Jump to content

Dubbel Glas En Akoustiek

carl
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Een gordijn werkt inderdaad. Die van mij staan ook deels voor het dubbelglas.

Ik heb ze wel 50 cm daarvan afgezet, waarbij het uiteindelijke raam nog 20cm

dieper zit met een vensterbank. Het verschil tussen dicht en open is daardoor gering.

Mijn vrouw moest er wel aan wennen dat ze niet strak tegen de achterwand kunnen staan.

Maar een stuk de kamer in. Dat kun je gewoon uitleggen.

Nu vind ze het niet erg meer en de gordijnen kunnen makkelijker dicht.

:)

Carl,

ik neem maar even aan de je enkel door dubbel glas vervangt, maakt voor de akoestiek van de ruimte niet veel uit. Enkel en dubbel glas zijn redelijk transparant voor laag en hard voor hoog. Als je dus een muur door glas vervangt kan je laag performance er op vooruit gaan.

Wat wel veel kan uitmaken is als je voor geluidwerend dubbelglas gaat, dat levert je (even uit m'n hoofd) een vermindering van geluiden van buiten (soundproofing) op van ca. 10dB tov normaal dubbelglas. Dit soort glas is meestal opgebouwd uit twee verschillende glasdikten en soms ook uit twee verschillende (gelamineerde) glassoorten.

(...) Enkel en dubbel glas zijn redelijk transparant voor laag en hard voor hoog. Als je dus een muur door glas vervangt kan je laag performance er op vooruit gaan. (...) Wat wel veel kan uitmaken is als je voor geluidwerend dubbelglas gaat, dat levert je (even uit m'n hoofd) een vermindering van geluiden van buiten (soundproofing) op van ca. 10dB tov normaal dubbelglas. Dit soort glas is meestal opgebouwd uit twee verschillende glasdikten en soms ook uit twee verschillende (gelamineerde) glassoorten.

Glas is een hard, zwaar, stijf materiaal en reflecteert zeer breedbandig: het kaatst in principe lage tonen even hard terug als hoge tonen. Er is vrijwel geen inwendige demping in zuiver glas.

Zie bijvoorbeeld de absorptie-coëfficiënten voor glas ( http://www.sae.edu/r...ent%20Chart.htm )

Hoeveel laag er door de ruiten naar buiten lekt, is afhankelijk van de glasdikte.

Elke glazen ruit heeft echter een resonantiefrequentie (afhankelijk van formaat en gewicht). Op die frequentie werkt de ruit als doorgeefluik. Daarom wordt dubbelwandig glas met verschillende ruit-diktes (en dus verschillende resonantiefrequenties) met evt. een kunststof-dempingslaag toegepast. Zie bijvoorbeeld http://www.glas.nl/a...as/id/phonibel/ .

Bedenk daarbij, dat "isolerend" hier betekent dat het geluid van buiten af (ook het laagfrequente geluid van verkeer en wind) NIET wordt doorgelaten. Dit bewijst dat het glas NIET transparant is voor lage frequenties.

Om de geluidsisolatie te optimaliseren, wordt de ruimte tussen de twee (of drie) lage glas ook wel vacuüm getrokken ("high vacuum glass"). De ruimte tussen de ruiten kan dan niet meer als resonantiekamer fungeren, en de ruiten zijn dus akoestisch "ontkoppeld".

http://www.alibaba.c...tion_glass.html

Het door jou gekwoote tabelletje start pas bij 125 Hz, het gaat uit van 6 mm glas en de coefficient is bij die 125Hz al 6x zo hoog als bij 100Hz. Hoe zal die er bij 50 Hz uit zien??

Het rijtje voor gewoon enkel vensterglas ziet er b.v. zo uit:

125Hz 250Hz 500Hz 1000Hz 2000Hz 4000Hz .35 .25 .18 .12 .07 .04

en dan is het maar de vraag om hoeveel m2 het gaat voor je met zo'n tabelletje kunt gaan rekenen enzo.

Grote vlakken vensterglas zijn tamelijk transparant voor laagfrequent geluid. Je verliest meer laag dan midden en hoog door de ruit heen naar buiten. Warmteisolerend dubbel glas doet het niet of nauwelijks beter. Gelaagd glas geeft wel iets minder verlies van laag, net als dik vensterglas. Hier wat leesvoer (even scrollen naar "windows") http://www.nrc-cnrc....ranmission.html

Van de zomer laat ik wat extra dubbel glas plaatsen. Zou dubbel glas achter de LS nog invloed hebben op de kwaliteit van de basweergave en welke dan.

Ik maak het regelmatig mee dat luidsprekers die voor een glaswand staan een dunnere basweergave neerzetten dan diezelfde luidsprekers 180° gedraaid en neergezet voor een stenen wand.

Wat Ravon ook al zegt kan ik dus beamen, maar zoiets hoeft natuurlijk niet altijd nadelig uit te pakken omdat er ook andere factoren bepalend zijn voor de basweergave.

Bedankt voor de antwoorden en zo snel. Even het probleem. Mijn LS staan ongeveer als Jack opgesteld. 80 cm van de zijmuur en 66 cm van de achterkant. Voor de linker LS is dat de scheiding van raam en muur en voor de rechter is dat de rand van het raam.Voor het raam hangt een stevig gordijn. Van de zomer krijg ik dubbel glas. Ik heb geen enkel probleem met geluidsoverlast dus ik koop het glas in principe voor de warmte isolatie. Een vriend van mij vertelde me laatst dat dubbel glas invloed had op de basweergave vanwege het feit dat er een spouw in zit en ik wilde eigenlijk weten of dat inderdaad zo is en zo ja welke die invloed dan zou zijn. De reden is dat ik wellicht een klein basprobleem heb en het niet zo moet zijn dat ik oplossingen zoek die straks door het plaatsen van dubbel glas overbodig zijn.

Het artikel van Ravon ga ik het weekend nog effen rustig lezen. Op mijn kleine probleem kom ik nog uitgebreid terug :(

PS Die verduivelde Thingman geeft al antwoord op de vraag voordat ik hem gesteld heb. Zou dat te maken kunnen hebben met de spouw Toine.

Bedankt voor de antwoorden en zo snel. Even het probleem. Mijn LS staan ongeveer als Jack opgesteld. 80 cm van de zijmuur en 66 cm van de achterkant. Voor de linker LS is dat de scheiding van raam en muur en voor de rechter is dat de rand van het raam.Voor het raam hangt een stevig gordijn. Van de zomer krijg ik dubbel glas. Ik heb geen enkel probleem met geluidsoverlast dus ik koop het glas in principe voor de warmte isolatie. Een vriend van mij vertelde me laatst dat dubbel glas invloed had op de basweergave vanwege het feit dat er een spouw in zit en ik wilde eigenlijk weten of dat inderdaad zo is en zo ja welke die invloed dan zou zijn. De reden is dat ik wellicht een klein basprobleem heb en het niet zo moet zijn dat ik oplossingen zoek die straks door het plaatsen van dubbel glas overbodig zijn.

Het artikel van Ravon ga ik het weekend nog effen rustig lezen. Op mijn kleine probleem kom ik nog uitgebreid terug :(

PS Die verduivelde Thingman geeft al antwoord op de vraag voordat ik hem gesteld heb. Zou dat te maken kunnen hebben met de spouw Toine.

Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat je akoestiek in jouw geval moet beschouwen als de laatste schakel om aan te pakken. Dus eerst dat dubbele glas laten plaatsen, de opstelling zoveel mogelijk optimaliseren en alle hardware-gerelateerde problemen de wereld uit helpen.

Ik zit eerlijk gezegd niet te springen op een akoestisch advies in een ruimte en met een setup die in de basis nog niet voltooid, dan wel geoptimaliseerd is. "Nee" zeggen tegen een akoestisch advies kan in zekere zin ook een akoestisch advies zijn, want er is wel degelijk een 'verstandige volgorde' in het optimaliseren van de muziekweergave in een volkomen vreemde en nog niet geheel voltooide omgeving. Als daar bovenop ook nog de hardware niet uitgekristalliseerd is zou het weleens kunnen zijn dat mijn akoestisch advies jou niet tevreden maakt en daar heb ik helemaal geen zin in...

Snap je wat ik wil zeggen? Na meer dan 10 jaar heb ik genoeg valkuilen gezien wil ik maar zeggen.

Weet je Toine in een ruimte kan je toch moeilijk van te voren precies weten wat je gaat doen in de toekomst.Overigens verwacht niet dat ik mijn set nog wezenlijk verander en hetzelfde geldt voor de inrichting, Ik doe moeilijk afstand van spullen die me goed gediend hebben en die laat ik dan liever tot de lengte der dagen repareren. Maar goed een nieuwe CD speler en een nieuw element zullen er wel een keer van komen.

