Jump to content

Rothwell Attenuators /verzwakkers

rienberends
 Share

Recommended Posts

Nadat ik een nwe. vv/ev combinatie had aangeschaft ,kwam ik tot de ontdekking dat ik met name bij het afspelen van een cd

de volumeknop niet verder dan de zgn. 9 uur stand moest draaien, daar het geluid anders te opdringerig/irritant werd.

Niet dat het ging vervormen. Bij mijn vorige versterking kon ik met gemak naar de 13 uur stand.

Heb nu de Rothwell-verzwakkers tussen de vv en de ev gezet en hoera :de oude sound is weer terug ,sterker nog ,ik hoor nog meer detail dan voorheen. Gek eigenlijk,aan de ene kant verzwakking ,aan de andere kant ,,versterking,,

De uitgangsspanning van CD spelers is inderdaad vaak veel te hoog. Daarnaast zijn CD's als zodanig vaak veel te luid opgenomen. Ik zou daarom als eerste de Rothwell verzwakkers tussen voor en CD moet proberen.Dure dingen trouwens.

Het is zeker nuttig om te experimenteren: tussen welke aparaten gelaatst, klinkt mijn set het beste. Want zo'n weerstand kan ook heel gemakkelijk een negatief effect hebben. Je maakt als het ware een spanningsdeling tussen de weerstand in de verzwakker en de aangesloten ingang. Het kan je frequentiekarakteristiek veranderen. Als dit juist het gewenste resultaat is in het geval van een te opdringerig klinkende set, dan heb je geluk.

Zelf ben ik niet zo voor dit soort oplossingen voor de lange duur, want het zijn in feite lapmiddelen. Een hoge uitgangsspanning is in feite een goed iets. Daar zou de ingang van de versterker op berekend moeten zijn. Je voorversterker heeft waarschijnlijk een te hoge versterkingsfactor. Dat komt wel vaker voor bij oudere voorversterkers.

De standaard uitgangsspanning van een CD speler is 2 volt. Je moet eens even kijken welke spelers daarboven zitten. Overigens vind ik die Rothwel erg duur. Er zijn in de cinch vrij makkelijk wat verzwakkers in te brengen