Jump to content

De invloed van stroomkabels, zekeringen en zo

leobus
 Share

Recommended Posts

Het komt inderdaad snel dichtbij.

Heb je er bezwaar tegen als ik mijn laptop of een andere bron aansluit op jouw versterker of wil je alles liever met CD's doen? Dan brand ik een CD-tje met wat testsignalen.

Nee hoor, Je kunt de laptop aansluiten op de USB aansluiting van de dac. Deze gaat tot 24 bit 96 khz.

:)

• 3 weeks later...

Nog meer uitstel, voilgende week woensdag pas.

Maaaaaaaaaar............, wat in het vat zit verzuurt niet.

Ik ben reuze benieuwd of RAVON iets zal waarnemen en vooral of hij dat dan ook eerlijk gaat meedelen...

Hallo,

Gisteren heb ik een Acoustic Arts ferrite II voedingskabel op proef gekregen. Helaas gloednieuw, dus niet ingespeeld.

Eerst maar een half uurtje met de oude SAC kabel gespeeld ( op de Dac overigens) om de set op te warmen en weer even aan het geluid te wennen.

Na dat half uur de kabels gewisseld. Hmm, dat viel tegen. Een beetje opgeblazen stereobeeld, geluid dat aan de speakers bleef hangen en een wat rauw geluid. Toch maar een half uurtje geprobeerd, maar toen weer terug naar de SAC. Inderdaad meer focussering en een wat lieflijker geluid. Maar ja, de AA kabel niet voor niks in huis gehaald, dus die er maar aan. Na een uurtje begon er toch al iets te veranderen. Iets meer focus en wat minder hardheid. Vanmorgen de radio een poosje aan via de Dac en later nog een paar uur de boel onder spanning. Daarna weer luisteren. Dit is toch wel een lekker geluid hoor. Eens even terug naar de SAC kabel. Nou dat was duidelijk; de AA laat veel meer detail horen en ook meer beleving en de focussering is ook weer OK. Toen even vrouwlief gevraagd om te luisteren. Ze luistert anders nooit en heeft niets met audio. Nou ja, ze wilde wel even luisteren. Eerst de AA en later de SAC. Ze wist niet hoe ze het moest omschrijven, maar ze vond de AA gewoon mooier klinken. Precies: simpel gezegd, maar wel waar.

Ik heb nog een dagje om verder in te spelen en te luisteren. Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat. Het zou wel eens een blijvertje kunnen worden.

Groet,

Leobus

Leuk om te lezen Leobus, succes! Zit er dan zo´n ferriet kern om de stroomkabel heen? Ik ken de ferrietkern alleen van TV/antennekabels.

Hallo Ivan,

Wat ik uit de beschrijving opmaak, is dat er een ferriet afscherming om de aders van de afzonderlijke geleiders zit. Het totaal is vervolgens nog weer afgeschermd. Vanmiddagnog een keer testen en dan weer terug brengen. Vandaag dus beslissen of het een blijvertje is.

Groet,

Leobus

Hallo,

Vanmiddag nog een uurtje zitten vergelijken. Start met de SAC met een nummer van Paul Simon. "Trailway bus" op de CD "Songs from the capeman". Daar staat een stukje op met een zangeres die "dalin Sal" zingt. Na het wisselen van de kabel voor de AA kabel wordt dat ineens heel duidelijk "Darling Sal". Gewoon beter verstaanbaar. Dat is maar één aspect, het wordt in het geheel gewoon duidelijker en meer natuurlijk. Met de CD "Jazz at the pawnshop" net zoiets. Eerst luisteren naar een drumsolo met daarin o.a. toms te horen. Ga ik over op de AA kabel, hoor ik ineens ook dat die toms een stalen rand hebben die naklinkt. Gewoon echter allemaal en veel meer detail.

O.K. De kabel moet terug naar de importeur. Die kon ik vandaag bij hem thuis afleveren. Daar natuurlijk mijn enthousiaste verhaal verteld. Hm, hij had ze pas vrijdag binnen gekregen en nog niet kunnen luisteren. Dit wilde hij ook wel even testen. Samen even geluisterd naar een paar CD' s met zijn Kimber Gold kabel en toen over op de AA. Inderdaad de geschiedenis herhaalt zich. Ook op zijn set een behoorlijk (zei het, iets minder) effect.

Eindconclusie: ik heb een setje voor mijzelf besteld.

Groet,

Leobus

Oh ja, wat het kost weet ik alleen voor die van mij. Dat is, denk ik, lengte afhankelijk. Informeer zelf even zou ik zeggen.

Om geen vuurtje op te stoken m'n voorgaande post ietwat aangepast.

We gaan het meemaken Hans (hopelijk)...

De afspraak staat voor a.s. woensdagavond.

Ik heb een setje interlinks gemaakt van coax die ik nog had liggen.

Er ligt nu ook een briefje met de verschillen die ik hoor t.o.v. de gevlochten interlinks.

Ik heb hiervoor 3 CD's gekozen, Ravon zou er ook nog een paar meebrengen.

Er zijn grote problemen met stroomkabels en kleine.

De door anderen vastgestelde invloed van stroomkabels op de weergavekwaliteit beschouw ik als klein, want die stel ik zelf niet vast.

Maar als ik zelf wèl wat hoor, beschouw ik de invloed als groot.

Dit nu, beste vrienden, was het geval bij een kleine radio die in één van onze badkamers bovenop een badkamermeubeltje (zo'n kast met spiegeldeuren en een wasbak) staat.

Het snoer van het radiootje moet langs de trafo van de halogeenverlichting worden gelegd, en dat levert een boel gereutel en gerochel via het speakertje op.

Kennelijk pikt de stroomkabel een boel elektromagnetische straling op uit het strooiveld van de trafo.

Een Buis van Faraday leverde soelaas!

Stekkertje van het snoer afhalen, het snoer door een eind CV-buis (anti-roest gecoat ijzer) voeren die in de buurt van de trafo als afscherming zal dienen, stekkertje weer aan het snoer zetten... klaar!

Geen gereutel en gerochel meer.

Een ingreep van een paar minuten, doodsimpel, spotgoedkoop, maar heel effectief. :)

Nou, beste nuchtere Spido, ik beschouw die kleine invloed van wezenlijke betekenis.

En ik wacht in spanning (nou ja) het verslag af van het nuchtere duo Van Liempd & r.a.v.o.n.

M :ph34r: rc

Nou, beste nuchtere Spido, ik beschouw die kleine invloed van wezenlijke betekenis.

En ik wacht in spanning (nou ja) het verslag af van het nuchtere duo Van Liempd & r.a.v.o.n.

Ik heb een nieuw topic aangemaakt, zie: http://www.hear.nl/forums/topic/13949-meten-weten/

Er zijn grote problemen met stroomkabels en kleine.

De door anderen vastgestelde invloed van stroomkabels op de weergavekwaliteit beschouw ik als klein, want die stel ik zelf niet vast.

Maar als ik zelf wèl wat hoor, beschouw ik de invloed als groot.

Dit nu, beste vrienden, was het geval bij een kleine radio die in één van onze badkamers bovenop een badkamermeubeltje (zo'n kast met spiegeldeuren en een wasbak) staat.

Het snoer van het radiootje moet langs de trafo van de halogeenverlichting worden gelegd, en dat levert een boel gereutel en gerochel via het speakertje op.

Kennelijk pikt de stroomkabel een boel elektromagnetische straling op uit het strooiveld van de trafo.

Een Buis van Faraday leverde soelaas!

Stekkertje van het snoer afhalen, het snoer door een eind CV-buis (anti-roest gecoat ijzer) voeren die in de buurt van de trafo als afscherming zal dienen, stekkertje weer aan het snoer zetten... klaar!

Geen gereutel en gerochel meer.

Een ingreep van een paar minuten, doodsimpel, spotgoedkoop, maar heel effectief. :)

Dat heb ik ook meegemaakt! De stroomkabel naar mijn versterker straalde in in de electronica. Ik heb toen een afgeschermde kabel genomen, en dat scheelde een hoop brom. Mijn versterker is nogal oud en ik had het front eraf liggen.

Maar verder was er geen enkel effect op de zwarte achtergrond, de diepte, de muzikaliteit, het ritme, timbre, autoriteit, tonaliteit, etc. etc. Als dat wel zo was, dan zou dat heel vreemd zijn.

Dan zou iemand als Nelson Pass (of desnoods Bob Carver) maar een nitwit zijn, die niet weet dat het belangrijkste onderdeel aan een versterker (waar het meeste aan uitgegeven wordt in de high-end community) de stroomkabel is. Want de consument en wit/bruingoed verkoper weten het beter, die hebben geen MIT electronica nodig, en ook geen jarenlange ervaring en obsessie met versterkerschakelingen, of een hele R&D afdeling.

Het is wel eens vaker gezegd (maar nog niet vaak genoeg): het is jammer dat zoiets technisch/wetenschappelijks als elektro-akoestiek wordt gedomineerd door marketing. Zo komen we nooit verder!

En doordat je met andere (lees: betere) voedingskabels wellicht meerdere stoorsignalen weet te voorkomen denk je niet dat er andere signalen meer opvallen, zoals zwarte achtergrond, diepte, muzikaliteit, ritme, timbre, autoriteit, tonaliteit, etc... nogal kortzichtig imo.

Want de consument en wit/bruingoed verkoper weten het beter, die hebben geen MIT electronica nodig, en ook geen jarenlange ervaring en obsessie met versterkerschakelingen, of een hele R&D afdeling.

Het is wel eens vaker gezegd (maar nog niet vaak genoeg): het is jammer dat zoiets technisch/wetenschappelijks als elektro-akoestiek wordt gedomineerd door marketing. Zo komen we nooit verder!

Als er niks anders meespeelde dan 'schone' stroom dan had je ook niet die miriade aan keuzemogelijkheden wat audio(stroom)kabels betreft. En ik heb al vaker gezegd, maar nog niet vaak genoeg, dat dit structuurinformatie betreft.

Weet je dát, dan voorkom je ook miskopen aan dure voodoo-kabels, neem je een geschikt kabeltje van een oude pc of zo, of gewoon het dropvetertje dat bij de versterker zat, behandel je dat, en klaar.

Daarom keek die meneer van de Miracle Wraps op zijn neus toen hij moest constateren dat zijn bewezen betere Miracle stroomkabel (met echte schucko-stekkers! of zo, en voor minstens € 100) het toch niet beter deed, nee, slechter, dan mijn gehakte dropveterkabel.

En zo trek je een lange neus naar marketing afdelingen, worden bladen als Stereophile saai, en blijft je niks anders over dan naar muziek luisteren.

(En nog een keer afkomen van die fora natuurlijk)

M :P rc

Edited by mumsoft

Guest tubejack

Ontopic "invloed en zo....."

Ik heb me laten vertellen dat van der Heide zo dement als wat is geworden.

Hartstikke sneu natuurlijk, want ik geloof best dat die man bijzondere dingen heeft ontdekt.

Aan de andere kant vind ik het een schande dat er zulke belachelijke namen worden gebruikt.

De lijn tussen geniaal en debiel is voor mij daarom wel erg dun geworden

Bovendien heb ik gemerkt, dat het e.e.a. niet zonder gevaar is voor je eigen gezondheid.

Bij andere meen ik hetzelfde te zien. Ik ben dankbaar wat ik geleerd heb, maar vind het zonder diepgaande kennis te gevaarlijk.

Guest tubejack

Ik heb geen idee Ivan, ik heb een tijdje lopen te experimenteren met kruk, was en andere spullen.

En werd er vrij hyper van, niet echt gezond.

Hoewel ik zeker weet dat alle materialen, constructies zo hun eigen geluid hebben of in meer of mindere

mate geluid kunnen doorgeven. Hou ik het gewoon bij techniek :)

Het aardige is dat je verschil in klank soms gewoon kunt meten. Bij buizen b.v.

En het verschil van "doorgifte mogelijkheid" van geluid van condensatoren ook gewoon kan meten...

Er is echter nog veel dat ik niet kan meten. Simpelweg omdat nog niet bedacht is hoe...

Maar je moet ergens beginnen he :) Door nu gelijk te stellen "dat niet alles te meten is vind ik zo' n dooddoener"

Meer voor luie mensen -_-

Misschien ben ik wel lui, want ik voel zelf niet de behoefte om hiermee te experimenteren. Ik ben wel een dolgelukkige consument, ik wéét dat er gevaar op de loer ligt als je er zelf mee aan de slag gaat, maar mijn kennis reikt niet verder, en met techniek heb ik ook al zeer weinig. (Nooit verder gekomen dan het in elkaar zetten van een Philips bouwpakket).

De toepassing is juist helemaal zonder enig gevaar voor lijf of leden. Anders was ik er nooit ofte nimmer aan begonnen. En zou ik het niemand durven aanraden.