Akoustiek lijkt wel op regeren en dat is proberen in de toekomst te kijken.

Hoi Carl

wat ik al eens meegemaakt he is het volgende

rechthoekige living en 1 raam enkel glas achter de luisterplaats, wel daar resoneerde de basweergave toch op hoor, beetje verder van het raam gaan zitten was aangenamer ... was een demodag

Hans Onno Miracle ... zijn al bij mij geweest ... rechthoek living met vooraan en achteraan dubbelglas, niet tot op de grond, wel akoestisch gezien heb ik te veel laag in verhouding met het midlaag. Ik heb een overgordijn achter de luidsprekers maar dat doet haast niks aan de basweergave

Mss kan Hans iets zinnigs zeggen ivm het glas bij mij en de weergave

effe terzijde, akoestisch glas is minder isolerend vr de warmte + je hebt zeer goede profielen nodig en een optimale geluidsdichting om optimaal van dat glas te profiteren

Hans Onno Miracle ... zijn al bij mij geweest ... rechthoek living met vooraan en achteraan dubbelglas, niet tot op de grond, wel akoestisch gezien heb ik te veel laag in verhouding met het midlaag. Ik heb een overgordijn achter de luidsprekers maar dat doet haast niks aan de basweergave

Mss kan Hans iets zinnigs zeggen ivm het glas bij mij en de weergave

Ik heb zelf ook meegemaakt dat het laag problematisch kan zijn. In elke kamer heb je staande golven. Bij jouw was het ook opgelost wanneer je bijna op het salontafeltje ging zitten.

Het heeft gewoon alles te maken met staande golven en kamfiltereffecten. Met basstraps kun je dat aanzienlijk verbeteren, maar dan geen stukje schuim in de hoeken, maar een paar stevige blokken steenwol (0,6 x 0,6 x 1,2 m).

Ik denk niet dat het verschil enkel en dubbel glas een grote rol speelt voor het laag.

:)

Weet je Toine in een ruimte kan je toch moeilijk van te voren precies weten wat je gaat doen in de toekomst.Overigens verwacht niet dat ik mijn set nog wezenlijk verander en hetzelfde geldt voor de inrichting, Ik doe moeilijk afstand van spullen die me goed gediend hebben en die laat ik dan liever tot de lengte der dagen repareren. Maar goed een nieuwe CD speler en een nieuw element zullen er wel een keer van komen.

Akoustiek lijkt wel op regeren en dat is proberen in de toekomst te kijken.

Ik snap dat helemaal Carl. Er is een beetje een dilemma, aangezien voor elke benadering wel iets positiefs en iets negatiefs te zeggen is. Beginnen met akoestiek is zeker een goede zaak; zorgen dat de akoestische basis in orde is lijkt me de allerbeste insteek wanneer je begint met een ruimte in te richten voor muziekweergave. Maar je zou niet direct het hele akoestische plaatje moeten willen aanpakken, aangezien je tijdens het verfijnen van de opstelling soms fundamenteel anders te werk kunt gaan dan je aanvankelijk verwachtte en in dat geval moeten bepaalde op voorhand genomen akoestische maatregelen soms ongedaan worden gemaakt, vooral. die welke opstellngs-gerelateerd zijn.

Daarnaast is het ontegenzeglijk zo dat in heel veel situaties de akoestiek helemaal niet zo slecht is, maar de opstelling daarentegen wel degelijk! De vergissing ontstaat wanneer je staande golven "akoestiek" gaat noemen. Dat is het niet. Staande golven zijn opstellings- en ruimte-gerelateerde problemen en die kun je eigenlijk alleen maar oplossen door... een betere opstelling (of een andere ruimte of een aanpassing van de ratios). Staande golven elimineren met basstraps is doorgaans onbegonnen werk. Ja, je snoept wel een paar dB'tjes van pieken af, maar dat is niet afdoende. Na een paar maanden 'tevredenheid' kom je ze toch wel weer tegen. En als je dan dergelijke, vaak kostbare maatregelen hebt genomen en vervolgens later de opstelling nog eens flink gaat aanpakken, blijken die maatregelen ineens overbodig of zelfs contra-productief geworden.

