òngeloof toestaan, Wolletje!(Opgevoed in een RK internaat, naar ik vermoed?)Als gevolg van de moderne "permissive society" heerst nu, zowel in kerk als seculiere samenleving, een vrijwel volstrekte ethische / morele normloosheid.Alleen wanneer nog een beroep wordt gedaan op het JanPetrische Normen & Waarden Systeem, kan men - ook juridisch - nog een ethisch stelsel hanteren.Verder rest slechts de Sharia: voor de in hun ziel oudtestamentische, unitaristische gelovigen zoals Spido misschien niet eens zó'n slecht alternatief.Alleen die Profeet, ja... (Of: Nee, eigenlijk...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 He he dit is een goed begin van de dag zo. Een leuk stukje van spido om de dag mee te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 januari 2013 Author Report Share Posted 9 januari 2013 Hèè Spido... niet geslapen vannacht..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Als gevolg van de moderne "permissive society" heerst nu, zowel in kerk als seculiere samenleving, een vrijwel volstrekte ethische / morele normloosheid. Waar heb je dat eigenlijk vandaan? Ik zou zeggen: Ondanks de moderne samenleving heerst nog steeds en vooral in de kerk een volstrekt ethische morele normloosheid (extreem veel kindermisbruik, verbod op gebruik van condooms, het door deze paus aanwakkeren van de strijd tussen religies, etc.). Dat alles heeft weinig met audiofilie te maken, maar is wel een heel interessante discussie, waar we toch nooit uitkomen. Terug naar de HOMOgenialiteit van luidsprekers. Volgens mij is die te verklaren door een exact gelijk faseverloop tussen de verschillende drivers op en rond de overnamefrequentie en een mooi gelijkmatig afstraalpatroon. Zo smelten de verschillende drivers samen en klopt het stereobeeld voor alle frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2013 Report Share Posted 12 januari 2013 (...) Terug naar de HOMOgenialiteit van luidsprekers. Volgens mij is die te verklaren door een exact gelijk faseverloop tussen de verschillende drivers op en rond de overnamefrequentie en een mooi gelijkmatig afstraalpatroon. Zo smelten de verschillende drivers samen en klopt het stereobeeld voor alle frequenties. Beste Threshold, Bedoel je dit? (...) Fig. 20. 1e orde tweeweg filter De component waardes zijn zo gekozen dat de kantelfrequenties c.q. de tijdconstantes van de hoog- en de laag sectie gelijk zijn. Alleen bij die conditie krijg je een vlakke amplitude en fase karakteristiek, en is ook het impulsgedrag goed. Fig 21. Amplitude en fase gedrag van het 1e orde filter. groen: tweeter, rood: bas, blauw: sommatie van die twee. Fig. 22. Respons op een enkele puls (blok) van 1 msec tijdsduur geel: het ingangssignaal Het som signaal staat hier omgekeerd. Dat komt doordat ik in de simulatie een inverterende sommeer versterker gebruikt heb. We zien dat er met een 1e orde filter een perfect impulsgedrag bereikt kan worden, als de luidspreker impedantie maar een zuivere weerstand is. Dat is 'ie normaliter niet, maar die schade kun je enigszins beperken met Zobel netwerkjes aan iedere luidpreker. Verder moet de luidspreker natuurlijk alles perfect weergeven, en dat doen ze meestal ook niet. Bij hogere orde filters is het fase- en impuls gedrag doorgaans veel slechter. (...) http://www.breem.nl Overigens meent Spido dat Zobel-netwekjes lang niet bij elke luidsprekerunit nodig zijn: ze kunnen z.i. eigenlijk alleen nuttig zijn wanneer de spreekspoelinductie van een unit een storende factor is bij de filtering. Foil-tweeters en echte ribbons, bijvoorbeeld, kunnen best zònder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 februari 2013 Report Share Posted 1 februari 2013 Off topic, ik zie dat Hans al een tijdje Henrie voorbij is (niet zo verwonderlijk natuurlijk nu hij niet meer hier post). Ik zeg Henrie, post eens wat Hans ga ik niet meer inhalen, Duck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Hans ga ik niet meer inhalen, Duck Jawel, kan je best Gewoon weer posten wat voor muziek je gekocht heb of beluisterd. Anyway, leuk dat je langsforumt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Jawel, kan je best Gewoon weer posten wat voor muziek je gekocht heb of beluisterd. Anyway, leuk dat je langsforumt Muziek heb ik al een hele tijd niet meer gekocht (wel gekregen) sinds de Plato uit Enschede verdwenen is. De enige platenwinkel in de buurt die nog enigszins interessant is, is Popeye in Hengelo. Maar die is wel heel klein en daar kan ik meestal ook niet veel vinden... Ik zie dat het hier vrij rustig is (aangezien ik gisteren met 1 bericht al in de 'top 20 posters van vandaag' stond), met nog steeds hetzelfde kleine groepje mensen en nog steeds dezelfde topic/discussies. Daar ga ik niet meer aan meedoen. Ik heb nog steeds dezelfde set staan. Die bevalt op zich nog steeds prima, alleen de cd-speler begint te haperen. En de radio-ontvangst (kabel) is hier altijd al slecht geweest, dus die staat bijna niet meer aan. Sowieso luister ik sinds het einde van Kink FM weinig meer naar de radio. Misschien ga ik maar eens een netwerkspeler aanschaffen, zodat ik internetradio kan luisteren en dus veel meer keus heb. En misschien een nieuwe cd-speler. En misschien dat ik dan wel de hele boel ga vervangen (behalve de speakers), maar dat weet ik nog niet. Die Pioneer-speakers die jij hier noemde vind ik trouwens ook wel erg interessant. Alleen een beetje duur wel. Ik heb ze nog nooit gehoord, maar ze zien er wel fantastisch uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Beste Threshold, Bedoel je dit? http://www.breem.nl Overigens meent Spido dat Zobel-netwekjes lang niet bij elke luidsprekerunit nodig zijn: ze kunnen z.i. eigenlijk alleen nuttig zijn wanneer de spreekspoelinductie van een unit een storende factor is bij de filtering. Foil-tweeters en echte ribbons, bijvoorbeeld, kunnen best zònder. Ik ken de context niet, wel dat de website Breem meestal geen onzin verkoopt. Misschien mist daar nog wat ervaring met het echte luidsprekerontwerpen. Want een echt 1ste orde systeem is, volgens d'Appolito, in de praktijk niet te doen. Reden: de luidspreker zelf draait de fase ook, waardoor er in de praktijk eerder een 2de orde ontstaat, en bijvoorbeeld de tweeter omgepoold moet worden, oftewel 180 graden in fase gedraaid. Bij een echt 1ste orde systeem hoeft niets omgepoold te worden. Hier een voorbeeld van de Zaph WaveguideTMM van het verticale afstraaldiagram (van 1400 Hz. = blauw tot 3200 Hz. = rood in stappen van 200 Hz.) van een electrisch 1ste orde filter dat in de praktijk 2de orde is, dus met omgepoolde tweeter e.d. Volgens de website is de phase tracking (hoe gelijk lopen de fases van de drivers met elkaar, vooral rond de overnamefrequentie) acceptabel maar niet je-van-het en dat veroorzaakt verticaal off axis een beetje een onrustig verloop. Dit is ook een leuke grafiek om te zien wat een ellende de interferentie tussen verschillende drivers veroorzaakt: En als je het filter wat ingewikkelder maakt (hogere orde voor de woofer) om de fase meer op elkaar te krijgen (niet zoals bij Breem, daar zit er steeds een 90 graden faseverschil tussen de drivers, ideaal is 0 graden, als de rode en groene lijn in de Breem-grafiek op elkaar liggen): Dit ziet er iets beter uit dan de eerste grafiek omdat de fases wat meer op elkaar liggen in het overnamegebied. De frequentiekarakteristiek on axis is in het tweede geval ook rechter. Toch klinkt het eerste filter ook goed volgens de auteur van Zaphaudio.com, maar is dus geen echt 1ste orde systeem. Het zou me niks verbazen dat er in een PP ook een tweeter o.i.d. omgepoold is. Dan is er eerder sprake van een 2de orde systeem en gaat het verhaal van de onvervormde blokgolf ook niet meer op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 februari 2013 Report Share Posted 3 februari 2013 Ik ken de context niet, wel dat de website Breem meestal geen onzin verkoopt. Nou daar kun je op enkele punten wel inhoudelijk discussie over hebben. Ik vind de site op bepaalde punten aanmatigend. Als de zogenaamde "high ender" die op de site beschreven staat al zou bestaan, er is geen toegevoegde waarde om het zo op te schrijven. Ik vind dat Breem een spookbeeld opschrijft wat helemaal niet bestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 3 februari 2013 Report Share Posted 3 februari 2013 Ik ken de context niet, wel dat de website Breem meestal geen onzin verkoopt. Imo