Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

WanFie
 Share

Recommended Posts

• 2 years later...

Even dit topic omhoog schoppen. Ik heb ooit foto's beloofd.

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen t.a.v. jullie zelfbouwproject?

Soms duren dingen langer dan je hoopt. De speakers zijn al geruime tijd klaar, maar klonken nog niet zodanig dat ze aan de topictitel voldeden. Nu dus wel. Lange tijd was het hoge midden soms wat scherp. Dit lag echter niet aan de speakers maar aan de stroomvoorziening van de set. De laatste stap was een batterijvoeding op de externe harddisk aan de Apple laptop.

Hier dus wat foto's:

5241502341.jpg

Zoals de speakers er nu uit zien (nog steeds in de grondlak).

5241502342.jpg

De batterijvoeding op de HD. De Laptop draait op de accu. (let ook op de ferrietkraal om de USB kabel).

5241502343.jpg

De rest van de set.

5241502344.jpg

De Teac DAC.

Sorry voor de fotokwaliteit, mijn telefoon maakt ze niet beter in het halfdonker.

En hoe het klinkt... Zie de topictitel.

Edited by Hans van Liempd

Beetje respect, Wol! Dat is Hans zijn broer. Maar daar moest ik wel héél lang over nadenken, ik dacht eerst toch dat het om de set van Hans zelf ging. Maar die heeft geen zelfbouw speakers, dus....

Hans, wie heeft zo,n domme speaker bedacht en dan nog aangesloten op een Array, die moet toch heel groen achter de oren zijn.

Mvg wol

Dom? Klinken doet het fantastisch.

Tja, ieder zijn ding. Maar het zijn gesloten kasten, vandaar dat ze groot uitvallen. Er is nauwelijks naar vormgeving gekeken, eerder naar functie.

Edited by Hans van Liempd

De combinatie klop totaal niet, en ook nog all met daps, mij valt niks meer in

Mvg wol

Ps Die broer van hans moet zich gewoon houden aan versterkers daar is die goed in.

Waarom kan het alleen volgens de bekende weg?

Dit is afwijkend, maar ik hoorde niet eerder zo'n gestoken scherp stereobeeld. Ook qua dynamiek en levendigheid steken ze ook ver boven het gemiddelde uit. Het laag gaat daarbij diep en is super onder controle. Al met al dus erg natuurlijk klinkend. Zo weinig mogelijk toevoegingen en zo weinig mogelijk weglaten. Volgens mij is het prima gelukt, misschien wel dankzij de versterkers ;) .

Ik kan het niet goed zien, maar die kleine circel boven de (grote) woofer is dus geen poort, maar een andere (bas) speaker?

Verder weer ik niet wat er dom aan is, zeker niet op basis van zo'n klein fotootje. Ziet er heel acceptable uit eigenlijk (zegt niets over hoe die klinkt natuurlijk). Ik hou wel van speakers me een beetje volwassen laag behuizing

Ik kan het niet goed zien, maar die kleine circel boven de (grote) woofer is dus geen poort, maar een andere (bas) speaker?

Verder weer ik niet wat er dom aan is, zeker niet op basis van zo'n klein fotootje. Ziet er heel acceptable uit eigenlijk (zegt niets over hoe die klinkt natuurlijk). Ik hou wel van speakers me een beetje volwassen laag behuizing

Verwar je volwassen hier nu niet met omvangrijk? :huh:

Dat is een Morel unit die als midbas gebruikt wordt.

Over het algemeen zijn zelfbouwers uitermate lovend over hun eigen creaties en staan ze niet echt open voor kritiek, hopelijk is dit een uitzondering.

Ik heb niks gebouwd, maar heb in het begin wel kritiek op de luidsprekers gegeven (scherpte).

Dit bleek echter niet in de luidsprekers maar stroomvoorziening te liggen. Er is geen aparte stroomgroep, dus via een weg van scheidingstrafo en filters is hij nu uitgekomen op commonmode netfiltering en steraarde. Hoe dat allemaal precies in elkaar steekt weet ik niet. Wél, dat de HD op een accu werkt en er een ferrietkraal om de USB kabel van HD naar Apple laptop zit. Het digitale stuk tot aan de DAC is dus los van het net.

Je gaat toch niet een fasedomein versterker op een tijdsdomein speaker aan sluiten, dan moet je een luidspreker kabel hebben met een mechanische rem.

En dan daps ,moet je toch units pakken met dezelfde parameters, want anders krijg snelheid verschuivingen tussen de units, of heeft de broer ook 1000 van liggen.

Hier kan ik weinig van bakken. Hoe stel ik met een mechanische rem op de luidsprekerkabels voor? Remklauwen er op ?

20150623_105305-1024x576.jpg

Vandaag toevallig ook een paar d'appolitos gehoord. Met een gesloten baskast er onder. Vrijwel hetzelfde principe. Klonk ook erg goed. Deze YG's met de gefreesde aluminium kasten en aluminium middentoners en woofers kosten alleen een stuk meer dan de zelfbouwkasten. Die units worden door YG ook zelf gemaakt. Neem van mij aan, ook geen 1000 tegelijk.

Dit speelde op een zware Cello versterker met Meridian voorversterking. Maar toch een stuk minder dynamisch dan de Array's met de zelfbouwkasten. Wat er dus fout is...? Ik weet het niet.

Leuk om te lezen dat de scherpe weergave aan de spannings voorziening lag. Inmiddels ben ik ook flink aan het experimenteren op dat gebied.

Batterij voeding op de microrendu en een schaffner (van iemand gekregen, die kennelijk dacht dat ik dat wel eens nodig kon hebben

Leuk om te lezen dat de scherpe weergave aan de spannings voorziening lag. Inmiddels ben ik ook flink aan het experimenteren op dat gebied.

Batterij voeding op de microrendu en een schaffner (van iemand gekregen, die kennelijk dacht dat ik dat wel eens nodig kon hebben ) netfilter op de stopcontacten. Ruis op de voedingsspanning heeft een groot effect op nauwkeurige digitale processen daar ben ik inmiddels wel achter. Ook bij de Kii dus een verbetering. Het voor elk apparaat een verbetering geven, maar ik denk dat vooral digitale processen een storingsvrije spanning nodig hebben.

Hmm, misschien dat jij je PC op zo'n schone storingsvrije bron hebt aangesloten maar ik niet. Toch komt jouw tekst redelijk zonder spelfouten op mijn scherm. Ook internetbankieren gaat redelijk foutloos (tot nu toe ten minste). Rara hoe kan dat nou?

Even kort of topic. Draait het is om, hoor je verschillen tussen streamers, spdif converters. Het antwoord is kort: echt wel.

Hoe het komt is een lang en ingewikkeld verhaal vrees ik. Maar het ging hier over speakers. Het probleem is wel vaak dat je al snel verkeerde conclusies trekt, de weergave van muziek is afhankelijk van veel parameters. Een verkeerde diagnose is zo gemaakt.

Dat verhaal is inderdaad lang en ingewikkeld. Ik heb het er al 6 jaar over, en niemand snapt er een jota van. Tenslotte denk je, laat maar zitten.

Maar steeds duikt het op, alsmaar, bijna in elk topic. Nu weer, nu jij en Hans zijn broer bezig zijn het laatste restje scherpte te bestrijden met batterijvoedingen. Mijn oplossing is simpeler, doeltreffender en alomvattender, maar daar heb ik het dus al zes jaar over, en naar het zich laat aanzien, tegen een hoop dovemansoren.

Off topic? Niet echt, want mutatis mutandis hebben speakers die uitblinken in etc. er net zoveel mee te maken.

De kunst is, de overeenkomst te zien. Dat geeft inzicht.