Duck-Twacy Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Volgens mij zijn klassieke Spendors makkelijk aan te sturen http://www.spendoraudio.com/HTML/SP12R2_specification.html Ik vind t grootste model (de SP100) wel interessant, maar die vind je zeker te breed Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Magico is vast erg goed, maar 12000 euro (zelfs al is er al wat af) vind ik nog steeds best duur. Ik ken iemand in de diy wereld die een eliptical filter op zijn eigen speaker heeft toegepast (nl http://www.audiotech...138|7||Jelke_NL ). Vergt vooral erg veel peicisie metingen (hetgeen de betreffende diy-er wel kan) Ik zou deze (laten) nabouwen http://www.troelsgra....dk/PRELUDE.htm (als je woonkamer > 40 M2 is). Ben je voor circa 2000 euro klaar. Beste Duck, Mijn eigenbouw speakers lijken qua bezetting een beetje op de Troels Gravesen die jij noemt. Iets kleinere woofer en een flex middentoner. Ik was heel wat meer kwijt dan jij noemt. Volgens mij heb je het over de "per stuk" prijs. Kijk ook maar eens naar de filteronderdelen. Ook niet de goedkoopste. Groet, Leobus Alleen één woofer is al over de 600 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2012 Report Share Posted 29 januari 2012 Carl ik liep gisteren door het zonnige Zwolle, terug naar mijn auto achter een verliefd paartje. Volgens mij is er niets mooiers dan verliefd te zijn. Als ls ik verliefd ben luister ik toch niet naar een ander. Waarom zou jij dat dan wèl moeten he Geluk ermee, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 januari 2012 Author Report Share Posted 30 januari 2012 Carl ik liep gisteren door het zonnige Zwolle, terug naar mijn auto achter een verliefd paartje. Volgens mij is er niets mooiers dan verliefd te zijn. Als ls ik verliefd ben luister ik toch niet naar een ander. Waarom zou jij dat dan wèl moeten he Hai Jack, Zoals ik zakelijk en prive werk is altijd veel info inwinnen en op basis daarvan zaken afwegen. Neem nu echt van mij aan dat ik alle argumenten hier goed meeneem als ik naar LS ga luisteren. Maar uiteindelijk zal ik zelf kiezen op basis van een week in huis. Dan is het ook tijd om eventueel verliefd te worden. Nu zit ik alleen nog maar te bladeren in de catalogus van de huwelijksmarkt. Het kan nog alle kanten opgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Thuis kiezen zonder enige verplichting is àltijd het beste. Mooier is als je nog een 2e stel kunt beluisteren. Zo heb ik mijn vorige LS gekocht, de Translator Impact 50. In 1e instantie maakten ze weinig indruk, todat ik boxen hoorde van een ander merk. Daar kreeg ik hoofdpijn van. Maar nóg slimmer, is vóóraf open vragen stellen. Dat kan een hoop gedoe schelen.... Stel bijvoorbeeld aan de fabrikant per mail de vraag: "welke versterker en wat voor soort versterker had u in gedachte toen u deze luidspreker ontwierp" "of waar ik ze het beste mee aansturen?, waar demonsteert u zelf mee? etc..." Stel de verkoper dezelfde vraag.... en je de kans dat je een goed passende combi hebt is m.i. stukken groter. Ik zou nooit maar dan ook nooit, in 1e instantie vertellen met wèlke versterker ik speel, blijf vaag anders loop je het risico "naar de mond gepraat te worden*" Je kunt wel een suggestieve vraag stellen: " Wat denkt u van versterker X? " "of ik vind buizen mooi" *Waarom denk je dat er zoveel miskopen zijn? Je kunt 3 opzich zelf zéér goede apparaten hebben maar die samen een ramp zijn. Nou maar hopen dat die verkoper niet mee leest, hoewel een goede winkel wil je terug als klant. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 januari 2012 Author Report Share Posted 30 januari 2012 Ik denk dat er veel miskopen zijn omdat mensen inderdaad ondoordacht kopen Jack. Toen ik een versterker bij mijn MA zocht van 88,5 db en een minimumimpedantie van 6 ohm heb ik powerhouses als Krell en Meridian monoblokken in huis gehad. Konden echter wat natuurlijk geluid betreft niet tegen de buizen op. Kennelijk zijn de eerste paar Watten toch belangrijk. Ik lees een paar hifi bladen waar nog steeds gemeten wordt. Zeker Stereophile geeft meestal wel aan of er sprake is van een makkelijke load. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Beste Duck, Mijn eigenbouw speakers lijken qua bezetting een beetje op de Troels Gravesen die jij noemt. Iets kleinere woofer en een flex middentoner. Ik was heel wat meer kwijt dan jij noemt. Volgens mij heb je het over de "per stuk" prijs. Kijk ook maar eens naar de filteronderdelen. Ook niet de goedkoopste. Groet, Leobus Alleen één woofer is al over de 600 euro. Ik vrees dat je gelijk hebt. Als zit er in principe nu geen tussenhandel meer tussen (denk ik) en kun je weer rechtstreeks bij de fabrikant bestellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Oeps, Audio Technology drivers en exotische condensatoren. Dan profiteer je niet bepaald van massa-produktie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Citaat uit "het uitgangsvermogen van een buizenversterker kunt u wat krapper kiezen dan bij een solid state versterker. Dat komt omdat een ’buizenbak’ minder onaangenaam vervormt wanneer hij zijn vermogensgrens bereikt. En het vragen van het topvermogen komt slechts voor in pieken; een buizenversterker produceert dan niet gauw onaangename bijgeluiden maar beperkt in feite zelf de dynamiek. Dat geldt vooral voor triode versterkers. Een richtlijn in cijfers: het scheelt grofweg een factor twee in benodigd vermogen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Daar heb ik ook wel aan gedacht Onno,maar: - Die Master is wel erg breed, ik meen 30 cm en ik heb maar een kamerbreedte van 3,8 Verder heb ik hem vaak gehoord en vind hem prachtig klinken maar heeft die LS niet erg veel ruimte nodig? - Die Sonus Faber is meen ik 15 000 euro en dat vind ik een veel te stevige prijs. Zou die voor 5000 euro beter klinken dan de gewone Guerneri? Overigensklinken alle Sonus Faber iets aan de gepolijste kant. Ik speel ook nogal wat blues en dat moet rouw kunnen klinken.Die nieuwe LS van Franco Serblin (die jouw Sonus Faber ontworpen heeft) zijn overigens veel goedkoper. Hoop ze nog eens te kunnen beluisteren - Diapason komt zeker in aanmerking maar dan de Adamantes. Maar nogmaals het is voor de langere termijn. De Verity Reinzi komt ook in aanmerking maar die heb ik nog nooit gehoord. Nogmaals ,waarschijnlijk zal ik eerder een nieuw element nodig hebben, Ik ga even Jacks site checken. En niet er op ingaan anders zet de moderator weer over op analoog Carl, Master CC is 100 cm hoog, 23 cm breed en 36 diep. Het staat tussen de tekst, zie hier : http://dynamic-solutions.nl/contemporary.html Rick speelt zelf op de zaak in een ruimte die minder breed dan jou kamerbreedte. En hij heeft ze op nog geen 50 cm van de zijmuren staan. En het klinkt wereld, ongeacht welke versterkers ervoor staat (Mirror Image, Aesthetix, March). Enkele kenmerken zijn de gemakkelijkheid, de drive en de energie en de synergie. De nieuwe Sonus Faber Guarneri Evolution zijn niet te vergelijken met de SF Guarneri Memento. Eigenlijk kan je en mag je ze ook niet vergelijken met elkaar. De nieuwe serie (Guaneri Evolution) klinkt zeker niet gepolijst. Ze hebben veel meer drive, energie en synergie gekregen en klinken zo muzikaal. En het laag wat deze monitor geeft is zo wonderschoon en heeft het laag waar een heleboel 3-weg systemen jaloers op zouden zijn. Weet je Carl, sinds Sonus faber nieuwe eigenaren heeft zijn ze een andere weg opgegaan of beter gezegd, ze zijn weer terug gegaan naar hun oorspronkelijke roots. Ga ze maar eens beluisteren en bij Rob in Beek. Kijk dan ook eens naar de afwerking.... echt vakmanschap weer. Overigens vond ik alleen de eerste serie van de Guaneri Memento goed ( die Roger dus heeft). Alle Sonus Fabers modellen uit de latere series vond ik ook te gepolijst en de ziel eruit gehaald en te commercieel gemaakt. Enne, mijn Sonus faber Concerto heb ik sinds kort niet meer. De Diapason Adamantes zijn natuurlijk ook prachtige monitoren. Maar de Astera gaat wel een grote stap verder dan de Adamantes. Ook hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij Sonus Faber. De Astera heeft meer drive en energie en synergie. Maar de Adamentes zijn ook hel goede en mooie monitoren. De Verity Audio Reinzi zijn ook hele mooie speakers. Ook een goed merk. Maar een Verity heeft wel een versterker met balen nodig. Een hele goede audiovriend van mij heeft de Verit Audio Lohengrin en die heeft heel veel versterkers erop uitgeprobeerd. Ik heb er velen gehoord en toch is hij uitgekomen op een transitor versterker met veel vermogen. Eigenlijk zijn al deze merken de neusjes van de zalm en behoren tot mijn persoonlijke favorieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Oeps, Audio Technology drivers en exotische condensatoren. Dan profiteer je niet bepaald van massa-produktie. Skaaning drivers worden grotendeels hand gemaakt. Dus goedkoop wordt het nooit (maar gelukkig niet zo duur als in de US worden aangeboden). Extreem dure condenstatoren, daar geloof ik niet in, Een goed filterontwerp is veel belangrijker. Die condensator van 100 euro/stuk is echt niet 5 keer beter dan een van 20 euro. Maar Carl zoekt niets in zelfbouw (begrijpelijk,dat is eigenlijk een ander hobby/virus) NB Verity audio gebruikt ook veel Skaaning (=Audio Technology) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 januari 2012 Report Share Posted 30 januari 2012 Carl, je luisterd graag naar de Blues. Hoe zou je het vinden om die te beluisteren op een stel speakers waarop die blues in de jaren 50, 60, 70 en 80 werd gemixed? (misschien ook nog wel in de 9ties) Ik weet dat je van mening bent dat je op een kamerbreedte van 3.8m geen grote spekers kunt plaatsen, maar daar ben ik het geheel niet mee eens, mits je voor het juiste concept gaat. (the magic word is 'coaxiaal') Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 31 januari 2012 Report Share Posted 31 januari 2012 Carl, Wat dacht je van de luidsprekers van Master CC en Persuader, Sonus Faber Guarneri Evolution, Diapason Astera. Allemaal erg mooi en zeer muzikaal. Dit zijn zeker goede ideeën. Ik heb Magico wel eens gehoord. Ben was er nooit zo van onder de indruk. Ik vond het vooral duur. Als ik zelf voor zo'n bedrag nieuwe speakers zou gaan kopen. Zou dit mijn short list zijn denk ik. Ik ken jouw set en omstandigheden niet. Echter dit zijn speakers die naar mijn oren op hoger niveau spelen dan de Magico. Totem Acoustic Wind Master Cont C/ Persuador/Slam Martin Logan Summit Verity Audio Lenore Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 januari 2012 Author Report Share Posted 31 januari 2012 Wel erg leuke reacties allemaal: - Dat verhaal dat een buizenversterker minder onaangenaam vervormt dat ken ik ook. In die zin kon ik Jacks verhaal ook wat moeilijk plaatsen. Aan de andere kant heeft Jack kennelijk niet voldoende power met zijn buizen en daarom Array gekocht. Hij zal dus wel uit ervaring spreken. - Ik dacht dat Onno op de Contemporary C doelde die ik inderdaad fantastisch vind klinken, Fysiek voor mijn ruimte te groot vrees ik daar stuit ik op WAF en ook op MAF . Die CC ga ik zeker een keer beluisteren want ik heb Rick en zijn LS zeer hoog. - Die Verity LS worden regelmatig gerecesceerd in Stereophile en geschikt bevonden voor buizen. Die Reinzi leek me wat rendement en impedantieverloop betreft juist geschikt voor buizen. Kennelijk zijn fabrieksgegevens dus niet alles. - Hoewel ik vaak bij Rob in Beek kom alleen al om LP's te kopen heb ik maar een paar keer intensief geluisterd naar Sonus Faber. Die keren dat ik ze hoorde heb ik altijd de afdronk "mooi maar zijn ze gezien mijn muzieksmaak misschien niet te mooi". Ik heb dat wel eens tegen Rob gezegd en dan heeft hij dezelfde reactie als Onno namelijk verschillende types. Overigens vond de vorige eigenaar de Memento zijn beste creatie. - Verder wil ik liever geen ESL's en die Totem moet ik ook eens beluisteren. Tot slot als ik nu naar mijn audioverleden kijk heb ik een paar LS in zeer goede herinnering en dat zijn De ESL van Quad, de Contemporarys van Rick, de Ensemble monitor en mijn Monitor Audio 20 SE. Allemaal vaak gehoord en steeds weer overtuigend. Wat me trouwens opvalt voor het merendeel tweeweg ! PS Seed, ik draai niet alleen Blues maar als mijn zolder aan de beurt is dan komt er vintage installatie voor dit soort muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 januari 2012 Report Share Posted 31 januari 2012 PS Seed, ik draai niet alleen Blues maar als mijn zolder aan de beurt is dan komt er vintage installatie voor dit soort muziek. plaatje komt uit een leuke draad op gearslutz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 januari 2012 Report Share Posted 31 januari 2012 (edited) - Dat verhaal dat een buizenversterker minder onaangenaam vervormt dat ken ik ook. In die zin kon ik Jacks verhaal ook wat moeilijk plaatsen. Aan de andere kant heeft Jack kennelijk niet voldoende power met zijn buizen en daarom Array gekocht. Hij zal dus wel uit ervaring spreken. 3x mis 1) ik hou niet van vervorming, al helemaal niet bij buizen. Ik vind het slecht, het "versmeerd" het geluid waardoor details verdwijnen. 2) Al met 2x 8watt heb ik voldoende geluidsdruk zie website leverancier 3) Array gebruik ik als vervormingsvrije referentie, daarmee of dankzij dat heb ik ook de vervorming van mijn buizenset minstens een factor 10! teruggebracht. Een site die meent, dat je bij buizen minder vermogen nodig hebt, omdat inderdaad een buis mooier in de verzadiging gaat kan ik daarom niet serieus nemen. Je gaat toch niet naar vervorming luisteren? Vriendelijke groet, Jack Edited 1 februari 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 3x mis 1) ik hou niet van vervorming, al helemaal niet bij buizen. Ik vind het slecht, het "versmeerd" het geluid waardoor details verdwijnen. 2) Al met 2x 8watt heb ik voldoende geluidsdruk zie website leverancier 3) Array gebruik ik als vervormingsvrije referentie, daarmee of dankzij dat heb ik ook de vervorming van mijn buizenset minstens een factor 10! teruggebracht. Een site die meent, dat je bij buizen minder vermogen nodig hebt, omdat inderdaad een buis mooier in de verzadiging gaat kan ik daarom niet serieus nemen. Je gaat toch niet naar vervorming luisteren? Vriendelijke groet, Jack Nu ga je ervan uit dat: - je alle soorten vervorming op 1 hoop kunt gooien - je altijd bewust bent van "het horen van vervorming" - alleen weinig vervorming zaligmakend is m.b.t. klankkwaliteit ** Als je alleen zeer weinig vervorming wilt dan: - geen platenspeler (vervormingscijfers liggen aanzienlijk hoger dan bij CD-spelers) - zeer selectief in luidsprekers --> neem bijvoorbeeld Klipsch uit de Palladium-serie (voor een speaker zeer lage vervormingscijfers) In de praktijk valt het allemaal reuze mee en je kunt best heel wat (bepaalde soorten) vervorming en jitter verdragen en desondanks een geluidskwaliteit hebben wat staat als een huis Het enige wat je kunt afvragen is (theoretisch): staat 0% vervorming voor velen voor "steriel" geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Carl, Er ook nooit aangedacht, omdat je nu ook Monitor Audio heb om eens naar de MA Platinum-serie of GX-serie te kijken. M.b.t. de Platinum-serie worden deze opgegeven voor 4 Ohm, wellicht problematisch voor je buizenversterker? De GX-200 is een 8Ohm-speaker, zeer vriendelijk geprijsd en hoge Waf-factor, deze ook overwogen ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 februari 2012 Author Report Share Posted 1 februari 2012 Sinds Mo Iqball de zaak verkocht aan een commerciele firma vind ik het merk een stuk minder interessant. Na de overname stond het nieuwe team op internet: een commercieel manager, de boekhouder , de secretaresse en nog wat van die lui. De technische mensen moesten kennelijk nog worden ingehuurd. Die Platinum vind ik echt niet goed en ik heb diverse types gehoord. In Hifi World werd zelfs indirekt gezegd dat bij bepaalde merken (MA werd bedoeld) de commerciele mensen de LS testen en dat op een bepaald moment de klankkleur moest worden aangepast omdat ze dachten dat hij anders niet goed verkocht. Ze advisren daar ook het hoog te temperen.Dan wordt ik dus voorzichtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 de commerciele mensen de LS testen en dat op een bepaald moment de klankkleur moest worden aangepast omdat ze dachten dat hij anders niet goed verkocht. Ze advisren daar ook het hoog te temperen. Zou verkoop niet het doel zijn van de meeste (lees: alle) luidspreker merken..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 februari 2012 Author Report Share Posted 1 februari 2012 3x mis Maar twee keer mis Jack . Wat bedoeld werd is dat je reserve nodig hebt voor incidentele geluidspieken. Als je te weinig reserve hebt bij een transistor treedt vervorming op die kennelijk erg lelijk klinkt. In dezelfde situatie klinkt bij een buizen versterker die vervorming wat vriendelijker. Ik weet niet wat ik met dit soort verhalen moet want ik heb er nooit mee te maken gehad. Misschien dat je bij de kanonschoten van Tjaikowski in de problemen komt. In de praktijk luister ik niet zo vaak naar kanonschoten en ik speel ook zeker stevig maar niet abnormaal hard. Als mijn versterker hoorbaar vervormt was die allang de deur uitgegaan. Overigens wel leuk dat je een transistor gebruikt om je buizen goed af te regelen. Ik gebruik altijd de CD speler bij afregeling van mijn draaitafel. Erg handig Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 februari 2012 Author Report Share Posted 1 februari 2012 Zou verkoop niet het doel zijn van de meeste (lees: alle) luidspreker merken..? Ik denk dat het toch anders is als de ontwerper tevens de manager is. Zo'n Peter Walker ging daar bijvoorbeeld wel erg ver in. Maar ook Rick Paap schat ik in brengt alleen produkten op de markt die hijzelf ziet zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Ik denk dat het toch anders is als de ontwerper tevens de manager is. Zo'n Peter Walker ging daar bijvoorbeeld wel erg ver in. Maar ook Rick Paap schat ik in brengt alleen produkten op de markt die hijzelf ziet zitten. Hij zal er zelf ook iets in moeten zien, maar als de klant het anders wil zal ook Rick zijn produkten ongetwijfeld aanpassen. Lijkt me ook niet meer dan logisch als je een besmeerde boterham wilt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Er moet vooral niet de indruk worden gewekt, dat het alleen kleine producenten zijn, welke meer vanuit liefde dan commercie zijn geboren die "muziekale" speakers op de markt brengen en de rest als eenheidsworst moet worden beschouwd. Je bent blijkbaar niet een echte audiofiel, als je iets koopt waarvan jaarlijks meer als 5.000 eeenheden van over de toonbank vliegen. Grote merken zoals B&W, Dynaudio, Focal, Canton, Kef etc.. hebben wellicht wat "types" op de markt gebracht welke minder goed zijn ontvangen en vaak een smet kunnen zijn op het imago maar doorgangs zeer fraaie speakers op de markt brengen en dit vanwege de grotere massa, veelal tegen een betere prijs/kwaliteitsverhouding kunnen doen dan kleinere fabrikanten. Daarnaast beschikken ze ook veelal over meer research/ontwikkelcapaciteit en produceren veelal de units ook zelf. Kwaliteit en commercie gaan doorgaans samen zeer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2012 Report Share Posted 1 februari 2012 Nu ga je ervan uit dat: - je alle soorten vervorming op 1 hoop kunt gooien - je altijd bewust bent van "het horen van vervorming" - alleen weinig vervorming zaligmakend is m.b.t. klankkwaliteit ** Hallo vanzomereneng, Dat is een verkeerde aanname, dat ik daar vanuit ga. 1) Nee, er zijn zéér veel soorten vervorming en kleuring. 2) Nee, dat merk je pas als het niet meer is. 3) Nee, er zijn versterkers die nauwelijks vervormen, maar die ik absoluut niet zou kopen. Als je alleen zeer weinig vervorming wilt dan: - geen platenspeler (vervormingscijfers liggen aanzienlijk hoger dan bij CD-spelers) Daar heb je gelijk in. - zeer selectief in luidsprekers --> neem bijvoorbeeld Klipsch uit de Palladium-serie (voor een speaker zeer lage vervormingscijfers) Ik ken die serie niet, maar ook hier heb je gelijk. Dat was één van de selectiecreteria . In de praktijk valt het allemaal reuze mee en je kunt best heel wat (bepaalde soorten) vervorming en jitter verdragen en desondanks een geluidskwaliteit hebben wat staat als een huis Dat is subjectief. Het enige wat je kunt afvragen is (theoretisch): staat 0% vervorming voor velen voor "steriel" geluid Goed punt. Van belang vind, is een goed ontwerp met weinig vervorming van nature zonder allerlei paardenmiddelen. Ik ben van mening dat er zijn fabrikanten zijn, die dat goed kunnen. En dan nóg kun je het steriel noemen, maar zoals KT88 al noemde. Ik denk dat er maar weinig mensen een echt vervormingsarme set gehoord hebben. En meer van MyFy houden. Dat moeten ze zelf weten, maar vind je het erg, dat ik een andere mening heb? Als je het gehoord hebt, wil je niet meer terug, tenminste ik niet. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts