Jump to content

Buizenvraagje

carl
 Share

Recommended Posts

Wat denk je zelf? Luisterervaring?

Neem van mij aan dat ik ze diverse keren heb beluisterd onder verschillende, akoestiek alsook hardware, omstandigheden.

Als ik het zou weten dan zou ik je de vraag niet stellen denk je ook niet?

Okay, dan is het jouw 'smaak' niet. Om vervolgens niet de moeite te willen nemen ze bij Hans te gaan beluisteren vind ik dan weer wel raar, maar wie ben ik...

Wat denk je zelf? Luisterervaring?

Neem van mij aan dat ik ze diverse keren heb beluisterd onder verschillende, akoestiek alsook hardware, omstandigheden.

Als ik het zou weten dan zou ik je de vraag niet stellen denk je ook niet?

Okay, dan is het jouw 'smaak' niet.

Eigenlijk zou smaak niet uit moeten maken. het gaat tenslotte om een reproductie. En die het best wanneer die het dichtst bij het orgineel zit.

:)

Eigenlijk zou smaak niet uit moeten maken. het gaat tenslotte om een reproductie. En die het best wanneer die het dichtst bij het orgineel zit.

Vind ik ook Hans, ik snap eerlijk gezegd Ruud zijn mening ook niet over Wilson. Waarschijnlijk houdt hij van een 'kleurtje', ik wist alleen niet hoe dit vriendelijk te omschrijven vandaar een poging met 'smaak'... ;)

En hoe weet je dat?

Wat is "origineel"? Zoals het op het schijfje staat? Of zoals je het op rij 10 van het Concertgebouw hoort?

Is rij 13 dan niét goed? Of de Scala te Milaan?

Hifi bestaat niet. Dus zijn we met zijn allen, ja echt waar, bezig met wat we fijn vinden klinken.

En daar is niks mis mee, zolang je jezelf maar niet voor de gek houdt dat het de "werkelijkheid" is waar je naar zit te luisteren.

Vind ik ook Hans, ik snap eerlijk gezegd Ruud zijn mening ook niet over Wilson. Waarschijnlijk houdt hij van een 'kleurtje', ik wist alleen niet hoe dit vriendelijk te omschrijven vandaar een poging met 'smaak'... ;)

En jij denkt dat jouw doosjes niet kleuren :o:D

Henkie, je hebt het volledig bij het rechte eind. Als Wilson Audio zo'n rijk kleurenpallet krijgt voorgeschoteld van de software, bron en versterking zal hij dit ook absoluut laten horen... :P

Wel dat ik denk dat Ruud van een bepaald kleurtje houdt... ;)

Is elke reproductie set niet voorzien van enige smaak en kleuring.

De ene set zet het laag aan en de andere laat juist het hoog wat meer benadrukken.

Niets mis mee en daar kan je dan ook dankbaar gebruik van maken bij het samenstellen van een set.

Geen ruimte is immers gelijk en daar zal je toch je set bij moeten zoeken en ja dan komt smaak zeker om de hoek kijken.

Mijn stelling is dan ook dat iedereen wel een voorkeur heeft voor een bepaalde kleur.

En elke set laat dan weer de voorkeur horen van de samensteller ervan niets mis mee.

Wel leuk om een forum mee te vullen :confused: .

Groetjes George die nu weer naar zijn eigen kleur gaat luisteren. :wub:

Is elke reproductie set niet voorzien van enige smaak en kleuring.

De ene set zet het laag aan en de andere laat juist het hoog wat meer benadrukken.

Niets mis mee en daar kan je dan ook dankbaar gebruik van maken bij het samenstellen van een set.

Geen ruimte is immers gelijk en daar zal je toch je set bij moeten zoeken en ja dan komt smaak zeker om de hoek kijken.

Mijn stelling is dan ook dat iedereen wel een voorkeur heeft voor een bepaalde kleur.

En elke set laat dan weer de voorkeur horen van de samensteller ervan niets mis mee.

Wel leuk om een forum mee te vullen :confused: .

Groetjes George die nu weer naar zijn eigen kleur gaat luisteren. :wub:

Dat omschrijf je mooi George. En da's ook precies de reden dat ik het vreemd vind dat Ruud imho voorbarige conclusies trekt mbt Wilson in het algemeen en de set van Hans met de WP 5's in het bijzonder.

Dat omschrijf je mooi George. En da's ook precies de reden dat ik het vreemd vind dat Ruud imho voorbarige conclusies trekt mbt Wilson in het algemeen en de set van Hans met de WP 5's in het bijzonder.

Nee ik vind de conclusie van Ruud niet vreemd.

Aangezien ik weet dat Ruud over voldoende ervaring bezit om dit te kunnen roepen.

Als je al weet dat je niet van een bepaalt type auto houd dan ga je daar toch ook niet nog een keer in proef rijden??

Als je mij vraagt hebben Franse auto's te slappe veren en vergen Italiaanse auto's te veel onderhoud. Japanse auto daarentegen zijn karakterloos.

Toch prober ik bij de aankoop van nieuwe auto's ook verder te kijken dan mijn neus lang is (vooroordeel) anders kom je niit verder dan een Duitse auto.

Ik rij nu een Golf om dat deze door mijn werkgever beschikbaar gesteld wordt.

Voor mij weer de bevestiging dat ik liever niet in een Duitse auto zit ook al rijd deze prima.

Bij de aankoop van mijn privé auto zal ik dus echt niet naar zo een Duits (on) ding willen kijken.

'T zal wel weer een Renault worden. Kan ik ten minste weer over een drempel rijden zonder klap in me rug er aan over te houden.

En zo blijf je toch in het bekende rondje zitten om dat je daar de beste ervaringen mee hebt lijkt mij niets mis mee.

Je weet immers a wat de concurrentie te bieden heeft en iedere keer weer tot de zelfde conclusie komen is nu ook niet bepaald iets waar ik me tijd aan wil verdoen.

En hoe weet je dat?

Wat is "origineel"? Zoals het op het schijfje staat? Of zoals je het op rij 10 van het Concertgebouw hoort?

Is rij 13 dan niét goed? Of de Scala te Milaan?

Hifi bestaat niet. Dus zijn we met zijn allen, ja echt waar, bezig met wat we fijn vinden klinken.

En daar is niks mis mee, zolang je jezelf maar niet voor de gek houdt dat het de "werkelijkheid" is waar je naar zit te luisteren.

Ik vind dat natuurlijk weergave het best is te horen wanneer je naar kleine bezettingen en close mike opgenomen muziek luistert. Een live piano hoor ik erg vaak omdat m'n vrouw piano speelt een live saxofoon en clarinet hoor ik ook regelmatig omdat een goede kenning die instrumenten bespeeld. Hij laat af en toe het verschil tussen verschilende instrumenten horen. Kleine onversterkte bandjes zijn ook goed als live recentie of een electrische gitaar rechtstreeks op een gitaarversterker.

Wanneer je set dit redelijk benadert, gaat het met meer complexere muziek ook beter.

Maar de versmering en galm in live orkestopnames zijn gewoon niet geschilt om een set te beoordelen. Je weet n.l. niet wat je hoort. De akoestiek van een zaal is n.l. ook niet meer dan een slechte mechanische versterker.

Bovendien klinkt elke akoestiek ook weer anders. Ik heb in verschillende bekende concertzalen rondleidingen meegemaakt en het bijzondere was, dat al deze zalen de beste akoestiek van de concertzalen in Europa hadden.

De beste plaats om het orkest te horen is op de plek van de dirigent, anders zou die wel op de 10e rij gaan staan.

Nee ik vind de conclusie van Ruud niet vreemd.

Aangezien ik weet dat Ruud over voldoende ervaring bezit om dit te kunnen roepen.

Ruud houd er niet van om dicht bij de speakers te zitten, bovendien heeft hij een voorkeur voor Vintage apparatuur. Dat betekent inderdaad dat je van kleuring houdt. Door de afstand krijg je n.l. meer versmering in het geluid en oudere apparatuur was ook niet echt op een nauwkeurig fasegedrag ontworpen.

Niks mis mee, maar heb dan wel respect voor iemand anders mening.

Nu is het... "IK vind het niks dus het IS niks".

Althans... zo komt het bij mij over.

Net zoals Ruud ben ik al vele tientallen jaren bezig met audio. Ik heb ook ontzettend veel sets serieus beluistert, ook wanneer de rest buiten stond om bij te praten. Wanneer ik de kans krijg om luisterervaring op te doen pik ik die mee. Daar heb ik veel van geleerd. Of dit nou een eenvoudig setje is of een live optreden.

Daar komt bij dat we de laatste jaren de kans hebben om ervaringen van mensen wereldwijd te lezen. Niet dat deze altijd steekhoudend zijn, maar je leert er wel meningen over geluidskwaliteit uit. Dus ook, dat de een van een laidback geluid houd en dat als ideaal ziet. Iemand anders houdt er juist van om elke nuance en klank op te nemen. Ik behoor tot de laatste groep.

Ga mij dus niet vertellen... "jij weet er niks van"

Wt betekent nu eigenlijk dat een versterker 70 watt levert bij 4 ohm. Voorzover ik weet dat hij minder levert op 8 ohm. Maar gaat dat bij een buizenversterker nu ook op?

We zijn inderdaad ver van de vraag afgeweken. Maar deze vraag was de eerste pagina al beantwoord.

Ruud houd er niet van om dicht bij de speakers te zitten, bovendien heeft hij een voorkeur voor Vintage apparatuur. Dat betekent inderdaad dat je van kleuring houdt.

Hans wat een enorme hoeveelheid onzin lees ik hier weer.

Nu is het... "IK vind het niks dus het IS niks".

Ik vind het niets voor mij dus is het niets voor mij.

Ga mij dus niet vertellen... "jij weet er niks van"

Ik meen dat niet te lezen in Kappa's posting.

En als de moderator² zich aan dit topic(wegens off-topic) stoort kan hij de boel toch opsplitsen?

Ja, die TDL Reference klonken wel erg goed hé :D

Ik had niet de indruk dat dat waaiboomhouten kasten waren.

Alleen al door de transmisionlineconstructie wordt dat een stijve kast.

Toch zou ik ze kwa klank niet tegen de W/P's willen ruilen.

Heb je er spijt van dat je ze verkocht hebt..??

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...