Jump to content

Audio Dogma's (1): Ontkoppelen Is Goed.

threshold
 Share

Recommended Posts

Zo mag ik het horen, Jack.

De mijne klinken minder. :wacko:

Wat hielp in het ontklinken waren de eierdopjes voor de ontkoppeling, en de complete behandeling afgelopen december voor de totale aankoppeling.

M :ph34r: rc

• 3 weeks later...

geeft niet hoor :)

De Pioneertjes zijn wel een beetje prijzig overigens.

O shit, on topic

Is dit wat?

http://www.auralex.c...peakerdudes.asp

Daarop staan je speakers wel scheef.

Deze voor 60 Euro worden vaak gebruikt:

http://www.auralex.com/sound_isolation_gramma/sound_isolation_gramma.asp

Maar daarmee ontkoppel je wel heel goed. En wiebelen je speakers wel als je ze aanraakt.

(...) En wiebelen je speakers wel als je ze aanraakt.

Beste Threshold,

Ja, wiebelen ze echt?

Wat leuk, zeg!

Wiebel je zelf lekker mee?

Maar wiebeling is natuurlijk wèl energieverlies.

Wiebeling is natuurlijk óók een vrijbrief voor resonantie.

Voor absorptie, niet-lineairiteit, na-ijling....

Voor allerlei verkleuring en vervorming, dus.

Ontkoppelen is niét goed, Threshold.

We hebben in dit leven maar één vaste substantie: dat is de aardkern, het steen.

Alleen van een massief en hard, onvervormbaar platform kunnen wij ons effectief afzetten.

Vàstzetten dus, die handel!

Juist, een goede vriend had zijn speakers, net als ik, op Auriossen staan, daarmee werd het stereobeeld/diepte beter en het laag strakker. Na een meting kwam naar voren dat er energieverlies in het laag plaatsvond doordat de speaker heen en weer kon "wiebelen"

Mijn TDL's hadden daar minder last van doordat de woofers in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar staan.

We hebben in dit leven maar één vaste substantie: dat is de aardkern, het steen.

Niet dat ik er ooit geweest ben hoor, maar volgens mij is die aardkern hartstikke vloeibaar...

En verder zijn er tientallen of honderden soorten 'steen' en andere 'vaste substanties' die in niets anders op elkaar lijken dan dat ze vast lijken te zijn.

Beste Thingman,

Een steengoede reactie! Je bent onze rots in de branding!

Laten we het er maar op houden dat hoe vaster, dikker en zwaarder de rots c.q. de steen c.q. het beton c.q. de plavuizenvloer is, hoe meer die geschikt is om luidsprekers er aan te koppelen. Daar heb ik een rotsvast vertrouwen in!

Beste Thingman,

Een steengoede reactie! Je bent onze rots in de branding!

Laten we het er maar op houden dat hoe vaster, dikker en zwaarder de rots c.q. de steen c.q. het beton c.q. de plavuizenvloer is, hoe meer die geschikt is om luidsprekers er aan te koppelen. Daar heb ik een rotsvast vertrouwen in!

Och, ik probeerde alleen maar net zo correct te doen als jij altijd pleegt te doen, Spido! ;)

Zo van, "als je iets beweert, moet je ook zorgen dat het klopt wat je zegt", zeg maar.

Beste Threshold,

Ja, wiebelen ze echt?

Wat leuk, zeg!

Wiebel je zelf lekker mee?

Maar wiebeling is natuurlijk wèl energieverlies.

Wiebeling is natuurlijk óók een vrijbrief voor resonantie.

Voor absorptie, niet-lineairiteit, na-ijling....

Voor allerlei verkleuring en vervorming, dus.

Ontkoppelen is niét goed, Threshold.

Alleen van een massief en hard, onvervormbaar platform kunnen wij ons effectief afzetten.

Vàstzetten dus, die handel!

Ja dat laatste vind ik ook! Maar er zijn situaties...Zoals bij de persoon die de Auralex Gramma's onder zijn luidsprekers heeft staan omdat die speakers veel te veel laag produceerden. De bedoeling was dus om veel energieverlies te creeeren in het laag. En naar mijn bescheiden mening heeft hij daar dynamiek voor in moeten leveren, want de set die hij heeft zou op dat vlak beter moeten kunnen presteren.

Dat bevestigt jouw stelling dus.

En wiebelen doen ze! Toen ik richting speakers liep begon hij al zenuwachtig te worden. Niet geschikt voor een huishouden met kinderen of grote hond.

• 2 weeks later...

Het voordeel van spikes vind ik altijd dat je ze makkelijk waterpas krijgt. Ik heb er nu een audiobald onder liggen maar hoe zou het werken met een telefoonboek. De eierdoppen komen ook nog aan de beurt.

Spikes zijn erg handig, ja. Een telefoonboek lijkt me erg slap, dat kan schuiven, toch? Experimenteren, zou ik zeggen. Ik heb wat goedkope houten knopjes gekocht bij de doe-het-zelf (-maar), om ooit eens mee te experimenteren onder m'n draaitafel. Die eierschaaltjes van de Hema wil ik ook eens proberen.

Geinspireerd door de reacties hier ben ik eens door het assortiment van rubberen voetjes gegaan voor machines e.d. Daar is van alles te krijgen, dat meer dempt in een bepaalde richting dan in een andere (om de machine te beschermen, die moet ook weer stil blijven staan). Maar om de vertaling naar hifi te maken is soms wat moeilijk.

Als daar iets leuks tussen zit... mooi huisje eromheen, dure verpakking, iets met emotie in de naam... en verkopen die handel! $ :D $