Jump to content

De invloed van stroomkabels, zekeringen en zo

leobus
 Share

Recommended Posts

Want geluid is frequentie en amplitude: meer niet.

Hier zit de tik in de plaat.

Geluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitudeGeluid is frequentie en amplitude e....

(even de naald een tikje geven...)

Maar wat maakt geluid tot muziek?

Wat gebeurt er in de grijze massa bij de reproductie van muziek? Wat weten we dáárvan? Is dat ook alléén een functie van frequentie en amplitude? Is dat niet gewoon de aanname van de afgelopen honderd jaar? Een veronderstelling? Gevoed door het feit dat er geluid ontstaat bij een bepaalde frequentie en amplitude?

M :ph34r: rc

Die interesse bestaat van mijn kant uit wel degelijk. En zeker wanneer het doel is om voor eens en altijd aan te tonen dat er hoorbare verschillen tussen kabels zijn. Aantonen dat er geen verschillen zijn is kennelijk erg simpel... Daarom moet het in een andere hoek gezocht worden. Het kan toch niet zo zijn dat er wereldwijd miljoenen mensen verschillen horen terwijl er die niet zouden kunnen zijn..??

Goed, dan gaan we door. Het doel is wat mij betreft het aantonen en visualiseren van door jou én mij waargenomen verschillen in geluid die het gevolg zijn van het gebruik van verschillende interlinks in een set die verder niet verandert. We draaien het dus om, we gaan pas zoeken als er verschillen worden waargenomen. Of het lukt weet ik niet, als het lukt hebben we leuk discussievoer, als het niet lukt waarschijnlijk ook.

Structuurinformatie? Ik roep maar wat hoor, ik weet namelijk nog steeds niet wat structuurinformatie is maar het bekt lekker.

Heb je dan nog steeds niet de moeite genomen even mijn klikkerdeklik te volgen? Daar staat het toch echt omschreven, ik met m'n lage abstractieniveau kan er in elk geval wel mee uit de voeten.

Heb je dan nog steeds niet de moeite genomen even mijn klikkerdeklik te volgen? Daar staat het toch echt omschreven, ik met m'n lage abstractieniveau kan er in elk geval wel mee uit de voeten.

Als jij mij vraagt over ontkoppeling van luidsprekers kan ik daar een uur inhoudelijk samenhangend over praten zonder een bron te raadplegen.

Ik vraag naar structuurinformatie omdat de term hier gebruikt wordt door mensen die daar heilig in lijken te geloven en ik krijg als antwoord een linkje.

Natuurlijk heb ik weleens van Van der Heide gehoord. Een leuk verhaal. Beetje vreemd dat er zo geheimzinnig over wordt gedaan, dat zal wel met zakkenvullen te maken hebben. Vertel waar het om gaat en hoe het werkt dan kan iedereen die dat wil er zijn voordeel mee doen. Je hoeft toch ook niet te betalen als je de Wet van Ohm toepast?

Goed, dan gaan we door. Het doel is wat mij betreft het aantonen en visualiseren van door jou én mij waargenomen verschillen in geluid die het gevolg zijn van het gebruik van verschillende interlinks in een set die verder niet verandert. We draaien het dus om, we gaan pas zoeken als er verschillen worden waargenomen. Of het lukt weet ik niet, als het lukt hebben we leuk discussievoer, als het niet lukt waarschijnlijk ook.

Wanneer..??

:)

Zeg Hififreak euh... Ravon, wanneer kunnen we je luisterverslag lezen. Ik ben erg benieuwd of Hans je kan overtuigen dat er daadwerkelijk verschil is tussen bekabeling. Om over versterking maar even te zwijgen...

(...) Wat gebeurt er in de grijze massa bij de reproductie van muziek? Wat weten we dáárvan? (...)

Beste mumsift,

Wat er jóuw grijze massa gebeurt bij de reproductie van muziek kan Spido onmogelijk weten.

Dat zou best nog wel eens van het soort muziek kunnen afhangen, bijvoorbeeld.

Maar daar gaat het bij high fidelity helemaal niet om.

Audio-apparatuur maakt geen muziek, maar geluid.

Frequentie en amplitude, dus, en dat zo natuurgetrouw mogelijk.

Om dat te kunnen doen, is lineariteit nodig, een groot frequentiebereik, een goede signaal-ruis verhouding, minimale vervorming, korte stijgtijd, prima demping, fasereinheid... enzovoorts.

En "structuurinformatie" komt in de natuur niet voor. Is dus ook niet hoorbaar.

De wens die informatie wèl te horen, en de daar uit voortkomende autosuggestieve vervulling van die wens, doet vermoeden dat de geluidsweergave thuis in natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid tekort schiet.

(Men vergelijke dit verschijnsel met dat van de ongelovige theoloog of de geesteszieke psychiater. Wie gelovig is, heeft immers geen theologie nodig. En wie niet gek is, voelt geen behoefte zich in de psychiatrie te verdiepen.)

En "structuurinformatie" komt in de natuur niet voor. Is dus ook niet hoorbaar.

Structuurinformatie is wat een set natuurlijk laat klinken. Anders gezegd; dat wat er aan de meeste sets ontbreekt om ze natuurlijk te laten klinken.

Een gemis, door velen gevoeld, en de oorzaak van gehoorde verschillen in stroomkabels, zekeringen en zo.

Het leidt ook tot een voorkeur voor buizen, draaitafels en vintage.

En helaas ook tot controverses, onbegrip en gekissebis in fora.

groet,

Hoe bepaal jij hoeveel koolstof of anderszins natuurlijk materiaal nodig is om een set "natuurlijk" te doen klinken? Moet je over speciale gaven beschikken om dat te bepalen?

Nee, kunnen luisteren is voldoende.

Ik bepaal niks, ik heb wat geprutst aan mijn eigen set, en vind het best zo.

Hoor ik andere sets, dan hoor ik duidelijk het verschil.

Nee, kunnen luisteren is voldoende.

Dus je hebt een beetje - zoals je het zelf omschrijft - geprutst met natuurlijke materialen aan je set en toen werd het geluid beter.

Welk inzicht heeft jou doen besluiten om nou net te prutsen op die plekken waar het een verbetering geeft en niet op plekken waar het geen verbetering geeft? Ben je lukraak begonnen met verbeteren of heb je je huis en je set stelselmatig afgewerkt? Heb je ook plekjes bewust overgeslagen? En hoe weet je dat een baal hooi in de voortuin of een paar emmers verse stalmest in de woonkamer niet voor een nog natuurlijker geluid zorgen?

Het ljkt wel magie, dat is het natuurlijk niet want je maakt gebruik van de nieuwste inzichten maar ik vind het machtig interessant. Heeft iemand die inzichten ook opgeschreven?

Nee, het is geen magie. Net zo min als de bliksem magie is, maar vroeger ook werd toegeschreven aan goden.

Je raakt overigens wezenlijke punten met je vragen, die ik niet allemaal kan of wil beantwoorden. De eerst voorwaarde is toch, dat je je sceptisisme laat varen, en de eerste aanzet daartoe zou zijn dat je eens een keer gaat luisteren. Met die befaamde open mind dan.

Klop maar eens aan bij B. Gehakt.

En lees dit maar eens: http://www.audiofreaks.nl/index.php?page=articledetail&articleid=206