Jump to content

Luidsprekers gezocht tussen 4000 en 10.000 p.p., oriëntatie

carl
 Share

Recommended Posts

Wat je ook kunt doen, is uitrekenen wat de ergste staande golven (kamerresonanties) zijn met de beoogde luidsprekeropstelling.

Stel je hebt een kamer van 5,5x4x2,5 (lxbxh) meter. Staan je speakers symmetrisch langs de korte kant (de breedte) van de kamer, dan kijken ze de lengte in, en dan kun je een staande golf verwachten rond 340/5,5/2=31 Hz. Het zou fijn zijn, als je speakers daar al wat minder output hebben, misschien wel -10 dB. Dus liever geen subwoofer daar neerzetten die nog vol bij z'n verstand is bij 30Hz.

Voor de volledigheid: je hebt ook nog 2 andere staande golven, over de breedte en over de hoogte van de kamer. Die over de breedte wordt tegengewerkt door de positie van de speakers: als de linker in een buik van de staande golf staat, dan staat de rechter in een dal. Dit is de truc achter het plaatsen van meerdere subwoofers in een ruimte.

De staande golf tussen plafond en vloer is een bekende 65-70Hz overdrijving, die erger is naarmate de luidspreker, of bassreflex waar nog 65Hz uitkomt, zich dichter bij de vloer bevindt. Een monitor luidspreker op een standaard zal het wat dat betreft beter doen. Zelf heb ik mijn bassreflexpijpen van dicht-bij-de-vloer verhuisd naar de bovenzijde van de box en dat hielp echt een kleine "boom" te elimineren!

Daarnaast heb je ook nog veel andere staande golven, de zogenaamde schuine, maar die zijn minder erg.

Dus: lager is niet altijd beter!

.

How to make more Money Selling Speakers?

Choose a Good/Better/Best speaker with margins of 50% or more. You cannot be too hobbyist there. This is your chance to make more money ....

Aldus een blaadje voor Hifi sellers. Speakers die sterk gepromoot worden zijn commercieel aantrekkelijk. Verstandig om daar rekening mee te houden.

Waarom zou jij je willen oriënteren op luidsprekers tussen € 4.000,- en € 10.000,- p.p. ... als de beste luidsprekers ter wereld slechts € 5.000,- p.p. kosten?

Je kunt het zoekveld dus sterk verkleinen, wat de vindkans wellicht zal vergroten...

Guest tubejack

Niet iedereen vind speksteen mooi Spido. Sommige moeten rekening houden met WAF.

Ik heb gewoon beton in de woonkamer staan. Het hele huis is er van gebouwd dus

die paar kilo meer :D

Beste Spido, de Phonars die jij op het oog hebt, kosten slechts 2.500,- euro per paar, niet per stuk!

Carl kennende, heeft hij trouwens allang de recensie uitgepluisd over de Triton Two luidsprekers van GoldenEar technonoly, waar Robert Deutsch in de laatste Stereophile zo over te spreken is. Die zijn net zo duur.

M :ph34r: rc

(...) Ik heb gewoon beton in de woonkamer staan.

Het hele huis is er van gebouwd dus die paar kilo meer :D

pp.jpg

Beste Tubejack,

Okay... beton d'r ònder

dat geeft geen gedonder

Speksteen er òp:

dat is de top! ;)

(Overigens zijn deze speakers zo'n duizend euro te goedkoop om in deze vergelijking mee te mogen doen.

Maar dat is dan ook meteen de énige reden...)

Guest tubejack

Ik stel mijn bank, tijd en koffie beschikbaar voor wie wil komen luisteren.

Stuur maar een email. Eigen versterker/apparatuur meenemen mag.

Elke versterker voldoet.

Expolinear is een merk wat zelf copien van de Podsus Gorlich units maakt en de combineerd met ribon tweeters. Een merk wat dus echt wel bijzonder bezig is. Ik heb de luidsprekers echter nog niet gehoord. Wel de luidsprekers van Guido Tent en Brero audio. Hier zitten de Expolinear PG's in.

Deze laten al veel horen van de oude Ensemble luidsprekers.

:)

Goed idee van Zomereng. Die Ensembles vond ik indertijd echt prima. Hans - houdt me op de hoogte !!!

Overigens van de week nieuwe buizen in mijn voorversterker gezet en dat was wel nodig. Het geluid werd echter net iets te warm met bepaalde CD's (Jack Johnson) en ik wil het net niet te .... hebben. Mijn ervaring is dat dit namelijk het prettigst lang luistert. Daarom geexperimenteerd met wat extra zand in mijn LS. Die Monitor Audio van mij heeft daarvoor een aparte kamer. Kennelijk had ik de zaak nog niet voldoende gefinetuned op mijn nieuwe luisteruimte. Klinkt weer prima.

Volgende week maar eens aan de slag met de aangepaste phono kabel nu ben ik eigenlijk te verkouden.

Goed idee van Zomereng. Die Ensembles vond ik indertijd echt prima. Hans - houdt me op de hoogte !!!

Overigens van de week nieuwe buizen in mijn voorversterker gezet en dat was wel nodig. Het geluid werd echter net iets te warm met bepaalde CD's (Jack Johnson) en ik wil het net niet te .... hebben. Mijn ervaring is dat dit namelijk het prettigst lang luistert. Daarom geexperimenteerd met wat extra zand in mijn LS. Die Monitor Audio van mij heeft daarvoor een aparte kamer. Kennelijk had ik de zaak nog niet voldoende gefinetuned op mijn nieuwe luisteruimte. Klinkt weer prima.

Volgende week maar eens aan de slag met de aangepaste phono kabel nu ben ik eigenlijk te verkouden.

Beste Carl,

Hifi is géén kwestie van smaak, maar van techniek.

Dus niet: Een snufje van dit... een snufje van dat... en als je verkoudheid over is, dan is alles weer... ànders!

Beste Carl,

Hifi is géén kwestie van smaak, maar van techniek.

Dus niet: Een snufje van dit... een snufje van dat... en als je verkoudheid over is, dan is alles weer... ànders!

Dat is jouw visie.

Volgens mij is hifi het zo natuurgetrouw willen reproduceren, ik kan je verzekeren dat mijn ervaring bij een live optreden anders is dan de jouwe dus zal ik het ook thuis anders willen hebben klinken dan jij.

Hifi is imho dus wel een kwestie van smaak.

Maar als een set zijn best doet om de oude werkelijkheid zo goed mogelijk in de nieuwe werkelijkheid (tijd) weer te geven, dan maakt het niet veel uit of jouw ervaring anders is dan de mijne.

Hifi is m.i. geen kwestie van smaak. Maar omdat zo weinig sets in staat zijn de oude werkelijkheid goed weer te geven sluipt de smaak van de mens er gemakkelijk in.

Dat is dan ook waar de meeste audiofielen mee bezig zijn.

Ik denk dat jouw 'werkelijkheid' anders is dan mijn 'werkelijkheid'. (Wie en hoe bepaalt wat de werkelijkheid is?)

Ik zal een live optreden anders ervaren dan jij en dus ook thuis die andere 'werkelijkheid' willen horen (mits ik me met hifi bezig zou houden, en da's niet het geval. Ik wil eenvoudig genieten)

Ja Sam, als we allebei naar een rode roos kijken zal jij die anders ervaren dan ik. Als we allebei naar een afbeelding van die roos kijken net zo. Maar als die afbeelding als twee druppels water op een rode roos lijkt, dan hebben we allebei de ervaring dat het bijna een echte roos is. Ook al ervaren we die nòg zo anders.

Vreemde vergelijking die mij niet overtuigd.

Maar om even op je roosje door te gaan. Ik wil dat betreffende roos thuis in de vaas me hetzelfde gevoel geeft als de roos die ik eerder live heb 'gevoeld'...

Mumsoft en Som, ik heb het idee, dat jullie allebei hetzelfde bedoelen

Ik kan gelukkig goed leven met zeer vele sets die ik gehoord heb, omdat de meeste sets gewoon in staat zijn,

het geluid zodanig correct weer te geven, dat het veel lijkt op hetgeen we dan "neutraal" noemen.

Dat de ene set niet 100% gelijk klinkt dan een andere set, betekent dat elke set een beetje MYFI is.

Dit maakt geen joker uit, we hebben geen referentiekaders om te beoordelen wat 100% werkelijksheidsgetrouw = neutraal is.

Dit stelt ons in staat te tweaken en ja om zelfs de "werkelijk" iets mooier te maken (is op smaak brengen) en zolang dit gebeurt

op een niveau, dat de authenciteit van de muziek overeen blijft (wat vrij eenvoudig is) een zeer legitieme bezigheid.

Niettemin blijft m.b.t. bovenstaande, de hifi-hobby gewoon gerommel in de marge,

echter een marge die maar al te vaak, tot grote propierties wordt opgeblazen.

Ik ben het wel met VanZomereng eens. Mijn interesse in de Ensembles heeft zijn oorsprong vanuit een verleden waar ik de monitor met passieve unit werkelijk uitmuntend vond klinken. Een impedantie van 8 ohm die niet lager komt dan pakweg 6 (uit mijn hoofd) ziet er ook kansrijk uit. Een smalle voetprint en de tweeweg lijkt me ook aantrekkelijk. Overigens denk ik dat Ensemble geen levende firma meer is.

http://www.ensembleaudio.com/

De nieuwe speakers van Guido Tent / Coen van Brero (nog niet op de markt) zijn met dezelfde bas/mid unit uitgerust. Guido heeft bovendien een mooie subwoofer, dus die passieve woofer hoeft niet perse.

:)

Ja Hans maar als je op products klikt komt alleen de LS naar voren. Hetzelfde met nieuws dat stopt in 2010.

Guest tubejack

Een impedantie van 8 ohm die niet lager komt dan pakweg 6 (uit mijn hoofd) ziet er ook kansrijk uit.

Voor buizen lijkt me méér belangrijk, dan een redelijk vlak impedantie verloop.

Het rendement van 87dB bij 1 watt in op 1 meter afstand vind ik erg laag er

gaat dan m.i. het nodige vermogen verloren in het wisselfilter.

Zijn ze al een keer ergens getest? Is er ergens een review van deze luidsprekers?

Ik zou ze zo niet kopen. Zo'n fabrikant kan wel meer beweren.

Maar zijn ze zeker mooi, om te zien :)

Groet,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...