WanFie Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Maar goed. Miracle Wraps en gehakt is ook niet meetbaar maar je meent dàt wel belachelijk te moeten maken. Dat begrijp ik dus niet. . . Electronica en audio is GEEN voodoo! Sorry Hans, electronica en audio is mijn vak, ik loop daar nu zo'n 30 jaar in rond en neem dat vak uiterst serieus. Mocht het zo zijn dat de door jou genoemde factoren de oorzaak van een hoorbare verandering zijn dan zou ik dat weten. Ik werk al 45 jaar in de werktuigbouw en weet nog lang niet alles. Waarom verdedig je gehakt, wanneer je weet dat elektronica en audio géén voodoo zijn.?? Overigens maak ik dit niet belachelijk, ik zeg alleen dat ik het niet hoor én er niet in geloof. Oh, het is dus niet meetbaar? Da's wel zo makkelijk. Dus vermindering van RF, gunstige impedantie (whatever that is) en skin effect is NIET meetbaar? Waarom noem je die termen dan? (Overigens zijn alle 3 perfect meetbaar als het effect inderdaad zou optreden, alleen niet met je Gamma multimetertje maar met een "iets" duurdere setup waarover ik gelukkig kan beschikken). Werkelijk, als je niet weet waar je het technisch over hebt, beperk je dan tot je waarnemingen (die ik echt niet in twijfel trek) maar kom nou niet aanzetten met technische terminologie die je niet begrijpt. Ik schrijf ook netjes dat die verschillen niet meetbaar zijn (ik bedoel in het hoorbare gebied). Ik schrijf alleen dat deze factoren mogelijk tot verschillen kunnen leiden. Mijn broer die overigens al zo'n 40 jaar als ir. z'n electronicavak uitoefent is overigens wel overtuigt van het effect van RF op audioapparatuur. Dit is wat Array er van schrijft: De Array Geode-2 bevat solid-core individueel geisoleerde geleiders in een vlechtwerk. Dat vlechtwerk zorgt ervoor dat Lorentz krachten (door stroom opgewekte krachten) geometrisch gecompenseerd worden waardoor de geleiders niet microfonisch bewegen. Dit heeft weer tot gevolg dat de serie-inductie en capaciteit van de kabel zeer konstant is. Dat heeft vervolgens weer het voordeel dat de laagfrequente faseruis van de kabel zeer laag is vergeleken met conventionele high-end audio kabels. Het vlechtwerk van de Array Geode-2 heeft nog een andere unieke eigenschap. Vrijwel alle differential-mode RFi (ingestraalde elektromagnetische storingen) worden door het afwisselend rechtsom en linksom lopen van de geleiderconfiguratie tegen elkaar gecompenseerd (uitgedooft). Dit betekend dat de kabel geen RFi opvangt en aan de de eindversterkeruitgang doorgeeft. RFi is een dodelijk vergif voor vrijwel alle halfgeleiderschakelingen (zie onze technologie pagina). Door de afwisseling van capaciteit en inductie in het vlechtwerk wordt RFi die binnenin de luidspreker bekabeling wordt opgevangen ook nog eens gefilterd voordat deze weer bij de eindversterker aankomt. en: Micro-antenne technologie RFI (Radio Frequency Interference) is een geduchte tegenstander van audiofiele prestaties. RFI veroorzaakt ernstige hoogfrequente faseruis bij halfgeleiderschakelingen. Buizen hebben hier minder last van. Dit is opnieuw een reden waarom er meer goedklinkende buizenversterkers zijn dan halfgeleiderversterkers. Array schakelingen worden dusdanig ontworpen dat zowel radiated als conducted RFI geen kans hebben om in de schakelingen in te koppelen. Wij doen dit onder andere door zowel het common-mode als het differential mode antenne oppervlak van de gehele RFI architectuur in onze schakelingen te minimaliseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Velke tweaks heb ik in het verleden geprobeerd, hoogst zelden hoorde ik verschillen. De reactie van de aanbieder was dan meestal dat mijn set niet voldoende resolutie hard. Eigenwijs dacht ik dan altijd maar dat mijn set gelukkig niet instabiel was Eerlijk is eerlijk, de resolutie opmerking heb ik over gehakt nog niet gehoord. Verder