De akoestische basis, dat is de breedbandige nagalmtijd. Die heeft niks te maken met je audioset, aangezien dezelfde voorwaarden voor nagalmtijd gelden als je een instrument wilt gaan bespelen in die ruimte of er je zangkwaliteiten in wilt vergroten. Voor de nagalmtijd gelden zekere normen. Geen statische waarden, maar een 'venster' waarbinnen het min of meer okee kan zijn, mede afhankelijk van het gebruiksdoel van je ruimte. Als de akoestische basis in orde is, heeft dat in feite niets met de opstelling te maken en kun je er voor zorgen dat verfijning van diezelfde opstelling later niet de akoestische maatregelen in de weg gaat zitten.

Ik ben 9 maanden geleden verhuisd en was er op voorhand heilig van overtuigd dat opstelling-A de juiste zou zijn. Dat kwam vooral omdat die opstelling zoveel speelruimte bood bij het schuiven. Maar zelfs binnen die speelruimte lukte het me niet om het geluid goed genoeg te krijgen. Mijn verwachting klopte dus niet en inmiddels is de opstelling fundamenteel gewijzigd. Meteen viel alles op zijn plek en kon ik aan het verfijnen, allereerst met die opstelling, want dat is zonder enige twijfel het allerbelangrijkste.

Inmiddels ben ik onderhand toe aan het meten van de akoestiek -- kun je het je voorstellen? Ik woon er 9 maanden en heb nog geen enkele nagalmmeting gedaan... De akoestische basis is heel behoorlijk in orde, vanwege de natuurlijke absorptie van de ruimte, maar verfijning is ook op het punt van nagalmtijd zeker nog mogelijk en aan te raden. Toch heeft dat nooit de eerste prioriteit gehad, omdat veel akoestische maatregelen samenhangen met de opstelling en zolang die niet definitief geoptimaliseerd is heeft het weinig zin om daarmee in de weer te gaan, tenzij je het niet erg vind om later alles weer af te breken of ongedaan te maken en opnieuw in te richten en op te bouwen. Voor mezelf vind ik dat niet eens zo erg, maar zoiets kan ik een klant natuurlijk niet aandoen...

Dit in aanvulling op wat ik in mijn vorige bericht in dit topic probeerde aan te geven.

Het belangrijkste is dit: de akoestiek is veel minder vaak het echte probleem als je misschien zou denken. Hardware-match en opstelling zijn meestal de dwarsliggers en ik zou het zonde van iemands geld vinden als ik langs moest komen om iemand op het voor de hand liggende te wijzen...

In feite dezelfde aanpak als Robert Harley aanpak in zijn boek Toine. De akoustiek is zonder meer beter dan mijn vorige ruimte en daar heb ik ook enigszins rekening meegehouden bij de verbouw. Toch kwam ik iets tegen wat ik niet verwachtte. Nu heb ik niets tegen een bepaalde signatuur van een ruimte maar dit was niet mooi. Ik ben natuurlijk begonnen met schuiven van LS maar dat lostte het probleem niet echt op. Die Rockwool loste het probleem grotendeels op. Andere LS misschien ook maar daar ben ik pas aan toe als de buitenkant van het huis een grote beurt heeft gehad. Zou je trouwens zo'n probleem kunnen oplossen met andere LS?

PS ik ben geen vakman en of ik staande golf heb of een akoustisch probleem is voor mij hetzelfde zolang het opgelost wordt

In feite dezelfde aanpak als Robert Harley aanpak in zijn boek Toine. De akoustiek is zonder meer beter dan mijn vorige ruimte en daar heb ik ook enigszins rekening meegehouden bij de verbouw. Toch kwam ik iets tegen wat ik niet verwachtte. Nu heb ik niets tegen een bepaalde signatuur van een ruimte maar dit was niet mooi. Ik ben natuurlijk begonnen met schuiven van LS maar dat lostte het probleem niet echt op. Die Rockwool loste het probleem grotendeels op. Andere LS misschien ook maar daar ben ik pas aan toe als de buitenkant van het huis een grote beurt heeft gehad. Zou je trouwens zo'n probleem kunnen oplossen met andere LS?

PS ik ben geen vakman en of ik staande golf heb of een akoustisch probleem is voor mij hetzelfde zolang het opgelost wordt

Inderdaad kun je zo'n probleem soms oplossen met andere luidsprekers. Een praktijkvoorbeeld:

Onlangs bezocht ik iemand die een set net ingespeelde Wilson Watt-Puppy speakers, een schitterende geluidsbron en even schitterende versterking bezat. Hij luistert in de woonkamer. De luidsprekers staan op 40cm voor de voorwand. De luisterplaats staat pal tegen de achterwand. De "dubbele room-gain" die dit met zich meebrengt maakt muziek luisteren tot een straf. Het zal duidelijk zijn dat dit in de verste verte geen akoestisch probleem is, maar een opstellingsprobleem in combinatie met het onverstandig matchen van luidsprekers in relatie tot de ruimte en basisinrichting. Het zal waarschijnlijk ook duidelijk zijn dat het probleem niet opgelost kan worden door de speakers een decimetertje verder naar voren te verplaatsen en ook niet door twee decimeter te schuiven.

Vanwege woontechnische redenen is die opstelling helaas niet fundamenteel te wijzigen, opdat luidsprekers en luisterplaats door voldoende ademruimte kunnen worden omgeven.

Op grond van natuurkundige redenen valt hier middels akoestische maatregelen ook maar heel weinig aan te verbeteren, zelfs niet als je 6 Modex-Plate basstraps zou inzetten. Ook DSP zou geen soelaas bieden, want behalve ernstige pieken zijn er eveneens ernstige dips en die laten zich niet electronisch opvullen.

Toch hebben we hier te maken met een set die echte high-end ambities heeft en die zeker ook kan waarmaken onder andere opstellingsomstandigheden.

De praktijk voor deze muziekliefhebber is in feite heel bitter: met een mooie monitorluidspreker in combinatie met een even fraaie actieve subwoofer zou er weleens heel wat meer muziek in diezelfde opstelling mogelijk zijn. Immers, zo'n sub laat zich dankzij een traploze faseregeling, flexibiliteit in de opstelling en electronische inregelmogelijkheid zodanig integreren met de monitors, dat er van een zeer luisterwaardige situatie sprake zou kunnen zijn. En dit ondanks dat de Wilsons in theorie misschien tot grotere prestaties in staat zijn.

Metingen wezen bovendien uit dat het met de akoestiek in deze ruimte behoorlijk in orde was. De nagalmtijd van laag en midlaag was gewoon prima; de nagalmtijd van het middengebied was wel wat te lang, maar dat was natuurlijk niet de oorzaak van het probleem. Zou het dat wel zijn, dan was de oplossing heel simpel en betrekkelijk goedkoop.

Waren het dan de luidsprekers die het probleem waren of de opstelling? Ik meen dat het uiteindelijk de opstelling was, maar je kunt uiteraard niet om de luidsprekers heen in dit geval.

Heel vaak is hetgeen je "het akoestisch probleem" noemt in werkelijkheid een combinatie van opstelling en akoestiek, maar ik durf te stellen dat van die twee de opstelling boven alles gaat.

En laat dat nou juist in woonomgevingen vaak de bottleneck zijn -- het compromis dat gesloten moet worden omwille van het woongenot en behoud van het huwelijk. Een verstandige luidsprekerkeuze is doorslaggevend. Heel vaak geldt: minder is meer. Maar ja... de specs van die luidsprekers zijn zo verleidelijk...

Het valt mij op, dat sommigen klagen over staande golven als gevolg van weerkaatsing van lange geluidsgolven ("lage tonen" c.q. "lage frequenties") tegen het glas...

en tegelijkertijd beweren dat zulke lange geluidsgolven in hoge mate dwars door dat glas heen gaan ("transparant voor lage frequenties").

Beide beweringen kunnen niet tegelijkertijd waar zijn, want zij sluiten elkaar uit!

Beide beweringen kunnen niet tegelijkertijd waar zijn, want zij sluiten elkaar uit!

Sommigen beweren altijd van alles terwijl ze geen idee hebben wat er precies gebeurt. Ik heb een tijdje geleden nagalm metingen gedaan in een grote instructieruimte met grote glaswanden. De nagalmtijd in het laag was veel korter dan die in het spraakgebied. Het laag verdween door de slappe glaswanden naar buiten, het midden werd wel weerkaatst en stierf langzaam uit. De galmstraal (een maat voor spraakverstaanbaarheid) was daardoor ongeveer anderhalve meter. In andere woorden, je moest dicht bij elkaar staan om elkaar te kunnen verstaan. Da's niet handig in een instructieruimte.

Hieronder mijn situatie:

- Achter de luisterstoel is pakweg twee meter ruimte en ik kan makkelijk mijn stoel naar achteren en naar voren schuiven. In de wand twee kleine ramen met spijltjes waar blinds voorzitten.

- Tussen luisterstoel en LS een groot wollen kleed.

- De breedte van het luisterdeel is ongeveer 3,80 meter 60 en de lengte 6 meter. De korte wand is 2,60 meter

- De LS staan pakweg 80 cm van de zijwand en 70 cm van de achterwand. Tussen de LS zit ongeveer twee meter. Rechtsachter de LS is een groot raam met spijtjes, eronder een ledenverwarming.

- Waar de tubetraps no 13 en 3 maal 9 staan, staat een stoffen bank met links ervan mijn hifi rack

- Daar tegenover in de korte wand een twee bij twee meter grote inbouwkast. Ik heb er een groot matras voor gehad en ik heb niet de idee dat het daarin zit.Een optie is om van een deel van die kast (1 bij 1 ) een bastrap/ Helmholz te maken.

- Kamer is verder redelijk goed gedempt. Aan de andere kant van de L staat een grote kast met daarin boeken en LP's

Ik heb een prima geluid, goed stereobeeld, perfecte plaatsing en noem maar op.. Het enige probleem is een rommelende bas die in een CD sterk naar voren komt en bij sommige anderen minder maar wel hoorbaar bij stevige niveaus. Met de Rockwool heeft tot nu toe alleen die ene CD een miniem probleem. Het enige wat ik wil is een esthetisch fraaie oplossing voor die Rockwool. Wellicht dat het met een iets gerichtere oplossing zelfs nog beter kan.

Plaatje met dank aan tube traps:

TT-Layout-10.jpg

-

Wellicht dat het met een iets gerichtere oplossing zelfs nog beter kan.

Zeker! Je schrijft over allerlei maatregelen terwijl je niet precies weet wat het probleem is. Het enige wat je weet is dat je een probleem hebt. Waarom ga je niet uitzoeken wat precies je probleem is?

Je zou zelf kunnen METEN bij welke frequenties je precies problemen hebt. Laat bijvoorbeeld een sinus sweep via je set lopen die in 20 seconden van 10 tot 210 Hz gaat en luister terwijl je naar de teller op je CD speler kijkt. Door te noteren op welk tijdstip je laagproblemen hoort kun je de probleemfrequenties heel nauwkeurig zelf uitvogelen. Daarna kom je hier terug en ga je uitzoeken welke maatregelen je zou kunnen nemen. Dat kost je niks behalve wat tijd. Dergelijk geklooi lijkt mij véél nuttiger en leerzamer dan trial and error experimenten met blokken bouwmateriaal waarna je uiteindelijk toch iemand zult moeten inhuren om je probleem op te lossen.

Zeker! Je schrijft over allerlei maatregelen terwijl je niet precies weet wat het probleem is. Het enige wat je weet is dat je een probleem hebt. Waarom ga je niet uitzoeken wat precies je probleem is?

Je zou zelf kunnen METEN bij welke frequenties je precies problemen hebt. Laat bijvoorbeeld een sinus sweep via je set lopen die in 20 seconden van 10 tot 210 Hz gaat en luister terwijl je naar de teller op je CD speler kijkt. Door te noteren op welk tijdstip je laagproblemen hoort kun je de probleemfrequenties heel nauwkeurig zelf uitvogelen. Daarna kom je hier terug en ga je uitzoeken welke maatregelen je zou kunnen nemen. Dat kost je niks behalve wat tijd. Dergelijk geklooi lijkt mij véél nuttiger en leerzamer dan trial and error experimenten met blokken bouwmateriaal waarna je uiteindelijk toch iemand zult moeten inhuren om je probleem op te lossen.

Dit lijkt me een zinvol advies Carl. Wordt je ook minder onzeker van...

Dat is inderdaad een goed advies Ravon en Hansko. Maar voor mijn eigen gemoedsrust had ik even de idee nodig om te weten dat het probleem oplosbaar is. Het Modern Jazz quartet speelt met een contra bas. Dat ding heeft een stevig bereik in het laag dus het kan inderdaad overal zitten.

Zo'n sweep staat op een test CD veronderstel ik Ravon?

PS ik had even mijn phonotrap op mijn versterker gezet en die phonotrap klonk voor geen kanten meer. Probleem binnen twee seconden opgelost.