Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wonderbaarlijk eigenlijk, dat het meestal nog zo goed klinkt.

:)

Dat is het grootste wonder, dat stereo uberhaupt werkt.

Wilson heeft precies bepaald op welke plek in de ruimte alledrie de units gelijk aankomen. Maar als je met je hoofd beweegt, dan gaat het al helemaal mis. Dus er zijn wel degelijk marges. Maar de faseverschillen moeten dus niet zo groot worden, dat er een "gat" valt van ver in de miliseconden (bijvoorbeeld een fasedraaing van 360 graden bij 1000 Hz door een 8ste orde filter is een vertraging van 1 miliseconde, nog niet hoorbaar volgens bepaalde onderzoeken). Niet alle frequenties hoeven dus precies tegelijkertijd aan te komen. Het gehoor doet daar niet zoveel mee (kan daar niet zoveel mee) omdat het zelf ook weer het hele frequentiegebied uiteenrafelt. Verschillende delen in de gehoorgang vertalen verschillende frequentiegebieden. Hoe verder in je oor, hoe lager de frequentie. 

Wat echter wel van zeer groot belang is, is de interferentie die ontstaat tussen de verschillende drivers die een deel gezamenlijk weergeven. Precies op die plek in het midden heb je de minste interferentie. Daar heb je de meest rechte karakteristiek. dan is je eerste golffront neutraal. Vlak daarna komen de reflecties, die veelal zeer gekleurd zijn, bijvoorbeeld door geluidsabsorptie van het materiaal waartegen is gereflecteerd. Echter, ons gehoor is in staat (dit gebeurt onbewust) om de akoestiek in een ruimte te "mappen". Blinde mensen maken zich dit proces bewust zodat ze ernaar kunnen handelen. Bij mensen met zicht hoeft dat niet, want wij vertrouwen onze ogen eerst. Dat zo'n reflectie wordt gekleurd door de frequentieafhankelijke absorptie is dus niet zo erg, die kamerakoestiek is een "bekende" voor onze hersenen. Daarom werkt stereo! De opgenomen akoestiek van de geluidsstudio of concertzaal wordt netjes gescheiden van de huiskamerakoestiek. Wat echter roet in het eten gooit, is dat de reflecties vaak een andere frequentiekarakteristiek hebben dan wat je gehoor op grond van het eerste golffront en de absorptie van de kamer verwacht, omdat de luidspreker in andere richtingen door de interferentie en bundeling van de drivers een hele vreemde karakteristiek heeft. Dan wordt dus ook het stereobeeld waziger, zie reactie van Wol. Dit verklaart de laatste trend in de audiotechniek: gelijkmatige afstraling. Je ziet dat in de opkomst van de waveguide, zodat de tweeter beter past bij de bundelende woofer. Of het veelvuldig gebruik van aktieve speakers in geluidstudio's.

Dit wordt een blokgolventopic. 

Nee, help  :unsure: .

Wat Hans kan doen is de tweeter ompolen en dan 1ste golffront meten met Arta waar de uitdoving het grootst is. Dat is dan ongeveer de plek waar bij juiste poling de tweeter het meeste in fase staat (en even hard) met de middentoner.

Deze truc moet je nooit doen met een 1ste of 3de orde systeem, want dan kom je ergens bij het plafond of op de vloer uit. Maar jouw Wilsons zijn de gebruikelijke 2de of 4de orde systeem denk ik.

Guest tubejack

leuk Topic!  Wol  ook al zijn volgens jou mijn speakers niet goed. 

Ze voldoen ruimschoots aan mijn eisen, ook helemaal niet duur.  

Meestal hoor je ze niet eens meer.

ik ben zéér tevreden :)

[...]Daar heb je de meest rechte karakteristiek. dan is je eerste golffront neutraal. Vlak daarna komen de reflecties, die veelal zeer gekleurd zijn, bijvoorbeeld door geluidsabsorptie van het materiaal waartegen is gereflecteerd. Echter, ons gehoor is in staat (dit gebeurt onbewust) om de akoestiek in een ruimte te "mappen". [...] Dat zo'n reflectie wordt gekleurd door de frequentieafhankelijke absorptie is dus niet zo erg, die kamerakoestiek is een "bekende" voor onze hersenen.

Als je nu zorgt dat je juist bewust frequentie afhankelijk absorbeert "mappen" we de ruimte niet meer, wat je hoort benaderd dan veel meer de opname ruimte. Ik heb dit in twee verschillende ruimten uitgevoerd gehoord. Zeer de moeite waard, je moet echter wel met je ogen dicht luisteren anders komt wat je ziet niet meer overeen met wat je hoort.

Jack.die afwijking die hoor je ,het beeld word groter omdat de fase veranderd en het geluid is minder zuiver.

