spido Posted 4 februari 2012 Report Share Posted 4 februari 2012 Als een CD niet goed klinkt, krijgt dikwijls "de opname" de schuld. Maar een tweetal versies van de "Original Soundtrack" van de 1953 MGM musicalfilm "Kiss Me Kate" (met Kathryn Grayson, Howard Keel en Ann Miller o.m.) bewijst maar weer eens dat zoiets niet terecht hoeft te zijn. "Kiss Me Kate" is het zang- en dansspel over een rondreizende theatergroep die "Het Temmen van de Feeks" / "De Getemde Feeks" (oorspronkelijk "The Taming of the Shrew") van Shakespeare opvoert. De musical speelt dus beurtelings "on stage" en "off stage". En wie ooit zèlf in Het Temmen van de Feeks heeft gespeeld, zal ongetwijfeld weten dat de hartstochten achter de coulissen vaak nog hoger en feller oplaaien dan voor het voetlicht... De musical is van muziek voorzien door Cole Porter, en is één van mijn favorieten. Onlangs besloot ik een CD te kopen met de belangrijkste delen van de soundtrack, plus een flink stel bonustracks: Delta Music Group, EAN 5024952067060 Veelbelovende doostekst ("All Original Recordings Digitally Remastered"), maar zéér teleurstellend qua geluid. Het leek wel, alsof een bakelieten middengolfradio uit '53 aan het werk was: het klonk allemaal erg geknepen en benauwd. En dan nog in nep-stereo ook. Toen heb ik gezocht naar een andere versie van hetzelfde werk en dezelfde uitvoering. Die vond ik bij de CD Sony Music, EAN 88697638622: En inderdaad: hetzelfde materiaal - met méér Kiss Me Kate en zònder bonus tracks - maar nu met een voor die tijd uitstekende hifi-stereo klank. Dit bevestigde mijn idee dat je voor heruitgaven van ouder werk maar 't beste kunt kiezen voor de versie van de officiële rechthebbende. Die heeft toegang tot de oorspronkelijke mastertapes e.d. en kan daardoor het best 't geluid restaureren. Bij de Sony-uitgave is een fraai inlegboekje gevoegd, waarin iets wordt uitgelegd over dit restauratiewerk. (En het verklaart wellicht ook waardoor die andere uitgave zo beroerd klinkt!) Production Notes Kiss Me Kate was one of M-G-M's earliest feature films both recorded and released with a magnetic stereophonic soundtrack. M-G-M Records' original soundtrack album however was released only in monaural form, as stereophonic record albums were still a few years in the offing. Subsequent reissues of the album were electronically rechanneled for a stereo effect from the mono album master with sound effects and dialogue obscuring a great deal of music. This album contains the full score of the feature, digitally remastered from the original magnetic stereo recording session masters. However, certain portions of the original recordings, most notably the discrete vocal channels for several songs, had suffered detoriation in the ensuing years, requiring the use of alternate sources: monaural composite recordings were mixed with their multichannel stereo orchestral components for those songs where the discrete vocal channels were no longer in existence. (...) Veel dank en bewondering voor Sony Music, vanwege deze schitterende restauratie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 5 februari 2012 Report Share Posted 5 februari 2012 Absoluut. En daarom kun je vaak beter ook ver blijven van veel vinyl reissues. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts