Jump to content

Wat Horen Jullie Nog..?

Hans van Liempd
 Share

29 members have voted

1. 1. Waar ligt jouw grens

• 1. Ik hoor verschil tussen verschillende luidsprekers
      7
    • 2. Ik hoor verschil tussen verschillende electronische apparaten
      8
    • 3. Ik hoor verschil tussen verschillende signaalkabels
      3
    • 4. Ik hoor verschil tussen apparaatvoetjes (spikes, dempers, masterbase e.d.)
      3
    • 5. Ik hoor verschil tussen verschillende netkabels, netfilters e.d.
      4
    • 6. Ik hoor verschil tussen een set mét en zonder onverklaarbare middeltjes (gehakt, Harmonix, Miracle wraps ens.)
      6
  2. 2. Welke frequentie horen jullie nog?

• 1. 6000 Hz
      2
    • 2. 9000 Hz
      3
    • 3. 12000 Hz
      6
    • 4. 15000 Hz
      4
    • 5. 18000 Hz
      3
    • 6. 21000 Hz
      0

Recommended Posts

Het antwoord op je vragen is nee, nee en wellicht, stuur haar maar even langs.

Kun je met niks beters komen dan met dit soort flauwekul?

Net zulke flauwekul als het niet horen van verschillen tussen electronica. Ik dacht het luchtig te houden, het kan je toch niets schelen wat ik vind...

Heb jij die Sugden nou al een keer gemeten..?

Nope, ik heb weer in het ziekenhuis gelegen en heb de betreffende persoon naar iemand anders gestuurd voor herstel.

Maar heb je verder nog wat inhoudelijks te zeggen op mijn eerdere posting?

Ik dacht het luchtig te houden, het kan je toch niets schelen wat ik vind...

De verschillen tussen elektronische apparaten zoals versterkers liggen in een orde van grootte van (tienden van) procenten en zijn daarmee objectief gezien niet hoorbaar, wel meetbaar. De verschillen tussen jouw en mijn vrouw liggen misschien wel in een orde van grootte van drie kledingmaten en die zijn onmiskenbaar meetbaar en tastbaar.

Een luchtige insteek lijkt mij het beste, we worden het namelijk toch niet eens zolang jij per se verschillen wilt blijven horen.

Nope, ik heb weer in het ziekenhuis gelegen en heb de betreffende persoon naar iemand anders gestuurd voor herstel.

Maar heb je verder nog wat inhoudelijks te zeggen op mijn eerdere posting?

Behalve dat ik het onbegrijpelijk vind dat jij geen verschil hoort tussen diverse (goede) versterkers van verschillende merken...nee, ik vind het prima...

Of ik ieder onderdeel apart qua verschil kan horen weet ik niet.

Wel heb ik eens het ongenoegen gehad mijn set te horen zoals die pakweg 2,5 jaar geleden was; dezelfde set dus. En dat was schokkend. Plotseling was daar weer dat hifi-erige kale links-rechts-stereo geluid tussen de speakers. AUW.

Wat ook schokkend was, dat dit zomaar kon gebeuren.

M :ph34r: rc

Een luchtige insteek lijkt mij het beste, we worden het namelijk toch niet eens zolang jij per se verschillen wilt blijven horen.

Geloof me, ik wíl het echt niet horen. 't Zou me veel geld hebben gescheeld, maar verschillen tussen versterkers zijn er. En niet altijd kleine ook... ;)

Dat jij (iemand) ze niet waarneemt vind ik wonderbaarlijk, maar voor jou een zegen....

Behalve dat ik het onbegrijpelijk vind dat jij geen verschil hoort tussen diverse (goede) versterkers van verschillende merken...nee, ik vind het prima...

Goed lezen.

Ik heb het alleen over meetbare verschillen gehad.

Wat je hoort, dat hoor je en kan IMO verschillende oorzaken hebben maar electrotechnische oorzaken horen daar niet bij (mits de versterker werkt binnen de grenzen die de ontwerper eraan heeft gesteld, dus geen buizengebakkie van 8 watt op een Scintilla bijvoorbeeld maar dat snap je wel).

Dat is en blijft mijn standpunt.

Oh ja: de enige versterker die ik hier heb gehad die duidelijk anders klonk dan mijn UcD en diverse Amerikaanse las-apparaten (er kwam nogal eens wat over de vloer hier) was een Perreaux 3370.

Helaas stond die alweer beneden en werd die door de eigenaar opgehaald dus ik heb niet kunnen meten wat het daadwerkelijke verschil in parameters nu was.

Misschien was dat er ook wel niet en trad er een ander mechanisme in werking.

Goed lezen.

Ik heb het alleen over meetbare verschillen gehad.

Wat je hoort, dat hoor je en kan IMO verschillende oorzaken hebben maar electrotechnische oorzaken horen daar niet bij (mits de versterker werkt binnen de grenzen die de ontwerper eraan heeft gesteld, dus geen buizengebakkie van 8 watt op een Scintilla bijvoorbeeld maar dat snap je wel).

Dat is en blijft mijn standpunt.

Ooh, meten.

Dat zegt me geen fluit, ik luister en luister nog eens en dat kan zich herhalen. Als ik dan constateer dat ik telkenmale dezelfde verschillen waarneem dan weet ík dat er klankmatige verschillen zitten tussen diverse versterkers.

Tussen het ene en andere merk/type geen of nauwelijks verschil, maar vaker grote verschillen die zelfs kunnen lijden tot het maar niet aanschaffen van bepaalde versterker.

Dus jij bent van mening dat meneer Sugden geen 'sausje' in zijn versterkers stopt om 'm zgn 'warm' als een buis te laten klinken (idem met b.v. Pass Labs) i.t.t. Spectral en Array die juist het tegenovergestelde willen bewerkstelligen?

't Zou me veel geld hebben gescheeld, maar verschillen tussen versterkers zijn er. En niet altijd kleine ook... ;)

Het is toch helemaal niet erg om veel geld uit te geven aan een mooie versterker? We hebben het over hoorbare verschillen. Die zijn er als je in staat bent om dat in een ABX test aan te tonen.

Ooh, meten.

Ja, oooh meten.

Dat is namelijk het enige gebied waar ik met enige authoriteit iets over kan zeggen omdat (audio) electronica mijn vak is.

Over mogelijk andere oorzaken kan ik geen uitspraak doen omdat ik van die mechanismes geen verstand heb.

Hint: dat betekent dus ook niet dat het uitsluitend inbeelding is.

Ja, oooh meten.

Dat is namelijk het enige gebied waar ik met enige authoriteit iets over kan zeggen omdat (audio) electronica mijn vak is.

Over mogelijk andere oorzaken kan ik geen uitspraak doen omdat ik van die mechanismes geen verstand heb.

Hint: dat betekent dus ook niet dat het uitsluitend inbeelding is.

Misschien al je kennis overboord gooien en gewoon je zintuigen het werk laten doen... ;)

Ooh, meten.

Kom kom, niet zo hautain.

Als ik dan constateer dat ik telkenmale dezelfde verschillen waarneem dan.......

Dan weet je dat je telkens dezelfde verschillen waarneemt als je weet dat versterker A of B speelt. Logisch, want de ene versterker is mooier, duurder, van dat ene merk of is van verarmd unobtanium gemaakt. Of er zijn kleine verschillen in uitgangsniveau.

Het is pas interessant als die verschillen ook hoorbaar zijn als je niet weet welke versterker er speelt en als de uitgangsniveaus gelijk zijn. Laat alleen je oren eens werken.

Misschien al je kennis overboord gooien en gewoon je zintuigen het werk laten doen... ;)

Dan zou ik mijn werk niet meer kunnen doen. Ik neem tenminste aan dat jij, als ik jouw versterker zou moeten repareren, niet graag zou zien dat er 20V DC op de uitgangsklemmen staat omdat ik dat niet zou meten.

Totaal onbelangrijk joh, het klinkt toch goed?

Net als de ontwerpers van de door jou zo geroemde merken ..... denk je dat die niet meten?

Think again. Ik houd contact met enkele van de bekendere namen in de audiowereld en die meten zich suf als ze wat ontwikkelen.

En verder heb je geen idee hoe en wat ik luister.

Juist omdat ik in dit vak zit wil ik, als ik me wil ontspannen, niet bezig zijn met gefriek over detaillering, zwart tussen de noten en blablabla maar gewoon van mijn muziek genieten.

En dat lukt best aardig, dank je.

Ik denk dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt.

Waarom zou ik blijven vasthouden aan verschillen die ik niet of niet meer hoor? Waarom word ik hier zo vijandig behandeld als ik daar eerlijk over ben?

Omdat je weinig ruimte laat?

Edited by Ruud

Omdat je weinig ruimte laat?

Je citeert mij onvolledig. Als je mij goed zou quoten zou je zien dat ik alle ruimte laat. Ik schreef het volgende:

Ik hoor geen verschil tussen goede versterkers en goede cd spelers, op voorwaarde dat de uitgangsniveaus gelijk zijn. Ik denk dat ik geen gouden oortjes heb of dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt :D

Zoals ik jou ruimte laat voor jouw mening krijg ik ook graag ruimte voor mijn mening.

Je citeert mij onvolledig. Als je mij goed zou quoten zou je zien dat ik alle ruimte laat. Ik schreef het volgende:

Ik hoor geen verschil tussen goede versterkers en goede cd spelers, op voorwaarde dat de uitgangsniveaus gelijk zijn. Ik denk dat ik geen gouden oortjes heb of dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt :D

Zoals ik jou ruimte laat voor jouw mening krijg ik ook graag ruimte voor mijn mening.

Welke ruimte?

Ho ho... het gaat hier over HOORBARE verschillen. En niet dat wat iedereen hoort, maar wat je ZELF waarneemt.

Ik ben lang zoekende geweest om het laatste beetje perfectie uit die Watt Puppies te krijgen. Ik heb gemeten, maar kwam vaak tot de conclusie dat ik het hoormatig vaak al zo optimaal mogelijk had gedaan (de speakeropstelling b.v.). Of dat getwiste dunne draadjes eigenlijk beter voldoen in lange interlinks dan dat ik deze zou vlechten. Of het kantelen van de Watt. Ik had ze n.l. aan de achterkant iets hoger gezet zodat ze wat voorover kantelen. Later bleek dat Wilson dit met hun latere modellen adviseert.

Op het gehoor kun je veel instellen, maar nooit de eerste keer goed. Met meetapparatuur gaat dat veel makkelijker.

Ik twijfel ook of ik verschillen hoor in netkabels en andere netvoorzieningen. Wanneer je kijkt wat er ondertussen aan net spul hangt, zou je dat niet zeggen. Maar van de andere kant... het klinkt nu zo lekker dat ik dat niet meer ga veranderen. En dan zal het mij een worst zijn waardoor dat komt.

En dat verhaal van "de apparatuur deugt niet wanneer je dergelijke spullen nodig hebt om het te laten klinken" is ook absolute onzin. Op electronica die niet deugt zul je juist dergelijke verschillen niet kúnnen horen. De resolutie, transparantie en ongecontroleerdheid laten dat nou eenmaal niet toe. Maar wanneer je met dergelijke apparatuur tevreden bent, is daar helemaal niks mis mee.

Wat ik zeker niet hoor, zijn de voodoo achtige tweaks. Maar waarschijnlijk komt dat omdat ik er niet voor open sta. Net zoals ik nooit een placebo van de huisarts zal innemen. Ik ga n.l. eerst altijd kijken wat het is en of het mogelijk zou kunnen helpen. Medicijngebruik probeer ik ook te vermijden. Liever 3 weken verkouden en zelf beter worden dan een week pillen vreten. Ik zie dat voodoo gebeuren dus ook als medicijnen. En eigenlijk zelfs als placebo's. Ik vind dus, dat het zonder ondefineerbare tweaks (waar zelfs het signaal nog niet in de buurt komt) ook goed moet kunnen klinken.

En begin nou niet weer over de gevlochten kabels (daar gaat het signaal tenminste doorheen), of eierdoppen met kogels (die ontkoppelen bewezen). .

:)

Net zoals ik nooit een placebo van de huisarts zal innemen. Ik ga n.l. eerst altijd kijken wat het is en of het mogelijk zou kunnen helpen.

:o

Even verduidelijken...je zegt dat je gaat kijken of een placebo mogelijk zou kunnen helpen in je tweede zin weerleg je dus de eerste. Of snap ik het niet helemaal of helemaal niet ;)

Edited by Ruud

:o

Ja Ruud... voorlopig ben ik nog kerngezond... Misschien heb ik daarom makkelijk praten. Van de andere kant... misschien ben ik wel zo gezond omdat ik geen (zo weinig mogelijk) medicijnen gebruik. Maar helaas.. een longontsteling los je alleen op met antibiotica. En dat is me ook wel eens overkomen.

Maar een longonsteking kun je meten... de verbetering na de medicijnen ook. Verbeteringen die van een placebo moeten komen zitten alleen tussen de oren.

En zo is het toch redelijke vergelijkbaar met audio ook.

:)