threshold Posted 29 april 2012 Report Share Posted 29 april 2012 Wat meer "on topic"... Ik las laatst dat de ontwerper van het versterkermerk Bryston heel strategisch (en voor mij grappig) zegt, dat zijn versterkers geen speciale voedingskabels of stroomvoorzieningen nodig hebben, omdat er een goede voeding in zit. Moet niet in elke versterker een goede voeding zitten? M.a.w. als je echt verschil hoort door zuiverder stroom aan te bieden, dan heb je een slechte versterker! In feite heb ik dus ook geen goede versterker. Als ik mijn netsnoer onder de versterker door laat lopen, dan hoor ik een toename van brom (50Hz + enkele harmonischen). Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij dit type. Dat is nu grotendeels verholpen door een voedingskabel met afscherming, die wordt gebruikt o.a. in de bouw. Maar blijkbaar is er volgens vele audiofielen meer aan de hand, meer dan die 50Hz. Daar was ik dan benieuwd naar. Als ik mijn volumeknop van de voorversterker heel ver open draai, dan hoor ik inderdaad "meer" dan niks. Dat is namelijk de bekende versterkerruis (ergens tussen roze en witte ruis in, zal de RIAA correctie wel zijn) van de PU voorversterker, plus weer die 50Hz brom + enkele harmonischen daarvan. Echter, waar is dat "meer" dat voor slechtere plaatsing en zwartere achtergrond e.d. zorgt, of hoogfrequent gestoor is o.i.d. ? Komt dat alleen tevoorschijn bij muziek? En is het daarom niet te meten? Bij deze stand van de volumeknop is de muziek zo hard, dat dit volledig die ruis en brom maskeert. Wie het weet mag het zeggen. En het zou leuk zijn als een kabelfabrikant het eens zou uitleggen. Maar ik voorspel 1 ding: die weten het ook niet goed uit te leggen. Mensen, ik zou zeggen: koop een goede versterker die je luidsprekers goed kan aansturen (zoals Spido al zegt is een luidspreker een complex ding voor een versterker) en richt je dan alleen op de speakers. Verspil je geld niet aan dit soort kabels e.d. De stroom die uit de muur komt is meer dan goed genoeg in Nederland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 mei 2012 Author Report Share Posted 2 mei 2012 Hallo, Inmiddels speel ik al weer een aantal dagen met de Accustic Arts voedingskabel op mijn Dac. Eigenlijk ongelooflijk wat een voedingskabel met de muziek doet. Ik denk dat het woord "dynamischer" het beste de lading dekt. Toen ik dit hoorde, dacht ik "laat ik nu maar de hele voedinglijn aanpakken en gelijk maar een paar betere zekeringen proberen". Ik had daar van AVMN leden wat enthousiaste verhalen over gehoord, vandaar dus. Even kijken wat er de Dac voeding zit. F800mA dus. Bij King Audio in Velp een paar besteld en zaterdag in de voeding geplaatst. Twee uur zitten luisteren, en ja hoor eerst wat rafelig, maar steeds beter en na die twee uur al meer rust en detail dan met de standaard zekering. Even een boodschap doen en nog even luisteren. Eh...... De Dac doet het niet meer. Zekeringen er even uitgehaald, ja hoor..... Doorgebrand. Toch maar even bellen met King. Ja,... Eh,... Die Hifi Tuning zekeringen zijn wel wat sneller dan standaard zekeringen, maar dat kan het niet zijn. Vraag maar even aan de leverancier van de Dac. Die gebeld, nee, nooit problemen mee gehad. Maar hij wist wel dat de Hifi Tuning zekeringen wat sneller waren. Bel Matthijs de Vries van Triple M maar even om te vragen wat je het beste kunt doen, die weet dat wel! Matthijs kende het fenomeen en adviseerde om 1A traag te nemen. King gebeld en gezegd dat ik wel graag geweten had dat die dingen sneller zijn dan gewone zekeringen en dat ik wel graag andere wilde hebben voor mijn geld. Na wat aandringen kon dat wel. Gisteren naar hem toe voor de 1 A traag. Die had hij niet meer en hij was ook gestopt met het voeren van deze zekeringen dus ik moest uit de resten kiezen. Dan maar F 1,25 A. Op eigen risico deze keer. Gisteren 5 uur zitten luisteren en ik moet zeggen, de laatste twee uur waren een feest. Weer die rust en het detail, zonder ook maar enige scherpte. Vanmiddag nog een uurtje de tijd om te luisteren. Dac aan,........eh ja hoor, weer doorgebrand. Klo..... 43 euro (per 2) naar de maan. De oude zekeringen er maar weer in. Die deden het gewoon, zoals ze dat al een jaar doen. Ik vraag mij nu wel af waarom die Hifi Tuning dingen zo snel moeten zijn, maar daar heb ik nu even niks meer aan. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 mei 2012 Report Share Posted 2 mei 2012 Pech Leobus. Ik heb een audiofiele zekering aan de kant geschoven omdat die net zoveel magie verzorgde als de standaard verzekering. Maar niet doorgebrand. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 mei 2012 Author Report Share Posted 19 mei 2012 Hallo, Het succes met de Accustic Arts kabel en het (tijdelijke) positieve effect van de zekeringen heeft mij aan het denken gezet. Hiermee had ik alleen de voeding van de DAC aangepakt, maar er is nog wel wat meer in mijn keten. Eerst maar eens wat inlezen op het www. Daar vond ik een site van "hifiadvice" van ene Richard (edit: Christiaan) Punter. Die heeft nogal wat onderzoekjes gedaan naar het effect van kabels en stekkers. Volgens hem zijn bijvoorbeeld "Iego" ( er staat een i) stekkers erg goed. En ook volgens hem geven Kupp stekkers een metaalklank met een scherp hoog. Nu had ik drie van die Kupp stekkers op de voorversterker en de eindblokken, dus misschien kwam het wat te agressieve hoog dat ik ervaar daar wel van. Daarom maar eens gaan uittesten wat stekkers kunnen doen. Voor mijn voorversterker had ik nog een kabel liggen van 3x 4 kwadraat waar ik om elke geleider een mantel van mu metaal had gedraaid. Om de samengestelde kabel met teflon om de mu metaal vlecht gedraaid, zit ook nog een koperen vlechtmantel als afscherming. Of dat allemaal werkt, weet ik niet, maar met de oude stekkers was dat al beter (lees levendiger, dynamischer) dan de kabel die ik daarvoor had. Dat was een restant van een kabel waar bij ons op het werk grote motoren mee werden gevoed. Die hadden een dubbele afscherming en dezelfde 3x 4 kwadraat geleiders. De afscherming met de mumetaal mantel leek dus wat te doen. Dan ook maar een paar mooie stekkers van Iego kopen. En ja hoor, precies wat Richard (edit: Christiaan) Punter omschrijft. Een stuk minder agressief hoog en een heel natuurlijk geluid. Door al het gewissel met kabels en stekkers had ik twee Bals stekkers over. Die heb ik aan de voedingskabel van de eindblokken gemaakt en weer was er een stukje agressie verdwenen. Als de centen het straks een keer toelaten, zouden daar ook wel eens betere kabels met Iego stekkers aan kunnen komen. Voorlopig ben ik tevreden met het resultaat. Even voor de sceptici: het kan natuurlijk allemaal inbeelding zijn, maar dat hoort nu eenmaal bij het/mijn eindresultaat en daar ben ik (voorlopig) tevreden mee. Kijk eens op de de site van Richard (edit: Christiaan) Punter. Leuk leesvoer. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 19 mei 2012 Report Share Posted 19 mei 2012 Richard heet eigenlijk Christiaan, maar idd leuke info... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 mei 2012 Author Report Share Posted 19 mei 2012 Richard heet eigenlijk Christiaan, maar idd leuke info... Ja, je hebt gelijk. Dat krijg je als je alles probeert te onthouden. Sorry; ik had beter even kunnen controleren. Ik zal het veranderen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 mei 2012 Report Share Posted 19 mei 2012 IEGO met een i: https://www.tweaks4u...acturers_id=147 De test: http://www.hifi-advi...d-2-review.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 19 mei 2012 Report Share Posted 19 mei 2012 Ik heb exact dezelfde ervaring met de iego connectoren. Bals helemaal niets mis mee, hifituning gold een beetje muffig en donker, iego openheid met een fluwelig hoog en een tikje warm, rustig zonder in te kakken. Ik vind het prima dat het alleen tussen mijn oren kan zitten, het is in iedergeval een prettige blijvende autosugesstie. daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 mei 2012 Report Share Posted 20 mei 2012 Waar zit dat toch in, gut ja, waar zit 'm dat in, je vraagt je af waar 't 'm toch in zit. Tijd dat r.a.v.o.n. er eens wat aan gaat meten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts