Duck-Twacy Posted 24 april 2013 Report Share Posted 24 april 2013 Ik kan maar niet de specs van die grote Pappa's vinden, maar aannemend dat de ontwerper (die er tussenin staat) circa 160 cm hoog is, moet er toch een 18" woofer in zitten denk ik. Vraag me af wat de wissel frequentie is. 500 Hz ofzo? http://4.bp.blogspot.com/-ATSFyFDC6e0/T9SUMhj7NEI/AAAAAAAAFrQ/TGbDaZZ41tM/s1600/465623_3597215497099_1474831874_57405148_922365692_o.jpg Toch, voor 60K een leuk concept. Neem aan dat het live gevoel hoog is (hoewel ik voor de helft van het geld dan toch liever een paar JBL K2 zou kopen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2013 Report Share Posted 24 april 2013 Nou inruilen had ik gedacht.. :-) En dan dezelfde configuratie in een speksteen kast. Maar ik ga heel lang de tijd nemen. Wil eens veel luisteren. Beste rbh, Heb jij eigenlijk de drieweg- of de vierweg-uitvoering? (Dus zònder of mét de 5 cm midden-hoog dome?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 24 april 2013 Report Share Posted 24 april 2013 Drieweg, met getemde woofer en middentoner. En een normale tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2013 Report Share Posted 24 april 2013 Drieweg, met getemde woofer en middentoner. En een normale tweeter. Hmmm... that gives some room for improvement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2013 Report Share Posted 24 april 2013 (...) Ja goed gezien, die staan natuurlijk mechanisch gezien als 2 veren parallel. (Akoestisch gezien in serie, zo zal men het bij Leak wel hebben gezien -pré Thiell & Small tijd- dat werkt verwarrend). "Akoestisch gezien in serie"? Het luchtvolume werkt toch als een high-pass filter? En kan de uitwerking ervan op de frequentiekarakteristiek ànders gezien worden dan als die van een seriecondensator? Hoe groter de luchtmassa, hoe groter de capaciteit van die (equivalente) condensator. En dus ook hoe lager het - 6dB punt. Natuurlijk spelen er veel meer factoren mee (woofer parameters!) in de uiteindelijke QTC, en daarmee in de frequentiekarakteristiek van de basweergave. Maar de opgesloten lucht is in principe een serie-condensator, lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Wat is het probeleem Spido? De lucht in de kast werkt samen met het bewegend conusoppervlak als een veer. Threshold heeft het daar helemaal niet over een condensator.maar over die luchtveer. Een die veer staat parallel aan de veer die de conusophanging vormt. Dat Thiele het in zijn modelletje die lucht naar het akoustisch equivalent van een condensators vertaalt is een ander verhaal. Een speakerkast blijft een doos met lucht en is geen condensator. De massa van de conus vormt samen die veren een massa-veersyteem en dat systeem vormt akoustisch gezien bij een speaker een hoogdoorlaatfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Een pneumatische veer is natuurlijk wel een mechanisch equivalent van een condensator. Je stopt er flow (beweging, elektrische stroom) in en het ding levert effort (veerkracht, elektrische spanning) terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Zeker, maar daar was ook geen misverstand over en ook niet dat in het model van Thiele dat dan een serieschakeling wordt van twee condensatoren. Maar het blijft wel een elektrotechneuten benadering van iets mechanisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Maar het blijft wel een elektrotechneuten benadering van iets mechanisch. Vanaf een bepaald niveau maakt dat toch niet meer uit? De abstractie van een veer of condensator is een buffer waar flow ingaat en die effort levert. Vanuit die abstractie kun je naar hartenlust schakelen tussen het mechanische en elektrische domein mits je in staat bent om de beperkingen in te schatten. En daar gaan vonkentrekkers en werkbanktuig wederzijds natuurlijk weleens de fout in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Natuurlijk kun je het ene model naar het andere model transformeren. Maar een werktuigbouwer of regeltechnicus gaat toch echt niet een mechanisch systeem modelleren en transformeren met/naar een elektrisch model met spoelen, condensatoren en weerstanden. En omgekeerd gaat een elektroman/elektronicus een LC filterkring niet modelleren met een massaveersysteem. Hoewel beide mogelijk is. Een elektroman denkt meer in frequentie karakteristieken en fase karakteristieken en bode plotjes. Lekker overzichtelijk maar beperkt, hoewel vaak voldoende. Een regeltechnicus denkt meer in tijdresponsies. 