Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Dat verhaal is inderdaad lang en ingewikkeld. Ik heb het er al 6 jaar over, en niemand snapt er een jota van. Tenslotte denk je, laat maar zitten.

Maar steeds duikt het op, alsmaar, bijna in elk topic. Nu weer, nu jij en Hans zijn broer bezig zijn het laatste restje scherpte te bestrijden met batterijvoedingen. Mijn oplossing is simpeler, doeltreffender en alomvattender, maar daar heb ik het dus al zes jaar over, en naar het zich laat aanzien, tegen een hoop dovemansoren.

Off topic? Niet echt, want mutatis mutandis hebben speakers die uitblinken in etc. er net zoveel mee te maken.

De kunst is, de overeenkomst te zien. Dat geeft inzicht.

Jij predikt dit verhaal inderdaad al 6 jaar. Ik ben kennelijk niet gevoelig voor jullie tweaks. Ik weet dus echt wel wat gehakt, stickertjes en meer van dergelijke voodoo voor mij uithalen: n.l. helemaal niks. En wordt langzamerhand een beetje kriebelig van het telkens herhalen. 

Ik hoop dat dit bericht niet aan dovemans oren gericht is.

Beste Hans, vervangen van netvoeding door batterijvoeding is ook voodoo.

Ik kan me overigens wel herinneren dat je stickers hebt geprobeerd, maar gehakt, tegels, trollensnot: niets van dat al.

Tegen kriebelen helpt alleen krabbelen.

Beste Hans, vervangen van netvoeding door batterijvoeding is ook voodoo.

Ik kan me overigens wel herinneren dat je stickers hebt geprobeerd, maar gehakt, tegels, trollensnot: niets van dat al.

.

En de tegels bij Jongensdroom? En die keren dat er behandelde kabels werden gebruikt. En de Miracle Wraps (hoor je niks meer van trouwens). En de Akiko spullen op de audioclub. De CD magenetiseurs, LP magnetiseurs. Enz.....

Een storingsvrije voeding is geen voodoo, maar gewoon techniek.

Hier wou ik het graag bij laten.

Volgens mij kennen we her nog altijd vrijheid van meningsuiting en mag Marc alles schrijven wat hij wil (binnen de regels van het forum dan wel, die ws ook iets ten aanzien van te veel off topic reguleren).

Mij stoort het niet. Vind het de laatste tijd eigenlijk opvallend stil over dit onderwerp (maar zoek er niet echt naar).

Zou het overigens nog leuker vinden wat meer achtergrond van die speakers te lezen. Plaatje is erg vaag. Misschien is er al eerder iets meer detail gegeven, maar 44 paginaas afstruinen heb ik niet zo'n trek in.

Voor lineaire voedingen kun je aan de slag met deze simulator (zullen vast wel weer beperkingen aanzitten)

http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

of lees wat populaire tech info

http://sound.whsites.net/power-supplies.htm

Edited by Duck-Twacy

Ik weet dat de tweeter een Scan Speak ringradiator is. De middentoners tangbands, de midbass een Moral. De basspeaker komt uit Canada en is geschikt voor een gesloten kast en kan ver uitslingeren (19 mm) zonder buiten de magneet te raken. De filters waren eerder uiterst complex, maar toen daar te veel energie in bleef hangen, zijn deze sterk vereenvoudigd. Het verhinderen van het opbreken van de middentoners was een lastige, maar is toch gelukt. Alle eigenschappen van de units zijn in de computersimultie meegenomen. Het filter is deels ontworpen met electronica-ontwerpsoftware en de software van Visaton. Dan is er veel akoestisch gemeten, geluisterd en geoptimaliseerd. De bedoeling was, om het front van de topkast met dempend materiaal te bekleden. Maar in de praktijk bleek dit niet nodig.

Dit is ongeveer alles wat ik er van weet.

Batterij voeding is beter als op het lichtnet aangesloten, dat hoort een dove nog.

Mvg wol

Ook niet waar, er zijn netvoedingen die een schonere voeding dan batterijen leveren. Een batterij is ook niet vrij van ruis.

iUSB_text_2.jpg

Edited by Hans van Liempd

Hans ,bij een vierweg heb je meer fase draaiingen, ik hoor niks bij daps over parameters als ze niet gelijk zijn een groter beeld geven, dan het filter gebruik de juiste componenten bij de speakers, natuurlijk hoor je aan buitenkant bekleden ,doe maar een test leg een badhanddoek maar op je speaker kast en aan de zijkanten.

Mvg wol

Een groter beeld geven? Ik heb nog niet eerder zo'n gestoken scherp stereobeeld gehoord. En door het bekleden zal het zeker veranderen, maar wie segt dat het dan perse beter wordt?

Hans ,te veel filteren schaadt ook de voeding, je haalt de kracht eruit of het is dit of het is dat.

Mvg wol

De voeding van Ifi is een geschakelde voeding bedoeld voor USB. Het ging er om dat batterijen ook storen.

Hans, met die speaker, is verkoopgeklets,spido had er ook een handje aan ik laat je horen dat die speaker vervormt..

Nodig een aantal mensen uit bij je broer dan kom ik af.

Mvg wol

Er hoeft niks verkocht te worden. Dit is gewoon een zelfbouwproject. Overigens bouwde hij/we 45 jaar geleden ook al speakers. Hiervan worden er bij famile en bekenden, nog verschillende dagelijks gebruikt.

Ik vindt het altijd heel knap als mensen speakers weten te bouwen die in de buurt komen van het betere spul van de betere fabrikanten (want zeker de betere hebben ook jaren en bergen ervaring).

Heb zelf ook best wat zelfbouw beluisterd (mijn broer doet dit ook al zijn hele leven) en om "neutraal" te blijven is lastig (je moet eigenlijk continue vergelijken en meten omdat je heel weinig referentiekader hebt).

En ja de eerste 10 jaar was "bagger" (achteraf dan .... haha), zijn laatste 2-weg was echt goed.

Dus petje af .......als je iets moois hebt kunnen bouwen (want als je veel gehoord hebt: hoor je vrij snel of het echt richting goed gaat of gewoon "ernaast" zit).

Volgens mij zijn er 2 zaken kritisch, keuze van units die bij elkaar passen en het filter.

De units die de gemiddelde zelfbouwer kiest zijn vaak van een hogere kwaliteit dan wat de gemiddelde fabrieksspeaker zit (waar de winst marge veel belangrijker is). Maar ze moeten wel bij elkaar passen (dus beter geen softdome in combinatie met een aluminium woofer ofzo)

Natuurlijk de behuizing is ook belangrijker, maar de meeste bouwers bouwen een veel degelijke behuizing dan de gemiddelde fabrikant.

Afstemming in het geval aan een BR systeem is ook belangrijk, maar die kan je meestal achteraf wel aanpassen. Of je bouwt een gesloten systeem. (kamer akoesitiek speelt hier denk ik een groter rol)

Goed filter ontwerp is denk ik nog de grootse hobbel.

Edited by Duck-Twacy

helemaal eens met Duck-T. goede units en een onwrikbare kast. en wat betreft filter: ieder onderdeel - serie of parallel - eet je muziek een beetje op. beter wat minder lineair (wel eens gezien wat je kamer doet) dan een berg onderdelen. Minder is beter (en dat begint met de keuze van de units).

groet

Speakers maken/bouwen is nog altijd het moeilijkste onderdeel van de hele audiobusiness. Het idiote is dat elke "gek" zonder verstand van electronica denkt een luidspreker te kunnen bouwen. Ze kiezen dan de duurste units die er te vinden zijn. Letten niet op of die dingen wel bij elkaar passen en bouwen dan een filter berekend volgen eoa computerprogramma. Om het toch kloppend te maken, moet er een 4e orde filter aan, met de nodige demping ingebouwd om het zaakje enigszins op elkaar afgestemd te krijgen. Vervolgens gaan ze er prat op dat het overgangsgebied zo extreem klein is. Dat de units niet kunnen en mogen doen waar ze voor gemaakt zijn, komt niet in hun op.

De ideale speaker is een ruime breedbander in een open baffle. Dit is echter ook niet te realiseren. De baffle wordt dermate groot om akoestische kortsluiting te voorkomen, dat je hoog moet inleveren (ik heb het geprobeerd).

M.i. de beste speaker is een eenvoudige hoogrendement 2-weg basreflex (eventueel met een breedbander als basis), bestukt met met zorg uitgekozen units die bij elkaar passen (merk hoeft niet hetzelfde te zijn), en een eenvoudig eerste orde filter zonder compensatie. Met zorg uitgekozen units lopen van nature in elkaar over. Als dat zo is, hoeft je nauwelijks nog te filteren. Zodra je units moet gaan dwingen om te doen wat jij wil, gaat het fout.

Mijn stelling is dan ook: "Elke luidspreker met een 2de, 3de of zelfs 4de orde filter, zal nooit muziek laten horen!"

Edited by Sodejuu

Speakers maken/bouwen is nog altijd het moeilijkste onderdeel van de hele audiobusiness. Het idiote is dat elke "gek" zonder verstand van electronica denkt een luidspreker te kunnen bouwen. Ze kiezen dan de duurste units die er te vinden zijn. Letten niet op of die dingen wel bij elkaar passen en bouwen dan een filter berekend volgen eoa computerprogramma. Om het toch kloppend te maken, moet er een 4e orde filter aan, met de nodige demping ingebouwd om het zaakje enigszins op elkaar afgestemd te krijgen. Vervolgens gaan ze er prat op dat het overgangsgebied zo extreem klein is. Dat de units niet kunnen en mogen doen waar ze voor gemaakt zijn, komt niet in hun op.

De ideale speaker is een ruime breedbander in een open baffle. Dit is echter ook niet te realiseren. De baffle wordt dermate groot om akoestische kortsluiting te voorkomen, dat je hoog moet inleveren (ik heb het geprobeerd).

M.i. de beste speaker is een eenvoudige hoogrendement 2-weg basreflex (eventueel met een breedbander als basis), bestukt met met zorg uitgekozen units die bij elkaar passen (merk hoeft niet hetzelfde te zijn), en een eenvoudig eerste orde filter zonder compensatie. Met zorg uitgekozen units lopen van nature in elkaar over. Als dat zo is, hoeft je nauwelijks nog te filteren. Zodra je units moet gaan dwingen om te doen wat jij wil, gaat het fout.

Mijn stelling is dan ook: "Elke luidspreker met een 2de, 3de of zelfs 4de orde filter, zal nooit muziek laten horen!"

Er zijn eenvoudige vuistregels voor unit matching (maar waarschijnlijk haal je daar nog niet de perfectie mee, voor de laatste 5% zul je ook wat moeten experimenteren. en dat is een kostbare zaak)

Het filteronwerp is gedaan door een stel zeer ervaren TU ingenieurs (die volgens mij al een paar dozijn speakerfilters ontworpen hebben, zelfs in opdracht van audiozaken). Ik had het ze niet nagedaan. Combinatie van simuleren, en heel veel luisteren (en een grote bak met filteronderdelen). Ze zijn er een paar dagen mee bezig geweest (2 weg filter op 2200 hz).

Ik vind je stelling (stellingen horen in de wiskunde thuis imo) een beetje kort door de bocht. Het is altijd een compromis (helaas). Zelf had een van de heren voor een eigen speaker geexperimenteerd met een elliptisch filter (dat is 9e orde geloof ik) en er kwam echt wel muziek uit, zelfs met hun relatief eenvoudige (zelfbouw) set.

Edited by Duck-Twacy

Ben het met deels met sodejuu eens: beste zelfbouw die ik beluisterd heb waren allemaal 2-weg maar of 2-weg nu het beste speaker concept is ..... denk niet.

Is gewoon verdomd lastig om zelf iets goeds te maken.

Vraag is ook of we dat ooit gaan zien !

Want stel dat iemand de ultieme speaker maakt (dus 100% natuurgetrouw, even los van de ruimte), dan nog gaat "smaak" spelen en willen mensen het "anders" (doen we nu ook met versterkers en bronnen). 

Blijft gewoon voor groot deel persoonlijk (maakt het ook leuk, anders hadden we allemaal hetzelfde staan).

De Morel unit neemt maar een klein deel van het bereik op zich en is vooral bedoeld om de oppervlakten van de speakers beter op elkaar aan te laten sluiten. Niet zoals b.v. de Kef Blade (grote versie) met 4 25 cm woofers en dan naar een 12 cm middentoner.

Het filter is ook door een zeer ervaren TU analoge elektronica ingenieur ( ;)) ontworpen. Maar het filter is wel 5 keer compleet gewijzigd.  

Zijn mening is dat een luidspreker in een bassreflexkast altijd moeilijk doet in het resonantiebereik. Met een gesloten kast is dat probleem er niet. Zo'n kast wordt dan wel erg groot (ik dacht 100 ltr).

Dat er alleen fatsoenlijke 2 weg systemen ontworpen kunnen worden bestrijd ik ook. Luister maar eens naar de nieuwe B&W 800 D3. Dit is een drieweg. Of de grote Wilson en Avalon luidsprekers. Zeer moeilijk te bouwen en net zo moeilijk te plaatsen. Maar wanneer alles klopt, wat klinkt dat dan mooi.

Maar voor een zelfbouwer met minder faciliteiten is een twee weg een prima oplossing. Dat kan ook prima klinken, zoals Rick Paap met z'n Masters telkens laat horen.

Ik ben overigens niet van de mee resonerende kasten. Een instrument moet resoneren om de juiste klank er uit te krijgen. Een luidspreker moet elk instrument goed laten horen, dat krijg je met resonerende panelen nooit perfect.