Jump to content

Luidsprekers gezocht tussen 4000 en 10.000 p.p., oriëntatie

carl
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Maar twee keer mis Jack <_<.

Ik zeg hier precies hetzelfde..... :)

Een site die meent, dat je bij buizen minder vermogen nodig hebt, omdat inderdaad een buis mooier in de verzadiging gaat [....]

Ik las laatst in een recensie dat deze .... B&W waarschijnlijk de gemiddelde smaak van de consument was. Eigenlijk hetzelfde als Chileense wijn die wordt vaak ook op gemiddelde smaak gemixt . Een kleine fabrikant als Rick kan zich gelukkig veroorloven zich op een deelmarkt te richten met mensen met eenzelfde smaak als hijzelf.Ook bij artiesten gaat het zo. Toen Anouk in Amerika gepresst werd om op een bepaalde wijze een plaat op te nemen werd het slaande ruzie. Hier in NL kan ze veel meer haar gang gaan en daar heeft ze dus impliciet voor gekozen. In het leven is het altijd de vraag of je meegaat in de stroom of niet. Ik houd wel van mensen/produkten die niet met de stroom meegaan.

Een site die meent, dat je bij buizen minder vermogen nodig hebt, omdat inderdaad een buis mooier in de verzadiging gaat kan ik daarom niet serieus nemen. Je gaat toch niet naar vervorming luisteren? :wacko:

Nee natuurlijk niet Jack. Dat zeg ik ook niet. Wat ik zeg is dat voor het geval dat .... is het prettig dat de buis mooier in de verzadiging gaat dan een transistor. Volgens mij streef ik primair naar een vervormingsvrije en natuurlijke situatie anders beperk je je tot bepaalde soorten muziek. In die zin sta je echt niet alleen.Ik denk overigens wel dat je dit vervormingsvrije met een platenspeler en buizenversterker kunt bereiken.

Ik denk dat er maar één stroom/flow is waar je echt gelukkig van wordt.

Die jezelf mooi vind. Rest is bijzaak.

Dat is niet zo net zoals je met meer dan een vrouw gelukkig kunt zijn. Mijn neef is een van de rijkste mensen van Nl, heeft een knappe en leuke vrouw, is trots op zijn kinderen, heeft een prachtig huis met leuke buurvrouw (die jij zeker kent) en een verzameling Porsches en denk je dat hij gelukkig is: waarom niet?

In het leven is het altijd de vraag of je meegaat in de stroom of niet. Ik houd wel van mensen/produkten die niet met de stroom meegaan.

Tja, op een gegeven ogenblik wordt het "niet mee gaan met de stroom" ook een trend en een stroming op zich :D

M.b.t. hifi is het gewoon zo, dat men uit "minimale centjes" het "maximale" wil halen en dan is het gewoon een kwestie

wat op je pad komt ! mainstream of excentriek of uniek, is dan voor mij in 1e instantie niet relevant.

Bovenstaande in aanmerking nemende kom je wel veel vlotter op het pad van mainstreamproducten omdat:

- ze een veel uitgebreider dealernet hebben

- meer media aandacht opeisen (reclamebudget)

- vaak bovenop de al redelijke prijzen, flink wordt gestund

Met name als er een nieuwe serie aankomt en de huidige lijn "overjarig maar nieuw" sterk wordt afgeprijsd

en het prijsverschil met kleinere exotische merken, nog veel groter wordt :(

M.a.w. je moet wel echt goede oren hebben en specifiek een bepaalde klanksignatuur wensen,

die je niet bij de reguliere merken kunt vinden (en dit zijn er heel wat !!!) en bereid zijn om hiervoor

vaak de hoofdprijs te betalen.

Ik zeg hier precies hetzelfde..... :)

Een site die meent, dat je bij buizen minder vermogen nodig hebt, omdat inderdaad een buis mooier in de verzadiging gaat [....]

Niet alles zo letterlijk interpreteren zoals staat geschreven maar het gaat om de essentie v/d boodschap.

Er wordt gewoon bedoeld, dat als een torrenbak gaat clippen, het geluid onaangemaam wordt en bij

buizenversterkers je wellicht hier totaal geen notitie van neemt omdat het geluid aangenaam blijft

(alles wel binnen bepaalde grenzen uiteraard)

Carl,

Wat ook een optie is, zijn deelsactieve luidsprekers

Bijvoorbeeld Audium COMP 7 DRIVE, is in feite een breedbandluidspreker, welke passief wordt aangestuurd

maar door filtering alleen boven de 150Hz werkt. Daaronder werkt per luidspreker een actieve ingebouwde

downfire woofer met DSP.

In het gebied waar het menselijk gehoor het meest kritisch is, dus geen filtering/overgangen etc..

Hiermee wordt de luidspreker qua aansluiting veel minder kritisch een geschikt voor buizen.

Zie: WWW.AUDIUM.COM

Maar er zullen zeker meer merken zijn, gebaseerd op bovenstaande principe.

By the way, de topserie van Klipsch Palladium zijn tegenwoordig in de uitverkoop

De Klipsch Palladium P-37F zijn tegenwoordig voor 5.490 p/PAAR verkrijgbaar en wellicht

het overwegen waard ? SENSITIVITY: 96dB/2.83V/1m, hebben wel een impendatie minimum van 3 Ohm

Brrrr, klipsch....brrrr. hard geluid en scherp hoog. Niet my cup of music.

Maar ja, ik hou dan ook niet van hoornluidsprekers. :unsure:

Och er zijn vele goede en ook betaalbare luidsprekers.

Maar wat we weleens willen vergeten is de MATCH tussen apparaten.

Hoe goed ook iets is wat betreft specs enz, wil dat nog niet zeggen dat het goed klinkt in combi met een bepaald apparaat of luidspreker.

En specs zeggen eigenlijk ook niet zoveel wat betreft muzikaliteit.

Zo ben ik weer terug bij af, na jaren van zoeken, verbeteren, de audiofiel uithangen, nog meer verbeteren en aanschaffen , om uiteindelijk tot de slotsom te komen dat het beter is voor mezelf om weer in 'çoncept' te denken. Dus niet meer elk jaar of om de paar jaar een apparaat vervangen, maar gewoon de hele set eruit en een complete set opnieuw samen stellen m.b.v. de hifiadviseur en daar een jaar of tien meedoen. Dat is mijn conclusie en mening en is er ook maar één van de vele conclusies en meningen.

Och er zijn vele goede en ook betaalbare luidsprekers.

Maar wat we weleens willen vergeten is de MATCH tussen apparaten.

Hoe goed ook iets is wat betreft specs enz, wil dat nog niet zeggen dat het goed klinkt in combi met een bepaald apparaat of luidspreker.

En specs zeggen eigenlijk ook niet zoveel wat betreft muzikaliteit.

Zo ben ik weer terug bij af, na jaren van zoeken, verbeteren, de audiofiel uithangen, nog meer verbeteren en aanschaffen , om uiteindelijk tot de slotsom te komen dat het beter is voor mezelf om weer in 'çoncept' te denken. Dus niet meer elk jaar of om de paar jaar een apparaat vervangen, maar gewoon de hele set eruit en een complete set opnieuw samen stellen m.b.v. de hifiadviseur en daar een jaar of tien meedoen. Dat is mijn conclusie en mening en is er ook maar één van de vele conclusies en meningen.

Uiteraard, smaak en matching blijft belangrijkste maar Carl geeft aan, bij aankoop

toch eerst e.e.a minimaal 1 week thuis uit te proberen. Dat komt wel goed !

Maar we weten nog steeds niet welke nieuwe speakers jij gaat kopen.

mochten dit de Sonus Faber Guarneri Evolution zijn, ben ik de eerste voor een luisterbezoek bij jouw

Carl ,sorry voor die stortvloed aan info, die ik over je heen stort!

Maar als ik denk aan "live-gevoel" "blues" "hoge Waf-factor" "buizenvriendelijk" maar

met voldoende kwaliteiten om ook overige genres zeer fraai af te spelen,

denk ik aan Triangle Magellan Cello 2 (versie 2)

Staat een mooie test in Stereoplay die ik hiero heb liggen.

"Elegant-edle standbox mit toller Impulsgenaugikeit und hoher Authenziat.

Die Magellan Cello 2 ist ein Lautsprecher der Musik wie live klingen lasst und dank

sein guter Wirkungsgrad und gutmutige Impedanzverlauf auch mit Rohren, bestens harmoniert"

Adviesprijs is 9.000 euro maar is veelal voor ca. 8.000 euro wel te bemachtigen.

Ik heb zelf diverse goedkopere Triangles gehoord en mij is vooral het zeer mooie middengebied bijgebleven.

Als je belangstelling heb, ik heb hiero nog diverse actuele bladen (duitstalig) van Stereo, Audio en Stereoplay liggen !

Tja smaak? prima speaker maar zou ook niet mijn 1e keuze zijn.

Ik ben eens op 1 dag de Klipsch P-38 wezen luisteren (bij Henk93)

en daarna bij Audiolife speakers van Audionote.

Dit is toch wel een zeer extreem groot verschil in klanksignatuur.

* de Klipsch zeer neutraal?, vrij van alle artifacten, strak, perfect maar

soms saai en steriel maar doen in alle muzieksoorten niks verkeerd !

* Audionote, zeer kleurrijk, allesbehalve perfect maar weten je wel in de muziek te betrekken

met hierbij de aantekening, dat op Audionote vaak live-bluesmuziek en Jazz in kleinere

bezettingen wordt gedraaid en heb het voorgevoel dat bij andere genres het geluid flink

kan tegen vallen. Had toch sterk het gevoel naar "Myfi" te luisteren

Dat is niet zo net zoals je met meer dan een vrouw gelukkig kunt zijn. Mijn neef is een van de rijkste mensen van Nl, heeft een knappe en leuke vrouw, is trots op zijn kinderen, heeft een prachtig huis met leuke buurvrouw (die jij zeker kent) en een verzameling Porsches en denk je dat hij gelukkig is: waarom niet?

Met zo'n leuke buurvrouw is hij zeker gelukkig.

Guest tubejack

Zeker :) Maar Carl jammer dat je zover weg woont, dan hadden we even

kunnen bijkletsen. Werkt toch handiger als zo'n forum.

Succes met de aankoop,

Jack

Hmm, Carl komt met een paartje Magico's aan en velen proberen hem er vanaf te brengen. Misschien is de combinatie met buizen wel een heel goed argument om het niet te doen. Maar niemand heeft nog gezegd dat de Magico's niet goed klinken.

Ik kan helaas ook niet zeggen of deze specifieke Magico wel goed klinkt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik de Magico M5 heb gehoord en dat was toch wel een hele ervaring. Zo'n vanzelfsprekend geluid. Van een andere klasse dan bijvoorbeeld de Wilson Alexandria, die vooral maar op 1 plek echt goed klonk. De magico's klonken in mijn oren gewoon de vanzelfsprekendheid zelve: extreem neutraal, een stereobeeld dat niet bewoog als je zelf beweegt. Dat laatste kan natuurlijk voornamelijk ook aan een goede akoestiek en plaatsing hebben gelegen. Maar als deze Magico V2 ook maar iets heeft van die M5... Er zit overigens ook heel veel techniek in. Ik weet niet of dat zomaar te evenaren is met zelfbouw. Als ik zoveel alumimium moest kopen, en dan die drivers, ... kom ik vast niet veel goedkoper uit! En dan al het werk...meten, luisteren, meten, al die filteronderdelen die je moet aanschaffen om steeds weer andere opties te proberen. Troels Gravesen besteed toch veel te weinig tijd aan zijn ontwerpen om met iets echt heel goeds te komen? Ik vind zijn website erg interessant, maar zie zijn ontwerpen meer als een soort basis van waaruit je zelf moet fine-tunen voor het beste resultaat.

Deze had ik even gemist. Ik ga natuurlijk niet beweren dat de gemiddelde luidspreker van een diy guru als die Troels (of Tony Gee, hoewel die tegenwoordig commercieel is) even goed is als het gemiddelde model van Magico. Hun mogelijkheden zijn immers veel groter. Toch vraag ik me af of de hoeveelheid tijd in research (en verder verbetering) nu echt zoveel groter is. Het aantal Magico modellen is best groot en divers (zie o.a. http://www.6moons.co...agico/mini.html ). Naast LS ontwikkeling moeten de "owners" (hoeveel ontwerpers werken er nu echt?) ook hun business runnen, aan marketing doen, beurzen afgaan, hun productie (personeel!) runnen etc. Denk dat je per model ook niet eindeloos kunt blijven optimaliseren, daar hebben ze de tijd niet voor.

Zo'n veel-bouwer als Troels besteed waarschijnlijk maar een paar weken aan een speaker, maar zo iemand bouwt wel een enorme hoeveelheid ervaringskennis op. Dat Flexuinit model was bv ook vooraf gegaan door een prototype/studie model). Daar kun je als leek bouwer nauwelijks meer aan tippen. Ik heb overigens geen flauw idee of deze man van zijn hobby leeft, of er nog een beroep naast heeft..

Overigens denk ik dat voor een traditioneel meerweg ontwerp de kwaliteit voor een groot deel bepaald wordt door het wisselfilter ontwerp, bij uitstek een gebied waarbij ervaring (en snel kunnen experimenteren) zwaar telt. Natuurlijk moet je wel uitgaan van goede en goed bij elkaar passende units. De kast zelf is volgens mij, belangrijk, maar alleen voor de laatste (zeg) 10% (extremen buiten beschouwing gelaten)

Neemt niet weg dat die V2 mij een hele goede ls lijkt.

Btw ken ik die buurvrouw ook?

De meeste bedrijven hebben op een bepaald moment een soort truc en daaromheen wordt er dan ontwikkeld. Zelf houd ik wel van bedrijven die niet te veel produkten op de markt brengen en langzaam doorontwikkelen. Dat zie je bijvoorbeeld bij Harbeth , goude ouden van de BBC die stukje bij beetje verbeterd worden. Hetzelfde bij Quad met zijn ESL's Dit lijkt ook het geval te zijn bij Magico met zijn aluminium frames. Verder ken ik een kapper die als uitgangspunt heeft dat hij altijd de duurste en dus de beste in de stad is. Een verkoopprijs zegt niet alles over de maakprijs laat staan over de kwaliteit.

Ik zit wel op de lijn van Onno wat hoorn LS betreft, indrukwekkend maar vermoeiend. Transmissies heb ik ook vaak gehoord en dan heb ik altijd koppijn. Iemand die er meer van weet dan ik zei dat dit bijna altijd wijst op een faseprobleem?

Ik heb het al eerder gezegd dit is voor mij een discussie op wat langere termijn. Eerst maar eens kijken wat Onno heeft en ik schat in Masters.

En Jack kom ik nog wel een keer tegen.

Eerst maar eens kijken wat Onno heeft en ik schat in Masters.

En Jack kom ik nog wel een keer tegen.

Onno heeft schat ik, momenteel niets meer.

En eigenlijk heb ik nog wel een vraagje: waarom die ondergrens van 4000 euro, Carl? Is alles onder dat bedrag het niet waard overwogen te worden? :confused:

Of hecht je geloof aan de vele vuistregels die hier de revue zijn gepasseerd?

M :ph34r: rc

Ik kom uit een middenstandsbedrijf en heb daar geleerd dat je pas rijk wordt als je iets van een dubbeltje voor een tientje verkoopt. Ik ben natuurlijk zeer wantrouwig ten aanzien van hoge prijzen vandaar ook mijn brede prijsrange. Aan de andere kant moeten er ook kosten worden gemaakt om een goed produkt te maken. Beneden een bepaalde prijs wordt dat wel marginaal want fabrikant, importeur en winkelier moeten allemaal wat verdienen.

Tot slot zijn vuistregels maar vuistregels en niet meer dan dat.

Tis met luidsprekers maar net wat je voorkeur is.

Kies je voor een wat vriendelijk klinkende luidspreker, die foutjes in de rest van de installatie wat verdoezeld, of juist een die alles laat horen.

Wil je 30 Hz horen, of vind je 50 Hz ook voldoende.

Mag het een grote luidspreker, paneelluidspreker zijn, of moet het juist een monitor zijn.

Ik vind de Master CC erg goed klinken, maar soms is het hoog wat aan de scherpe kant. Dat moet je zeker thuis proberen.

De Wilson Benesch luidsprekers klinken ook erg goed (te horen bij o.a. Bogers audio in Den Bosch).

Als monitoren zijn de Diapasons erg mooi.

Maar dat vind ik.

Is een paartje Watt Puppy's niks voor jouw..?? ;)

:)

Of: http://www.6moons.com/audioreviews/musicalaffairs/1.html

Heb je in ieder geval genoeg vermogen :)

Een andere optie, kies relatief goede compacte monitors die gewoon tot circa 60 hz gaan en gebruik daaronder een super sub , (met eigen versterker en inregel dsp) Er zijn dan eigenlijk maar 2 merken: Velodyne en Jl-audio. Een goede kost dik 4000 euro, dus vergelijk dat niet met wat je bij de mediamarkt ziet staan. 2 kleinere 10 of 12" subs zou ook kunnen (heeft zekere voordelen). Ik denk dat als je zoiets goed ingeregeld hebt (en dat kunnen ze grotendeels zelf), je niet onder doet voor een high end full range systeem (en er zijn er niet zoveel die tot onder 20 hz doorlopen)

http://www.stereophile.com/content/music-round-21-page-2

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/digital-drive-plus-18

Nog maals het is een lange termijn verkening voor het geval dat mijn MA het begeven. Wat ik heb klinkt op zich prima. Een subwoofer moet ik inderdaad eens uitproberen. Het voordeel is in ieder geval dat je hem uit kan zetten. Overigens heb ik een sub alleen voor audiogebruik nodig.

Het is maar een idee. Wie weet kun je op die manier the best of both worlds bereiken, hoge resolutie fraai buizen geluid op alles boven de 60 hz, goed laag tot zover je kamer maar toestaat met een klasse d achtige verstereker daaronder. Zoiets staat of valt wel bij een goede inregeling. Goed ingeregeld verbetert een goede sub het geluidsbeeld van je hoofdluidsprekers. Wellicht dat de heren van "beter beeld & geluid" (Velodyne importeurs en actief op HT forum, maar ook behoorlijk audiofiel ingesteld) je kunnen aangeven of zoiets haalbaar is. Het geeft in ieder geval een zekere vrijheid bij de keuze van de hoofdspeakers.

Een andere optie, kies relatief goede compacte monitors die gewoon tot circa 60 hz gaan en gebruik daaronder een super sub , [...] 2 kleinere 10 of 12" subs zou ook kunnen (heeft zekere voordelen). Ik denk dat als je zoiets goed ingeregeld hebt (en dat kunnen ze grotendeels zelf), je niet onder doet voor een high end full range systeem (en er zijn er niet zoveel die tot onder 20 hz doorlopen)

GedLee heeft zijn systemen helemaal hierop gebasserd, relatief grote monitoren die niet diep gaan (met wave-guides voor het hoog) plus meerdere subs (waarbij men je helpt ze in te regelen). Op hun site is het nodige aan leesvoer te vinden.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...