spido Posted 3 juli 2013 Report Share Posted 3 juli 2013 Spido,een blokgolf praat je alleen over een fase domein en het tijdsdomein hoor ik totaal niks over terwijl het tijdsdomein juiste de contouren van het instrument laat horen,waar luister je naar ! Ravon,Dsp is gewoon gehoormatig K@T,is alleen voor de theoretiker een must niks meer en niks minder. Beste Wol, Faseverschil = tijdsverschil (Fasevervorming = vertraging, afhankelijk van de frequentie.) Fasevervorming leidt tot kleuring: instrumenten krijgen een ander klankkarakter doordat de grondfrequenties en de harmonische boventonen niet meer in fase worden weergegeven. Wat dat met "contouren" te maken heeft, is mij echter een raadsel. Overigens kan DSP best goed werken: dat hoorde ik bij Bruno Putzeys. Ondanks al die dure elektronica klonk het toch heel aardig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 Ik krijg hier zo langzamerhand een blokhoofd van. Ik luister liever naar een blokfluit dan een fluitende blokgolf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 Wanneer een speaker een blokgolf goed kan weergeven, betekend dit dat de fase over het hele bereik in orde is. Waarbij het voor het fasebegrip uitsluitend gaat om het signaalverloop in hooguit het eerste handjevol milliseconden van de respons op de opgaande dan wel neergaande flank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 Spido,bij Dsp hoor je gewoon hard heid vervorming wat een wezen niet bestaat Jaren ,90 Dsp gebouwd van ct of elrad weet ik niet meer ad-dac met 560002 vergeleken met interlink zware teleurstelling met dsp mvg wol Ps Spido ik heb niet over fase vervorming daar hoor je mij niet over spreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 (...) Ps Spido ik heb niet over fase vervorming daar hoor je mij niet over spreken Beste Wol, Waar heb je het dan wel over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 Waarbij het voor het fasebegrip uitsluitend gaat om het signaalverloop in hooguit het eerste handjevol milliseconden van de respons op de opgaande dan wel neergaande flank. Beste Ravon, Als het om een puls gaat... já! Maar als het om een blokgolf gaat... néé! Een blokgolf toont aan of een apparaat grondfrequenties en hun harmonische boventonen in de juiste fase opneemt, versterkt of weergeeft. Fasereinheid is van belang in ieder stadium van elke harmonisch samengestelde muziektoon. Ik krijg hier zo langzamerhand een blokhoofd van. Ik luister liever naar een blokfluit dan een fluitende blokgolf. Beste TL200, Ja, maar die blokfluit kan alleen goed worden opgenomen, versterkt en weergegeven door apparatuur die geen problemen heeft met blokgolven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 Als het om een puls gaat... já! Maar als het om een blokgolf gaat... néé! Mijn beste Spido, heb jij na al die jaren staren naar blokgolfjes nu nog niet door dat een blokgolf een periodieke stapfunctie is? Ga nou toch eens goed testen met blokgolfjes van 1000 Hz, 100 Hz, 10 Hz, 1 Hz, 0,1 Hz én met een stapfunctie. En ga dan eens goed naar de resultaten kijken, je zult verbaasd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 juli 2013 Report Share Posted 4 juli 2013 ik heb me dit soort dingen nooit afgevraagd toen ik mijn luidsprekers bedacht en bouwde. alleen hoe ik moeiteloos laag zou krijgen, een redelijke lineaire weergave, het filter niet te complex, de kast wat (heel) stevig, beetje staande golf-bestrijding en de plaatsing van de units zodanig dat niet zoveel looptijdverschil tot de luisterplek op luisterhoogte zou optreden. en ik luister iedere avond naar echte muziek. sinds front end en versterking wat op orde is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 juli 2013 Report Share Posted 5 juli 2013 O jee,dan zal Spido moeten overstappen naar Manger,doet dat niet of doet die dat wel mvg wol Ps Manger heeft een hele snelle stijgtijd en dat heeft Monacor lekker niet,dus blokki blokie van Manger zijn beter als de Monacor,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 juli 2013 Report Share Posted 5 juli 2013 wie heeft de grootste blokgolf. is het issue (of de ...) niet meer als volgt : als je een frequentie wil weergeven die toevallig ergens in het overgangsgebied van een wisselfilter zit en de beide units doen niet ongeveer hetzelfde, dan krijg je hele rare plaatjes. niet alleen verlies in db's maar ook rare golfjes. maar graag een betere mening voor de mijne hoor. groet Dat klopt. Een dynamische luidspreker heeft altijd wel ergens een faseverschuiving, alleen al door de eigen resonantie. Op de wisselfrequentie heb je de helft van het faseverloop dat het filter bij niet-doorlaat veroorzaakt. Bij zuivere eerste orde filters gebeurt dat zoals Spido heeft laten zien: bij de ene loopt spanning 45 graden voor, en de ander 45 graden achter op de stroom (bij de wisselfrequentie). Je kunt dit bij de wisselfrequentie bij elkaar optellen en dan gaat het ongeveer goed, bij de ideale luidspreker. Ze doven elkaar een klein beetje uit maar dat is goed, want anders zouden ze elkaar teveel versterken. Als je er dan een signaal doorheen jaagt dat lijkt op een blokgolf, dan is het resultaat ook iets dat nog goed lijkt op die blokgolf omdat rond de wisselfrequentie de fase niet te erg is verdraaid. Ga je stijler filteren dan gaat dat niet goed met die blokgolven. De fasedraaiing is te groot rond de wisselfrequentie en bij ompoling van een tweeter zelfs daarbuiten. Het filter draait dan bij een blokgolf, die in de praktijk is opgebouwd uit een sinus met allerlei harmonischen, bij enkele harmonischen de fase waardoor niet de perfecte blok weer wordt opgebouwd. Gelukkig haalt ons gehoor alles weer uit elkaar en "ziet" nooit de gehele blok maar al die losse harmonischen. Sommigen zeggen, dat een eerste orde filter in principe beter klinkt. De reden zou dan volgens sommigen zijn het minder draaien van de fase rond de wisselfrequentie(s). Ik denk zelf dat het ergens anders door komt. Een eerste orde filter kent zelf weinig resonantieverschijnselen (behalve bij 3 weg bij de laag-af van de woofer) omdat het geen onderdelen parallel aan de luidspreker zet. Er is minder kans op resonanties in het filter (met de spoel in de luidspreker). In meerwegfilters worden deze resonanties zichtbaar door een toename van de amplitude en lagere impedantie bij bepaalde frequenties. Echter, doordat men veel met weerstanden werkt worden deze weer gedempt maar ook minder zichtbaar voor de ontwerper. Echter, een goed ontworpen 24 dB filter met 'lage Q" klinkt hartstikke natuurlijk zonder enige hardheid, net zoals aktieve luidsprekers. Volgens mij gaat het er dus meer om hoe goed je filtert. De meesten zijn gewoon te lui om een steil filter te ontwerpen dat mooie glooiende hellingen maakt in combinatie met de luidspreker en waarbij het geheel opgeteld ook perfect is. Dat is namelijk een grote puzzel en soms moet je meerdere drivers uitproberen. De meeste zelfbouwers kiezen liever voor de standaard Scan Speak tweeweg met 17 cm. woofertje. Zo komen ze nooit in de buurt van een echte luidspreker als de Revel Salon e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2013 Report Share Posted 5 juli 2013 ..... Sommigen zeggen, dat een eerste orde filter in principe beter klinkt. .... En daar is ook alles mee gezegd. Weer anderen zeggen zus en weer anderen zeggen zo. En weer anderen houden het bij breedbanders: Liever helemaal geen filter dat klinkt nog beter. Een eerste orde X_over is gewoon een puur theoretisch ding. Hebso se voordelen en hebso se nadelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 juli 2013 Report Share Posted 5 juli 2013 Treshold je mag Revel Salon nooit met scanspeak vergelijken dat is appels en pruimen vergelijken mvg wol Ps 6db kan beter zijn dan 12 of 18 db Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2013 Report Share Posted 5 juli 2013 Ps 6db kan beter zijn dan 12 of 18 db Alles kan Wol, kan evengoed slechter zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 juli 2013 Report Share Posted 5 juli 2013 Ik kom door alles wat hier geschreven is tot maar één conclusie: allles valt en staat met een goed ontwerp. Of het nou een 6, 12 of 18 dB filter is, gesloten, basreflex of transmissielijn. De ideale luidspreker die alles, altijd en overal, goed weergeeft moet ik nog horen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er hele mooie systemen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 juli 2013 Report Share Posted 6 juli 2013 Ik wil nog verder gaan TL 200, die bestaat niet en die zal ook nooit bestaan. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 juli 2013 Report Share Posted 6 juli 2013 natuurlijk niet Wol, ik wou het alleen wat voorzichtiger zeggen. Groetjes, Bert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juli 2013 Report Share Posted 6 juli 2013 (...) De ideale luidspreker die alles, altijd en overal, goed weergeeft moet ik nog horen. (...) Beste TL200, Nou... niemand houdt je tegen, hoor! Beste Wol, De 5 cm titanium dome / foil tweeter combinatie van de SS30 (vierweg) heeft een veel betere step response dan de Manger, in hun gezamenlijk werkingsgebied. Beste Ravon, Lees de beschrijving in Wikipedia en begrijp nu eindelijk eens het verschil tussen blokgolven en pulsen! http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokgolf Dat de omschrijving "opgebouwd uit een grondfrequentie en een in principe onbeperkt aantal oneven hogere harmonischen" juist is, blijkt uit spectrum analyse van het blokgolfsignaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Spido, Manger loop vanaf 150 Hz ,je bent het stepje van de glasvezel vergeten en ik geloof je niet laat maar eens datasheet zien van de units stepje ,fase en freqwentie. mvg wollie Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Spido, als ik het kon had ik het al lang gedaan, misschien ook niet, valt er niets meer te discussiëren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Beste TL200, Nou... niemand houdt je tegen, hoor! Beste Wol, De 5 cm titanium dome / foil tweeter combinatie van de SS30 (vierweg) heeft een veel betere step response dan de Manger, in hun gezamenlijk werkingsgebied Maar een 5cm titaniumdome kan helemaal niet klinken, helemaal niet als de andere units van andere materialen zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Even naar de kern van het topic: is een luidspreker die uitblinkt in homogeniteit, dynamiek en een mooi laag niet gewoon myfi? Nadruk op om het even welk deelgebied is immers per definitie 'myfi', nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Even naar de kern van het topic: is een luidspreker die uitblinkt in homogeniteit, dynamiek en een mooi laag niet gewoon myfi? Nadruk op om het even welk deelgebied is immers per definitie 'myfi', nietwaar? ja en een speaker die alles goed doet bestaat niet dus blijft het een kwestie van smaak en matchen, My-Fi dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Maar een 5cm titaniumdome kan helemaal niet klinken, helemaal niet als de andere units van andere materialen zijn! Oh, sinds wanneer? Misschien denk je nog aan oude MB Quarts die inderdaad weleens een kwakerig karakter hadden. Maar of dat kwam door de 5 cm. dome zelf, of een verkeerde afstemming? Ik vond deze erg goed klinken: En deze ook: Hier wordt voornamelijk titanium gebruikt. Ikzelf gebruik een 5 cm. titanium dome boven een papieren conus. Daarboven weer een aluminium-magnesium of zoiets. Geen enkel probleem mee. Als je goed filtert (wat voor orde dan ook ) en je gebruikt goede luidsprekers dan hoor je geen eigen klank (materiaal resonanties). De 5cm titanium dome heeft zo goed als geen last van resonanties binnen z'n nuttige bereik en "klinkt" dus niet en is daarmee goed te combineren met welk ander materiaal ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Lees de beschrijving in Wikipedia en begrijp nu eindelijk eens het verschil tussen blokgolven en pulsen! Dat verschil is irrelevant, mijn beste Spido. Het gaat niet om de verschillen maar over overeenkomsten in de respons van luidsprekers. Ga jij nou maar eens goed testen en vergeet niet om je resultaten hier te posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 juli 2013 Report Share Posted 7 juli 2013 Spido maakt er een soepje van, een scheutje titanium een scheutje glasfaser en en scheutje folie met opgedamp allu flink roeren en meent die ook nog het klinkt,vroeger in hvt was die veel geloofwaardiger die goeie man met pietje pyper.en zijn kennis. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts