Jump to content

Mono Kabel Maken?

carl
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van de discussie over Rothwell vroeg ik me eigenlijk af of je door een handige doorverbinding van je tapelus niet een mono knop op je versterker kunt maken. Bij een goede versterker als die van mij zit die er namelijk niet op.

Ik weet niet of dat zo'n goed idee is... je gaat dan twee versterkerhelften (uitgangen) aan elkaar hangen.

Wanneer deze passief parallel staan aan de ingangen zou het kunnen, Maar meestal zit daar toch nog wat electronica tussen.

:)

Enne. waarom zou je dát nou willen.

Zelf heb ik er maar ''n keer een nuttige functie in gezien, bij een cd die in het linkerkanaal het eerste deel van een opera laat horen, en in het rechterkanaal het tweede deel.

Samen met de balansknop (heb ik nu ook niet) kun je dan toch die opera over beide luisdprekers beluisteren.

Maar verder?

M :ph34r: rc

Enne. waarom zou je dát nou willen.

Zelf heb ik er maar ''n keer een nuttige functie in gezien, bij een cd die in het linkerkanaal het eerste deel van een opera laat horen, en in het rechterkanaal het tweede deel.

Samen met de balansknop (heb ik nu ook niet) kun je dan toch die opera over beide luisdprekers beluisteren.

Maar verder?

M :ph34r: rc

En als je weinig tijd hebt beide delen tegelijkertijd. Handig

Ik ben nogal wat met LP's bezig. Sommige vroege stereo opnamen zijn zo stereo dat ik ze liever in mono hoor. In een tape lus kun je bijvoorbeeld een processor zetten. Die Kubes van Kef werden er bijvoorbeeld vroeger tussen geplaatst en niet tussen voor en eindversterker vanwege de negatieve gevolgen voor het geluid. Vandaar de gedachte om geen processor er tussen te zetten maar een verbinding tussen links en rechts om mono te kunnen luisteren. Moet simpel zijn als je weet hoe het moet.