Daar kom je alleen achter als je onderzoek pleegt.

mvg wiel

Dat het geluid minder zuiver is, daar kom je niet achter als je onderzoek pleegt.

Daar kom je achter, wanneer je goede oren hebt en ook kritisch luistert.

Dat de akoestische output afwijkt van de elektrische input... daar kun je wèl achterkomen als je onderzoek pleegt.

Dan ontdek je bijvoorbeeld dat de output nooit gelijk kan zijn aan de input, wanneer op bepaalde momenten een luidsprekermembraan naar achteren beweegt terwijl het eigenlijk naar voren zou moeten gaan.

Wanneer er fasevervorming is, dus.

... Slachtoffer van jarenlange brainwashing van marketingjongens, of zou er werkelijk iets mis zijn met Spido's klemmen? Zijn ze gemaakt van aluminium, of zit er een dikke laag roest op, zijn ze niet geluiddicht, of... we wachten maar even af.

Deze Speakon pluggen zullen dan ook wel niet goed zijn, want niet audiofiel (slechts professioneel  :blink: ):

speakon_male_female.jpg

Potverdorie, moet ik toch hele dure zware vergulde stekkers kopen, die weliswaar een minder betrouwbaar contact maken dan de Speakons, maar in elk geval het predikaat "Audiofiel" hebben.

... Slachtoffer van jarenlange brainwashing van marketingjongens, of zou er werkelijk iets mis zijn met Spido's klemmen? Zijn ze gemaakt van aluminium, of zit er een dikke laag roest op, zijn ze niet geluiddicht, of...

... putten uit ervaring   ^_^

Marc. dapjes zijn  D'Appolito,s en kepjes zijn de Monacors,glasfaser speakers  die in speakers van Klaas Fenstra zitten ,

Ik ga ook niet zeggen dat die slecht klink want die heb ik nog niet gehoord,Maar Spido heeft het altijd over theorie en nu kaart ik de theorie aan en dan klets die weer er overheen ,moet je niet doen.

Ik denk dat Spido beter dominee kan worden de volgelingen komen vanzelf  :D

PS er was eens een grote boxen firma die nam 10.000 untis af die kreeg nog geen geselecteerde die ergerde eraan dat kleine firma, zogenaamd geselecteerde kregen .

Het zijn gewoon reklame uitingen

mvg wol

Guest tubejack

Spido,volgens mij zit je in de ontkenning fase   :)

ik wil wel daps bouwen met kepjes en metingen er op los laten,maar kom niet weer met een nieuwe smoes. <_<

Mooi Wol,

Wanneer kunnen we de 1e metingen verwachten?  

Als je er nu voor zorgt dat ook bananen stekkers passen,  kunnen we jouw boxen  gemakkelijk vergelijken met die van mij. 

Bi-wiring  hoeft niet.  :)

Beste Wol,

Het heeft geen zin om bij zulke luidsprekerunits te selecteren, want ze zijn allemaal hetzelfde.

(Dank zij de geautomatiseerde fabricage.)

Als jij zelf daps gaat bouwen met keps kun jij daar natuurlijk zelf metingen op los laten.

Maar wat zeggen mij zulke ondeskundig verkregen meetresultaten over zulke ondeskundig ontworpen en gebouwde luidsprekers?

BTW: Niet "glasfaser" (?)*, maar kevlar.(Bedoelde je wellicht "glasvezel" of "glasfiber"?)

Niet "Fenstra" maar Feenstra.

Niet "smoes", maar argumentatie.

• Members

Luisteren jullie uberhaupt nog wel eens naar muziek? Zo veel tijd in een nerver ending story stoppen...

Zet een lekker moppie muziek op en vergeet dat gedoe toch eens een keer (of mag dat ook niet meer omdat die muziekjongens een commercieel belang hebben)!

Spido,alias Klaas Feenstra ,mij valt niks meer in  --geautomatiseerde fabricage--zo, n onzin heb ik nog nooit gehoord, geef een voorbeeld , Manger maakt zelf de speaker unit,s en daar na  worden ze gepaard,maar ik neem dat Manger geen goede units zijn  met audio-fiele  geluid :D  :D .

Guest tubejack

Luisteren jullie uberhaupt nog wel eens naar muziek? Zo veel tijd in een nerver ending story stoppen...

Zet een lekker moppie muziek op en vergeet dat gedoe toch eens een keer (of mag dat ook niet meer omdat die muziekjongens een commercieel belang hebben)!

Beste Arden,

Bijna elk moment van de dag  :)

Oplichter  :D ,,je maakt ze warm met de master en verkoopt de plaat maar dat is wel gezonde commerciële inzicht en dat is geen woord te veel gezegd  :D  :D

Arden ,ik hoop je op die  zaterdag te  zien in Rotterdam met hybride ampli .