TL 200 Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 de variant op "vrouwen begrijpen" Ja, of een lachende schoonmoeder.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Als ik er dan ook één mag noemen, daar gaat dit topic trouwens over "Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?" kennelijk lijkt niemand zich daar aan te storen dat er geen speakers genoemd worden, maar gekissebis de weg er naar toe. De Kef LS50 blinkt uit in voornoemde kwaliteiten. Ik ben nooit weg geweest van mini-monitoren op een enkele uitzondering na, de Celestion SL600(was een crime om hem goed aan te sturen), maar meestal liepen de mini's vast op complexe muziek en gaven een laag wat opgeblazen werd om er toch nog iets uit te krijgen. Deze echter hebben daar totaal geen last van en een (bijna) volwaardig laag die menige vloerstaander in kwalitatief en kwantitatief naar de loef steken. Stereobeeld zowel in breedte, hoogte en diepte, bij een goede opstelling uiteraard, zijn van hoog niveau. En dat maar, voor high-end begrippen, voor de belachelijk lage prijs van 1000 euro een set. Mee eens Ruud, voor het geld een wondertje. Helaas gaat het me niet hard genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Beste Spido.Meer energie aan een tweeter toevoegen onder het frequentiebereik dan waarvoor hij gemaakt is leidt onherroepelijk tot nodeloze extra vervorming. En dat doe je met 1e orde filters, of je nu wilt of niet.Een dome kan nog wel wat hebben voor hij gaat roken maar een ribbon is met 1e orde zeker snel naar de eeuwige jachtvelden. Dacht het niet Pjotr. Kijk maar eens naar de ribbons in Transmission Audio speakers. Gewoon 6dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Dacht het niet Pjotr. Kijk maar eens naar de ribbons in Transmission Audio speakers. Gewoon 6dB. Er zijn natuurlijki altijd wel exoten te vinden die het anders doen..... Maar ga het maar niet proberen met een Decca of Raven tweeter of je moet boven de 7 KHz blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Vergeet de resonantiefrequentie niet. Bij bandjes zie je die niet in de impedantiegrafiek. Daar heb je dus geen verhoging van de output met een eerste orde filter. Bij domes etc. moet je wel eerst de resonantiepiek neutraliseren door een LCR netwerkje. Want stel, je filtert 2 oktaven hoger met eerste orde, dan heb je rond de resonantiefrequentie ca. -12 dB verzwakking. Echter, als daar de impedantie stijgt naar > 20 Ohm, dan wordt die -12 dB eerder -6 dB of erger. Daar vervormt de dome vaak erg en juist rond 1 KHz is ons gehoor het gevoeligst voor vervorming. Het kan ook allemaal net goed gaan natuurlijk. Maar het lijkt me op het randje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Vergeet de resonantiefrequentie niet. Bij bandjes zie je die niet in de impedantiegrafiek. Daar heb je dus geen verhoging van de output met een eerste orde filter. Hangt sterk van het type bandje af. Strak opgespannen bandjes kunnen een sterke eigenresonantie hebben op ca. 1500 – 1700 Hz (hier een 6 cm als voorbeeld). Zie je i.d.d. niet in de impedantieplot maar is er akoestisch wel en kan een bult hebben van ca. 6 dB. Dat geeft die tweeters een wat neuzelig karakter. Dat is goed te temmen met een zuigkring en ordentelijk gefilterd kunnen ze bijzonder goed klinken. Natuurlijker en gedetailleerder dan de meeste dome’s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Knorretje is ook een oppervlakte die Transmission Audio speakers Ribben ik heb decca 7khz 6db geen probleem mvg wol Ps ik heb eens hele mooie ribbons gehoord bij solosound het waren zelfbouw vanaf 100 hz ging wel hard maar niet volle poelle ,klonk super wat een rust en zuiverheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Ruudje, die verstraler in het hoog die maakt het hoog zo mooi wat niet bestaat en hij breekt open in het hoog. mvg wol Ps Celestion SL600 die hebben naderhand het hoog intern gedempt. Ach wollie, zo hebben alle speakers goede en slechte minder goede kanten, ik kan er in ieder geval prima mee leven. Sterker nog ik hoor de door jou genoemde problemen (toch) niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 juli 2013 Report Share Posted 14 juli 2013 Mee eens Ruud, voor het geld een wondertje. Helaas gaat het me niet hard genoeg... Wat is hard, een drumsolo van de slagerij is behoorlijk indrukwekkend en zou goed zijn voor een fikse burenruzie ware het niet dat onze tussenmuren buitengewoon goed geisoleerd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 juli 2013 Report Share Posted 15 juli 2013 Ach, een transistorradiootje kan al genoeg zijn voor een fikse burenruzie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 juli 2013 Report Share Posted 15 juli 2013 Ach, een transistorradiootje kan al genoeg zijn voor een fikse burenruzie... Vooral met dit weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 augustus 2013 Report Share Posted 26 augustus 2013 Denk dat vanaf post 784 dit wel een afgespitst topic waardig is in "algemeen" Prima. Hoe kan dit geregeld worden? Als naam stel ik voor: Hoe bepaal je wanneer het voor jou goed klinkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest webmaster Posted 26 augustus 2013 Report Share Posted 26 augustus 2013 En topic gesplitst naar dit draadje: http://www.high-endforum.nl/topic/14141-hoe-bepaal-je-wanneer-het-voor-jou-goed-klinkt/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 augustus 2013 Report Share Posted 26 augustus 2013 Hans, Inmiddels heb ik alle reacties gelezen en wil ik graag een luidspreker aandragen (hij is al een keer genoemd). Voor mijn gehoor is de Magnepan 3 serie al zo'n jaar of 30, een van de beste compromissen in luidsprekerland. Ik heb er de mogelijkheden niet toe, anders zou ik deze beslist eens in huis gehaald hebben. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen t.a.v. jullie zelfbouwproject? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 augustus 2013 Author Report Share Posted 26 augustus 2013 De Magnepan 3.6 ken ik erg goed en is een van mijn favoriete weergevers. In mijn geval is het probleem er, dat deze niet in m'n luisterruimte passen (en op de luisterzolder van m'n broer ook niet). De 1.6.en 1.7 gaan wat minder diep in het laag. Een klein nadeeltje van de Magnepans vind ik dat het dynamisch niet alles kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 augustus 2013 Report Share Posted 26 augustus 2013 De Magnepan 3.6 ken ik erg goed en is een van mijn favoriete weergevers. In mijn geval is het probleem er, dat deze niet in m'n luisterruimte passen (en op de luisterzolder van m'n broer ook niet). De 1.6.en 1.7 gaan wat minder diep in het laag. Een klein nadeeltje van de Magnepans vind ik dat het dynamisch niet alles kan. Leuk om te lezen dat de 3.6 een van je favorieten is, Ik kan mij de 3.3 nog herinneren. De dynamiek vind ik ook de minst sterke kant van Magnepan, Wat mij aanspreekt is de klankkleur van de diverse muziekinstrumenten. Natuurlijk is het onmogelijk alleen naar luidsprekers te luisteren. Ik bedoel dat je altijd naar een installatie luistert, maar combinaties met de 3-serie hebben te vaak een positieve indruk achtergelaten, dat er van toeval sprake kan zijn.. De 1-serie geeft voor mijn gevoel ook wat te weinig laag. Daar zou je een sub aan toe kunnen voegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Uit de een serie komt genoeg laag uit aleen de nieuwe serie,s klink wat scherp daar is de draad vervangen door plakplaatjes Maggie,s geven zeker dynamiek zet er maar eens de juiste versterker op zoals Futtermann mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Uit de een serie komt genoeg laag uit aleen de nieuwe serie,s klink wat scherp daar is de draad vervangengen door plakplaatjes mvg wol Vorig jaar hoorde ik een systeem met een 1-serie (1.6 of 1.7?) tijdens een show in Belgie. Daar schoot het laag te kort. Dat kan aan een heleboel factoren gelegen hebben (ook aan de luidsprekers). Heb jij ze in diverse opstellingen gehoord? Wat zijn je ervaringen? Wat de een teveel laag vindt, kan voor een ander weer te weinig laag zijn. Ik sprak eens iemand die elke vorm van laag, vervorming noemde. Tja, dan moet je eens in de buurt van een basgitaar gaan staan. Ook die "vervorming" wil ik graag uit een stereo-installatie horen komen. Het is me toch wat allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Paradigm zie je hier niet zo veel (ook nooit gehoord) maar iets zegt me dat dit best een goede speaker is (als er niet te veel bij die $6000 pp komt). Op papier ziet het iig goed uit. http://www.paradigm.com/products/collection=reference/model=tribute/page=overview De Signature collectie lijkt me wat over de top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Paradigm zie je hier niet zo veel (ook nooit gehoord) maar iets zegt me dat dit best een goede speaker is (als er niet te veel bij die $6000 pp komt). Op papier ziet het iig goed uit. http://www.paradigm.com/products/collection=reference/model=tribute/page=overview De Signature collectie lijkt me wat over de top. Ik hoor regelmatig Paradigm bij een vriend. Het zijn kleine vloerstaanders van 600,00 per stuk. Voor dat geld vind ik ze erg goed. Ze klinken dusdanig dat er niets in het bijzonder opvalt. Het komt neutraal over. Ze laten prima de verschillen tussen versterkers horen. Ik denk echter dat Hans in een wat hogere prijsklasse uit zal komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Het zou mij niet verbazen als die Tribute aardig kan meekomen met wat Hans nu heeft staan.. stukje http://www.soundstageglobal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=269:the-limited-edition-tribute-near-perfect-paradigm&catid=91:taves-2012-general&Itemid=339 Ik lees dat er maar 200 paar gemaakt zijn. Die gaan we hier dus nooit beluisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Mag ik zo vrij zijn om te vragen aan de enige gebruiker van de KEF LS50 of dit een blijvertje is? Ik heb de afgelopen dagen wat research gedaan op fora maar ik kom er niet echt uit, vind het een zeer interessant monitor speakertje. Maar dat dacht ik ook van de KEF RDM ONE, Jamo Concert 8, Reference 3A die allen zogezegd bij nader inzien "not my cup of tea" waren. M.n. de RDM ONE heeft mij kopschuw gemaakt voor het merk, die was echt slecht. Biedt de LS50 echt onvermoedde highend kwaliteiten of is het gewoon (dankzij China?) een goede prijs kwaliteitsverhouding. Dit laatste blijkt o.a. ook uit de Duitse Audio bestenliste, waar de LS50 nogal wat concurrentie moet dulden. Dit laatste voor wat het waard is natuurlijk, maar ik wil mijzelf behoeden voor de zoveelste miskleun. Sinds de introductie zit de LS50 in mijn kop, en hij wil er nog steeds niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Oh ja, vergeet ik nog glad de Elac CL310 "Little wonder" daar was ik ook heel snel klaar mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Het is wat je er mee wilt en wat je smaak is. Persoonlijk vind ik een 13 cm voor mid-laag sowieso aan de te krappe kant en kunnen metal dome tweeters mij zelden bekoren. Maar ook dat is smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Ik zou zeggen kom er eens naar luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts