Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

WanFie
 Share

Recommended Posts

De perfecte speaker bestaat natuurlijk niet (zalv oor iedereen ook wel anders zijn). Natuurlijk, als ik opnieuw een speaker zou maken, zou ik sommige dingen best wel anders doen.

Maar voorlopig heb ik daar geen zin in ;)

De perfecte speaker bestaat natuurlijk niet (zal voor iedereen ook wel anders zijn).

Dit is zeker waar.

Toch merkwaardig, omdat we eigenlijk "de waarheid" nastreven. Maar dan zal voor iedereen "de waarheid" wel anders zijn.

En alles 6 db is complete onzin, kef was vroeger 18db en dat hoort ook zo en manger ook.

Alu kan gewoon 6 db

Mvg  wol

Met 6dB/octaaffilters heb je geen last van faseverschuiving. Met hogere ordes wel. Maar sommige speakers breken net buiten het bruikbare gebied op. Dan zijn hogere ordes onvermijdelijk. Tenzij je van dat gesnerp houdt natuurlijk. Keramische units zijn hierin berucht.

Met 6dB heb je weldegelijk last van faseverschuiving. Het hoogt ijlt 90º na. Met 12dB (en 24dB) heb je geen last van fasedraaiing (180º (cq 360º) verschuiving), al moet de aangesloten unit dan wel omgepoold worden. Toch klinkt 6dB nog altijd lekkerder (minder gedwongen) dan 12dB.

Met 6dB heb je weldegelijk last van faseverschuiving. Het hoogt ijlt 90º na. Met 12dB (en 24dB) heb je geen last van fasedraaiing (180º (cq 360º) verschuiving), al moet de aangesloten unit dan wel omgepoold worden. Toch klinkt 6dB nog altijd lekkerder (minder gedwongen) dan 12dB.

Tja.. het blijft natuurlijk dat het een filter is. En in filters blijft wat hangen. Hoe complexer het filter, hoe meer er in blijft hangen.

Kef en Manger hebben vroeger veel wetenschappelijk onderzoek verricht ,goed het  was wel op kunstof membraam ,elk materiaal membraan reageerde altijd anders.

Je hebt eigenlijk drie speakers nodig harde ,halfzacht-hard en zachte membraan maar ook de bijbehorende versterkers ,kabels enz..

Mvg wol

Grote kans dat je dan pas echt faseproblemen hebt. Ik heb eens zo'n set gehoord met allemaal extra speakers en versterkers. Overal zweefde het geluid (geen muziek dus) door de kamer. Dan is Bose nog heilig.

Groet,

Leobus

Grote kans dat je dan pas echt faseproblemen hebt. Ik heb eens zo'n set gehoord met allemaal extra speakers en versterkers. Overal zweefde het geluid (geen muziek dus) door de kamer. Dan is Bose nog heilig.

Groet,

Leobus

Leo, Wolmans wil zeggen dat ie voor iedere muziekstijl een eigen setje heeft staan.

Waardoor ook meteen duidelijk is geworden hoe diep sommigen in de hobby kunnen (in)zinken.

De detailhandel gaat dit wel okee vinden, Wol!

Edited by thingman

Hé, grappig.

Op mijn Ipad loopt de forumtijd een uur achter.

Wat je dan krijgt, is dat ik (in de quote van Thingman) iets post om 10.37 uur en dat Thingman al drie minuten eerder (bij mij dus 10.34u) kan reageren.

We hebben een medium in ons midden!

Ach, misschien wel twee zelfs. Als je Wol meetelt. Die hoort dan weer dingen die wij niet horen.

Groet,

Leobus

Edit: de smileys zijn weer eens weggevallen, het was wel grappig bedoeld hoor.

Edited by leobus

vintagemod, on 10 Oct 2016 - 05:51 AM, said:vintagemod, on 10 Oct 2016 - 05:51 AM, said:vintagemod, on 10 Oct 2016 - 05:51 AM, said:

kunstof membraam ,....

Mvg wol

GVD WIEL, 't geit hie neet euver fruit van ein of angere sjtroek die op ein tiet lig!!!! 't Is membraan mit ein N van NICO

Edited by Sodejuu

Bedoel je dit:

Kef en Manger hebben vroeger veel wetenschappelijk onderzoek verricht ,goed het  was wel op kunstof membraam ,elk materiaal membraan reageerde altijd anders.

Je hebt eigenlijk drie speakers nodig harde ,halfzacht-hard en zachte membraan maar ook de bijbehorende versterkers ,kabels enz..

Mvg wol

Tja, daar heeft wollie het weer over speakers alsof het eitjes zijn. Logisch, gezien het tijdstip van posten zat wollie dan aan het ontbijt.

• 2 months later...

(ik plak alles hier rmaar bij)

Gek, geen Genesis dealer in NL, DL of BE (wel in IE)

https://parttimeaudiophile.com/2014/07/20/review-genesis-loudspeakers-5-3-hear-me-roar/

Lijkt me wel een aardig concept

Ik heb een eerdere versie wel eens gehoord. Ik vond er toen wel erg veel laag uit komen. Dat was op een VAD show omstreeks 2003. De luidspreker in originele uitvoering is nog door Arnie Nudell ontworpen.

Tegenwoordig heet het ding overigens Maestro.

Dan lijkt het me dat ze slecht stonden afgesteld.

Ik weet niet precies wat er gebeurd is met Genesis. nieuw eigenaar (Singapore), nieuwe ontwerper? Lijkt me wel een sympathieke vent die Gary Koh (eerste joetoep filmpje is wel aardig)