schrijft Breem niets meer of minder dan wat zijn ervaring is en wat hij vindt. Gelukkig is ook zijn waarheid niet dé waarheid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 februari 2013 Report Share Posted 3 februari 2013 Imo schrijft Breem niets meer of minder dan wat zijn ervaring is en wat hij vindt. Gelukkig is ook zijn waarheid niet dé waarheid... Dat slaat de spijker op z'n kop. Dat bedoelde ik ook eigenlijk met mijn reactie op zijn theoretische ideaal van het 1ste orde filter. Dat ideaal is op zich waar, dus geen onzin. De praktijk ziet er echter veel weerbarstiger uit en laat zien dat elke luidspreker totaal anders kan klinken. Zelfs wat aanpassingen aan een wisselfilter in hetzelfde systeem zorgt al voor een heel ander ( stereo?-) beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 februari 2013 Report Share Posted 3 februari 2013 Muziek heb ik al een hele tijd niet meer gekocht (wel gekregen) sinds de Plato uit Enschede verdwenen is. De enige platenwinkel in de buurt die nog enigszins interessant is, is Popeye in Hengelo. Maar die is wel heel klein en daar kan ik meestal ook niet veel vinden... Ik zie dat het hier vrij rustig is (aangezien ik gisteren met 1 bericht al in de 'top 20 posters van vandaag' stond), met nog steeds hetzelfde kleine groepje mensen en nog steeds dezelfde topic/discussies. Daar ga ik niet meer aan meedoen. Ik heb nog steeds dezelfde set staan. Die bevalt op zich nog steeds prima, alleen de cd-speler begint te haperen. En de radio-ontvangst (kabel) is hier altijd al slecht geweest, dus die staat bijna niet meer aan. Sowieso luister ik sinds het einde van Kink FM weinig meer naar de radio. Misschien ga ik maar eens een netwerkspeler aanschaffen, zodat ik internetradio kan luisteren en dus veel meer keus heb. En misschien een nieuwe cd-speler. En misschien dat ik dan wel de hele boel ga vervangen (behalve de speakers), maar dat weet ik nog niet. Die Pioneer-speakers die jij hier noemde vind ik trouwens ook wel erg interessant. Alleen een beetje duur wel. Ik heb ze nog nooit gehoord, maar ze zien er wel fantastisch uit... Hetzelfde is hier gebeurt, Plato weg dus geen luisterpaal meer war ik af en toe juweeltjes afplukte. Ik ga mij maar abonneren op Platomania, en dan maar via Internet de luistertips afluisteren. KinK was ook mijn ding, ik heb een aardig alternatief gevonden in Radio Paradise (radioparadise.com). Met een Sonos Connect, niet te gek duur en redelijke kwaliteit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2013 Report Share Posted 5 februari 2013 Beste Threshold, Het ziet er naar uit, dat Breem het alleen over elektrische fase heeft. Akoestische fase is een ander verhaal. Dat verhaal wordt geïllustreerd door de grafieken die jij toonde, maar ik vraag me af of daar de verschillen in stijgtijd tussen de diverse units en de looptijdverschillen van de output van de diverse units tot het oor / de oren / de meetmicrofoon zijn verdisconteerd. Wat de Perfect Performer 2x16.5 (d'Appolito configuratie) betreft: de woofers/middentoners zijn niet gefilterd en de tweeter is 1e orde gefilterd zonder ompoling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 februari 2013 Report Share Posted 5 februari 2013 Beste Threshold, Het ziet er naar uit, dat Breem het alleen over elektrische fase heeft. Akoestische fase is een ander verhaal. Dat verhaal wordt geïllustreerd door de grafieken die jij toonde, maar ik vraag me af of daar de verschillen in stijgtijd tussen de diverse units en de looptijdverschillen van de output van de diverse units tot het oor / de oren / de meetmicrofoon zijn verdisconteerd. Wat de Perfect Performer 2x16.5 (d'Appolito configuratie) betreft: de offers/middentoners zijn niet gefilterd en de tweeter is 1e orde gefilterd zonder ompoling. Ah, dus de PP zijn echte eerste orde systemen! Daar zijn er maar weinig van. In de figuren die ik liet zien is alles verdisconteerd, dus ook looptijdverschillen, want het komt uit de simulatie van de complete box, ...behalve de stijgtijd. Ik snap die parameter niet zo goed. Die kun je wellicht het beste direct uit de metingen halen, uit de impulsdiagram. Maar hoe hoger de stijgtijd hierin, hoe hoger het aandeel hoogste frequenties. Die komen dan uit de tweeter. Een woofer met hoge stijgtijd is een breedbander. Maar ik denk dat Breem vooral een electronicus is en geen acousticus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 februari 2013 Author Report Share Posted 15 februari 2013 Gisteravond de luidsprekers waar het allemaal om begonnen is beluisterd. De Tangbands zitten er nu in, er is echter nog geen tweeter gemonteerd. Of dit gaat gebeuren..?? Voor de klank, wanneer je op de hotspot zit, hoeft het niet. Maar een beetje daarnaast ben je al gauw een deel van het hoog kwijt. De tangbands gaan welliswaar tot 16 kHz, maar bun delen ook nogal. Toen ik ze in eerste instantie hoorde was ik niet erg onder de indruk. Maar wat wil je... koude apparatuur en koude luidsprekers. Het valt ook op dat het met dezelfde bron (mijn DAC met laptop), de versterkers bij Chris zo'n 10 dB verder open moeten. Een rendement van 84 dB zou je dan schatten. Mijn W/P's hebben een rendement 94 dB. Ik speel meestal op ongeveer -24 dB, bij Chris moest het echt naar de -14 dB voor ongeveer hetzelfde volume. Dat lagere rendement is wel logisch, Gezien de gesloten kast voor het laag en midlaag. Maar na een uurtje wordt het langzamerhand toch wel een heel stuk beter. Natuurlijk, dynamisch en nergens geen overdreven enthousiasme. M.a.w. mooi homogeen. Het laag gaat wat dieper dan wat ik gewend ben en klinkt op verschillende toonhoogtes met gelijke sterkte. Eigenlijk toch wel leuk dat je dit zelf kunt bereiken. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken wanneer de kasten dichtgelijmd zijn en voorzien van bracings. ook het filter hangt nog met banaanstekkers aan elkaar en moet nog in een eigen kast gemonteerd worden. Én natuurlijk, wanneer er tweeters gemonteerd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 februari 2013 Report Share Posted 15 februari 2013 wel leuk he om dat te zien groeien. Pas op de ZBA dag ook een aantal zelf bouw speakers mogen beluisteren en er kan heel wat bereikt worden als je zelf bouwt. Zelf zal ik niet snel aan speakers beginnen om dat dit nog al veel tijd een meetwerk kost om dit goed te krijgen. Daarom vind ik het alleen al knap dat er mensen zijn die dit aan durven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 februari 2013 Report Share Posted 15 februari 2013 Spido, zolang de pp niet allemaal de zelfde parameters hebben zijn er looptijd verschillen en dan kun je praten als Brugman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 februari 2013 Report Share Posted 15 februari 2013 Wol stel dat die units 5% van elkaar afwijken zou dat zo erg zijn? Over wèlke looptijden hebben we het dan bij een luisterafstand van 3 of 4 meter in een gewone woonkamer. Zou je dat kunnen horen? Geluid gaat met ruim 300 meter per seconde. Wat zou dan moeten opvallen? Ik hoor alleen maar een muur van muziek, zelfs haaks op de luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2013 Report Share Posted 15 februari 2013 Spido, zolang de pp niet allemaal de zelfde parameters hebben zijn er looptijd verschillen en dan kun je praten als Brugman. Beste Wol, Of de luidsprekerunits allemaal exact dezelfde parameters hebben, speelt in dit opzicht geen enkele rol. Dat heb ik ook nooit beweerd. Het gaat er om, of de resultante output van het luidsprekersysteem faserein is. Dit betekent dat wat de versterkeringang op de scoop in beeld brengt (het muzieksignaal), exact hetzelfde moet zijn als wat de meetmicrofoonversterker op de scoop laat zien. Fasedraaiingen door hogere orde filters, looptijdverschillen door afstandsverschillen tussen de diverse luidsprekerunits en het oor of de microfoon, stijgtijdverschillen tussen de diverse betrokken units rond overnamefrequenties, faseverliezen en -winsten op de membranen zelf, interferenties (pieken en dalen door fase-gelijkheid c.q. -verschil bij div. frequenties) van de diverse bronnen (units) en vertraagde (mechanische) resonanties zijn de belangrijkste vervuilers van de fasehuishouding. Zowel bij luidsprekerunits met gelijke als met ongelijke parameters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 februari 2013 Report Share Posted 16 februari 2013 Jack.die afwijking die hoor je ,het beeld word groter omdat de fase veranderd en het geluid is minder zuiver. Daar kom je alleen achter als je onderzoek pleegt. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 16 februari 2013 Report Share Posted 16 februari 2013 Looptijdverschillen, dat is zoiets als groepsdelay. Het ligt eraan wat je met wat vergelijkt. Meestal bedoelt men met looptijdverschillen, de verschillen in weglengte naar het oor van de akoestische middelpunten van tweeter en mid en woofer, die trouwens ook met de frequentie in een enkele unit verschillen. Wat nog meer die looptijdverschillen veroorzaakt, en dus in feite de diepte van je akoestische centrum, daar waar het geluid in feite ontstaat, is de spreekspoel inductie en het wisselfilter. Daarom zie je bijna nooit meer van die getrapte baffles. Die hadden zoveel andere nadelen. Want door de komst van de computermodellen die zeer goed de werkelijkheid benaderen waarin alles geintegreerd wordt berekend en omdat iedereen tegenwoordig Arta gratis kan downloaden, kun je een vlakke baffle hebben en toch de akoestische centra mooi even ver verwijderd van de luisteraar. Je moet dan wel precies op een bepaalde hoogte zitten, dus niet gaan staan ineens, want dan klopt er helemaal niets meer van. Precies dat wat Wol beschrijft. Tenzij je een breedbander hebt o.i.d. of met hoge orde filtering werkt met de drivers dicht op elkaar, dan heb je minder last van interferenties. Maar dan heb je wel wat meer fasedraaing in de buurt van de wisselfrequenties dan bij een echt 1ste orde filter. Volgens sommigen zeer goed hoorbaar, volgens velen totaal onhoorbaar, tenzij een looptijdverschil (of fasedraaing bij bepaalde frequentie) ver door de 3 miliseconden schiet (bij gebruik van subwoofers kan dat in de praktijk voorkomen). Je hebt dan ook geen goede weergave meer van een blokgolf, maar gelukkig kan die ook niet eens worden waargenomen door onze hersenen, omdat ons gehoor ook met ca. 200 filtertjes werkt die allemaal los van elkaar een bepaald deel van het frequentiegebied pakken. Ons gehoor werkt anders dan een meetmicrofoon. Er zijn wel meetsystemen ontwikkeld die zo werken als het gehoor (Sound Intelligence uit Groningen) maar die worden vooral ingezet wanneer meer psycho-akoestische parameters moeten worden herkend. Maar zoals je weet zijn de meningen daarover verdeeld en worden recentere AES publicaties gewantrouwd, vooral door fabrikanten die altijd anders hebben beweerd met hun marketing strategieen (Thiel, Translator). Wel opvallend dat Dynaudio van dat geloof is gevallen (van 6dB/okt naar 24 dB/okt, van 1ste orde naar 4de orde filtering) nu ze toch best groot zijn geworden en er ook niet meer op terug wil komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2013 Author Report Share Posted 16 februari 2013 Is het niet zo dat b.v. een klap op een grote trom door alle luidsprekers tegelijk moet worden weergegeven. De eerste stijgtijd wordt door de tweeter weergegeven, deze heeft maar een beperkte uitslag, dus die moet snel door de middentoner worden gevolgd om geen "gat" achter de eerste piek te laten ontstaan nog weer wat later komt de basspeaker pas in beweging. Dit moet volgens mij allemaal extreem nauwkeurig gebeuren. Is dat n.l. niet zo dan moeten onze hersenen de rest er bij fantaseren, wat luisteren erg vermoeiend maakt. Ik denk dat meerwegsystemen daarom "op de mm" nauwkeurig moeten weergeven. 10.000 Hz heeft b.v. een golflengte van 34 mm. Een verschuiving van een paar mm tussen de units zorgt al voor uitdoving. Die verschuiving kan natuurlijk ook elektrisch ontstaan en worden gecorrigeerd. Nou is dit op één frequentie allemaal wel te doen. Maar er zijn natuurlijk ook gebieden dat de luidsprekers elkaar overlappen. Met complexe filters in combinatie met verschoven luidsprekerunits wordt het allemaal niet makkelijker. Van de meeste Wilson Audio luidsprekers zijn de units daarom per situatie in te stellen. Mijn vraag is dan natuurlijk... hoe doe je dit. Ik heb mijn W/P's op het gehoor en volgens de beschrijvingen van Wilson wat ingesteld. Maar ik denk dat het altijd een benadering zal blijven. Wonderbaarlijk eigenlijk, dat het meestal nog zo goed klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts