Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gezien de golflengte van de laagste basfrequenties (waarbij het gehele labyrint gevuld wordt door 1/4 golflengte) kan een gesloten TL-kast bij die frequenties niet anders functioneren dan elke andere gesloten kast.

De opvatting dat de poort zou zijn bedoeld om de bas-output te vergroten, is onjuist.

Gezien de golflengte van de laagste basfrequenties (waarbij het gehele labyrint gevuld wordt door 1/4 golflengte) kan een gesloten TL-kast bij die frequenties niet anders functioneren dan elke andere gesloten kast.

De opvatting dat de poort zou zijn bedoeld om de bas-output te vergroten, is onjuist.

Een gesloten TL heeft tot doel alle achterwaarts afgestraalde energie te absorberen en is anders gedempd dan een open, daardoor heb je dus idealiter alleen het geluid van de speaker, weinig invloed van de kast.

een open TL heeft tot doel  een bepaalde resonantie frequentie te dempen waardoor de output onder die frequentie makkelijker wordt. Dit betekent niet dat je meer bas krijgt, wel ietsje lager.

Ik weet niet of je thuis bent in golf gedrag maar een golf met een open eind keert (in tegenstelling met een gesloten eind) omgekeerd terug.

Als je zorgt dat die golf(lengte) van de frequentie is die je wilt dempen  zal de resonantie afnemen. Hier heb je een hele, halve of kwart golflengte nodig om het netjes "op de kop" terug  te krijgen.

Hier nog 2 citaten van de B&W site: 

1  The combination of an acoustically transparent magnet and an exponentially tapered horn absorbs virtually all rearward radiation of   sound  creating the nearest thing yet to an infinite baffle.

Eigenschappen van een gesloten TL onderstreept.

2 To match the sonic purity of the tweeter, the treble and the midrange driver, the bass needed a wave-guide pipe – and this created a dilemma. The low frequency requirement dictated a non-tapering pipe 300mm in diameter and three metres long - clearly an impractical solution. In their relentless pursuit of true sound, the research team came up with another of Bowers & Wilkins' great technical advances. Experiments showed that a curled-up horn-shape would perform exactly as required but would occupy a much smaller volume than a straightforward pipe.

Het onderstreepte doe je ook met een "gewone" TL om de afmetingen binnen de perken te houden, de pijp smaller laten toelopen en op de juiste plaatsen dempingsmateriaal plaatsen waardoor hij akoestisch langer lijkt.

A. Een gesloten TL heeft tot doel alle achterwaarts afgestraalde energie te absorberen en is anders gedempd dan een open, daardoor heb je dus idealiter alleen het geluid van de speaker, weinig invloed van de kast.

B. een open TL heeft tot doel  een bepaalde resonantie frequentie te dempen waardoor de output onder die frequentie makkelijker wordt. Dit betekent niet dat je meer bas krijgt, wel ietsje lager.

C. Ik weet niet of je thuis bent in golf gedrag maar een golf met een open eind keert (in tegenstelling met een gesloten eind) omgekeerd terug.

Beste TL200,

Ad A: Voor het absorberen van alle energie zou een zandlichaam van ca. 10 meter dik nodig zijn!

Dr. Bailey poogde een "non resonant" loudspeaker te ontwikkelen, maar hij maakte juist een zeer resonante. De pijp resoneerde op ca. 24 Hz (in Baileys oorspronkelijke TL): de resonantiefrequentie is afhankelijk van de pijplengte.

Maar dit moet worden gezegd... het is "schone" resonantie: heel direct, dus met zeer weinig na-ijling, en tamelijk "recht". Dus zonder "bult" in het basgebied.

Nadeel is dat bij stijging van de frequentie de poort en de basunit beurtelings in- en uit fase zijn. En dan zijn er ook nog faseverschillen als gevolg van de fysieke afstand tussen poort en basunit. Dit leidt tot niet-lineairiteit, maar liefhebbers nemen die voor lief wegens de afwezigheid van na-ijling.

Ad B: Een TL is niet bedoeld om een bepaalde frequentie kritisch te dempen, maar om een gedempte output van alle lage frequenties die de tocht door het pluizig labyrint hebben overleefd via de poort te verkrijgen.

Ad C: Er is inderdaad enige reflectie aan de poort van een TL, door de traagheid van de luchtdeeltjes buiten het labyrint. Maar dat neemt niet weg dat het gewoon een 1/4 lambda gedempte pijp is, hoor.

[fluistermode] Als je het niet verder vertelt, zal ik je een geheimpje toevertrouwen!

Spido heeft destijds, zij het onder een heel andere identiteit, diverse bezoeken gebracht aan B&W en zijn illustere oprichter en leider, het aimabele, zeer betreurde & gemiste genie, wijlen John Bowers.

Bij die gelegenheid werden de voor- en nadelen van de diverse luidsprekerbehuizingen-principes besproken.

Daarbij kwam ook het slakkenhuis (cochlea - het inwendig gehoororgaan, maar ook het diertje - bijv. de aloude Nautilus) ter sprake als mogelijkheid voor een niet in compartimenten reflecterend en niet in delen resonerend akoestisch labyrint, eventueel uit te voeren als Bailey's TL of als dempend labyrint.

De heren van B&W vonden de suggestie "very interesting", wat betekent dat ze het eigenlijk een bespottelijk idee vonden.

Maar Britten zijn nu eenmaal very polite...

Het verraste Spido dan ook, dat enige tijd later de Nautilus verscheen: een gedempt labyrint in de vorm van een slakkenhuis.

Misschien dat de uitstekende wining & dining van B&W, met escargots in het voorafje, daar een ook nog een rol in speelde?

John was overigens, in zijn laatste periode, een overtuigd voorstander van het kritisch gedempte reflexsysteem.

For the best of reasons.

Maar zijn eerdere 1/8 lambda TL systeem, DM2A, is nog altijd hèt alternatief voor BBC-monitor liefhebbers die tòch bas willen.

Ook al gaat die eigenlijk door de lineariteit-grens heen.

Ach, lineariteit is niet het allerbelangrijkste realiteits-aspect, hè? Tòch? [/fluistermode]

[fluistermode] Als je het niet verder vertelt, zal ik je een geheimpje toevertrouwen!

Spido heeft destijds, zij het onder een heel andere identiteit, diverse bezoeken gebracht aan B&W en zijn illustere oprichter en leider, het aimabele, zeer betreurde & gemiste genie, wijlen John Bowers.

Bij die gelegenheid werden de voor- en nadelen van de diverse luidsprekerbehuizingen-principes besproken.

Daarbij kwam ook het slakkenhuis (cochlea - het inwendig gehoororgaan, maar ook het diertje - bijv. de aloude Nautilus) ter sprake als mogelijkheid voor een niet in compartimenten reflecterend en niet  in delen resonerend akoestisch labyrint, eventueel uit te voeren als Bailey's TL of als dempend labyrint.

De heren van B&W vonden de suggestie "very interesting", wat betekent dat ze het eigenlijk een bespottelijk idee vonden.

Maar Britten zijn nu eenmaal very polite...

Het verraste Spido dan ook, dat enige tijd later de Nautilus verscheen: een gedempt labyrint in de vorm van een slakkenhuis.

Misschien dat de uitstekende wining & dining van B&W, met escargots in het voorafje, daar een ook nog een rol in speelde?

John was overigens, in zijn laatste periode, een overtuigd voorstander van het kritisch gedempte reflexsysteem.

For the best of reasons.

Maar zijn eerdere 1/8 lambda TL systeem, DM2A, is nog altijd hèt alternatief voor BBC-monitor liefhebbers die tòch bas willen.

Ook al gaat die eigenlijk door de lineariteit-grens heen.

Ach, lineariteit is niet het allerbelangrijkste realiteiten-aspect, hè? Tòch? [/fluistermode]

Very interresting Spido ;)

Spido. Manger had een speaker aan de voorkant en aan weerszijden en daar door had die een betere blokgolf ,info vindt je op internet.

Spido

Ad B en C : Wanneer de line in resonantie is, en dit is bij 1/4 van de golflengte van de grondfrequentie, dan keert er van het open einde een reflectie terug. Deze reflectie bereikt de achterzijde van de conus in tegenfase, waardoor ongewenste conusbewegingen bij resonantie worden verminderd. http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=2

NB, ik ben stiekem wel een beetje jaloers op hetgeen jij me influisterde. :)

Er was toch in de jaren 80 ook een luidspreker op de markt die het nautilus principe gebruikte? Volgens mij was het Frans, en van gips gemaakt

heb ik ooit op een beurs gezien, Novotel of Firato.Kan ook een prototype geweest zijn.

Kan via google niet snel iets vinden, kdoe m'n best.

Om nog even op die franse speakers terug te komen, ik geloof dat het Elipson was.

Deze jongens heb ik nog een poosje thuis gehad toen mijn Cambridges nog in de revisie waren, ik mocht ze proberen, evt kopen als het beviel.

imposant om te zien, maar ik vond ze qua laag niet mooi, had het idee dat het niet los van kast kwam, mooie plaatjes maakten ze wel maar niet echt dynamisch. Komt mss ook omdat ik TL gewend was

elipson_orchestra_84_1-50--1d5fc7c.jpg

Wáár op het internet?

http://issuu.com/manger-msw/docs/acoustical_reality-1-?e=4082288/2664143  Pagina 8, figuur 5. Je vindt daar een overzicht van de stapresponsen van verschillende luidsprekers waar je de blokgolfresponsen van die luidsprekers uit kan afleiden. Je ziet dat de Manger en de Quad ESL een heel nette staprespons vertonen. 

Ravon, de quad 63 is trager en en heeft een weerstand netwerk ,het voordeel het  is open,quad 55 doet het met filtering met stof achter het mid hoog dus mechanisch,manger doet het ook mechanisch closed ,taps toelopend .Elk heeft zijn voordeel en nadeel

esl 55 geeft het mooist voor strijkkwartetten terwijl esl 63 voor grote werken geschikt is, en manger is drukloos het enigste waar je niet moe van wordt ,ik beschouw hem meer richting 63,het probleem bij manger is de juiste versterker.

Op een semenar in Duitsland beweerde een professor  van een bekend microfoon merk dat die nog betere kwaliteiten had als hun microfoon.

mvg wol

Ps ik heb de quad 55 direct op een versterker gehoord zonder trafo ,morgens gaf je geen dubbeltje voor en middags de sterren van de hemel ,heb daar anderhalf uur gezeten.

Een kennis heeft Jorden en Manger maar Manger staat in de luister ruimte en Jorden in de huiskamer.

mvg wol

Ravon ik denk dat meerdere speakers een mooi staprepons hebben,maggie hebben dat ook 

Het is fysisch onmogelijk voor een luidspreker om blokgolven te reproduceren. Dat komt door het feit dat een luidspreker alleen geluidsdruk produceert als de conus (of het membraan) beweegt. Een blokgolf dwingt de conus (of het membraan) afwisselend in twee uiterste standen waarin deze na het uittrillen van conus- of membraanresonanties enige tijd wordt vastgehouden. De leuke plaatjes van signaaltjes die op blokgolven lijken (die heb ik ook gemaakt van mijn Jordans) bestaan uit een staprespons plus het uittrillen van de conus gedurende hooguit enkele milliseconden. 

Beste Ravon,

Blokgolven kunnen heel goed door luisprekers worden weergegeven, want een blokgolf met een grondfrequentie van bijvoorbeeld 250 Hz bestaat gewoon uit een sinus van 250 Hz plus een in principe onbeperkt aantal oneven harmonischen van 250 Hz: 750 Hz, 1250 Hz, 1750 Hz, 2250 Hz, 2750 Hz, 3250 Hz en - afhankelijk van de kwaliteit van je generator - wellicht nog één of twee meer.

En al die frequenties kunnen gewoon worden verklankt door je luidspreker(s). Je moet hierbij alleen wel voorzichtig zijn met je tweeters, want die kunnen door blokgolven (te) zwaar worden belast: de hogere frequenties worden "opgetrokken" tot hetzelfde niveau als de lagere.

Step resonse geeft een mooi beeld van de impuslverwerking van (meestal) een luidsprekerunit (niet een systeem) bij een bepaalde stootspanning.

Zegt echter niets over fasevervorming (faseverschuiving van hogere frequenties t.o.v. lagere frequenties in m.n. meerwegsystemen.

Ik zeg overigens met opzet "bij een bepaalde stootspanning", want sommige luidsprekers gaan zich bij hogere belasting veel slechter gedragen.

Als sommige luidsprekers (units), zoals de Manger, een goede step-response hebben, is dat een goede zaak.

Maar dat garandeert nog niet dat zij een redelijke blokgolfweergave hebben.

Dat zullen ze eerst nog maar eens moeten aantonen, dunkt me.

(...) The scope photo below was taken last night, in an effort to see what the square wave response of my system was like in the listener position, front row, about 8' from the speakers. My theater is pretty heavily treated to reduce reflections, which made this even possible. So here is what I got:

Zie de scoop-plaatjes op http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?2887-Square-Wave-Response-Measured-Acoustically (de plaatjes kunnen niet worden overgenomen)

De grondfrequentie was hier 500 Hz, wat ik vrij hoog zou vinden voor een meerwegsysteem (3- of 4-weg).

De fasereinheid in het vocale gebied is immers essentieel (buiten dat gebied is het gehoor minder fasegevoelig), zodat het overnamegebied van woofer en middentoner zeker in beeld moet worden gebracht.

Blokgolven kunnen heel goed door luisprekers worden weergegeven, want ....

Als je de fysica begrijpt, die ervoor zorgt dat een luidsprekerunit geluid produceert, dan begrijp je ook waarom luidsprekers geen blokgolven kunnen weergeven (reproduceren is een betere benaming). 

Een elektrische blokgolf schakelt periodiek tussen een constante positieve en een constante negatieve spanning. Je kunt een blokgolf benaderen met een reeks sinussen maar dat hoeft niet, het kan ook door een opamp periodiek te laten schakelen tussen + en -.

Voor de weergave van een akoestische blokgolf zou de geluidsdruk, geproduceerd door de luidspreker, periodiek heen en weer moeten springen tussen een constant maximum en een constant minimum. Aangezien de geluidsdruk afkomstig van een unit evenredig is met de versnelling van de conus of het membraan, zou weergave van een constant maximum of minimum vereisen dat de conus of het membraan gedurende de halve periode van de blokgolf een constante versnelling ondergaat. En dat is onmogelijk als je er een elektrisch blokgolfsignaal in stopt. 

Ik heb weleens geprobeerd jou dit te laten inzien met laagfrequente blokgolven en die meetgegevens heb ik nog wel ergens maar deze exercitie opnieuw doorlopen lijkt mij verspilde moeite. Eigenlijk is deze fysica zo simpel dat ik het verbazingwekkend vind dat jij dat nog steeds niet begrijpt of niet wil begrijpen. Ik vermoed dat je je luidsprekers test met relatief hoogfrequente blokgolven en die zetten je makkelijk op het verkeerde been zoals ook gebeurt met de plaatjes achter de link die je hebt gepost. Heb je ooit een luidspreker getest met laagfrequente blokgolven van bijvoorbeeld 10 Hz of liever nog 1 Hz? Ik wel.  

Wat je wél ziet als je een blokgolfsignaal in een luidspreker stopt? Dat is heel eenvoudig, je ziet de periodieke staprespons die qua tijdsduur wordt bepaald door de halve periode van de elektrische blokgolf. 

Ik kan me ook niet voorstellen dat een conus fysiek in staat een blokgolf weer te geven. alleen al door de traagheid van de massa.

De massatraagheid bepaalt mede de steilheid van de nuldoorgang. Het probleem met de weergave van blokgolven zit hem in het feit dat de conus op de maxima en minima na het uitdempen van de diverse resonanties geen geluidsdruk produceert. 

Als je de frequentie van de blokgolf steeds lager kiest (zoals ik heb gedaan tot 0,5 Hz) gaat het uitgangssignaal steeds meer op de staprespons lijken. 

Wil je dat een luidspreker een akoestische blokgolf produceert, dan moet je er een heel ander signaal in stoppen. Dat kan met een DSP: http://www.bodziosoftware.com.au/Square_Wave.pdf

wie heeft de grootste blokgolf. is het issue (of de ...) niet meer als volgt : als je een frequentie wil weergeven die toevallig ergens in het overgangsgebied van een wisselfilter zit en de beide units doen niet ongeveer hetzelfde, dan krijg je hele rare plaatjes. niet alleen verlies in db's maar ook rare golfjes.

maar graag een betere mening voor de mijne hoor.

groet

Ravon,

die steilheid is een voorwaarde voor een blokgolf, blijft dus lastig voor een speaker.

ik heb hier al eerder gevraagd welk instrument of vocalist een blokgolf produceert. Het is misschien wel mooi als een een luidspreker het kan, ik vraag me af het nodig is om  muziek mooi weer te geven. Dat neemt niet weg dat ik onderschrijf dat het een handig testmiddel is, ook niet meer dan dat.

Rob, je hebt gelijk dat je dan hele rare plaatjes en geluid krijgt, maar of dat aan blokgolfweergave ligt betwijfel ik. Slechte filtering of niet passende units lijkt me veel belanfrijker.

die steilheid is een voorwaarde voor een blokgolf, blijft dus lastig voor een speaker.

Lastig? Sinds wanneer hebben elektromechanische systemen last van emoties als ze getest worden? ;)

Het maakt voor de test niet uit of een luidsprekerunit het testsignaal in meer of mindere mate kan volgen, uiteraard maakt die eigenschap van de unit wel uit wel voor het testresultaat maar dat is nou juist wat je wilt testen, je wilt de eigenschappen van een systeem leren kennen. 

Een praktisch blokgolfsignaal is altijd een praktisch bruikbare benadering van de theoretische blokgolf, daarbij hoort een eindige steilheid van de flank. Een elektromechanisch systeem zal altijd met een beetje vertraging (iets minder steil) reageren want geen elk elektromechanisch systeem is snel genoeg om een blokgolf perfect te volgen.

Blokgolven zoals hier besproken dienen louter voor test doeleinden. Als je een luidspreker hebt die goed klinkt zou ik me vooral niet druk maken als het ding geen blokgolf kan reproduceren.  

ik heb hier al eerder gevraagd welk instrument of vocalist een blokgolf produceert.

Er zijn wel instrumenten die zulke grillige golfvormen hebben dat ze aardig op een blokgolf lijken.

Maar daar gaat het niet om. Wanneer een speaker een blokgolf goed kan weergeven, betekend dit dat de fase over het hele bereik in orde is.

Dit is alleen van belang voor een speakerbouwer.

:)

(...) Een elektrische blokgolf schakelt periodiek tussen een constante positieve en een constante negatieve spanning. Je kunt een blokgolf benaderen met een reeks sinussen maar dat hoeft niet, het kan ook door een opamp periodiek te laten schakelen tussen + en -. (...)

Beste Ravon,

Jij verwart kennelijk nog steeds (complex samengestelde) blokgolven met (enkelvoudige) wisselstroompulsen.

Blokgolf

Synthesis_square.gif

Blokgolf opgebouwd uit harmonischen. Het Gibbs-verschijnsel is hierbij duidelijk zichtbaar.

Een blokgolf of ook wel kanteelspanning of kanteelsignaal is een elektrisch signaal of geluidssignaal dat zijn naam ontleent aan vorm wanneer het signaal wordt uitgetekend of zichtbaar gemaakt (waarbij de amplitude tegen de tijd wordt uitgezet). Bij een typische blokgolf alterneert de amplitude tussen 0 en een zekere spanning V(uit), meestal van gelijke tijdsduur. Als het ware vormen de perioden van hoge amplitude 'blokjes', en een aantal van deze perioden op rij gelijken een kanteel of de bovenkant van een kasteelmuur.

(...) Zoals hierboven al vermeld, is het mogelijk om het signaal hoorbaar te maken middels een luidspreker. Vergeleken met een gangbare sinusgolf heeft de blokgolf een karakteristieke, fluitende klank. Voor een luidspreker geldt overigens nog eens in het bijzonder dat deze niet heen en weer kan springen tussen twee uitslagstanden, maar alle posities ertussen in ook moet aannemen. Dit maakt dat we altijd alleen maar naar een benadering van de blokgolf kunnen luisteren.

Ook is het mogelijk het signaal zichtbaar te maken middels een oscilloscoop. Op het scherm van de 'scoop' is dan als het ware een grafiek te zien van het uitgangssignaal tegen de tijd. Vooral met dit instrument kan de attack/decay rate zichtbaar worden gemaakt alsook het gedrag van het signaal voordat de stabiele toestand wordt bereikt (het eerder genoemde Gibbs-verschijnsel). (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokgolf

(...) Pulse, Electric 

a change of short duration in voltage or in current intensity. Short duration is defined as a time interval comparable to the duration of transient processes in electric circuits. (...)

gsed_0001_0010_0_img2398.png

Figure 2. Video pulse: (A)amplitude, (τf,) forward front, (a) top, (τfo) fall-off, ( B) tail, (τp) pulse duration, (ΔA)slope of pulse top

Spido,een blokgolf praat je alleen over een fase domein en het tijdsdomein hoor ik totaal niks over terwijl het tijdsdomein juiste de contouren van het instrument laat horen,waar luister je naar !

Ravon,Dsp is gewoon gehoormatig K@T,is alleen voor de theoretiker een must niks meer en niks minder.