robx Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 ow ja als we dan het vilt hebben gehad nog even een controversiele in de richting van homogeniteit, dynamiek en mooi laag : zet eens een zakje met 2 kg vogelzand bovenop de speakers. hiervan zou ik kunnen geloven dat het bij een speksteenbeest van 70kg niet veel toevoegt (maar zou het niettemin wel eens willen proberen). maar mijn 3,5 cm dikke knutselspeakers die van binnen enorm verstevigd zijn (55kg) en allerlei grapjes tegen resonanties kennen ... probeer maar, kost een klein beetje. erg onaudiofiel dus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 maart 2013 Report Share Posted 29 maart 2013 Vogelzand kan het geluid wel eens dempen dat door de bovenplaat heen komt. Zand is wel vaker een tovermiddel genoemd. Maar inderdaad te goedkoop om audiofiel te noemen. Of is er al audiofiel zand op de markt met goudkorreltjes of kosmisch ingestraald en ontmagnetiseerd? Over die kubus: belangrijk is het dat de speaker een uniforme afstraling heeft/houdt. Naar de zijkanten toe mag het hoog wel langzaam afnemen. Met zo'n kubus neemt het ineens extreem af, waardoor de speaker in het geheel (direct plus gereflecteerd geluid) dof gaat klinken. Ook zal het schuim of vilt nooit 100% dempen maar ook wat reflecteren, of zoals eerder hear gezegd, selectief dempen, dus bepaalde delen uit het frequentiegebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 maart 2013 Report Share Posted 29 maart 2013 Vogelzand, dat wil ik wel eens proberen. Dan staat de luidspreker ook lekker stevig. Is dat vandaag de dag niet te koop in melkpakken in plaats van zakken? Dus dan moet je het overgieten in iets anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 29 maart 2013 Report Share Posted 29 maart 2013 Gewoon een flinke trechter en daar giet je het vanuit de zak zo in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 maart 2013 Report Share Posted 29 maart 2013 Zilver zand trilt ook mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 maart 2013 Report Share Posted 29 maart 2013 ik heb het in een dubbel boterhamzakje staan, smalle en hoge zakjes. mooi is het niet, nog eens wat aan doen. men zegt dat het zand beweging (geluid) omzet in warmte door de tegen elkaar bewegende korrels. ik denk dat door de afvoer aan de bovenkant de hele kast een beetje kalmeert. je zou er eens een trillingsmeter bij moeten hebben. in mijn cd-speler staat ook een zak zand. goeie el cheapo aanpak. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 Sommige draaitafels staan in een bak met zand. Niet mooi, wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 ik heb het in een dubbel boterhamzakje staan, smalle en hoge zakjes. mooi is het niet, nog eens wat aan doen. men zegt dat het zand beweging (geluid) omzet in warmte door de tegen elkaar bewegende korrels. ik denk dat door de afvoer aan de bovenkant de hele kast een beetje kalmeert. je zou er eens een trillingsmeter bij moeten hebben. in mijn cd-speler staat ook een zak zand. goeie el cheapo aanpak. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2013 Share Posted 30 maart 2013 · Hidden 30 maart 2013 - No reason given Hidden 30 maart 2013 - No reason given Zilver zand trilt ook mee. Alles lijkt te trillen voor wie zèlf trilt. Link to comment
kappa7 Posted 30 maart 2013 Share Posted 30 maart 2013 · Hidden 30 maart 2013 - No reason given Hidden 30 maart 2013 - No reason given Alles lijkt te trillen voor wie zèlf trilt. Zelfs speksteen Link to comment
rbh Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 Spido, hoe klonken de oude JBL studio monitoren? M'n oog is gevallen op de JBL 4365 als een toekomstige mogelijke vervanger van de Kings. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 Dat zijn indrukwekkende speakers. Zit er dezelfde woofer in als in de K2? http://eu.jbl.com/jbl-product-detail-eu/studio-monitor-4365.html O nee, tis een 1501FE, geen 1500AL Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 Spido, hoe klonken de oude JBL studio monitoren? M'n oog is gevallen op de JBL 4365 als een toekomstige mogelijke vervanger van de Kings. Beste rbh, Vergelijk ze zèlf maar, in dezelfde (liefst jouw eigen) ruimte, aan dezelfde apparatuur, en met hetzelfde muziekmateriaal. Let alsjeblieft vooral op natuurgetrouwheid (strijkers! houtblazers! zangstemmen!), of - audiofiel gesproken - op eventuele kleuring in het middengebied... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 Ga ik zeker doen. Wil de komende twee jaar eens uittrekken voor een mooie nieuwe speaker, alleen als ik het veel beter kan krijgen overigens. Ben al jaren niet meer actief in audiozaken geweest dus heb geen idee wat er te koop is. Weet van een jaar of 10 geleden nog wel dat ik de JBL K2 S9800 een heel erg mooie speaker vond. Het moet nu op een 20 watt parallel SE buizenbak gaan, dus dat is een extra uitdaging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 april 2013 Report Share Posted 13 april 2013 Impedantie 8 ohm nominaal, 4 ohm minimaal volgens deze link http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?33024-why-does-JBL-4365-only-rank-10th-in-Japanese-eyes/page2 7999e per stuk, heftig, want kost de K2 ook al weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 17 april 2013 Report Share Posted 17 april 2013 Wat zouden volgens jullie mooie speakers zijn op 300b parallel SE eindbakjes. Luister via Ortofon Cadenza Black een een VV van iets wat ooit een Beard was. Full range, efficient en neutraal zijn de steekwoorden. Luister al jaren via de Kings van Spido en ben inmiddels erg tevreden, maar juist dan gaat het kriebelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 17 april 2013 Report Share Posted 17 april 2013 Heb je weleens de Jordan JX92s in een transmissielijn behuizing gehoord? Jordan heeft onlangs een nieuwe versie uitgebracht: de Eikona. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 april 2013 Report Share Posted 17 april 2013 Wat zouden volgens jullie mooie speakers zijn op 300b parallel SE eindbakjes. Luister via Ortofon Cadenza Black een een VV van iets wat ooit een Beard was. Full range, efficient en neutraal zijn de steekwoorden. Luister al jaren via de Kings van Spido en ben inmiddels erg tevreden, maar juist dan gaat het kriebelen. De 2x 16,5 speksteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 april 2013 Report Share Posted 18 april 2013 Rbh wat mij mooie speakers lijken zijn de Diapason's Adamantes. Wel heel wat anders dan je gewend bent. Verder ben nog steeds gecharmeerd van JK Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Rbh wat mij mooie speakers lijken zijn de Diapason's Adamantes. Wel heel wat anders dan je gewend bent. Verder ben nog steeds gecharmeerd van JK Ik heb ze (de Adamantes) een aantal keren op de VAD gehoord, hoewel mijn duidelijke voorkeur naar de Zingali's ging, konden deze ook zo op de shortlist..... Indrukwekkende speaker, en nog prachtig om te zien ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Heb die Adamantes ook wel eens gehoord, de klank is me inderdaad positief bij gebleven. Indrukwekkend. Maar mooi vind ik ze zeker niet. JK ben ik laatst eens binnen gestapt, kwamen ze net van de show en hadden ze niets staan spelen. Ga ik zeker weer naar toe. Die grote JBL's ga ik komende maand ook beluisteren. Speksteen is ook een optie, maar dan wel met 30cm erin. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Heb je weleens de Jordan JX92s in een transmissielijn behuizing gehoord? Jordan heeft onlangs een nieuwe versie uitgebracht: de Eikona. Ik vermoed dat full range hier niet bedoeld is als een single unit LS met 1 breedband speaker Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Speksteen is ook een optie, maar dan wel met 30cm erin. ;-) Mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 2x 16,5= 33 Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Ik vermoed dat full range hier niet bedoeld is als een single unit LS met 1 breedband speaker Dat zou best weleens zo kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts