Jump to content

Audio Dogma's (1): Ontkoppelen Is Goed.

threshold
 Share

Recommended Posts

Ik heb het begrip "afvloeien" vaker gebruikt zien worden maar ik kan er eigenlijk niks mee. Het zou dissipatie kunnen zijn of demping. Een tone-arm kun je dempen of zodanig ontwerpen of modificeren dat ie niet (meer) resoneert in vervelende resonante trilvormen. Die toonarm maakt deel uit van een groter geheel en er kan overdracht plaatsvinden van trillingen van en naar de toonarm. Die overdracht kun je beïnvloeden met de ingrediënten massa, stijfheid, demping en isolatie. Ik heb van Haudio weleens begrepen dat doodgedempte draaitafels niet per se mooi klinken.

Een machine mag best een beetje trillen, daar zijn richtlijnen voor. Overlast door trillende machines die binnen de richtlijnen vallen kan worden opgeheven door te spelen met demping, verstijving, massa en trillingsisolatie. Waarom zou je de toonarm en de motor niet isoleren van de draaitafel? (sommige fabrikanten doen dat).

Bedankt voor je antwoord. Ik kan ook weinig met dit begrip (afvloeien), vandaar mijn vraag. Ik zou eerder zeggen dat je weinig mechanische weerstand wilt.

Het probleem dat het geval "pick-up element aan een arm" ingewikkeld maakt, is dat vanaf de naald in de groef alles zo stijf (en natuurlijk licht) mogelijk wordt uitgevoerd. Je ziet veel boron, messing, aluminium, en koolstof-varianten. Maar die arm trilt natuurlijk ook vrolijk mee met de naald, je kunt de muziek zelfs duidelijk horen. Maar de naald zelf moet daar geen last van hebben! Wat je eigenlijk zelden ziet, is dat deze trillingen onder de arm sterk worden gedempt. De SME3009 arm had ooit een ophanging in rubberen ringetjes. Maar het is bekend dat de arm beter klonk als je die direct op de draaitafel monteert, dus koppelt (is ook mijn ervaring geweest). Nu schijnt het armboard-materiaal ook veel invloed te hebben. Hier kan (net als bij kabels, of akoestische dempers) bij een mis-aanpassing tussen al te verschillende materialen (kwa stijheid, geluidsnelheid), er teveel wordt gereflecteerd. De golf komt dan weer terug in de arm. Volgens sommige draaitafelbouwers is het een kwestie van zorgvuldig materialen uitkiezen.

Op de een of andere manier is het voor mij moeilijk om het me voor te stellen, omdat ik zo gewend ben in het denken in geluidvoortplanting door lucht. Misschien moet ik me een aangeslagen stemvork voorstellen die heel snel moet uittrillen. Die moet je dan stevig vasthouden.

Misschien moet ik me een aangeslagen stemvork voorstellen die heel snel moet uittrillen. Die moet je dan stevig vasthouden.

Je zet me hard aan het denken. In vaste stoffen treden wel degelijk longitudinale golven op (drukgolven) zoals in lucht maar ik kan me niet voorstellen dat die in het hoorbare gebied een rol van betekenis spelen. Die drukgolven worden gebruikt bij ultrasoon onderzoek en een handig kenmerk van deze golven is dat ze bij elke materiaal overgang worden gereflecteerd. Bij het transport van deze golven via element, toonarm, lagertjes, basis naar de plint zou zoveel energie worden teruggekaatst dat ik me niet kan voorstellen dat het een rol van betekenis speelt en als het dat wel doet zou die terugkaatsing voor problemen in de toonarm zorgen.

Ik ben wel nieuwsgierig geworden want ik gebruik ultrasoon technieken voor bepaalde toepassingen en ik maak me alleen zorgen om drukgolven als ik een constructie aansla met een harde hamer. De hoogfrequente drukgolf komt namelijk veel sneller voorbij dan de transversale golf en dat kan bepaalde metingen verstoren (Als jij aan de ene kant van een zwembad staat met een stethoscoop in het water en ik laat aan de andere kant van het bad een steen in het water vallen, dan hoor jij die steen vallen lang voordat de oppervlaktegolven jou bereikt hebben en dat gebeurt ook in vaste stoffen).

De toonarm van mijn platenspeler is een taps toelopend buisje van aluminium. Zo'n simpel buisje is een complex gedempt massa-veer systeem met vele resonanties die elk met een bepaalde trilvorm gepaard gaan. Die trilvormen zijn transversale golven. De trilling van een pianosnaar is ook een transversale golf, net als de trilling van een stemvork.

Trillingen van het element kunnen zich via diverse resonanties in principe makkelijk door een platenspeler verspreiden. Trillingen uit de ondergrond kunnen dat in principe ook maar dan de andere kant op. Je kunt dat tegengaan door slim om te gaan met massa, stijfheid, demping en isolatie. Mijn platenspeler staat op drie kegeltjes gekoppeld aan de ondergrond. Kennelijk werkt dat ook´want het ding speelt heerlijk.

Kwam dit nog tegen.

De meeste siliconen kit is elastisch, niet zo erg als een stuiterbal, maar toch het veert terug en dat wil je niet echt. In materialen moet je het meer in de richting van zgn gels zoeken, die zijn er ook op siliconen basis of polyurethane maar wel wat minder DIY. Een bekende op dit gebied is Sorbothane.

Het lijkt me dat er al veel overdracht van paneeltrilling van de luidspreker naar de vloer wordt vermeden wanneer de kast alleen aan de randen of hoekpunten contact maakt met de vloer. Met spikes, dus, of met andere voetjes of klosjes. Want de bodem van de kast maakt in het midden de grootste uitslagen, en aan de randen de kleinste.

Het lijkt me dat er al veel overdracht van paneeltrilling van de luidspreker naar de vloer wordt vermeden wanneer de kast alleen aan de randen of hoekpunten contact maakt met de vloer. Met spikes, dus, of met andere voetjes of klosjes. Want de bodem van de kast maakt in het midden de grootste uitslagen, en aan de randen de kleinste.

Hallo Spido,

Hierboven heeft Ravon haarfijn uitgelegd dat bewegende units krachten uitoefenen op de kast, deze krachten veroorzaken een moment met als (wisselende) draaipunten de voorste en de achterste steunpunten. Door deze krachten heb je dus de meeste overdracht op de voorste en achterste punten van de kast. Midden onder het zwaartepunt van de kast heb je dan juist geen beweging; dat is immers het echte draaipunt. Waarschijnlijk bedoel jij bewegingen van de panelen die ontstaan door de pompwerking van de units. Dus het iets boller blazen of holler zuigen van de kasten. Hebben de kasten van Klaas, denk ik, niet veel last van. ;)

Groet,

Leobus

Ik doe dat soort dingen beroepsmatig. Ik heb mijn luidsprekers op glasbuffers van een paar cent per stuk staan. Uit trillingsmetingen bleek dat dat voldoende was om bepaalde laagproblemen op te lossen. Als je serieus en doelmatig bezig wilt met verbeteren van akoestiek ontkom je niet aan het meten van trilling aan vloeren, wanden en dragende constructies.

Waar kan je die kopen Ravon (volgens mij hebben we wel eens ruzie gehad maar ik ben niet rancuneus en jij ook niet hoop ik)

Hallo Spido,

Hierboven heeft Ravon haarfijn uitgelegd dat bewegende units krachten uitoefenen op de kast, deze krachten veroorzaken een moment met als (wisselende) draaipunten de voorste en de achterste steunpunten. Door deze krachten heb je dus de meeste overdracht op de voorste en achterste punten van de kast. Midden onder het zwaartepunt van de kast heb je dan juist geen beweging; dat is immers het echte draaipunt. Waarschijnlijk bedoel jij bewegingen van de panelen die ontstaan door de pompwerking van de units. Dus het iets boller blazen of holler zuigen van de kasten. Hebben de kasten van Klaas, denk ik, niet veel last van. ;)

Groet,

Leobus

Kan het niet en-en zijn? Dus dat Spido gelijk heeft en dat de randen van de kast de beste plek zijn om te koppelen, omdat daar de onderplaat de laagste trillingsamplitude (uitwijking) heeft, en tevens omdat je daar het draaipunt hebt van het front, waarop de basluidspreker gemonteerd is, met de vloer?

Linkwitz heeft geopperd om luidsprekers te monteren aan de magneet en niet aan de korf, omdat daar de (tegen-)krachten ontstaan. Dan koppel je juist zo goed mogelijk, en dat zou de weergave ten goede komen.

(...) Linkwitz heeft geopperd om luidsprekers te monteren aan de magneet en niet aan de korf, omdat daar de (tegen-)krachten ontstaan. Dan koppel je juist zo goed mogelijk, en dat zou de weergave ten goede komen. (...)

Beste Threshold,

In 1961 kwam de Leak "Sandwich" luidspreker op de markt. De magneet van de woofer was voorzien van een tap-eind (stalen staaf met schroefdraad), dat door een houtblok werd gevoerd, en vervolgens door de achterwand. Aan de achterwand werd een speciale moer vastgedraaid op het tap-eind om baffle, woofer, houtblok en achterwand tot één geheel te maken. Viltringen werden gebruikt om trillingsgeluiden te voorkomen. Het beste is al lang gewéést...

Picture%20059.jpg

Guest tubejack

Beste Spido

Als Het beste is al lang "geweest" is waarom maak je dan reclame voor "Perfect Performers ( :rolleyes: )"

Als je zoveel kennis bezit, waarom zorg je er dan niet voor dat "het beste herleeft" ga eens wat

doen i.p.v. dat geoh <_< Je hebt nog minstens 20 jaar te gaan :)

Kunnen wij jongere of oudere jongere ook genieten. Dat kan met b.v. met oldtimer auto's toch

ook. Waarom dan niet met luidsprekers ? :huh:

Beste Threshold,

In 1961 kwam de Leak "Sandwich" luidspreker op de markt. De magneet van de woofer was voorzien van een tap-eind (stalen staaf met schroefdraad), dat door een houtblok werd gevoerd, en vervolgens door de achterwand. Aan de achterwand werd een speciale moer vastgedraaid op het tap-eind om baffle, woofer, houtblok en achterwand tot één geheel te maken. Viltringen werden gebruikt om trillingsgeluiden te voorkomen. Het beste is al lang gewéést...

Picture%20059.jpg

Ja dat is het recyclen van oude ideeen, bij gebrek aan voldoende R&D.

Zo hebben we de beryllium drivers, die Yamaha al gebruikte in de jaren 80, en zelfs diamant is al oud, dat paste Altec toe in hun domes in de Bias 550.

(...) waarom maak je dan reclame voor "Perfect Performers ( :rolleyes: )" (...)

Beste Tubejack,

Spido maakt reclame voor Perfect Performers? Waar dan?

Voor zover Spido is opgevallen, zijn er hear wel een paar àndere enthousiaste gebruikers van die luidsprekers, die soms laten weten hoe blij ze met hun eigen Performers zijn...

Als de units er nog steeds waren, beste Tubejack, zou Neerlands beste luidsprekerbouwer ongetwijfeld systemen maken met Leak "Sandwich" woofers, Jordan Watts modules voor een wijd middengebied, en Decca "London" ribbon units voor het hoog.

Of zelfs met Ionofane, Ionovac c.q. Jordanov ioniserende ("plasma") tweeters. Net zoals hij vroeger deed.

Maar helaas: het beste ìs er niet meer. :(

Guest tubejack

Beste Spido,

Vond een mooie site http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html

Zowaar geven ze ook nog de vervorming op, halverwege de pagina.

Maar wat ik niet begrijp, als het dan zo goed is waarom is er geen fabrikant

die dit opnieuw oppakt? Kijk b.v. naar LP 's of nog een beter voorbeeld buizen.

Er zijn alweer jaren fabrieken die weer nieuwe maken, terwijl in de 70...80 jaren

m.i. de hele handel op sterven na dood was.

Guest tubejack

Lijkt me een moeilijke handel Spido.

Vooral als je betaalbare spullen bouwt zonder "bling bling"

Veel mensen gaan er nog steeds vanuit : duur dus goed.

Ook weer zo'n halve waarheid.... Ik leg me er bij neer.

Edited by tubejack

Beste Tubejack,

Spido maakt reclame voor Perfect Performers? Waar dan?

Voor zover Spido is opgevallen, zijn er hear wel een paar àndere enthousiaste gebruikers van die luidsprekers, die soms laten weten hoe blij ze met hun eigen Performers zijn...

Als de units er nog steeds waren, beste Tubejack, zou Neerlands beste luidsprekerbouwer ongetwijfeld systemen maken met Leak "Sandwich" woofers, Jordan Watts modules voor een wijd middengebied, en Decca "London" ribbon units voor het hoog.

Of zelfs met Ionofane, Ionovac c.q. Jordanov ioniserende ("plasma") tweeters. Net zoals hij vroeger deed.

Maar helaas: het beste ìs er niet meer. :(

De sandwichwoofers zijn verkrijgbaar bij Expolinear in Duitsland. Deze verkopen ook ribbon units.

:)