Jump to content

Draaitafel Draait Langzaam

mordante
 Share

Recommended Posts

Laatst heb ik van werk een tachometer geleend. Dit is een optische meter dus ik heb zo'n reflecterend stickertje op mijn plateau geplakt. Echter ik ben er achter gekomen dat mijn draaitafel net wat te langzaam draaid. Het beteft een VPI Scout. Ik heb zitten spelen met de motor dichterbij en verderweg. Het heeft wel invloed maar beter dan ongeveer 32.8 tot 32.9 RPM wordt het nooit. Het lager van zowel het plateau als motor heb ik schoongemaakt en gesmeerd.

kan het zijn dat de snaar versleten is? Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Laatst heb ik van werk een tachometer geleend. Dit is een optische meter dus ik heb zo'n reflecterend stickertje op mijn plateau geplakt. Echter ik ben er achter gekomen dat mijn draaitafel net wat te langzaam draaid. Het beteft een VPI Scout. Ik heb zitten spelen met de motor dichterbij en verderweg. Het heeft wel invloed maar beter dan ongeveer 32.8 tot 32.9 RPM wordt het nooit. Het lager van zowel het plateau als motor heb ik schoongemaakt en gesmeerd.

kan het zijn dat de snaar versleten is? Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Vergeet ook niet op die manier met element op een lp te meten. Scheelt bij mijn tachometer 0,1 omwenteling. Beter iets te snel trouwens dan te langzaam. Dat laatste hoor je vrij gauw.

Wanneer je een té dunne snaar gebruikt zal de draaitafel te langzaam draaien. Daarom loopt hij langzamer bij een uitgetrokken snaar en sneller met de motor dichterbij de draaitafel.

Een iets dikkere snaar kan het probleem dus oplossen.

ReneN heeft ook al eens ervaren, dat de dikte van de snaar erg belangrijk is..

:)