carl Posted 30 januari 2012 Author Report Share Posted 30 januari 2012 Die Munditae lijkt inderdaad ook een leuk ding, bij gelegenheid nog eens naar luisteren. Ik heb natuurlijk inmiddels half internet afgezocht en de lijn is toch wel een beetje dat met een 50 watt versterker, een gemiddelde kamer van 3000 feet/100/120 kuub, een LS efficiency van 87 Db en een weergaveniveau van 90/100 db je wel goed zit. Een buizenversterker vereist dan nog eens een impedantie die niet onder de 6 ohm komt. Ik zoek overigens nog naar een goed artikel over buizenversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 greep uit duizenden / google en vindt De deze en deze en boekje erbij Je kunt ook wellicht je ook goed laten informeren bij Triple M (Pink Faun) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Hans heeft een dedicated room en kan daar in principe veel aanpassen (wat hem goed gelukt is) Ruud. Ook Hans is, met al zijn ervaring, in de valkuil gestapt om speakers te kopen zonder eerst in zijn kamer te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 januari 2012 Author Report Share Posted 31 januari 2012 Ook Hans is, met al zijn ervaring, in de valkuil gestapt om speakers te kopen zonder eerst in zijn kamer te beluisteren. Heb jij ze in de dwarsopstelling gehoord Ruud en met die bastraps en nieuwe dakbekleding? Ik denk dat wij overigens allemaal in de val kunnen trappen zelfs als je ze thuis hebt beluisterd kan je fouten maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 januari 2012 Report Share Posted 31 januari 2012 Heb jij ze in de dwarsopstelling gehoord Ruud en met die bastraps en nieuwe dakbekleding? Ik denk dat wij overigens allemaal in de val kunnen trappen zelfs als je ze thuis hebt beluisterd kan je fouten maken. Nee Carl, ik heb ze niet gehoord en zal niet gebeuren ook, ik vind die Wilsons sowieso "niet mijn kopje thee" Hans zijn smaak en mijn smaak liggen qua weergave, denk ik, ver uit elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 31 januari 2012 Report Share Posted 31 januari 2012 M.i. is een versterker het belangrijkste van je set. Was daar niet vroeger een simpele vuist regel voor? Minstens 50% aan de versterker 20% draaitafel en 25% voor de luidsprekers en de resterende 5% voor accessoires zoals interlinks en luidsprekersnoeren.Is dat niet het Britse uitgangspunt? Ik heb dat in ieder geval ooit begrepen van de heer Rinsma uit Lippenhuizen. Die demonstreerde in zijn winkel ook fraaie resultaten met kostbare bronnen en versterkers op relatief simpele luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Is dat niet het Britse uitgangspunt? Ik heb dat in ieder geval ooit begrepen van de heer Rinsma uit Lippenhuizen. Die demonstreerde in zijn winkel ook fraaie resultaten met kostbare bronnen en versterkers op relatief simpele luidsprekers. Zou kunnen Richard, ik ken het al uit de tijd van het blad Audio en Techniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 ik vind die Wilsons sowieso "niet mijn kopje thee" Hans zijn smaak en mijn smaak liggen qua weergave, denk ik, ver uit elkaar. Dit klinkt vrij resoluut Als je ervan uitgaat, mits men zich redelijk aan de akoestische spelregels houdt, reeds een modale (betaalbare) speaker geen gekke fratsen uithaalt met het aangeboden signaal, ze allemaal goed de "muziek" weergeven en daardoor meestal goed te leven is met uiteenlopende sets/speakers. Het is m.i.z. Ruud daardoor beter je uitspraak "ik vind die Wilsons sowieso niet mijn kopje thee" nader te verklaren. Verder valt me op (op diverse fora) men hoort 1 keer ergens een speaker X en als men op dat moment "het geluid" niet bevalt vaak het betreffende merk "voor eeuwig" heeft afgedaan. (lees: ontstaan van vooroordelen) Korte luistersessies, beurzen e.d. zijn slechte graadmeters om speakers te beoordelen. Verder blijven bepaalde vooroordelen van een merk "lang kleven" ook als het bewuste merk inmiddels jaren verder een complete nieuwe lijn heeft uitgebracht met een sterke gewijzige klanksignatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Dat Wilson Audio jouw kopje thee niet is Ruud, dat kan natuurlijk. Maar, heb je ze al eens goed beluisterd zittend in een huiskamer situatie met goed matchende versterking (bijvoorbeeld een buis)...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 februari 2012 Author Report Share Posted 1 februari 2012 Volgens mij is het erg moeilijk om een LS te beoordelen zonder daarbij de akoustische omgeving te betrekken. Dat neemt niet weg dat LS bepaalde eigenschappen hebben. Die Contemporay van Rick bijvoorbeeld zal altijd dat livelike, dynamische hebben en in bepaalde akoustische omgeving zal dat wel eens erg tegen kunnen vallen. Die Wilsons van Hans zijn van een bepaald kunssteen gemaakt wat een en ander strak maakt, misschien voor Ruud iets te. Allemaal niks mis mee en het maakt de hobby alleen maar leuk.Voor mij is zo'n forum leuk vanwege het leren kennen van die eigenschappen. Hoe het dan thuis klinkt zien we wel weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Dus? Of je stelling ivm de verhouding 50 25 25 is helemaal achterhaald of de mensen hebben helemaal verkeerd geinvesteer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Of je stelling ivm de verhouding 50 25 25 is helemaal achterhaald of de mensen hebben helemaal verkeerd geinvesteer Dat is inderdaad een oude stelling, nog daterend uit de 80e jaren, maar voor mij werkt hij goed. Ik kom zelfs rond de 60% als ik phono meereken. Maar het is verbluffend hoeveel een goed 2 weg systeem laat horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 februari 2012 Author Report Share Posted 1 februari 2012 Ik denk dat je een grotere kans hebt een goede tweeweg te kopen dan een drieweg. Hoewel een eenweg zoals een full range esl waarschijnlijk nog beter is.Overigens deugen mijn verhoudingen ook niet echt want mijn draaitafelcombi is duurder dan de LS en hetzelfde geldt voor de versterker. De LS had ik echter het eerst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Dat is inderdaad een oude stelling, nog daterend uit de 80e jaren, maar voor mij werkt hij goed. Ik kom zelfs rond de 60% als ik phono meereken. Maar het is verbluffend hoeveel een goed 2 weg systeem laat horen Is de prijs voor elektronica in het algemeen sinds die tijd behoorlijk gedaald. Ik weet nog goed dat je voor een gemiddeld consumenten hifi-setje begin jaren '80 bij de Expert toch al gauw een maandloon of zelfs meer moest neertellen. Nu ben je voor een paar honderd euro klaar (misschien een week werk). De bouw van een luidspreker is relatief arbeidsintensief en zal naar verhouding dus duurder zijn geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 februari 2012 Report Share Posted 2 februari 2012 Voor "consumenten elektronica" zeker, kost niks, maar gaat relatief snel defect. Na 7 jaar kun je veelal geen onderdelen meer kopen, als het al te repareren is. Doe mij maar dat setje uit de jaren 80 of liever nog die uit de jaren 70 Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 februari 2012 Report Share Posted 2 februari 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 februari 2012 Report Share Posted 2 februari 2012 Dat vind ik onzin, ook toen kon je goedkope rommel kopen. Het doorsnee spul zat heel wat steviger in elkaar dan nu. Kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Veel speelt nog gewoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2012 Report Share Posted 2 februari 2012 We leven nu (voor wat de massa productie betreft) in een weggooi maatschappij. Nieuw kopen is goedkoper dan maken. Of dat slim is kun je je afvragen. Tis in ieder geval niet goed voor t milieu. Mn vorige TV is nu 15 jaar oud (sony 29" CRT van 60 kilo) en speelt nog steeds probleemloos bij mn zus; kostte destijds 2000 gulden. Mijn huidige plasma (Panasonic 42") kost nu 600 euro. Kan veel meer, maar denk dat ie over een jaar of 3, misschien 4, aan vervanging toe is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 februari 2012 Report Share Posted 2 februari 2012 We leven nu (voor wat de massa productie betreft) in een weggooi maatschappij. Nieuw kopen is goedkoper dan maken. Of dat slim is kun je je afvragen. Tis in ieder geval niet goed voor t milieu. Mn vorige TV is nu 15 jaar oud (sony 29" CRT van 60 kilo) en speelt nog steeds probleemloos bij mn zus; kostte destijds 2000 gulden. Mijn huidige plasma (Panasonic 42") kost nu 600 euro. Kan veel meer, maar denk dat ie over een jaar of 3, misschien 4, aan vervanging toe is. Technisch Functioneel zéker. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 februari 2012 Report Share Posted 2 februari 2012 Heb jij ze in de dwarsopstelling gehoord Ruud en met die bastraps en nieuwe dakbekleding? Ik denk dat wij overigens allemaal in de val kunnen trappen zelfs als je ze thuis hebt beluisterd kan je fouten maken. Nee Carl, ik heb ze niet gehoord en zal niet gebeuren ook, ik vind die Wilsons sowieso "niet mijn kopje thee" Hans zijn smaak en mijn smaak liggen qua weergave, denk ik, ver uit elkaar. Nou... die dakbekleding zit er al weer 6 jaar.... Maar verder is letterlijk alles veranderd. Mijn smaak is overigens heel simpel. Wanneer het dichterbij het orgineel ligt, is het voor mij beter. Maar kennelijk verfoeid Ruud alles wat ik aan audioapparatuur heb en wat ik daarmee doe. Ik ben er wel heel gelukkig mee, ik luister er vrijwel elke dag en met veel plezier naar. Er komen hier regelmatig muziekliefhebbers over de vloer. Mensen met goede oren en vaak een heel mooie set. Maar ook mensen met heel verschillende muzieksmaken. Deze zijn stuk voor stuk onder de indruk van de kwaliteit van de weergave. P.s. die luidsprekers had ik, wanneer ze me niet bevielen, gewoon kunnen ruilen Ruud. Ze komen tenslotte uit een winkel, dat is toch anders dan wanneer je zoiets particulier koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 februari 2012 Report Share Posted 3 februari 2012 Voor "consumenten elektronica" zeker, kost niks, maar gaat relatief snel defect. Ligt er maar aan. Ik heb een Hiteker DVD spelertje van de Blokker (39,95) die het al 5 jaar ofzo doet en maar niet stuk wil. Mijn meiske heeft een flatscreentje van Medion van 199 en die draait ook alweer 4 jaar ofzo, elke dag zeker 8 uur. Verder is zelfbouw hier natuurlijk in het voordeel, jouw vd Veen versterker draait over 30 jaar nog steeds. En mijn UcD ook. Na 7 jaar kun je veelal geen onderdelen meer kopen, als het al te repareren is. Bij sommige "hign-enderige" spullen klopt dat inderdaad. De betere spelers van Sony, Marantz bijvoorbeeld ...... Doe mij maar dat setje uit de jaren 80 of liever nog die uit de jaren 70 In het algemeen is de kwaliteit daarvan erg goed ja, zelfs van de middenklasse. Maar toen was alles ook flink duurder. Hifi (en electronica algemeen) is echt veel goedkoper geworden en de kwaliteit is gewoon goed als je even slim kijkt en koopt. Het hoeft allemaal echt zo duur niet meer te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 februari 2012 Report Share Posted 3 februari 2012 Maar kennelijk verfoeid Ruud alles wat ik aan audioapparatuur heb en wat ik daarmee doe. Mensen met goede oren en vaak een heel mooie set. P.s. die luidsprekers had ik, wanneer ze me niet bevielen, gewoon kunnen ruilen Ruud. Ze komen tenslotte uit een winkel, dat is toch anders dan wanneer je zoiets particulier koopt. Onzin Hans, alleen is jouw speakerkeuze niet de mijne. Daarom val ik al af om bij jou te komen luisteren. P.s dat noemen ze bij ons "het paard achter de wagen spannen." Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 februari 2012 Report Share Posted 3 februari 2012 Onzin Hans, alleen is jouw speakerkeuze niet de mijne. Daarom val ik al af om bij jou te komen luisteren. P.s dat noemen ze bij ons ik "het paard achter de wagen spannen." Tja... als dat een reden is, dan hoef ik nergens anders te gaan luisteren waar andere speakers staan dan de mijne... Elke speaker klinkt nou eenmaal anders en ziet er anders uit. Met de Quad 63's, zou ik ook heel goed kunnen leven. Met die TDL's en vooral de IMF's minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 februari 2012 Report Share Posted 3 februari 2012 Mensen met goede oren en vaak een heel mooie set. Daarom val ik al af om bij jou te komen luisteren. Zo duidelijker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 4 februari 2012 Report Share Posted 4 februari 2012 Onzin Hans, alleen is jouw speakerkeuze niet de mijne. Daarom val ik al af om bij jou te komen luisteren. P.s dat noemen ze bij ons "het paard achter de wagen spannen." Op welke ervaring baseer jij je mening over Wilson Audio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts