mumsoft Posted 24 februari 2012 Report Share Posted 24 februari 2012 I'll fly away... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 24 februari 2012 Report Share Posted 24 februari 2012 I'll fly away... M rc Kun je niet beter achterop zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 februari 2012 Report Share Posted 24 februari 2012 Jij schrijft het, ik denk het. Zullen we een datum ergens halverwege april prikken? Heb jij een voorkeur voor een tijdstip en/of een bepaalde dag van de week? Wat mij betreft kan het dan op 'n vrijdag of zaterdag. 's avonds kan ook, dan het liefst de woensdag. 6 of 7 april (net voor pasen) zou al goed uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Semmelweis ontdekte dat door het wassen van handen de kraamkoorts werd voorkomen. Men wist toen nog niet dat er iets als bacterien bestonden. Een heleboel vroedvrouwen vonden handen wassen daarom onzin met als gevolg dat heel veel vrouwen onnodig zijn gestorven. Het kan best zijn dat Gehakt een probleem oplost dat we niet kennen en ook niet kunnen meten. Je zou het daarom empirisch moeten proberen vast te stellen. Kennelijk heeft nog niemand het de moeite waard gevonden om dat te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Semmelweis ontdekte dat door het wassen van handen de kraamkoorts werd voorkomen. Men wist toen nog niet dat er iets als bacterien bestonden. Een heleboel vroedvrouwen vonden handen wassen daarom onzin met als gevolg dat heel veel vrouwen onnodig zijn gestorven. Het kan best zijn dat Gehakt een probleem oplost dat we niet kennen en ook niet kunnen meten. Je zou het daarom empirisch moeten proberen vast te stellen. Kennelijk heeft nog niemand het de moeite waard gevonden om dat te doen. Juist, alleen de zgn wetenschappers denken dat ze alles op audio (electronica) gebied al hebben ontdekt en er niets meer te ontdekken valt ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Er is zeker nog een hoop te ondekken. Maar neem van mij aan dat het niet beter wordt, wanneer z.g. kwakzalvers hier mee bezig gaan. Er worden allerlei beweringen gedaan, maar niks wordt onderbouwt. Ook niet door mij m.b.t. de gevlochten kabels. Ik weet het n.l. niet, maar dat ik er niet open in ben kan niemand zeggen, dit in tegenstelling tot die zakkenvullende kwakzalvers. Eerder heb ik al een aantal MOGELIJKE eigenschappen aangegeven, maar kennelijk is dit allemaal onzin. Misschien dat me met de metingen van RAVON wel verder komen. Hoe ik aan de gevlochten constructie kom kan ik wel uitleggen. Ik had een enorme hoeveelheid internationale audiotesten gelezen en daar vielen een paar dingen op. 1. Bij vergelijkende test kwamen gevlochten kabels altijd beter uit de bus mbt het stereobeeld. 2. Massieve kabels werden altijd beticht van een krachtiger en beter doortekend laag. 4. Kabels met meerdere draadjes gaven meer verfijning. 5. Betere isolatiematerialen en geleiders deden het over de gehele linie wel beter. Dus voor mij was de test om deze eigenschappen te combineren in een kabel. Dat kwam overigens goed uit, want de kabels die ik toen had waren te kort en ik moest toch ander maken of kopen. Eerst heb ik massief koper met katoen overtrokken en dit gevlochten. Dat vond ik geen succes. Als tweede kreeg ik van een kennis wat 1 mm2 hittebestendig installatie draad. Hiermee heb ik met 6 draden gevlochten. De vlechtmethode is toen ontstaan. Rondvlechten lukte me n.l. niet. Deze kabel gaf een duidelijke verbetering en in vergelijking met een van den Hul koolstofkabel was deze frisser en helderder. De klank van een Siltech S3 kabel leek eigenlijk erg veel hierop. Daarna heeft Chris een kabel gemaakt met 2x 12 dunne draadjes, dit bleek nog weer wat beter. Ik heb toen een kabel van 2x 16 draadjes van 0,5 mm2 gemaakt. Deze was een beetje over de top en klonk iets ronder. Daarna zijn er nog diverse varianten gemaakt. Wanneer ik biwire kabels maakte, werd de hoog kabel dunner als de laag kabel. Ondertussen had ik ook wat proefjes voor interlinks gemaakt. Met Siltech draad, met UTP draadjes. Smal breed, met dik draad en met dun draad. Het bleek dat dun draad het best preseerde op de hierboven genoemde punten. Vandaar dat de interlinks van 2x 4 draadjes zijn gemaakt. Maar met het absolute minimum (2 dunne draadjes getwist) heb ik ook erg goed ervaringen. En dan ga je gissen en bedenken hoe dit zou komen. Ik denk dat we meer horen dan we weten. Vooral fasefouten worden m.i. onderschat. In die tijd vroeg Array of ze mijn vlechtprincipe als product mochten gaan verkopen. Ik had daar geen bezwaar tegen en ook nooit enige vergoeding voor gevraagd. Array heeft het vlachtprincipe nog wat geperfectioneerd (kleinere lusjes) en gebruikt beter draad voor de luidsprekerkabels. Bovendien is de afwerking luxe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Een zeer deugdelijke aanpak Hans niet helemaal wetenschappelijk maar dat was de aanpak van Semmelweis ook niet. Overigens zal je de hoodprijs niet betalen voor Array apparatuur dus er is wel sprake van een zekere contraprestatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 's avonds kan ook, dan het liefst de woensdag. Kun jij woensdagavond 11 april? Ik heb wat nagedacht over de aanpak, als ik even aanneem dat er verschillen hoorbaar zijn vermoed ik dat verschillen in de weergave van transiënten het makkelijkst meetbaar zullen zijn. Daarom is de vraag aan jou om in ieder geval twee kabels (interlinks) te gebruiken waartussen jij duidelijk verschil hoort in de weergave van transiënten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Ondanks dat je 'open' bent over de breisels van Array zullen er toch velen zijn die menen dat ook jij een kwakzalver bent. Ik zie trouwens ook het verschil niet tussen de breiseltjes en Miracle Wraps, Shakti stones, Harmonix, etc.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Kun jij woensdagavond 11 april? Ik heb wat nagedacht over de aanpak, als ik even aanneem dat er verschillen hoorbaar zijn vermoed ik dat verschillen in de weergave van transiënten het makkelijkst meetbaar zullen zijn. Daarom is de vraag aan jou is om in ieder geval twee kabels (interlinks) te gebruiken waartussen jij duidelijk verschil hoort in de weergave van transiënten. Weet je zeker dat je het juiste woord gebruikt in dit verband...?! transiënt Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Weet je zeker dat je het juiste woord gebruikt in dit verband...?! transiënt Als ik niet zeker was schreef ik het niet op. Ik geef toe, het is jargon uit de regeltechniek. Van jouw link gekopieerd: transiënt a) betreft een fysische storing, optredend tussen twee stabiele toestanden; Denk even aan een tikje op een glas, een klap op een drum of bekken of twee seconden gerinkel met een sleutelbos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Helder, thanks... Overigens denk ik ook wel eens iets zeker te weten wat bij nader inzien toch niet zo blijkt te zijn dus zo'n vreemde vraag vind ik het niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Wel een leuk vergelijk dat heksenplaatje. Vrouwen smeerden vroeger een zalf op hun slapen en kregen hallucinaties. Als ze dan een bezem tussen de benen deden en door de kamer of bos renden dachten ze dat ze vlogen. Ik heb een bioloog in huis gehad die dat heeft uitgeprobeerd. Zag er ook eng uit met dat spul op zijn gezicht. Wel een leuk vergelijk want wij doen misschien ook wel eens zoiets maar dan met een kabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Kun jij woensdagavond 11 april? Ik heb wat nagedacht over de aanpak, als ik even aanneem dat er verschillen hoorbaar zijn vermoed ik dat verschillen in de weergave van transiënten het makkelijkst meetbaar zullen zijn. Daarom is de vraag aan jou om in ieder geval twee kabels (interlinks) te gebruiken waartussen jij duidelijk verschil hoort in de weergave van transiënten. 11 april is prima. Transiënten, dat is een deel van de veranderingen. Wil je die met blokgolven gaan meten..?? Ik zal voor die tijd wat muziek en interlinks en luidsprekerkabels uitzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 11 april is prima. Staat in mijn agenda. Ik was niet van plan om jouw set en onze oren te belasten met blokgolven, tenzij jij dat per se wil maar dan neem ik oordoppen mee. Ik dacht bij transiënten meer aan natuurlijke geluiden. Sleutelbos, vingerknip, percussie. Ik heb hier een live CD van Yamato, die lijkt me erg geschikt. En niet te vergeten het "gewone" werk, er moet natuurlijk ook muziek geluisterd worden. Als je het leuk vindt neem ik wat platen mee voor als we daar aan toe komen. Ken je de cellosonates van Bach door Janos Starker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Wel een leuk vergelijk dat heksenplaatje. Vrouwen smeerden vroeger een zalf op hun slapen en kregen hallucinaties. Als ze dan een bezem tussen de benen deden en door de kamer of bos renden dachten ze dat ze vlogen. Ik heb een bioloog in huis gehad die dat heeft uitgeprobeerd. Zag er ook eng uit met dat spul op zijn gezicht. Wel een leuk vergelijk want wij doen misschien ook wel eens zoiets maar dan met een kabel M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2012 Report Share Posted 25 februari 2012 Ken je de cellosonates van Bach door Janos Starker? Ja... dé favoriete laagreferentie van Hansko. Ik ga ook eens nadenken over muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 februari 2012 Report Share Posted 26 februari 2012 (...) Transiënten, dat is een deel van de veranderingen. Wil je die met blokgolven gaan meten..??(...) Meten van transiënts / snelheid / impulsverwerking (stijgtijd, overshoot, daaltijd, demping): pulsen en ruisbursts*. Meten van fasereinheid van samengestelde tonen (grondtonen met veelvouden/harmonischen): blokgolven. *resp. enkelvoudig en complex signaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 maart 2012 Report Share Posted 24 maart 2012 Staat in mijn agenda. Ik was niet van plan om jouw set en onze oren te belasten met blokgolven, tenzij jij dat per se wil maar dan neem ik oordoppen mee. Ik dacht bij transiënten meer aan natuurlijke geluiden. Sleutelbos, vingerknip, percussie. Ik heb hier een live CD van Yamato, die lijkt me erg geschikt. En niet te vergeten het "gewone" werk, er moet natuurlijk ook muziek geluisterd worden. Als je het leuk vindt neem ik wat platen mee voor als we daar aan toe komen. Ken je de cellosonates van Bach door Janos Starker? Nog 'n paar weken en 't is 11 april. Ik heb ondertussen al wat gezocht naar bruikbare CD's. Nu nog een setje interlinks wat anders is van signatuur. Ik heb hier wel wat liggen, maar dat zijn ordinaire dropveters. Een setje van de Hul of John van Gent zou goed kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 maart 2012 Report Share Posted 24 maart 2012 Volgens mij hebben velen hier wel profijt van een cursusje Fourrier Analyse. Het ene komt voort uit het andere. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Gelukkig werkt ons gehoor anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 maart 2012 Report Share Posted 24 maart 2012 (...) Ken je de cellosonates van Bach door Janos Starker? Mooie opnames, hoor. Maar een cello "bast" natuurlijk niet zo goed als een èchte (contra)bas: die gaat nog een vol octaaf lager, maar klinkt ook in zijn hogere register (zijn "cello-bereik") voller, groter. Er zijn veel bruikbare jazz-opnamen van bijvoorbeeld Ray Brown, Charles Mingus, Paul Chambers, Christian McBride of Ron Carter. Meestal gaat het dan om "geplukte" bas (pizzicato). Als het gestreken, klassiek baswerk moet zijn: (...) Voor contrabas zijn veel solowerken geschreven. Enkele virtuozen op de contrabas waren Giovanni Bottesini en Karl Ditters von Dittersdorf, die zelf ook een aantal van de bekendste contrabasconcerten hebben geschreven. In de orkestpartijen kwam een verschuiving van de rol van de contrabas met de symfonieën van Beethoven. Richard Strauss schreef in de romantische periode veeleisende contrabaspartijen in zijn symfonische gedichten en in de 20e eeuw is de rol van de contrabas nooit zomaar een begeleidingsinstrument geweest. De afgelopen decennia zijn er zeer veel contrabasconcerten geschreven. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Contrabas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 maart 2012 Report Share Posted 25 maart 2012 voor liefhebbers van de contrabas, ga op zoek naar een cd van "the new colophonium bass quartet" met werken voor 1 tot 13 contrabassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 25 maart 2012 Report Share Posted 25 maart 2012 Nog 'n paar weken en 't is 11 april. Ik heb ondertussen al wat gezocht naar bruikbare CD's. Nu nog een setje interlinks wat anders is van signatuur. Ik heb hier wel wat liggen, maar dat zijn ordinaire dropveters. Een setje van de Hul of John van Gent zou goed kunnen werken. Vergelijk met een Heavens Gate Audio en een John van Gent kan iets mooi opleveren. De eerste is vriendelijk en vergevingsgezind en die van John is pittig en puntig. 'k Ben zeer benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 maart 2012 Report Share Posted 25 maart 2012 Nog 'n paar weken en 't is 11 april. Ik heb ondertussen al wat gezocht naar bruikbare CD's. Nu nog een setje interlinks wat anders is van signatuur. Ik heb hier wel wat liggen, maar dat zijn ordinaire dropveters. Een setje van de Hul of John van Gent zou goed kunnen werken. Het komt inderdaad snel dichtbij. Heb je er bezwaar tegen als ik mijn laptop of een andere bron aansluit op jouw versterker of wil je alles liever met CD's doen? Dan brand ik een CD-tje met wat testsignalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 maart 2012 Report Share Posted 25 maart 2012 Mooie opnames, hoor. Maar een cello "bast" natuurlijk niet zo goed als een ècht (contra)bas: Yep, ik vroeg het omdat ik dat een prachtige set LP's vind waar ik mensen die hem niet kennen graag naar laat luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts