Guest tubejack Posted 18 maart 2013 Report Share Posted 18 maart 2013 Leuk om te lezen. In een setje gekregen Kef Cadenza' s zit een DN14 wisselfilter, 1 filter is stuk. Wat kan het best doen? zonder het orgineel geweld aan te doen. Die elco's vervangen door zeer mooie bi-polaire nieuwe elco's van b.v. Nichicon. Of toch gelijk maar MKP? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2013 Author Report Share Posted 18 maart 2013 Beste Hans, Ja, vooral de tekening van transiënts (percussie m.n.) liet nogal te wensen over, hè? Strijkers en blazers klonken daarentegen best wel natuurlijk... hoewel bijna altijd wel (tè) vriendelijk en aangenaam: ook als er agressief werd gespeeld. In mijn geval kwam er hoofdzakelijk gekrijs (vervorming) uit die tweeters. Het leek niet meer op muziek zeg maar. Het zou zo maar kunnen dat ze gescheurd waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 maart 2013 Report Share Posted 18 maart 2013 Wat de oude Kef filters betreft: recappen. Op dit forum is van alles te vinden over Kef's http://hifiloudspeakers.info/speakertalk/. Er staat genoeg over het recappen enzo. Er zijn jongens actief die vroeger voor Kef gewerkt hebben en er staat een schat aan info. Veel leesplezier en als je gaat solderen...... NOOIT MET EEN KORTE BROEK AAN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Kef bextrene is voor de echte audio liefhebber achterhaalt ,das wahr einmaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Kef bextrene is voor de echte audio liefhebber achterhaalt ,das wahr einmaal Ik ben meer een muziek- dan een audioliefhebber. Heb me al vaker afgevraagd of de zg. audiofielen nog wel naar de muziek luisteren ipv de weergave. In mijn beleving heb je low-end, high-end en never-end. Waar houdt het op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 In mijn beleving streef ik naar geluid met zo min mogelijke fouten dus zo dicht mogelijk in het natuurlijk geluid. kefjes is leuk voor surround en harde blues muziek en dan is het ook genieten maar voor de rest .............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Jack,rode mkp,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Jack,rode mkp,s Wima MKP10 dus. Hmmm die zijn nogal groot. Om e.e.a. vage reden kun je ze niet in de 63volt versie krijgen, terwijl ze wel gemaakt worden Ook op mail reageren ze niet. Beetje dom van Wima. Moet even kijken wat op de print past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Kef bextrene is voor de echte audio liefhebber achterhaalt ,das wahr einmaal Beste Wol, Waar zijn de wooferconusjes van van jouw Manger systeempjes eigenlijk van gemaakt? Toch ook een soort plastic of zo? Misschien vindt de lezer het volgende artikel (anno 2001!) interessant: http://www.nutshellh...er-design1.html . Men kan naar de volgende pagina's gaan door in de zoekregel "speaker-design1.html" te wijzigen in "speaker-design2.html", enzovoorts. U zult zien, dat de waardering van de (Amerikaanse) schrijver voor de hier genoemde KEF units (m.n. B-110, maar ook de beroemde woofer B-139) niet groot is. Nou ja... Wat weet zo'n jenk nou van hifi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Wima MKP10 dus. Hmmm die zijn nogal groot. Om e.e.a. vage reden kun je ze niet in de 63volt versie krijgen, terwijl ze wel gemaakt worden Ook op mail reageren ze niet. Beetje dom van Wima. Moet even kijken wat op de print past. Beste Tubejack, Blauwe 10 µF MKP's van Monacor zijn compact, hebben een max. spreiding van 5%, en een doorslagspanning van 250V. Ze zijn niet duur, maar prima in orde. Alleen staat er niet zoiets op als "Audiophile" of "Supreme"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Spido,je haalt twee dingen door elkaar ,Manger is wellen membraan en kef moet werken als een zuiger zo simpel is dat,en allebei hebben ze zijn voordeel en nadeel. Kef was wel in die jaren ver vooruit maar tegenwoordig is de materiaal keuze verbeterd en geoptimaliseerd. Ik heb de T 27 en T33 en de T 27 vind ik tot op heden een top hoog toner, nooit begrepen dat er nog een coles erbij moest ik denk dan je meer een verdikt geluid krijgt,wie hoort meer als 20 khz, ik niet. Als je van power en muzikaliteit is het uitkomst ,kijk maar naar de L 3/5 A. Ik heb speakers gehoord in laag van het merk Sonus Faber die ook op dit form zit dan praat je totaal over iets anders ,spido dat moet jij eens beluisteren dat is nou als konus een top laag midden daar krijg ik nou rillingen van. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Beste Wol, Ik vroeg alleen maar naar het woofertje van jouw Manger luidsprekersysteem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Spido,ik speel zonder woofer voor kleine bezetting en het grotere werk werk met scanspeak laag. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Ik heb speakers gehoord in laag van het merk Sonus Faber die ook op dit form zit dan praat je totaal over iets anders ,spido dat moet jij eens beluisteren dat is nou als konus een top laag midden daar krijg ik nou rillingen van. mvg wol Dit had je nu, niet moeten zeggen Wol, wordt ik bij deze, helemaal mee de discussie ingetrokken ! Want je heb het n.l. over mijn SF-Liuto Nu moet ik wel zeggen, dat het midden ook zeer fraai is, zo klinken stemmen/zang ook magisch, zeker nu ik via een buizen-Dac draai ! Nu moet ik wel zeggen, dat echt speakers goed vergelijken zeer lastig is, zonder direct A/B te kunnen schakelen. Vorige week nog bij een grote duitse Hifi-zaak "Schluderbacher" geweest en mijn Liuto's vergeleken met een iets kleinere staander de Dynaudio Focus 260. Eerst geruime tijd de Liuto's aan het woord - zeer prima en daarna de Focus 260... en meteen de grote shock "oeps, klinkt wel erg donker" maar na een langere luistersessies op alleen de Focus 260, blijk het met dat "donker" best wel mee te vallen en blijk die tweeter van Dynaudio toch wel van zeer grote klasse: zeer verfijnd, zeer veel detail maar nimmer scherp en zeer vriendelijk om aan te horen. TOPPIE Als je dan weer terugschakeld naar de SF-Liuto's - "oeps"....wel erg in je face en zeer fel en zeer pittig en als je dan weer wat langer luistert naar de Liuto's , dan valt e.e.a wel weer mee ! Niettemin, ben ik op zoek naar speakers, die wat milder zijn in het "hoog" en met name bij wat rustigere muziek zoals klassiek, wat aangenamer en vriendelijker klinken. De Focus 260 is wel een "no-brainer", zeker voor die nieuwprijs, waarvoor ik hem kan kopen. Als je dan ook nog weet dat de Focus 260, ondanks de wat geringere kastafmetingen, zeker net zo diep in het laag doorlopen als mijn Liuto's (weliswaar minder strak maar wel gewoon erg goed) en over de algemene bandbreedte zeer homogeen klinkt, gewoon klasse ! De Liuto's worden wel de kwajongens van de Sonus Faber-familie genoemd, kunnen zeer luid spelen, zijn zeer dynamisch en de laagweergave is gewoon suberb !, daarintegen klinken ze in het hoog, iets minder verfijnd als de andere SF en vertoont de frequentie-karakerstiek een lift in het mid-hoo,g wat voor enige brutaliteit zorgt in de weergave. Voor live-muziek, rock, blues, pop gewoon een geweldige speaker en voor klassiek een "middenmoter" M.i.z. moet je de Liuto's niet voeden met een neutrale - tot analytische versterker, want dan klinkt het midhoog gewoon aan de "te harde kant" maar liever een wat "warmere" versterker met redelijk wat power. Uiteraard is iedereen welkom om te ervaren, hoe "laagweergave" behoort te zijn. Afhankelijk van hoe de verkoop loopt van mijn SF-Liuto,s, komen hier waarschijnlijk de "Focus 260" of wellicht de "Dali Epicon 2" , de toplijn van Dali, een monitor waar ik zeer lyrische berichten over hoor en lees en zeer goede reviews. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Zal toch een behoorlijke afschrijving zijn die LS die je twee jaar geleden gekocht hebt. Wat heb je achteraf fout gedaan en hoe voorkom je dat nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 Zal toch een behoorlijke afschrijving zijn die LS die je twee jaar geleden gekocht hebt. Wat heb je achteraf fout gedaan en hoe voorkom je dat nu? Nou, echt fout... meer een luxe probleem.. Als ik de speakers niet kan verkopen voor de prijs, die ik in mijn kop heb, blijven ze lekker nog een paar jaar hier staan en is het geen straf om nog wat jaartjes mee door te luisteren. Speakers blijven altijd een compromis en ik heb veel rock en blues muziek, live-opnames e.d. en dan zijn deze Liuto's geweldig maar voor rustige muziek, klassiek, ambient e.d. ambieer ik een wat meer rustige speaker met iets meer verfijning in het hoog ! Verder gewoon ook een flinke impuls in mijn audio-hobby en lekker vele muziek herbeleven. (ben niet zo van prutsen met kabels, versterkers e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 maart 2013 Report Share Posted 19 maart 2013 VANZOMERING,waarom leg je probleem niet voor bij de importeur ,ik denk dat die de nodige know how in huis heeft en misschien zijn het door kleine ingrepen voor elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 VANZOMERING,waarom leg je probleem niet voor bij de importeur ,ik denk dat die de nodige know how in huis heeft en misschien zijn het door kleine ingrepen voor elkaar.Er zijn uiteraard mogelijkheden, door aanpassingen v/h filter om wellicht het "probleem" wat te milderen en hiervoor weet ik wel enige forumleden, die dit klusje ook vakkundig kunnen klaren. "Probleem" wat eigenlijk geen probleem is maar gewoon het "karakter" v/d speaker is Persoonlijk laat ik zelf de speaker zoveel mogelijk origineel, ook bij eventuele latere verkoop of inruil ! Verder moet je de door mij geconstateerde bevindingen, niet al te "dramatisch" opvatten, er is geen probleem, er is alleen een luxe-probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 Hallo, Ik ben zo langzamerhand wel benieuwd wat de broer van Hans nu uiteindelijk gedaan heeft of gaat doen. Is er iets te melden? Of heb ik wat gemist in de afgelopen 30 pagina's? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 Spido,je haalt twee dingen door elkaar ,Manger is wellen membraan en kef moet werken als een zuiger zo simpel is dat,en allebei hebben ze zijn voordeel en nadeel. Kef was wel in die jaren ver vooruit maar tegenwoordig is de materiaal keuze verbeterd en geoptimaliseerd. Ik heb de T 27 en T33 en de T 27 vind ik tot op heden een top hoog toner, nooit begrepen dat er nog een coles erbij moest ik denk dan je meer een verdikt geluid krijgt,wie hoort meer als 20 khz, ik niet. Als je van power en muzikaliteit is het uitkomst ,kijk maar naar de L 3/5 A. Ik heb speakers gehoord in laag van het merk Sonus Faber die ook op dit form zit dan praat je totaal over iets anders ,spido dat moet jij eens beluisteren dat is nou als konus een top laag midden daar krijg ik nou rillingen van. mvg wol In mijn speakers is de T27 gecombineerd met de Coles om een betere verticale spreiding te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 Nog even over die Sonus Faber. In studio's werden er vroeger vaak Yamaha's gebruikt wat prima LS waren maar net een te veel in het hoog. Over de tweeter werd een WC papiertje gedaan waarna ze prima klonken. Het probleem van ontwerpers is vaak dat ze een prima product in de pipeline hebben totdat de marketing afdeling zich ermee bemoeit. Die willen dat zo'n produkt zich onderscheid van de concurrentie in de winkel en dat betekent aanpassing in laag en/of hoog. De vraag is of de consument daar uiteindelijk goed mee af is. Heb je trouwens wel eens met Rob Wilms over het probleem gehad. De man heeft vaak veel goede raad en daad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 Spido,ik speel zonder woofer voor kleine bezetting en het grotere werk werk met scanspeak laag. mvg wol Beste Wol, Wat een merkwaardige benadering! Ook "kleine bezetting" omvat het totale toonbereik. Tenzij je een concert voor blokfluit zonder begeleiding bedoelt, of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 In mijn speakers is de T27 gecombineerd met de Coles om een betere verticale spreiding te krijgen. Beste TL 200, Krijg je dan niet een mirliton effect (papieren toeter bijgeluidje)? Ik herinner me bepaalde luidsprekers uit de Zaanstreek, die met een extra tweetertje werden uitgerust dat gedeeltelijk hetzelfde toonbereik bediende als de reguliere hoogtoner en er naar boven toe nog een extra octaafje (of twee) bijleverde. Bij historische modellen was dat vaak de Audax TW8B, een aluminium conusje dat supertweeterde tot wel 40 kHz. Die tweetercombinatie leverde een bijzonder timbre op, dat vooral liefhebbers van saxofoons erg goed beviel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 maart 2013 Author Report Share Posted 20 maart 2013 Hallo, Ik ben zo langzamerhand wel benieuwd wat de broer van Hans nu uiteindelijk gedaan heeft of gaat doen. Is er iets te melden? Of heb ik wat gemist in de afgelopen 30 pagina's? Groet, Leobus Wanneer er wijzigingen waren heb ik dat hear keurig opgeschreven. De laatste status: er zijn twee onafgewerkte luidsprekers ieder bestaande uit een baskast met 30 cm woofer en 17 cm midbas unit en een topkast met twee Tangband breedbandunits. Of er nog tweeters gemonteerd gaan worden is niet zeker. De filters zijn nog in experimentele staat. En het klinkt erg goed. Ondanks het redelijk lage rendement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 maart 2013 Report Share Posted 20 maart 2013 cool 30 cm groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts