carl Posted 23 januari 2012 Report Share Posted 23 januari 2012 Wt betekent nu eigenlijk dat een versterker 70 watt levert bij 4 ohm. Voorzover ik weet dat hij minder levert op 8 ohm. Maar gaat dat bij een buizenversterker nu ook op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 23 januari 2012 Report Share Posted 23 januari 2012 Wt betekent nu eigenlijk dat een versterker 70 watt levert bij 4 ohm. Voorzover ik weet dat hij minder levert op 8 ohm. Maar gaat dat bij een buizenversterker nu ook op? Hoi Carl, bij een buis is in de meeste gevallen het vermogen bij 4 of 8 Ohm gelijk. Waarom dit zo is, heb ik helaas geen antwoord op. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari 2012 Author Report Share Posted 23 januari 2012 Daar komen we nog wel achter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 januari 2012 Report Share Posted 23 januari 2012 Is het niet zo dat je voor 8 Ohm de 8 Ohm aansluiting gebruikt en voor 4 Ohm de 4 Ohm aansluiting met minder secundaire wikkelingen. De belasting die de primaire kant van versterker ziet is dan gelijk. Als je 4 Ohm en 8 Ohm op dezelfde aansluiting gebruikt zal de primaire kant van de versterker wel verschil zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 januari 2012 Author Report Share Posted 24 januari 2012 Ik heb op mijn Conrad Johnson eigenlijk maar een aansluiting. De LS hebben een minimum impedantie van iets van 6 ohm. Ik veronderstel dat intern anders aangesloten kan worden maar waar zit de crux. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 januari 2012 Report Share Posted 24 januari 2012 Ik heb op mijn Conrad Johnson eigenlijk maar een aansluiting. De LS hebben een minimum impedantie van iets van 6 ohm. Ik veronderstel dat intern anders aangesloten kan worden maar waar zit de crux. Welk type heb je ... a ik zie het al. Johnson premier 11 a http://www.stereophi...-specifications Tubed stereo power amplifier. Power rating: 70Wpc into 8 ohms/70Wpc into 4 ohms/70Wpc into 2 ohms Zal waarschijnlijk intern omgezet kunnen worden naar 2,4,of 8Ω / Als je versterker op 8Ω staat dan is 6Ω als laagste impedantie geen enkel probleem. Die buizen zullen geen krimp geven. Dan de te verwachte vraag hoe zie ik dat?, Niet ! Dat kan alleen een technicus of de leverancier. Of ze moeten er een sticker o.i.d. opgeplakt hebben... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 januari 2012 Author Report Share Posted 24 januari 2012 Ik was mijn foldertjes aan het doorlezen Jack en zag daar alleen 70 watt bij 4 ohm staan. En zoals ik onder connectoren al zei kijk ik met een heel schuin oog wel eens naar LS bijvoorbeeld die Magico V2. Ik wilde wel eens weten waar ik moet bij letten bij uitselecteren van een LS want die Conrad Johnson doe ik niet weg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 januari 2012 Report Share Posted 25 januari 2012 Die Magico V2 hoe mooi ook, zouden bij mij direct afvallen, want ze staan niet in verhouding tot de rest van mijn set. En m.i. ook niet die van jou. Het gaat dan vroeger of later àltijd wringen, de twijfel of je ze wel goed kan aansturen en dat gevoel blijft dan volgens mij. Ik zou er niet gelukkig van worden .... ok misschien even maar dan twijfel.... M.i. is een versterker het belangrijkste van je set. Was daar niet vroeger een simpele vuist regel voor? Minstens 50% aan de versterker 20% draaitafel en 25% voor de luidsprekers en de resterende 5% voor accessoires zoals interlinks en luidsprekersnoeren. Dus in dit geval zou ik 3000 hooguit 4000€ uitgeven. Bij buizenversterkers moet je opletten op een: Redelijk rendement zeg vanaf 90dB bij 1 watt in. Vlakke impedantie verloop, zonder gemene impedanties die richting kortsluiting gaan. Het mag gerust een 4Ω box zijn als je versterker op 4Ω gezet kan worden. Dus dan kom je m.i. op een een eenvoudig hoogrendement 2 weg systeem, zonder moeilijk en vermogen absorberend wisselfilter. Correctie netwerkjes zijn m.i. helemaal uit den boze. Dat kost alleen maar rendement geeft fase fouten etc. Dan welke luidspreker? vroeger dacht ik: "wat van ver komt is goed" Nou dat blijkt flauwekul. O.k. een Nederlands merk, is misschien wat minder sexy. Maar ik koop geen audioapparatuur om mijn vrienden te imponeren. Ik wil gewoon waar voor mijn geld zonder audio blabla.... jij toch ook? De Hear dag een paar jaar terug was een eye opener, Allemaal luidsprekers van Nederlandse bodem. Ga eens bij die leveranciers kijken en luisteren. Neem je versterker mee. Grote kans dat je daar vind wat je zoekt en genoeg geld overhoud om een masteropleiding voor je dochter de financieren. Zijn er 2 gelukkig, Want die "simpele" speaker laat méér horen dan je denkt. Hetzelfde geldt volgens mij met kinderen en vele andere zaken. "Wat je er instopt krijg je terug"..... let maar eens op Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2012 Author Report Share Posted 25 januari 2012 Op zich doen die Monitor Audio's 20 SE het meer dan prima Jack, impedantie komt niet onder de 6 ohm en ze hebben een rendement van 88,5. Aan de andere kant worden ze bijna 14 jaar en zullen die metalen conussen wel niet of zeer moeilijk bij te krijgen zijn als ze ooit kapot gaan. Hifi is mijn hobby dus ik vind het wel leuk om over nog iets beters te filosoferen en een idee achter de hand te hebben.Daar wil ik wel tijd in investeren dus. Prijs en kwaliteit is altijd wel een moeilijk punt. Uiteindelijk betaal je de produktieaantallen.Grote produktie is in principe goedkoper en esoterisch is duurder en het een hoeft niet veel beter te zijn dan het ander. Met een handige marketing kan je de prijs ook nog opschroeven. Rechtstreeks bij de fabrikant kopen zoals jij hebt gedaan compenseert waarschijnlijk weer de kleine produktieaantallen. Ik denk daarbij dat Klaas het ook uit hobby doet en er niet rijk van hoeft te worden. De Monitor Audio's kostten indertijd iets van 10.000 gulden maar gelukkig heb ik korting gekregen. Ze zien er ook fraai uit en dat wil ik zeker terug als het ooit zo ver is want ze komen in de huiskamer. Ik ben grofweg geinteresseerd in LS tussen de 4 en 10 duizend euro en de vraag is uiteindelijk niet wat de prijs van de versterker is maar wat de specificaties zijn. Jouw sommetje klopt volgens mij niet want vroeger gingen ze uit van 50% voor de LS. Volgens Robert Harley in zijn gids voor Highend mag een LS ongeveer evenveel kosten als een versterker. Mijn zoektocht kan nog wel een paar jaar duren en dan heb ik er maar een die nog studeert (vorig jaar 3). En als ik eerder dood of doof ben, heb ik toch behoorlijk van muziek genoten. Dure en grote luidsprekers beluister ik alleen als referentie.Trouwens hele dure LS vind ik vaak niet mooi klinken. Die Wilsons van Hans vond ik echt een uitzondering. PS Ik heb last van mijn rug dus die versterker ga ik niet te vaak dragen. Dus als ik echt geinteresseerd ben wil ik ze thuis horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 M.i. is een versterker het belangrijkste van je set. Was daar niet vroeger een simpele vuist regel voor? Minstens 50% aan de versterker 20% draaitafel en 25% voor de luidsprekers en de resterende 5% voor accessoires zoals interlinks en luidsprekersnoeren. Dat vuistregeltje is iets anders... 50% naar de luidsprekers (zijn imho ook -naast de akoestiek- veruit het belangrijkste ingrediënt) bron en versterking beide zo'n 20-25% en de rest naar rigide bekabeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 M.i. is een versterker het belangrijkste van je set. Was daar niet vroeger een simpele vuist regel voor? Minstens 50% aan de versterker 20% draaitafel en 25% voor de luidsprekers en de resterende 5% voor accessoires zoals interlinks en luidsprekersnoeren. Jack, are you kidding Ik zou zeggen neem geen luidspreker met een te laag rendement (<87db) dan rest je nog meer als voldoende keus, omdat je dan minder pegels kwijt bent m.b.t versterkers en dit geld beter in luidsprekers gestoken kan worden. Ik zou gaan voor 50%-60% in luidsprekers (bij mij persoonlijk zelf helaas niet gelukt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari 2012 Author Report Share Posted 29 januari 2012 Ik zit helemaal op jouw lijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Ik maak helemaal géén grapje. Volgens mij hoor je vèèl méér met een goede transparante stabiele en krachtige versterker en relatief eenvoudige luidsprekers. Omgekeerd* is het m.i. àltijd gezeur Het wringt dan, omdat je niet uit je luidsprekers haalt wat er in zit. Ik gebruik een relatief eenvoudig 2 weg systeem met een versterker combi die een aantal maal het bedrag van de luidsprekers overstijgt. Mijn ervaring is dat je dan echt veel, zo niet àlles hoort. *Wel goed voor de economie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Wat is nu een goed gemiddeld rendement van een luidspreker? Ik bedoel de 90-95 db/w zijn dat nu echt veel voorkomende waardes? Het is toch vaak rond de 87-89 dB/W. Het lijkt me wel erg kip en ei verhaal. Goede versterker versus hele goede luidspreker. Of hele goede versterker versus goede luidspreker. En alles hangt af van de prijs, kwaliteit en de match. E uiteindelijk kan alles beter. Maar begrijp ik de verdeling nu goed? ??% luidspreker / ??% versterker / ??% bron / ??% accessoires. 50% luidspreker / 25% versterker / 20% bron / 5% accessoires. vs. 25% luidsprekers / 50% versterker / 20% bron / 5% accessoires. Ik ben met Jack. LOL Maakt upgraden en een keuze voor een nieuwe luidspreker makkelijker met een bredere keuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari 2012 Author Report Share Posted 29 januari 2012 Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zo met percentages bezig moet zijn Ivan. Bij LS wil ik het beste kopen wat ik redelijkerwijs in mijn kamer kwijt kan mits de versterker het kan trekken. Dat betekent in LS het liefst boven 87 db en een mooi impedantieverloop liefst niet onder 5/6 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 de meeste die ik ken van het forum hebben een draaitafel combi + luidsprekers die elk individueel meer kosten dan hun versterking ik vrees dat er mij iets ontgaat ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Gewoon een versterker nemen die voldoende sap in huis heeft, dan is bijna geen enkele luidspreker een probleem. En goeie versterkers die hieraan voldoen hoeven niet duur te zijn. Moet er niet aan denken dat je gelimiteerd wordt in je speakerkeuze (die verreweg het belangrijkst is, samen met je ruimte) omdat je een amechtig buizengebakkie of een krap bemeten torrendoosje hebt wat je zo koestert ..... Voor mij werkt de combi buis voor - UcD eind heel goed. Maar ja, ik heb maar tinnen oortjes en mijn speakers zijn ook maar niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Argumenten hebben geen zin KT88. De topic starter maakt het zichzelf moeilijk doordat hij geen afstand wil doen van zijn bestaande buizen voor en eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 de meeste die ik ken van het forum hebben een draaitafel combi + luidsprekers die elk individueel meer kosten dan hun versterking ik vrees dat er mij iets ontgaat ... Dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Ik heb last van mijn rug dus die versterker ga ik niet te vaak dragen. Dus als ik echt geinteresseerd ben wil ik ze thuis horen. Dat is werkelijk de enige manier om luidsprekers aan te schaffen, luisteren, vóór aanschaf ,in je eigen ruimte(anders krijg je dat gemier van Hans) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 januari 2012 Author Report Share Posted 30 januari 2012 Hans heeft een dedicated room en kan daar in principe veel aanpassen (wat hem goed gelukt is) Ruud. Ik heb in mijn woonkamer mijn WAF beperkingen. Daarbij wil ik zeker geen speakers waar ik later spijt van heb. Als iemand iets aan mij wil verkopen moeten ze zich aan mij aanpassen en dat betekent ruim op zicht. Dat ik het mezelf moeilijk maak zoals Jack zegt is natuurlijk een vreemde opmerking. Ik ben van mening dat zeker in mijn ruimte met 70 watt buizen er heel wat luidsprekers zijn die goed aan te sturen zijn. Er zijn genoeg liefhebbers die met veel minder watt buizen naar tevredenheid versterken. Die versterkercombinatie is nog steeds een fraai ding en heeft los daarvan indertijd veel geld gekost. Daarbij ben ik niet zo'n veranderaar als het niet nodig is. Daarom wil ik die combi eigenlijk wel houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Dat ik het mezelf moeilijk maak zoals Jack zegt is natuurlijk een vreemde opmerking. Niet als je de test hebt gelezen, wat voor een luidsprekers aanbevolen worden voor jouw Conrad Johnson premier 11 a. Dan weet je donders goed dat je keuze beperkt is. Dat is sowieso àltijd met buizen versterkers het zijn spanning versterkers en géén stroomversterkers en stroomversterkers hebben logischerwijs een veel lagere inwendige weerstand dus véél hogere dempingsfactor (dus meer grip op de luidsprekers) Verder is 70watt niet zo veel. Ik haal uit dezelfde 6550 buizen ongeveer de helft vermogen dus 35watt dat is slechts 3dB! minder. Dat is nét aan, of nét niet hoorbaar. Ik adviseer een simpel 2 weg > 90dB of meer. Zoniet dikke transistor versterker en daar zijn hele mooie exemplaren van. Zo goed dat je ik niet eens hoort dat het géén buis is. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Nouja, ik had natuurlijk niet "amechtig buizengebakkie" moeten schrijven. Daarbij denk ik toch meer aan lui met SE triodedingen van 10 watt of minder. Dan ben je toch behoorlijk gelimiteerd in je speakerkeuze. Verder sluit ik me geheel aan bij de post van Jack hierboven. En bij die van Ruud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 januari 2012 Author Report Share Posted 30 januari 2012 Goede inhoudelijke reactie Jack en zoals gezegd luister ik er zeker naar. En als het zover is zal ik jullie zeker raadplegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Verder is 70watt niet zo veel. Ik haal uit dezelfde 6550 buizen ongeveer de helft vermogen dus 35watt dat is slechts 3dB! minder. Dat is nét aan, of nét niet hoorbaar. Ik adviseer een simpel 2 weg > 90dB of meer. Zoniet dikke transistor versterker en daar zijn hele mooie exemplaren van. Zo goed dat je ik niet eens hoort dat het géén buis is. Jack Zo iets bijvoorbeeld <> WAF of deze (meer WAF) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts