S@m Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 - Die Robert Harley heeft het over andere LS. Zou zoiets het probleem kunnen oplossen? Maakt het bijvoorbeeld verschil als je voor gesloten LS box kiest of LS met de poort naar voren of eronder. Zonder twijfel. Zie eens enkele paren thuis uit te mogen proberen... Dit jaar gaat het geld naar de buitenkant van het huis. Volgend jaar is mijn dochter klaar met haar studie en daar kan ik wel een paar fraaie LS van kopen Een paar goede luidsprekers hoeven echt de hoofdprijs niet te kosten hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Toch wel... http://www.hear.nl/forums/topic/13906-luidsprekers-gezocht-tussen-4000-en-10000-pp-orientatie M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Toch wel... http://www.hear.nl/f...0-pp-orientatie M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 - die koppelcondensator van Jack vind ik wel een leuk idee en.zeker als tussenoplossing. Hoe geef je dat vorm en is dat voor een a technische leek als ik te doen. Carl, Als leek kun je daar beter vanaf blijven, maar je pakt het probleem dan wel bij de bron aan. De meeste cd-spelers met opamps in de uitgang geven een wat "vet" laag. Misschien een niet helemaal een 100% geweldige oplossing er zijn betere ... Maar dit is erg simpel, relatief goedkoop. Je maakt gewoon een hoogdoorlaatfilter. Een technicus kan berekenen welke waardes in jouw situatie zou kunnen werken. Waarschijnlijk -3dB bij 40....50 hertz of zo. Het is vaak een beetje experimenteren. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 In elke kamer heb je staande golven. daarom klinkt een audioinstallatie in elke kamer anders. 100 % gelijkmatig laag is uitgesloten. 50 dB verschil (plus of min 25 dB) tussen laagste dalen en hoogste pieken is geen uitzondering. Iets anders is, dat je door de positie in de kamer (van de luidsprekers én de luisterplaats) wat kunt optimaliseren. Maar dan hou je nog steeds b.v. b.v. 30 dB over. Als tweede is er ook nog zoiets als nagalmtijd in het laag. Die nagalmtijd zorgt er ook voor dat het laag harder, maar ook flubberige klinkt. In mijn geval had ik een piek op ca 45 Hz én op deze toon een lange nagalmtijd. Met basstraps kun je de piek de kop indrukken (gedeeltelijk), maar ook de nagalmtijd wordt aanzienlijk korter. Als derde voordeel blijkt dat bij breedbandige laagabsorbtie de dalen ook gevuld worden. De basstraps staan immer op een andere plaats dan de luisterplek en waar geen pieken zijn, zijn ook geen dalen. Hier is te zien wat het met mijn probleem deed. http://www.hear.nl/forums/topic/13865-basstraps/page__view__findpost__p__395832 Maar 35 Hz... dat is toch wel heel laag. Breedbandige absorbtie met basstraps zoals ik die gemaakt heb, zouden heel groot worden. Hoe dikker de basstrap, hoe lager de toon die gedempt kan worden. Al met al lijkt het heel aardig op het probleem wat ik had en wat nu afdoende is opgelost. Alleen ligt jouw probleem probleemfrequentie nog lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Toch lijkt het me zinvol het eerst eens met wat eierdopjes te proberen. Kost niets, staat leuk. Doet wellicht nét wat je wilt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Toch lijkt het me zinvol het eerst eens met wat eierdopjes te proberen. Kost niets, staat leuk. Doet wellicht nét wat je wilt. Ikzelf zou eerst proberen de oorzaak aan te pakken. Want stel nu, dat dit werkt met CD's dan heb je mogelijk weer te weinig laag met LP's. Dan verschuif ik alleen maar het probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 - Ik heb een betonnen vloer, daarop zit roofmate voor de isolatie, daarop weer gewapend beton voor de egalisatie en daarop weer extra dik parket. Ik denk dat de vloer niet mee doet maar ik zal nog checken. Als de vloer inderdaad niet meedoet en je wilt geen nieuwe luidsprekers dan zou ik een room corrector toepassen. Niet gaan knoeien in de apparatuur, een Ultracurve is niet duur en doet prima zijn werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Carl, resonanties die je niet aanstoot zijn er ook niet. In mijn ruimte heb ik een vrij sterk ruimteresonantie probleem, dat zich echter alleen maar openbaard bij een gestreke contrabas en een lage E-bas. Hoeveel van m'n CD's stoot die resonantie aan? Een stuk of 10 op de ~3500 of zo. Wat ik er in mijn ruimte aan ga doen is over de volle hoogte hoekabsorbers plaatsen en die wegwerken achter zwart fluweel, passend bij de gordijnen. Het voordeel van breedbandige absorbtie is dat je de pieken verlaagt (Q groter maakt) en de dalen verhoogd. Een ander optie is b.v. je apparatuuraltaar midden tussen de speakers opbouwen over een stapel absorbers. Je kunt onderzoeken tussen welke wanden de resonantie optreed, als dat bijvoorbeeld door de lengte haaks op je luisterrichting is kun je misschien wat met een stevige "room divider" doen. Echter, als dat soort ingrepen nodig zijn zou ik toch nog eens over een luisterhok nadenken (kun je stiekum twee mooie sets opbouwen ) Wij hebben de luisterruimte mede als bibliotheek en middels slaapbank als logeerkamer ingericht, m.i. een perfecte combinatie en nuttige ruimtebesteding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Het is logisch dat de nagalmtijd hoger is bij een staande golf. Je kunt de zaken niet compleet los van elkaar zien. Het kan erg lastig zijn om staande golven uit je kamer te verbannen. Soms is het gewoon beter, om die frequenties niet te laten weergeven door je speakers. Je gehoor is niet zo gevoelig voor het gemis van een frequentie of wat... Als eens gedacht aan een parametrische equaliser? Voor als je die roomcorrector "eng" vindt. Sommige mensen vinden ook die equaliser eng. Die zorgt voor fasedraaiing etc. Dat kan bij lage frequenties wel hoorbaar worden, in extreme gevallen. Maar alles is beter dan naar een staande golf te luisteren. Die serie-condensator zorgt voor een slappe laagafval van 6dB/oktaaf en gooit misschien een beetje het kind met het badwater weg. Je kunt dan beter een electronisch laagaf-filter nemen (of de equaliser/roomcorrector) die gelijk steil met 24dB/oktaaf afvalt, zodat je nog wel genoeg laag over houdt net boven die kamerresonantie (staande golf). Of een luidspreker die daar net ophoudt. Een basreflex filtert ook alles onder een bepaalde frequentie erg steil uit. Bijvoorbeeld een box met poort met -3 dB op 40Hz. Dan heb je bij 35 Hz niet veel meer, en heb je geen last meer van die frequentie. Alleen jammer dat veel fabrikanten zo rommelen met hun cijfers over laagste laag en rendement, dat je daar niet vanuit kunt gaan. Ik vind het altijd jammer als mensen grote laagrendementspeakers kopen omdat die zo lekker diep laag geven, om vervolgens dat laag eruit te moeten filteren omdat de ruimte daar net een nare resonantie heeft zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari 2012 Author Report Share Posted 27 februari 2012 Hartstikke bedankt allemaal.Ik heb inmiddels veel uitgeprobeerd en ik zal bijvoorbeeld zeker nog eens andere LS uitproberen. Ik denk dan aan een gesloten box en in ieder geval niet iets met een poort aan de achterkant? Maar eerst zal ik nog een frequentiemeting laten doen want ik ben niet zeker van die sweep.Want het probleem werd toch redelijk getackeld met die Rockwool. Een aparte luisterkamer zou of de studeerkamer van mijn vrouw beteken of verhuizing van de slaapkamer naar de studeerkamer. Ik zou ook nog kunnen aanbouwen maar dat is een erg dure zaak. Ik begin toch wat somber te worden. Dt neemt niet weg dat het fenomeen zich alleen voordoet bij hard spelen en basrijke opnamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Ik begin toch wat somber te worden. Dt neemt niet weg dat het fenomeen zich alleen voordoet bij hard spelen en basrijke opnamen. Geniet nou maar van de muziek die wél goed klinkt en leg die paar ellendelingen op zolder. Meten maakt wel duidelijk waar het probleem precies zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Carl, ben je een beetje handig met de computer, dan kun je Jack's voorstel of het voorstel om een parametrische EQ in te zetten eenvoudig simuleren. Neem het meest kritische schijfje dat je hebt, rip het, bewerk het. Er is ruim voldoende gratis EQ software te vinden. Bak een nieuwe CD en beluister het resultaat. Een aparte luisterkamer zou of de studeerkamer van mijn vrouw beteken of verhuizing van de slaapkamer naar de studeerkamer. Ik zou ook nog kunnen aanbouwen maar dat is een erg dure zaak. Ach man, je hebt gewoon een luxe probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari 2012 Author Report Share Posted 27 februari 2012 We zijn veel onverwachte zaken tegengekomen in dit huis en tot nu toe zijn we er wel uitgekomen voor redelijke kosten. Het is verder een zeer fraai huis in een zeer fraaie omgeving dus het is inderdaad een luxe probleem. Dat neemt niet weg dat ik dit akoustische problem niet meer had verwacht en me er een beetje op fixeer. Dat aanbouwen was maar een grapje want dat is niet te betalen,maar ik doe elke maand mee met de toto . Ik ben absoluut niet handig met de computer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 februari 2012 Report Share Posted 27 februari 2012 Jakkie een roomcorrector... Dat wil je als audiofiel en muziekliefhebber niet. Ga je eenmaal over tot een roomcorrector, verkoop je set en koop iets heel goedkoops terug en zet de roomcorrector in. Misschien wordt je gelukkig van, maar ik vrees van niet. Laatst bij een show ook een roomcorrector gehoord van Lyingdorf. Kan er heel kort over zijn helaas... het maakte de muziek volledig kapot en een plat geluidsbeeld. Carl,Als het probleem ligt bij enkele cd's, dan zou ik die cd's links of rechts laten liggen. En check het eens met je draaitafel of het probleem zich ook voordoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 februari 2012 Author Report Share Posted 28 februari 2012 Het zou een optie zijn om een correctiemechanisme tussen de tape loop te zetten. Is jouw condensator daar inpasbaar Jack? Mijn versterker heeft ruimte voor een processor. Het voordeel is dat je die aan of uit kan zetten. Ik had gisteravond dat Arabesque CD'tje van Silltech hard aan staan en daar was het in ieder geval niet nodig. Maar goed ik zal eerst het probleem nog wat beter in kaart moeten krijgen en kijken of een akoustische oplossing tot de mogelijkheden behoort. Die slaapkamer van 5,60 maal 3,60 is ook nog een optie maar dan wel de allerlaatste Wie is handig met de computer voor de Seed oplossing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Toch ook maar de L vormige kamer geprobeerd en tot mijn verbazing geen enkele onbalans en het klonk werkelijk prima. Wel zo fijn want het is een zeer comfortabele luisterkamer. Een goede vriend die ook audio geinteresseerd is kwam net als ik tot de conclusie dat ik er wat luisterruimte betreft op ben vooruitgegaan. Aan de inrichting is er verder niets meer veranderd! Wel heb ik nog een aparte stroomcircuit aangelegd wat een verbetering was . Mis ik iets of heb je eenvoudig last van het upgrade virus en zie/hoor je problemen die er helemaal niet zijn?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Zo'n digitale oplossing er tussen wanneer je platen draait... gatsie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Wie is handig met de computer voor de Seed oplossing? Ik zei de gek. Ben ook erg benieuwd naar de betreffende cd. ik weet niet of Audacity een EQ in zich heeft, maar ik vond al wat opensource ervoor. Eens met Hans dat je zo min mogelijk 'troep' in de set moet toelaten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Eens met Hans dat je zo min mogelijk 'troep' in de set moet toelaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Het zou een optie zijn om een correctiemechanisme tussen de tape loop te zetten. Is jouw condensator daar inpasbaar Jack? Nee, even een herhaling. http://www.hear.nl/f...post__p__398463 Of een andere goede cd-speler, verder zou ik het niet weten Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 ik weet niet of Audacity een EQ in zich heeft, maar ik vond al wat opensource ervoor. In Audacity kun je een High Pass filter op een track toepassen, daarmee moet het kunnen lukken. Ik blijf het een vreemd idee vinden dat men hier niet blij wordt van de gedachte aan een roomcorrector en dat men wel vrede heeft met het digitaal afkappen van alles onder pakweg 35 - 45 Hz met een programma als Audacity. Zo'n corrector - mits goed toegepast en mits goed ingeregeld (daar ontbreekt het nog weleens aan) - doet z'n werk prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Zo'n digitale oplossing er tussen wanneer je platen draait... gatsie... Er is toch alleen een laagprobleem met CD's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 In Audacity kun je een High Pass filter op een track toepassen, daarmee moet het kunnen lukken. Ik blijf het een vreemd idee vinden dat men hier niet blij wordt van de gedachte aan een roomcorrector en dat men wel vrede heeft met het digitaal afkappen van alles onder pakweg 35 - 45 Hz met een programma als Audacity. Bedankt. De beste versterker is een draad, maar die bestaan niet, en een roomcorrector is weer zo'n niet-draad erbij. Ik ken ze niet (niks nodig van dat soort spullen hier), maar kan me er heel wel iets bij voorstellen. Als het toch maar om een paar cd's gaat, is de bewerking nog zo'n gek idee niet. Je loopt alleen de kans dat die bewerkte cd ook nog eens een stukje slechter klinkt, indachtig enkele topics hierover. Maar de oplossing van Tubejack, overigens ook een work-around, is dan wellicht nog wat definitiever. Hoef ik ook niet alle cd's van Carl die het verschijnsel vertonen te behandelen. Maar de TS is de baas hier, hè. En die moet nog reageren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 De beste versterker is een draad, Hoezo is de beste versterker een draad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts