Jump to content

advies vervanging tuner+versterker voor receiver

conqubite
 Share

Recommended Posts

Ik heb de volgende installatie:

Onkyo versterker A 8700 en Tuner T 4700 en ik gebruik daarbij Mission 782 speakers. De rest van de installatie is ook van Onkyo maar daar gaat mijn vraag niet over.

Deze installatie heb ik ongeveer 9 jaar geleden aangeschaft. Daarna heb ik de ontwikkelingen op het gebied van Hifi niet meer zo bijgehouden. Ik had immers een goede installatie die niet snel hoefde worden vervangen.

Nu heb ik sinds kort een DVD speler ("gewone" kwaliteit) en wil ik ook wel eens genieten van DD 5.1 en ook Pro logic II lijkt me interessant.

Ik ben me aan het ori

Je hoort vaak dat de stereo kwaliteit van de wat goedkopere DD/DTS reveivers acherblijft bij meer traditionele stereo apparatuur. Op zich niet gek. Ik heb zelf (voor DVD kijken) een Yamaha 620 receiver, die zou voor 400 euro (dat heeft ie ongeveer gekost) een 5*110 wat versterker, uitgrbeide DSP en tuner bevat. Er moet dus wel ergens op bezuinigd zijn. Voor het verzorgen van film geluid vind ik hem prima, maar voor goed muziek luisteren gebruik ik veel liever mijn andere apparatuur. Er bestaat natuurlijk wel apparatuur die beide goed kan, maar je komt wel in de wat hoger prijsklasse. Onkyo, maakt in die klasse idd goede apparaten, maar dat geldt ook voor Denon, of Nad.

Verder vind je in de rubriek video wellicht meer info.

• 2 weeks later...

Hoi Conqubite,

Ik heb je vraag aan den lijve moeten ondervinden: draaide met een Harman Kardon stereo versterker (70 W), op Dali 104's. Beviel zeer goed, was echter Pro logic. Dus een Denon AVR 2802 (5 * 80 W) + Denon DVD 1500 gekocht met Dali 606 speakers. En daarmee begon het allemaal: in tegenstelling tot de stellingname in een aantal 'hifi' zaken, verliest een (boven)gemiddelde DVD speler het van de gemiddelde CD speler op veel fronten: plaatsing, dynamiek, warmte enz. Een bovengemiddelde CD speler > €700 is per definitie geen match voor een DVD speler (TOP DVD'ers uitgezonderd). Dus na aanschaf van een DVD speler (en verkoop oude CD speler), een extra investering in een CD speler gedaan. Maar: het resultaat bleef onbevredigend. Dus toen de versterker: DD is OkE, maar in Stereo modus is de versterker totaal niet te vergelijken met een Stereo versterker (ondanks een Direct signaal). Dus eerst een upgrade middels een Arcam Alpha 9 eindtrap, en na veel upgraden draai ik nu uiteindelijk met 2 sets: Denon DD,

+ Densen (tijdelijk) Stereo.

Ps: je stereo weergave verbeterd wel aanzienlijk door toevoeging van een eindversterker via je pre outs. Die zijnj via deze site goed aan te schaffen. Let bij aanschaf van je nieuwe AVR versterker dan wel op het voorversterkerdeel!! Vergeet ook de (front) bekabeling niet. Emn.... informeer bij meerdere dealers en geloof het "gemiddelde".

Succes,

Martijn

Even een update van de actuele stand van zaken.

Je hoort toch veel verschillende verhalen van mensen in de winkels ook al zijn het de betere hifizaken. Ik heb meerdere keren (op internet) gelezen dat Yamaha receivers niet goed samen zouden gaan met Mission luidsprekers maar ik hoorde eind vorige week van iemand die de Yamaha 630 (de testwinnaar in whathifi) erg aanprees dat hij hier nog nooit van had gehoord en het daar ook niet mee eens was.

Ik zit helaas toch wel aan een budget vast. De receiver moet beneden de 1000 Euro blijven mede gelet op het feit dat er ook nog speakers en kabels bij moeten komen.

In die zin zal ik wellicht toch een beetje kwaliteit in moeten leveren.

Als ik alle informatie die ik ontvang samenvoeg met mijn idee

• 1 month later...

Nondejuu, ik dat dat dit draadje al was overleden maar hij is gereanimeerd zie ik.

Ik ben altijd heel lang bezig met orienteren en ik neem lang de tijd om een beslissing te nemen.

De huidige stand van zaken is dat ik kijk naar de Marantz SR 7300 of 6300 en HK 5500. Arcam neem ik ook in overweging maar dat merk ken ik niet echt goed.

De HK lijkt me wel wat omdat ik veel positieve geluiden hoor over Logic 7 en het karakter van de HK receivers wel bij mij past (denk ik).

Als ik het budget bij elkaar heb ga ik wel een keer luisteren. Tot die tijd hou ik ogen en oren open.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en het advies.

conqubite

Hallo Onno,

Ik ben bang dat het door omstandigheden, die wel leuk zijn overigens (nieuw huis en kind gekregen), voorlopig nog even moet wachten. Dus zal het tot mijn grote spijt nog wel wat maanden duren.

Als je het verloop van deze thread even leest kun je al wat lezen wat mijn overwegingen zijn.

Van belang is ook wat je belangrijk vindt, wat je kunt/wilt besteden en wat je smaak is (en dat zul je zelf moet ervaren/ontdekken).

Probeer in ieder geval zo goed mogelijk op de hoogte te zijn als je een keuze gaat maken zodat je niet achteraf denkt "shit, als ik dat had geweten had ik het anders gedaan". Neem de tijd en laat je niet opjagen door verkopers of door jezelf.

De allerbelangrijkste tip; hoor alle goedbedoelde tips aan, verzamel zo veel mogelijk informatie o.a. via internet maar boven alles bepaal zelf je eigen mening op grond van je eigen idee