Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?


WanFie
 Share

Recommended Posts

 

 

Toch is Chris nog niet tevreden. De tweeter zit nu iets naar achter gemonteerd om de fase perfect te krijgen. Die zit nu dus in een soort hoorntje van ongeveer 1,5 cm diep. Dat moet dus nog anders. Het hele middendeel van de topkast wordt weg gefreesd. Het is immers een 'd Appolito. Dan moet de baskast nog worden voorzien van bracings en verstijvingen. Ook gaat hij nog eens meten of het fase verloop tussen de baspeaker en de midbas unit precies klopt. Maar dat wordt na de vakantie.

 

Maar al met al... heel veel fabrieksluidsprekers (zoniet de meeste) halen dit niveau niet. Het is jammer dat het zulke enorme kasten zijn, anders stonden de W/P's er slecht voor. :D

 

:)

Kan de overnamefrequentie niet iets omlaag (of omhoog) om de fase wel goed te laten aansluiten, zodat je niet met die tweeter naar achteren hoeft maar een mooie vlakke baffle hebt? Of een hogere orde voor de tweeter (hij moet kennelijk iets vertraagd worden, dat doet een extra orde ook).

Link to comment
Share on other sites

En nog steeds geen foto's.... Jammer hoor.

 

 

Van een fot zul je niet blij worden. Het zijn grote en nu nog onooglijke kast.

We kennen hier het spreekwoord "laat een boer nooit half werk zien".

 

Er moeten nog afschuiningen aan de kasten en de verdieping voor de tweeter moet er nog in.

Wanneer het geplamuurd en gespoten is, maar ik wel 'n keer 'n foto. Maar dat kan nog makkelijk een jaar duren.

 

Nu is het simpel. Een gesloten rechthoekige kast van ruim 100 l. Met daarin een 30 cm woofer en in een apart compartiment de Morel mid bas.

Daarop staat een trapeziumvormige kast met daarin de twee Tangbands en daartussen de Scan speak.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kan de overnamefrequentie niet iets omlaag (of omhoog) om de fase wel goed te laten aansluiten, zodat je niet met die tweeter naar achteren hoeft maar een mooie vlakke baffle hebt? Of een hogere orde voor de tweeter (hij moet kennelijk iets vertraagd worden, dat doet een extra orde ook).

 

Chris is meer van de simpele filters. 6 dB dus. Bovendien verander je dan de fase op de overnamefrequentie, maar niet op de andere weer te geven frequenties. Of harmonische dan in fase lopen met de grondtonen is dan niet meer zeker (denk ik).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Chris is meer van de simpele filters. 6 dB dus. Bovendien verander je dan de fase op de overnamefrequentie, maar niet op de andere weer te geven frequenties. Of harmonische dan in fase lopen met de grondtonen is dan niet meer zeker (denk ik).

 

:)

 

 

Beste Hans,

 

Het verschuiven van units ten opzichte van elkaar in het verticale vlak - een mode die destijds begon met de DM6 van B&W - kan resulteren in optimale fasegelijkheid (eig.: gelijke looptijd oor - gezamenlijke output van beide units) van de overnemende units op de wisselfrequentie.

Maar aan weerszijden van de wisselfrequentie zullen de overnemende units toch fase-ongelijkheid vertonen, die evenredig toeneemt met het frequentieverschil ten opzichte van de wisselfrequentie.

 

fig21.jpg

 

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm#Het%20transi%EAnt%20gedrag%20van%20passieve%20wisselfilters.

Link to comment
Share on other sites

Daar komt bij de verspringende baffle ook nog bij, dat als het voor de box dan in orde is, het afgestraalde geluid richting zijkanten (off axis) niet meer klopt. Want vanaf de zijkant gezien verspringt de baffle niet meer in de diepte, maar opzij. Misschien ook daarom zie je die truc nauwelijks meer.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat in het geval bij Chris om ongeveer 1 tot 1,5 cm. En is vooral bedoeld om de trechterwerking op te heffen.

 

Zo ideaal als Spido (welkom terug trouwens) de overgang tekent is het natuurlijk nooit. Ga maar eens meten wat er akoestisch uit elke unit komt. En ook wat ze samen doen. Dat is in 3 dB niet te vatten.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

'Tis ook dat de diffractie ellende op zo'n versprongen randje, vooral bij tweeters, vaak erger is dan wat men er mee probeert op te lossen. Je ziet daarom ook dat i.p.v. verspringen, men de hele baffle scheef achterover zet.

Link to comment
Share on other sites

'Tis ook dat de diffractie ellende op zo'n versprongen randje, vooral bij tweeters, vaak erger is dan wat men er mee probeert op te lossen. Je ziet daarom ook dat i.p.v. verspringen, men de hele baffle scheef achterover zet.

 

En dat werkt bij 'd appolito dus niet.

 

Chris leest dit onherroepelijk ook en zal er zeker z'n voordeel mee doen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

 

Zo ideaal als Spido (welkom terug trouwens) de overgang tekent is het natuurlijk nooit. Ga maar eens meten wat er akoestisch uit elke unit komt. En ook wat ze samen doen. Dat is in 3 dB niet te vatten.

 

:)

 

Klopt, dat zie je ook zelden. Het kan wel als je wisselt in het gebied waar de driver zich bijna als een weerstand gedraagt. Het probleem is dan het vinden van een tweeter die zo laag aangekoppeld kan worden. Ander probleem is de baffle step. Die kun je bij een tweeweg niet corrigeren door bijvoorbeeld een grotere waarde van de spoel voor de bas-midden luidspreker, want dan zit je over de 45 graden fasedraaiing op de wisselfrequentie en zal je je tweeter 180 graden moeten ompolen. Dat kun je dan geen 1ste orde filter meer noemen volgens de klassieke theorie en kun je net zo goed vanalles en nogwat gaan filteren want van het correct weergeven van een blokgolf (wie luistert daar eigenlijk naar?) is dan geen sprake meer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gydotron

Wil je geen problemen met de Baffle Step kan je achteraan mede in fase een extra woofer plaatsen.Je bekomt dan een dipool  en voorkomt op die manier akoestische kortsluiting.

 

Grtn Guido

Link to comment
Share on other sites

(...) want van het correct weergeven van een blokgolf (wie luistert daar eigenlijk naar?) is dan geen sprake meer.

 

Beste Threshold,

 

Ach, naar sinussen luistert ook niemand...

(De "resultante" van het muzieksignaal is immers een ondefinieerbaar gebibber rond de 0 db-lijn?)

 

Maar om een goede luidspreker te kunnen zijn, moet hij ze wel kunnen verwerken, die sinusvormige testsignalen.

En om een héél goede luidspreker te kunnen zijn... ook blokgolven!

Link to comment
Share on other sites

niks is perfect ,wat wil je aantonen met blokgolf leg mij maar dat eens uit.

mvg wol

Als een luidspreker goed is in blokgolven geeft dat sommige ontwerpers een goed gevoel. Er is hoegenaamd geen verband met de kwaliteit van de muziekweergave zelf.
Link to comment
Share on other sites

Ik zie trouwens bar weinig, lees geen, speakers voorbij komen die antwoord geven op de vraag :ph34r: 

 

OK, goed in dynamiek en redelijk mooi laag en homogeen: deze Von Schweikert. Op andere vlakken wellicht niet zo ideaal. Door de opstelling dicht tegen de wand zal door het visuele aspect minder diepte in het geluidsbeeld worden ervaren. Ook kan deze luidspreker blokgolven niet pefect weergeven. Dat is jammer voor mensen die heel graag extreem veel hoge harmonischen zonder enige groepsdelay willen horen.  

 

scaled_0_0_0_0_487_730_csupload_40829255

Link to comment
Share on other sites

Allemaal een beetje onzin de ene heeft een mooie impuls en de andere heeft een mooie blokgolf en de andere heeft een beetje van dit en een beetje van dat.

En allemaal kunnen ze waanzinnig goed klinken als je maar in de juiste combinatie zet.

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Het is fysisch onmogelijk voor een luidspreker om blokgolven te reproduceren. Dat komt door het feit dat een luidspreker alleen geluidsdruk produceert als de conus (of het membraan) beweegt. Een blokgolf dwingt de conus (of het membraan) afwisselend in twee uiterste standen waarin deze na het uittrillen van conus- of membraanresonanties enige tijd wordt vastgehouden. De leuke plaatjes van signaaltjes die op blokgolven lijken (die heb ik ook gemaakt van mijn Jordans) bestaan uit een staprespons plus het uittrillen van de conus gedurende hooguit enkele milliseconden. 

 

Met een blokgolfje van 1000 Hz lijkt het nog wel ergens op maar dat verandert snel bij lage frequenties. Vraag een blokgolven adept maar eens om een blokgolven van 1000 Hz, 100 Hz, 10 Hz en 1 Hz met zijn luidsprekers te reproduceren. 

 

Geef mij een hoogfrequent (192 kHz) gesampeld tijdsignaal met een lengte van 1 seconde van de staprespons van een luidspreker en ik vertel je voor iedere blokgolf met een frequentie in de audioband hoe het akoestisch signaal uit de luidspreker eruit komt te zien.

Link to comment
Share on other sites

(...) Number one was in the spring of 1982, when then-Hi-Fi News & Record Review editor John Crabbe and I had driven up to Huntingdon to hear the prototypes of the ESL-63 loudspeaker and interview Peter for an article that appeared in the July 1982 issue of the magazine. Peter set up a pair of ESL-63s sitting on wooden kitchen chairs and bade us to take turns sitting in the sweet spot. The sound was magic—I have not heard ESL-63s sound so clear, so transparent, so tonally balanced since then! Peter then plugged a microphone into his oscilloscope, fed one of the speakers with a 300Hz square wave and waved the mike around in front of the speaker until the 'scope showed a perfect square wave. "Of course, why should a speaker being able to reproduce a square wave matter at all, hmmm?" (Rhetorical questions played a major role in Peter's conversational style.) (...)

 

 

http://www.stereophile.com/news/121503walker/

 

 

 

(...) I have owned loudspeaker systems that incorporated the London Ribbon high frequency loudspeaker and the sound reproduction is exceptional because the Decca Ribbon was for a long time one of the two existing high frequency transducers which can reproduce a square wave. The other one is the AUDAX TW8 with aluminum diaphragm well protected by a grid. (...)

 

 

http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html

 

Voor meerwegsystemen, vooral met hogere orde filters, is een redelijk goede weergave van blokgolf-testsignalen (vooral met een grondfrequentie in het basbereik) inderdaad fysiek onbereikbaar.

Voor eerste orde systemen zijn de mogelijkheden gunstiger, m.n. bij toepassing van vertragingslijnen (time delay).

Als een luidspreker in staat is alle frequenties weer te geven zonder frequentie-afhankelijke vertraging, kan deze ook complexe muziektonen weergeven zonder fasevervorming.

En dan is hij ook in staat blokgolven redelijk goed te reproduceren.

Maar veel technici schijnen dat niet zo belangrijk te vinden.

Uit onmacht, wellicht...

 

(...) Reproduction of a square wave is something of a myth. I have received a very passable square wave response from a pair of small hi-fi boxes I use in my workshop. All I have to do is select a good position for the measuring microphone. How many sites have you visited in your quest for 'the ultimate loudspeaker', where they claim (or show) the square wave response? How many admitted that the positioning of the measurement mic has a very great bearing on whether a square wave is reproduced or not? From what I have seen, no-one has ever claimed that a square wave is received perfectly regardless of mic position, nor have they disclosed the actual measurement setup that was used - is this at the listening position in a 'typical' room, or 300 mm in front of the speaker in an anechoic chamber? We shall never know. (...)

http://sound.westhost.com/ptd.htm

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

 

En allemaal kunnen ze waanzinnig goed klinken als je maar in de juiste combinatie zet.

mvg wol

Niet mee eens Wol,

 

Volgens mij blijft een slecht ontworpen luidspreker slecht.  

Hooguit kun je zo'n  luidspreker nog enigsinds in de greep houden met een stevige versterker. 

Maar "waanzinnig"  gaat het nooit klinken.

Terwijl een goed ontworpen luidspreker nauwelijks enige grip nodig heeft en met bijna alle versterkers goed presteert.

 

@Hans 87dB vind ik een veel te laag rendement. Zeker alleen geschikt voor Array :huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...