sta ik inmiddels zeer sceptisch tegenover tweaks en wondercondensatoren etc. Tav. meten, meten jullie wel de juiste dingen? Ik heb "gebreide" kabels van zilver. Ik hoor een enkel verschil met m'n vorige kabels, witte van Translator. Dat heb ik gemeten, met en zwarte doek door de hele kamer voor m'n speakers langs. Luisteren en met een lasertje op een stem richten. Geen verschil tussen de kabels en toch leek de een ruimtelijker dan de ander. Mmmm? Toen weer met lasertjes aan de slag, een "puntje" zetten links en rechts van een stem. Zowaar, een statistisch significant verschil (het lijkt wel een wasmiddelreclame). De 'gebreide' kabel maakte de breedte van de stem kleiner (minder wazig?), deze staat dan scheijnbaar pinpoint in een, daar komt'ie, zwartere ruimte. Goed, hiermee verklaar ik nog lang niet het waarom van het verschil, het ligt meer in de lijn van Goethe's werk op het gebied van de kleurenleer dan op het gebied van de harde wetenschap. Iets (goed) kunnen meten heeft vaak meer met methodiek te maken dan met het bestaan van een dedicated meetapparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Leuke test...blind uitgevoerd..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Hoe wil je dat doen, je moet toch richten. Maar wel (zoveel mogelijk) zonder referentie, als je naar een beeldvullend zwart vlak kijkt is het moeilijk om bewust twee maal naar het zelfde punt te gaan. Dwz de spreiding in die opgave was duidelijk groter dan bij de bovenstaande tests. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Slimme methode Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Ik wou dat ik zo'n enorm zwart doek had. Zou het beslist gebruiken als er luisterbezoek kwam. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 februari 2012 Report Share Posted 6 februari 2012 Ik werk al 45 jaar in de werktuigbouw en weet nog lang niet alles. Ik uiteraard ook niet, maar wel genoeg om te onderkennen dat veel gehoorde verschillen NIET gebaseerd zijn op de theoretische gronden van de electronica. Waar de oorzaak dan wel zit laat ik aan eenieder zelf over. Waarom verdedig je gehakt, wanneer je weet dat elektronica en audio géén voodoo zijn.?? Overigens maak ik dit niet belachelijk, ik zeg alleen dat ik het niet hoor én er niet in geloof. Elders maak je er wel degelijk gehakt van (en ook van de Miracle Wraps), maar dat maakt niet uit. Ik "geloof" ook niet in gehakt, ik neem waar dat het iets voor me doet maar tegelijkertijd weet ik ook dat het niet in het mij bekende electrische domein gezocht hoeft te worden. Het is niet meetbaar, punt. Ik onderken dat en zeg dat ook vaak genoeg (en niet alleen hier). Ik denk dat er net zoiets aan de hand is met jouw gevlochten kabels alleen wil jij dat niet inzien omdat je de uitleg hieronder van Array verkeerd interpreteert (en om heel eerlijk te zijn klopt dat verhaal ook niet helemaal maar daar kom ik straks op). Ik schrijf ook netjes dat die verschillen niet meetbaar zijn (ik bedoel in het hoorbare gebied). Ik schrijf alleen dat deze factoren mogelijk tot verschillen kunnen leiden. Mijn broer die overigens al zo'n 40 jaar als ir. z'n electronicavak uitoefent is overigens wel overtuigt van het effect van RF op audioapparatuur. Oh ja zeker, die invloed is er en kan bij slecht ontworpen apparaten ertoe leiden dat er wellicht problemen kunnen ontstaan in een globale feedback loop als er echt niet is gekeken naar enige EMC factoren. Ik moet nog steeds een (modern) product tegenkomen waar dat niet goed is gebeurd. Overigens heb ik nog nooit een Array van binnen kunnen zien en meten, dus wellicht is Array de uitzondering. Verder zouden die verschillen net zo mogelijk te wijten kunnen zijn aan het gehakt effect of het TTL effect van Miracle Wraps. Voor de technische leek zal het niet uitmaken. Maar dan begrijp ik nog niet dat jij wel in het sprookje van die gevlochten kabels gelooft maar niet in de andere sprookjes als gehakt en Miracle Wraps (let wel: IK VIND het geen sprookjes, ik kan het alleen niet verklaren. De bogus verklaringen die jij voor de kabeltjes geeft kloppen iig. niet en is ook niet wat Array bedoelt in het stukje hieronder). Trouwens wel grappig dat Array het WEL heeft over meetbare zaken en jij steeds zegt dat het NIET meetbaar is. Dit is wat Array er van schrijft: "De Array Geode-2 bevat solid-core individueel geisoleerde geleiders in een vlechtwerk. Dat vlechtwerk zorgt ervoor dat Lorentz krachten (door stroom opgewekte krachten) geometrisch gecompenseerd worden waardoor de geleiders niet microfonisch bewegen. Dit heeft weer tot gevolg dat de serie-inductie en capaciteit van de kabel zeer konstant is. Dat heeft vervolgens weer het voordeel dat de laagfrequente faseruis van de kabel zeer laag is vergeleken met conventionele high-end audio kabels. Het vlechtwerk van de Array Geode-2 heeft nog een andere unieke eigenschap. Vrijwel alle differential-mode RFi (ingestraalde elektromagnetische storingen) worden door het afwisselend rechtsom en linksom lopen van de geleiderconfiguratie tegen elkaar gecompenseerd (uitgedooft). Dit betekend dat de kabel geen RFi opvangt en aan de de eindversterkeruitgang doorgeeft. RFi is een dodelijk vergif voor vrijwel alle halfgeleiderschakelingen (zie onze technologie pagina). Door de afwisseling van capaciteit en inductie in het vlechtwerk wordt RFi die binnenin de luidspreker bekabeling wordt opgevangen ook nog eens gefilterd voordat deze weer bij de eindversterker aankomt. en: Micro-antenne technologie RFI (Radio Frequency Interference) is een geduchte tegenstander van audiofiele prestaties. RFI veroorzaakt ernstige hoogfrequente faseruis bij halfgeleiderschakelingen. Buizen hebben hier minder last van. Dit is opnieuw een reden waarom er meer goedklinkende buizenversterkers zijn dan halfgeleiderversterkers. Array schakelingen worden dusdanig ontworpen dat zowel radiated als conducted RFI geen kans hebben om in de schakelingen in te koppelen. Wij doen dit onder andere door zowel het common-mode als het differential mode antenne oppervlak van de gehele RFI architectuur in onze schakelingen te minimaliseren. " OK, dat gaan we dan eens punt voor punt analyseren. De Array Geode-2 bevat solid-core individueel geisoleerde geleiders in een vlechtwerk. Dat vlechtwerk zorgt ervoor dat Lorentz krachten (door stroom opgewekte krachten) geometrisch gecompenseerd worden waardoor de geleiders niet microfonisch bewegen. Dit heeft weer tot gevolg dat de serie-inductie en capaciteit van de kabel zeer konstant is. Dat heeft vervolgens weer het voordeel dat de laagfrequente faseruis van de kabel zeer laag is vergeleken met conventionele high-end audio kabels. Die Lorentz krachten bestaan, dat klopt. Dat levert nog geen hoorbare of meetbare verschillen op in een kabel waardoor forse luidsprekersignalen lopen. ik denk dat dat ergens in de orde van -140 dB of nog lager gezocht moet worden en dat is ten enen male onhoorbaar. De serie-inductie en capaciteit van de kabel blijft daardoor constant. Klopt. Als er echt geen enkele beweging van de kabels mogelijk is tgv. de Lorentz krachten. Zo strak kun jij niet vlechten en Array ook niet. Dan hebben we het over grootte ordes van hooguit 1 nF in absolute zin voor de gehele kabel en variaties van picofarads (kom maar met meetgegevens als ik het mis heb). Dat merk je niet. Geen meetbare en geen hoorbare invloed op de prestaties, zelfs al zou je een brakke SE triode versterker hebben. De "faseruis" van die effecten is daarmee ook verschoven naar een domein waar het ab-so-luut geen rol speelt. Over de zeer lage (zelf)inductie van de kabel zullen we het maar niet hebben, dat is voor wat dit betreft géén issue. Volgende stukje: Het vlechtwerk van de Array Geode-2 heeft nog een andere unieke eigenschap. Vrijwel alle differential-mode RFi (ingestraalde elektromagnetische storingen) worden door het afwisselend rechtsom en linksom lopen van de geleiderconfiguratie tegen elkaar gecompenseerd (uitgedooft). Dit betekend dat de kabel geen RFi opvangt en aan de de eindversterkeruitgang doorgeeft. Leuk, die differential mode RFi. Alleen zo jammer dat die zo weinig voorkomt (common mode is gebruikelijker) en dat de versterkeruitgang asymmetrisch is. Bovendien zal een fatsoenlijke versterker (en welke is dat tegenwoordig niet? Array zeker wel mag ik hopen) voldoende ontkoppeld zijn voor RF troep. Daarbovenop snoept de Zobel aan de uitgang eventuele RF resten weg (sluit deze kort). Uitzondering: Spectral, daar moet je dus laagdoorlaatfilters a la MIT of Transparent bij gebruiken omdat de versterker anders op hol slaat. Overigens is de bandbreedte van die dingen ook "maar" 1 MHz. PS wat doet de kabe; met de veel vaker voorkomende common-mode RFi? RFi is een dodelijk vergif voor vrijwel alle halfgeleiderschakelingen (zie onze technologie pagina). Door de afwisseling van capaciteit en inductie in het vlechtwerk wordt RFi die binnenin de luidspreker bekabeling wordt opgevangen ook nog eens gefilterd voordat deze weer bij de eindversterker aankomt. Klopt, RF kan een probleem vormen voor gevoelige ingangstrappen. Daarom worden die ook afgeschermd enerzijds aan de niet-inverterende ingang door het anti-slewing filter en als het goed is EMC maatregelen aan de ingangen. Anderzijds aan de inverterende kant (waar de tegenkoppeling binnenkomt die rechtstreeks naar de uitgang van de versterker voert) kan het probleem groter zijn, vandaar dat een Zobel weglaten zoals Spectral doet verkapte versterkermoord is. Array zal echt niet zo dom zijn. Daarbij ook weer: de uitgangsklemmen goed ontkoppeld naar de kast ( = ground) en RF mag geen probleem meer vormen. Hierbij moet je wel kijken naar het frequentiespectrum; maatregelen die 1 MHz buiten de deur houden, doen dat soms niet meer bij 100MHz of meer. Dat vraagt dus om verschillende maatregelen die elke goede ontwerper zou moeten kennen. De kabel werkt als filter staat er ...... volgens de transmissielijn-techniek zal deze manier juist RF bevoordelen en ook daar waar de frequenties een probleem gaan vormen om in de versterker te onderdrukken nl. de echt hoge frequenties. Voor de liefhebbers: hier wat algemene info over transmissielijnen. Er zal daarbij een voorkeursfrequentieband ontstaan en dat is dan onvoorspelbaar en afhankelijk van de lengte van de kabel. Daarbij ook nog eens veel onderling afgeschermde kabeltjes gebruiken (litze) en juist die RF stroom heeft vrij baan, oa. door het door jou verkeerd geinterpreteerde skin effect. RF is trouwens een breed begrip, dat kan lopen vanaf het hoogafvalpunt van de schakeling tot in de gigahertzen. Is er nog een specifiek gebied te benoemen of is RF gewoon altijd RF? Laatste stukje: Micro-antenne technologie RFI (Radio Frequency Interference) is een geduchte tegenstander van audiofiele prestaties. RFI veroorzaakt ernstige hoogfrequente faseruis bij halfgeleiderschakelingen. Buizen hebben hier minder last van. Dit is opnieuw een reden waarom er meer goedklinkende buizenversterkers zijn dan halfgeleiderversterkers. Array schakelingen worden dusdanig ontworpen dat zowel radiated als conducted RFI geen kans hebben om in de schakelingen in te koppelen. Wij doen dit onder andere door zowel het common-mode als het differential mode antenne oppervlak van de gehele RFI architectuur in onze schakelingen te minimaliseren. Kijk, DAT is solid engineering! De Array versterkers deugen dus! "We doen er alles aan om RF buiten de schakeling te houden" en zo hoort het ook. Geen fantasiekabeltje dat daar wat aan af of bij doet. Ergo: tenzij jij of Chris met valide argumenten komt waardoor die kabel een hoorbaar effect zou hebben moet ik deze uitleg helaas naar het land der fabeltjes verwijzen. En om e.e.a. nog leuker te maken: ik trek jouw waarneming absoluut niet in twijfel. Wat je hoort dat hoor je. Maar er is geen technische grond voor te vinden in de verklaring die je hierboven geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Mooi en nu maar hopen dat Array de uitdaging aandurft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 In het kader van de verhuizing heb ik wel een apart stroomcircuit aangelegd. Op de plaats waar de set stond had ik geen stekkerblok en met een heel klein beetje extra moeite kon ik de kabels rechtstreeks naar de stoppenkast leiden in een run. Ik hoopte zo schakelklikken te voorkomen en dat is zeker gelukt. Ik heb de idee dat het wat beter klinkt, maar dat kan alleen maar een idee zijn. Daarnaast heb ik net als Hansko een nette gevlochten stroomkabel http://www.russandrews.com/product.asp?lookup=1®ion=UK¤cy=GBP&pf_id=1540&customer_id=PAA0791029512240XJULETPGFGJMKMNT Die kabel was in het verleden overigens een stuk goedkoper, inflatie ? . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ergo: tenzij jij of Chris met valide argumenten komt waardoor die kabel een hoorbaar effect zou hebben moet ik deze uitleg helaas naar het land der fabeltjes verwijzen. En om e.e.a. nog leuker te maken: ik trek jouw waarneming absoluut niet in twijfel. Wat je hoort dat hoor je. Maar er is geen technische grond voor te vinden in de verklaring die je hierboven geeft. Ik zeg nergens dat er een technische grond IS. Ik heb het over MOGELIJKE technische gronden. Bij de "tweaks" zoals gehakt, Miracle Wraps en harmonix, is er die niet. Ik heb die tenminste nog nooit gehoord, zelfs geen mogelijke. Het zou overigens goed zijn dat ontwerpers eens bij elkaar gaan zitten om van elkaar te leren, i.p.v. proberen elkaars vliegen af te vangen. Er gaat nu enorm veel kennis verloren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ik zeg nergens dat er een technische grond IS. Ik heb het over MOGELIJKE technische gronden. Bij de "tweaks" zoals gehakt, Miracle Wraps en harmonix, is er die niet. Ik heb die tenminste nog nooit gehoord, zelfs geen mogelijke. Het zou overigens goed zijn dat ontwerpers eens bij elkaar gaan zitten om van elkaar te leren, i.p.v. proberen elkaars vliegen af te vangen. Er gaat nu enorm veel kennis verloren. Je wilt toch niet zeggen dat je wel Harmonix Tuning Feets hebt geprobeerd, maar geen verschillen hebt kunnen waarnemen..?! Ik heb trouwens niet de indruk dat het gaat om 'vliegen afvangen', maar om inzichtelijk te krijgen waarom je het ene onverklaarbare (gebreide touwtjes) wel accepteert en er zelfs iets commercieels van hebt gemaakt terwijl je het andere -net zo onverklaarbare- Miracle Wraps direct afserveert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 [....] Er gaat nu enorm veel kennis onzin verloren. Zwak antwoord Hans, valt tegen Ik ben ruim 15 jaar zendamateur geweest en het enige waar je misschien invloed van RF zou kunnen hebben is een MC-phono trap. Maar bij een goed ontwerp heb je ook daar geen last van. Zelfs niet met een dikke FM zender in de studio. Waarmee je in de buurt van de spoelen van de eindtrap een TL-balk kon laten branden! Zo'n sterk HF veld! Hoe dacht je dat wij uitzonden? Gewoon met LP 's. De meeste claims bij audio tegen RF vind ik daarom onzin. puur bedrog. Apparaten die daar last van hebben zouden m.i. volgens de CE norm niet eens verkocht mogen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ik zeg nergens dat er een technische grond IS. Ik heb het over MOGELIJKE technische gronden. En ik heb die door jou genoemde mogelijke technische gronden weerlegd met feiten. Wat algemeenheden roeptoeteren als "gunstige impedantie", "gunstige capaciteit" en "skin effect" schiet ook niet op en kan ook nooit in het belang zijn van de fabrikant, in dit geval Array. Ik weet dat daar een kundig ontwerper achterzit die zekersteweten niet van bullshit houdt. Bij de "tweaks" zoals gehakt, Miracle Wraps en harmonix, is er die niet. Ik heb die tenminste nog nooit gehoord, zelfs geen mogelijke. En niemand claimt dan ook dat die verklaring in het electronische domein gezocht moet worden. De enige die dat WEL doet ben jij met die kabels. Go figure. Het zou overigens goed zijn dat ontwerpers eens bij elkaar gaan zitten om van elkaar te leren, i.p.v. proberen elkaars vliegen af te vangen. Er gaat nu enorm veel kennis verloren. Nee, het zou goed zijn als de claims die de fabrikant maakt, in dit geval Array, nu eens duidelijk werden uitgelegd zonder dat er een niet-technische persoon tussenzit. Liefst met meetwaarden enz. erbij. Dààr heb ik als EI iets aan. Vooralsnog heb ik die claims naar mijn mening ontkracht en is het nu aan degene die de claims maakt om te bewijzen dat het wél klopt. En je kunt niet zeggen dat ik mijn kennis niet deel, ik doe niet anders hier en op andere fora en zéker nu ik geen commerciële banden meer heb. Met dat verwijt zit je bij mij toch echt aan het verkeerde adres. Als je een verhaal wilt over EMC-immuniteit en hoe je dat moet bereiken dmv. ontwerp, printlayout, onderdelenplaatsing en -keuze dan moet je het maar zeggen, dan ga ik daar eens goed voor zitten. Vliegen afvangen doen we op de kleuterschool in de zandbak; hier zijn we volwassen mensen die op basis van argumenten met elkaar discussiëren, toch? En wat mij betreft met respect ook nog want IK heb het nog niet gepresteerd om een volledige lijn versterkers en kabels op de markt te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Toch altijd wel moeilijk gevonden die kabels. Ik heb indertijd gekozen voor Kimber PBJ interlinks Talloze beschrijvingen die ik later op internet gelezen heb kwamen kwamen overeen met mijn waarneming. Zou je nog kunnen zeggen dat een bepaalde kleur een bepaalde waarneming oproept, maar toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Toch altijd wel moeilijk gevonden die kabels. (...) Je bent niet de enige, Carl! Als het om audio gaat, worden verstand en inzicht dikwijls verward met gevoel en smaak. En waar gevoel en smaak de boventoon voeren, staan er altijd handige jongens klaar om daar rijk van te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ik vind het niet moeilijk Carl, de meeste kabels zijn goed. Maar deze "heren" zagen bijna overal een "handeltje in" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ik vind het ook niet moeilijk, de meeste kabels zijn flut. Dure kabels al helemaal. Wat er nu in mijn set zit zal totaal nog geen 100 euro hebben gekost. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ik vind het ook niet moeilijk, de meeste kabels zijn flut. Dure kabels al helemaal. Wat er nu in mijn set zit zal totaal nog geen 100 euro hebben gekost. M rc Ben ik stiekem wel benieuwd met welke kennis je deze conclusie trekt. Los van het mogelijke wel/niet verandering in weergave zijn vele 'dure' kabels wel erg mooi opgebouwd en geassembleerd. Je stelling gaat wat mij betreft volledig mank.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Maar deze "heren" zagen bijna overal een "handeltje in" Zouden ze nog ergens "neutronenkorrels" hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Als de kabels maar gevlochten zijn, dan zijn ze altijd goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 En ik heb die door jou genoemde mogelijke technische gronden weerlegd met feiten. Wat algemeenheden roeptoeteren als "gunstige impedantie", "gunstige capaciteit" en "skin effect" schiet ook niet op en kan ook nooit in het belang zijn van de fabrikant, in dit geval Array. Ik weet dat daar een kundig ontwerper achterzit die zekersteweten niet van bullshit houdt. En niemand claimt dan ook dat die verklaring in het electronische domein gezocht moet worden. De enige die dat WEL doet ben jij met die kabels. Go figure. Hieruit blijkt in ieder geval dat ik geen commerciele band met Array heb... Of jouw feiten allesomvattent zijn weet ik ook niet. Ik heb nog ergens een rapport liggen van een natuurkundige van de TUE. Hij heeft uitgebreid gerekend en gemeten aan de luidsprekerkabels en kwam tot de conclusie dat door het samengaan van de door mij genoemde eigenschappen gevlochten kabels de dempingsfactor van de eindtrap aanzienlijk minder verprutsen dan andere kabels. Niks met voodoo te maken gewoon kennis. Nee, het zou goed zijn als de claims die de fabrikant maakt, in dit geval Array, nu eens duidelijk werden uitgelegd zonder dat er een niet-technische persoon tussenzit. Liefst met meetwaarden enz. erbij. Dààr heb ik als EI iets aan. Vooralsnog heb ik die claims naar mijn mening ontkracht en is het nu aan degene die de claims maakt om te bewijzen dat het wél klopt. Een niet electronisch onderlegd persoon bedoel je waarschijnlijk. En je kunt niet zeggen dat ik mijn kennis niet deel, ik doe niet anders hier en op andere fora en zéker nu ik geen commerciële banden meer heb. Met dat verwijt zit je bij mij toch echt aan het verkeerde adres. Als je een verhaal wilt over EMC-immuniteit en hoe je dat moet bereiken dmv. ontwerp, printlayout, onderdelenplaatsing en -keuze dan moet je het maar zeggen, dan ga ik daar eens goed voor zitten. Natuurlijk gaat Array zijn opgebouwde specifieke kennis niet op straat gooien. Net zomin als jij dat doet. Maar daarmee is het nog steeds jammer dat Array én jij die kennis (hopelijk zo laat mogelijk) mee het graf in neemt. Dit is heel wat anders dan de bekende techniek uitdragen. Ik hoef overigens van die EMC imuniteit niks te weten. Alhoewel het weer eens van pas zou kunnen komen wanneer we weer een anechoic kamer moeten bouwen. Maar neem van mij aan, dat Chris daar bij Philips ook eindeloos op gestudeerd heeft. Wellicht zouden jullie dus nog wat van elkaar kunnen leren. Vliegen afvangen doen we op de kleuterschool in de zandbak; hier zijn we volwassen mensen die op basis van argumenten met elkaar discussiëren, toch? En wat mij betreft met respect ook nog want IK heb het nog niet gepresteerd om een volledige lijn versterkers en kabels op de markt te zetten. Respect geldt voor iedereen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Toch altijd wel moeilijk gevonden die kabels. Ik heb indertijd gekozen voor Kimber PBJ interlinks Talloze beschrijvingen die ik later op internet gelezen heb kwamen kwamen overeen met mijn waarneming. Zou je nog kunnen zeggen dat een bepaalde kleur een bepaalde waarneming oproept, maar toch? Kabels 't blijft lastig. Op de hear bijeenkomst van bijna 9 jaar geleden ( http://www.hear.nl/forums/topic/4243-speksteen-pepe-en-array/ ) hoorde iedereen nog het verschil tussen kabels. Er waren wel voor- en tegenstanders. De ene helft vond de koperen kabels van Klaas het mooist, de anderen de gevlochten kabels. Maar een mening had iedereen. Tegenwoordig kan er kennelijk geen verschil meer zijn. Op de foto's is trouwens nog mijn afgeschermde netkabelperiode te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Kabels 't blijft lastig. Weet je Hans, het is niet dat ik het niet (meer) hoor, eigenlijk boeit het me gewoon niet meer. Ik heb ooit een keus gemaakt en klaar is Kees. Ik ben er wel overheen gegroeid, al dat gepruts. Als je bezig moet zijn met kabeltjes, zilveren stoppen, kristallen jasjes, steentjes, vleeswaren etc. dan is voor mij inmiddels de lol er af. Ik heb er bovendien helemaal geen tijd meer voor. Een set moet gewoon klinken anders is er in het ontwerp iets grondig mis en dat is zeker het geval als een set een wereld van verschil laat horen tussen twee kabels of tussen runder- of half-om gehakt. Als een versterker niet wil functioneren zonder een exotische netkabel dan is er gewoon iet grondig mis met het ontwerp van de voeding. Ik heb ook geen handgemaakte condensatoren nodig (al heb ik ze wel eens zelf gemaak, for the fun of it). Dat gaat niet alleen voor kabeltjes op. Ook voor electronica en digitale media, als ik lees wat er "geneuzeld" wordt over hoe je het beste resultaat uit een computer (in wat voor vorm dan ook olijfje, laptop, pc, of dedicated klein kastje) en welke softwareplayer een 'wereld van verschil' maakt dan lach ik me rot. Ik snap dan ook niet wat de noodzaak is om een Array of een bepaalde buis te dissen. Als ik lees hoe b.v. een Hypex genegeerd wordt om een of ander miniscuul aspectje dan lach ik me rot. Blasé, misschien wel, so be it. Ik ben nooit op zoek geweest naar een audio-nirvana maar wil wel een zekere mate van kwaliteit. Is er dan niets meer interessant, jawel hoor, de zwakste schakels zijn en blijven de luidsprekers, de akoestiek en hun interactie. Daar is nog heel veel te "winnen". Daar zou ik graag tijd aan willen besteden, lukt voorlopig niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 Ben ik stiekem wel benieuwd met welke kennis je deze conclusie trekt. Los van het mogelijke wel/niet verandering in weergave zijn vele 'dure' kabels wel erg mooi opgebouwd en geassembleerd. Je stelling gaat wat mij betreft volledig mank.... Hm, ik dacht dat ik zo'n voorspelbaar persoon was, eh ben. Nou vooruit, omdat jij het bent, in het kort mijn visie: kabels moeten stroom geleiden, da's nogal wiedes, en geen heidens moeilijke opgave. Maar kabels moeten de structuurinformatie ook niet in de weg zitten, en ook niet beïnvloeden. Dat geldt overigens voor elke component in de set. (Cd-spelers zijn daarin notoir lastig in, sowieso is het digitale domein een struikelblok voor structuurinformatie). Een set die niet goed omgaat met structuurinformatie heeft weinig 3D, laat het geluid aan de speakers plakken, klinkt onbetrokken, kaal, saai. En kabels van fabrikanten die er geen weet van hebben, hebben dan ook heel verschillende eigenschappen in dat opzicht. Dan kunnen die kabels wel heel mooi zijn gemaakt, zal best, maar ze kunnen evengoed structuurinformatie negatief beïnvloeden. En dat moet niet. Nu is het niet moeilijk kabels zo te maken dat ze zowel de stroom als de structuurinformatie geen strobreed in de weg leggen, en daarvoor hoef je ook niet diep in de buidel te tasten, is mijn ervaring. De meeste kabels doen het echter maar zo zo, vooral als er allerlei exotische materialen van stal worden gehaald is het oppassen geblazen. Ik zeg niet dat ze niet bestaan, dure kabels die het goed doen, maar nut hebben ze niet (behalve voor de fabrikant). Alleen het bestáán van al die kabels, het feit dát kabels invloed kúnnen hebben wijst er al op dat voor muziekreproductie meer komt kijken dan simpel stroom doorlaten alleen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 februari 2012 Report Share Posted 7 februari 2012 De meeste kabels (interlinks, ls kabels) moeten het in spanningsverschillen (en dus ook in varierende stroomsterkte) gecodeerde muzieksignaal overbrengen van de ene plaats (de bron bv) naar de andere plaats (een voor versterker bv), waar het signaal verder bewerkt wordt (vergroot bv om sterk genoeg te zijn voor het in beweging brengen van conussen en spoelen in een magnetisch veld). Het is dus meer de variatie in stroom dan de stroom zelf dat telt imo Misschien zijn er wel een heel andere mechanismen mogelijk dit dit signaal van de ene plaats naar de andere over te brengen (dan varierende electrische ladings verschillen ontstaan door bewegingen van vrije electronen in een geleider). Wat zou er bv gebeuren bij 0 Kelvin? Of bij een gravitatiekracht van 10^1000 g? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts