Jump to content

Baspoort verlengen ?

hansh
 Share

Recommended Posts

Misschien een gek hersen spinsel maar ik heb een stel speakers met een baspoort aan de achterkant, maar ik ben klein behuist dus ik heb nogal eens last van een te vet aangezette bass omdat ik de speakers niet de ruimte kan geven die hij eigenlijk nodig heeft. Als je deze poort d.m.v. een PVC pijp en wat bochtwerk gaat richten (naar boven of naar onderen of zelfs naar voren), zou dat dan invloed hebben op het totale geluids beeld ?

Als het niet lukt om de speakers iets verder uit de muur te zetten zou ik eerst proberen de baspoort "af te stoppen" met een soort polyeter. Ik denk dat REMO of Speaker & Co je hierover wel verder kunnen helpen. Groetjes en succes

Heeft gegarandeerd invloed.Probeer eens een pakje papieren zakdoekjes of een paar sokken om mee te beginnen. Dan weet je tenminste of het bij jou ook (positief) werkt.

Carl

Guest frank boshom

Als je het geluid naar voren wilt verleggen, ga je dus in feite de baspoort verlengen. Dat zou ik zeker niet doen, omdat het basgeluid er dan langer over doet om naar buiten te komen dan in het ontwerp bedoeld is. Hierdoor krijg je een fase-verschil met de hoge- en middentonen en dat klinkt als een vreselijke boem-bas die achter de maat van de muziek aandendert.

Lage tonen zijn niet gevoelig voor richtingen (denk aan subwoofers die altijd worden weggewerkt) en dus mag een basreflex aan de achterkant gemonteerd zijn. Als je de bas wilt reguleren, zou ik experimenteren met het verkleinen van de baspijp door deze bijvoorbeeld zoals de andere schrijvers zeggen dicht te stoppen. (Hoewel het geluid er dan niet mooier op zal worden omdat de kast, baspoort en woofer op elkaar berekend zijn. Ga je daar ineens door afsluiten een acoustische kast van maken dan gelden er andere acoustische ontwerpwetten) Afsluiten van die poort is dus niet echt een optie.

Oplossing: stel je luidsprekers eens op van de vloer op steunen(zodat je minder resonatie en dus bas krijgt) en niet in hoeken (dat versterkt de bas alleen maar) en filter wat met de toonregeling van de versterker. En anders drastischer: vervangen van die luidsprekers! Kennelijk zijn die voor een andere ruimte die van jou bedoeld en zijn bijv. boekenplankmodellen een beter alternatief. Succes!

Uhhhh, Frank...?

Hans heeft niet gezegd dat z'n speakers in de hoek stonden,alleen wat te dicht op de achterwand. Daarnaast zullen ze, als 't "boekenplank"modellen zijn ongetwijfeld al op stands/steunen staan,want anders zou 't logisch zijn dat 't nergens naar klinkt.

En filteren met de toonregeling?! ahum,tja..