'Tis dat speakerbouwers meestal een elektro achtergrond hebben dat ze de boel gaan omzetten, anders snappen ze het kennelijk niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Het mooie is dat die speakerbouwers door hun elektroachtergrond weinig begrijpen van werktuigbouwkunde en dan zijn wij weer in het voordeel. Soms vraag ik me af wat ik nou ben, het is een ratjetoe van systeem/regeltechniek, elektrotechniek en werktuigbouwkunde Ik denk eerst in dynamische systemen en dan vooral in termen van energieoverdracht, daarna in dynamisch gedrag (tijddomein) en dan in karakteristieken (frequentie/fase). Daar hebben we het al eens over gehad. Lang geleden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 april 2013 Report Share Posted 26 april 2013 Ik denk dat als je drivers maakt, je liever in het mechanische wilt blijven. Maak je ingewikkelde kasten, dan is het akoestische misschien handig. Maar koop je een kant en klare driver en wil je een filter ontwikkelen, zoals bij luidspreker-zelfbouwers vaak het geval is, dan is het handig als het hele systeem omgetransformeerd is naar het electrische. Spido, een luidspreker is een transducer van electrisch naar mechanisch naar akoestisch. Als je van het ene naar het andere domein gaat, en alles in electrische symbolen omzet, dan staat er steeds een transformator tussen die domeinen. Wat stroom is aan de ene kant wordt spanning (kracht) aan de andere kant van de trafo en andersom. Ook wordt serie -> parallel en wat eerst parallel stond staat in serie aan de andere kant van de trafo. Dus: de twee veren staan mechanisch parallel (alsof je twee veren tegelijk indrukt die naast elkaar staan; door die tweede veer -de mechanische equivalent van de opgesloten lucht in de kast- heb je meer kracht nodig voor dezelfde indrukking dan in het geval je maar 1 veer hoeft in te drukken, hetgeen het geval zou zijn als de luidspreker in de vrije lucht zou werken). Mechanisch dus parallel, electrisch is het dan alsof je een condensator in serie zet. Omgetransformeerd naar het akoestische dus ook in serie. Hier een versimpeld plaatje van het electrische naar het mechanische (Revc = electrical resistance of voice coil; Cms = mechanical compliance of the suspension): Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 april 2013 Report Share Posted 26 april 2013 Nou, nou zeg... wat een discussie! Ik beweerde alleen maar, dat de opgesloten lucht op de frequentiekarakteristiek de uitwerking heeft van een serie-condensator, en dus van een high-pass filter. En dat blijkt dus tòch niet onjuist te zijn geweest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Treshold dat van jou is een theoretische aanname ,hersespoeling ,en zijn nog meer variabelen maar die zijn op dit moment niet zicht baar. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Treshold dat van jou is een theoretische aanname ,hersespoeling ,en zijn nog meer variabelen maar die zijn op dit moment niet zicht baar. mvg wol Dat klopt, het is een versimpelde weergave, om het principe uit te leggen. Die andere parameters zijn ook heel belangrijk en velen worden ook meegenomen in simulatieprogramma's. Maar niet-lineariteiten weer niet en daar ontstaat nu juist vervorming etc. door. Dus daar moet de ontwerper zelf oordelen wat te doen. Dat maakt het in dat stadium meer 'techniek' dan 'wetenschap'. Dat maakt het ook leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Het modelletje van T&S is i.d.d. een lineair model. Dat en daarvan afgeleidde ontwerp progjes zijn een prima stuk gereedschap om speakerkasten bij benadering te ontwerpen. Zo is het ook bedoeld, maar dan houdt het ook op. In een echt model kun je de werkelijke transfer functie van iets modelleren en dan is het wel mogelijk om niet-lineariteit te modelleren. Zo’n transferfunctie heb ik eens gemodelleerd voor de niet-lineariteit van de lucht in de kast. Tot op zekere hoogte (ca. 5%) blijkt dan de vervorming ongeveer evenredig te zijn met de verhouding van het verplaatste volume van de speakerconus en de inhoud van de kast: Vd/Vb. Dat had Small in de jaren ’70 proefondervindelijk ook al gevonden. Hij gaf toen al aan om niet hoger te gaan met Vd/Vb dan 5% om de vervorming binnen de perken te houden. En dan komen we weer bij het topiconderwerp aan: Bij kleine kasten met kleine speakers is die Vd/Vb veel groter dan met grote kasten met grote speakers voor een beetje substantiële laagweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Het modelletje van T&S is i.d.d. een lineair model. Dat en daarvan afgeleidde ontwerp progjes zijn een prima stuk gereedschap om speakerkasten bij benadering te ontwerpen. Zo is het ook bedoeld, maar dan houdt het ook op. In een echt model kun je de werkelijke transfer functie van iets modelleren en dan is het wel mogelijk om niet-lineariteit te modelleren. Zo’n transferfunctie heb ik eens gemodelleerd voor de niet-lineariteit van de lucht in de kast. Tot op zekere hoogte (ca. 5%) blijkt dan de vervorming ongeveer evenredig te zijn met de verhouding van het verplaatste volume van de speakerconus en de inhoud van de kast: Vd/Vb. Dat had Small in de jaren ’70 proefondervindelijk ook al gevonden. Hij gaf toen al aan om niet hoger te gaan met Vd/Vb dan 5% om de vervorming binnen de perken te houden. En dan komen we weer bij het topiconderwerp aan: Bij kleine kasten met kleine speakers is die Vd/Vb veel groter dan met grote kasten met grote speakers voor een beetje substantiële laagweergave. Interessant! De normale vervormingscijfers die je ziet zeggen nooit zoveel over het laag, of de driver wordt gemeten in een losse 'oneindige' wand. Die cijfers lopen wel snel op bij lage tonen. Tot richting de 10%. Dus als je dit kunt beperken door bij een bepaald geluidsvolume met een zekere lage Vd/Vb < 0,05 te zorgen dat je conus in het lineaire gebied blijft (zeg ik dat goed?)? Oftewel een grote conus heeft bij een bepaalde Vd slechts een beperkte uitslag en blijft zo langer in het lineaire gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 mei 2013 Report Share Posted 1 mei 2013 Vandaag een uurtje naar de JBL studio monitoren geluisterd. Heel aangenaam. Ga ik nog wel eens mee de diepte in, alhoewel ik begreep dat dit het enige demopaar in Europa is. Ze staan nu voor een week of 6 bij De Groef in Groningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 mei 2013 Report Share Posted 1 mei 2013 Misschien eens contact opnemen met http://www.beterbeeldengeluid.nl/producten/home-cinema/jbl-synthesis Wel niet de pro range, maar wellicht kunnen ze wat voor je betekenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 mei 2013 Report Share Posted 1 mei 2013 Consumer range zit bij de verdeler die ook ML in Nederland doet, pro range bij Harman Europa te Amsterdam. Dat maakte het wat ingewikkelder geloof ik. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 mei 2013 Report Share Posted 1 mei 2013 Wellicht een S4700? Hoewel ik denk dat ie ongeveer even veel kost ($20000/paar, dus wellicht zelfs meer met huidige $ koers en btw) http://www.audioholics.com/reviews/speakers/floorstanding/jbl-synthesis-s4700-pre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 mei 2013 Report Share Posted 4 mei 2013 Hoe zou zo'n setje JBL M2 het in een (flinke) huiskamer doen? Iets betaalbaarder ($6000/speaker), maar natuurlijk kost de aanbevolen Crown versterking ongeveer evenveel. 20hz-40K in room (wellicht dankzij de dsp) Interssant concept, ze zien er alleen niet zo fraai uit http://asia.jblpro.com/BackOffice/ProductAttachments/M2_Brochure_Jan2013.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2013 Report Share Posted 9 juni 2013 Hallo, is er nog wat te melden over de JBL. Nog verder kunnen beluisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2013 Author Report Share Posted 19 juni 2013 Gisteravond kwam het er dan toch van. Geluisterd naar de luidsprekers waar het allemaal mee is begonnen. De Scanspeak Relevator tweeters zitten er in. En het filter is zodanig aangepast dat het rendement is opgelopen naar ruim 87 dB/W. Nou was het op z'n luisterzolder toch aan de warme kant, dus erg lang hebben we het niet gemaakt. Een aantal fragmenten van Paul Simon's Graceland lieten een prachtig stereobeeld horen. Tonaal klopt het allemaal precies, al lijkt het laag voor mijn oren nog wat terughoudend. Maar dat zal wel aan de gesloten kast liggen. Stemmen klinken fenomenaal natuurlijk wat voor mij het belangrijkste aspect is. De tweede CD is er een van Dave Grusin (Migration). Je hoort de piano in het begin van de suite erg metalig klinken, dat is geen echte piano dacht ik gelijk. Het blijkt dus ook een synthesizer te zijn. Het laag op deze CD komt er ook erg kernachtig uit. Maar ook hier... het zou iets meer punch mogen hebben, Dan maar een echte audiofiele opname er in een oude Jeton verzamelaar wordt uit de kast gehaald. Daar staan een paar prachtige stukken op, zoals wade in the water van Peter York. En dan komt de boel echt los. Een geweldige dynamiek, natuurlijkheid en stereobeeld staan er tussen en achter de spekers. Toch is Chris nog niet tevreden. De tweeter zit nu iets naar achter gemonteerd om de fase perfect te krijgen. Die zit nu dus in een soort hoorntje van ongeveer 1,5 cm diep. Dat moet dus nog anders. Het hele middendeel van de topkast wordt weg gefreesd. Het is immers een 'd Appolito. Dan moet de baskast nog worden voorzien van bracings en verstijvingen. Ook gaat hij nog eens meten of het fase verloop tussen de baspeaker en de midbas unit precies klopt. Maar dat wordt na de vakantie. Maar al met al... heel veel fabrieksluidsprekers (zoniet de meeste) halen dit niveau niet. Het is jammer dat het zulke enorme kasten zijn, anders stonden de W/P's er slecht voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 juni 2013 Report Share Posted 20 juni 2013 En nog steeds geen foto's.... Jammer hoor. intergratie woofer/laag middden is zeer belangrijk om het laag gearticuleerder te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts