mumsoft Posted 5 april 2012 Report Share Posted 5 april 2012 Dat had je niet hoeven doen, ik heb nog een doos vol met die dingen die ik zelden gebruik. En dan, je zoon zou een paar weken geleden zijn langsgekomen om die tracks op cd te zetten, en daar had ik ook al geloof aan gehecht. Kennenlijk ten onrechte... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 april 2012 Report Share Posted 5 april 2012 Je gelooft het of niet maar ik heb een paar opneembare CD's gekocht.Dat betekent dat als Marc er is we de tracks van RAVON kunnen beluisteren.Overigens is het me nog niet helemaal duidelijk of een Velodyne subwoofer een oplossing kan zijn. Plat je alleen de bulten of versterk je ook de dalen? Dalen kun je niet versterken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 april 2012 Author Report Share Posted 5 april 2012 Die Idee had ik al Toine maar ik wilde het bevestigd krijgen. Maar goed er valt hear gelukkig veel van muziek te genieten. Ik zie nog wel wat mogelijkheden voor tunen. Overigens die CD kan ik niet meer aanhoren vandaar Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2012 Report Share Posted 6 april 2012 Pieken kun je elektronisch afplatten, als je fasevervorming voor lief neemt. Maar eigenresonanties van panelen en andere grofstoffelijke delen (van luidsprekerkasten & woonkamer) blijven je dan toch nog altijd plagen door na-ijling: vooral wanneer de eigenresonanties van luidsprekersystemen en woonkamers samenvallen en elkaar versterken & gaande houden. Elektronisch tunen is slechts symptoombestrijding, en dus essentieel zinloos. Wie nu een goede akoestiek wenst, had in zijn jeugd gewoon meer boeken moeten kopen! En zwaardere meubilering! En dikkere stoffering! En een groter, beter huis! Had, kortom, destijds een "betere", meer "klassieke" smaak moeten hebben! High Fidelity ("hifi") is ooit bedacht door Engelse Heren, voor hun Engelse Herenhuizen. Zwaar gemeubileerd, met eik, ebben en palissander. Dik gestoffeerd, met wol, paardenhaar en leer. En... ruim. Zeer ruim. Met hoge, gewelfde naaldhouten plafonds. Met verrassende, onregelmatig gevormde nissen, hallen, gangen, balkons, vides en open doorgangen, bovendien. Dus: hoe méér nederlandse doorzonwoning en hoe mìnder engels herenhuis... des te mìnder High Fidelity possibillity, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 april 2012 Report Share Posted 6 april 2012 [...] High Fidelity ("hifi") is ooit bedacht door Engelse Heren, voor hun Engelse Herenhuizen. Zwaar gemeubileerd, met eik, ebben en palissander. Dik gestoffeerd, met wol, paardenhaar en leer. En... ruim. Zeer ruim. Met hoge, gewelfde naaldhouten plafonds. Met verrassende, onregelmatig gevormde nissen, hallen, gangen, balkons, vides en open doorgangen, bovendien. Dus: hoe méér nederlandse doorzonwoning en hoe mìnder engels herenhuis... des te mìnder High Fidelity possibillity, helaas. Voor die huizen had dit splendid isolation volk wel wat bedacht om er nog wat muziek in te kunnen draaien. Overigens: hogere-orde gefilterde systemen, zoals die van alle BBC-monitor maffiosi Harbeth, Spendor, Rogers, KEF (70), B&W (70), vaak genoemd "high order" / "3rd order", "Accoustic Butterworth" e.d., hebben een beroerde impulsverwerking (m.n. -demping) en klinken kloteriger (modderiger in het laag, dichtslibberiger in het midden en schreeuweriger in het hoog) naarmate ze zwaarder worden belast.Luidsprekers zijn ròt-dingen. Vooral wanneer ze zijn gespecificeerd volgens BBC normen voor domestic use. Kennelijk. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 april 2012 Report Share Posted 6 april 2012 Die Idee had ik al Toine maar ik wilde het bevestigd krijgen. Maar goed er valt hear gelukkig veel van muziek te genieten. Ik zie nog wel wat mogelijkheden voor tunen. Overigens die CD kan ik niet meer aanhoren vandaar Marc. We'll see, eh, hear. ik vind hem nog steeds best te pruimen, al zal het niet mijn lievelingsmuziek worden. Alleen dacht ik dat je zoon die twee tracks van ravon op een cd'tje zou zetten, zodat jij het verschil zou kunnen ervaren. Maar goed, dat kan maandag ook. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 april 2012 Author Report Share Posted 6 april 2012 Ik heb hem dan echt wel beluisterd hoor Marc. Maar ja woensdag Matheus Pasion en vandaag een tentoonstelling in Amstelveen over Klee. Ik wat Music Emotions gekregen ga ik onderweg lezen over onder meer subwoofers en MC LS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 april 2012 Report Share Posted 6 april 2012 Ja, de Music Emotion is binnen en de HVT. Er is weer wat te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 april 2012 Author Report Share Posted 7 april 2012 Het was een wat oudere Ivan die ik had gekregen bij de East West show. Toch begrijp ik het niet helemaal. Ik kan me nog iets voorstellen dat je dalen ten gevolge van akoustiek niet kan opvangen met een subwoofer. Het probleem wordt kennelijk mede veroorzaakt door het feit dat de LS niet recht aflopen in het laag. Dat laatste zou met een sub te verhelpen moeten zijn. Mijn idee is dan dat een deel van het dal weggewerkt wordt en dat je dan meer binnen bepaalde tolleranties zit. Ik zal nog eens kijken proberen kost verder geen geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 april 2012 Author Report Share Posted 7 april 2012 Mijn ervaring is dat verreweg de meeste problemen met laagweergave onder huiselijke omstandigheden zich in het gebied rondom 50Hz concentreren, met -- inderdaad -- secundaire problemen rond 80-120Hz. Als je probleem rond 100Hz ligt heb je geluk en is er niet al teveel ingrijpends nodig om het te temmen. De zaak herlezende: die jongen zat er niet ver naast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 april 2012 Report Share Posted 7 april 2012 [...] Maar ja woensdag Matheus Pasion en vandaag een tentoonstelling in Amstelveen over Klee. Da's niet verkeerd. Dat is trouwens vlak bij mijn werk. Het was een wat oudere Ivan die ik had gekregen Wij doen het hier wel met de jongere... Aan een subwoofer zou ik zelf nooit beginnen, alle luidsprekers lopen af in het laag (en in het hoog). Akoustiekproblemen moet je met akoustische maatregelen bestrijden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 7 april 2012 Report Share Posted 7 april 2012 Toch begrijp ik het niet helemaal. Ik kan me nog iets voorstellen dat je dalen ten gevolge van akoustiek niet kan opvangen met een subwoofer. Het probleem wordt kennelijk mede veroorzaakt door het feit dat de LS niet recht aflopen in het laag. Dat laatste zou met een sub te verhelpen moeten zijn. Mijn idee is dan dat een deel van het dal weggewerkt wordt en dat je dan meer binnen bepaalde tolleranties zit. Als jouw luisterstoel in een resonantieknoop staat dan kun je dat dal niet vullen met een subwoofer. Wat je wel kunt doen is schuiven met je luisterpositie zodat je niet in een knoop zit van een van de resonanties onder pakweg 200 Hz. Als je niet begrijpt waarom dat zo is zul je moeten aannemen dat het zo is, je kunt de natuurkunde niet op eigen houtje veranderen Het feit dat jouw luidsprekers afvallen in het laag is in jouw situatie alleen maar gunstig. Luidsprekers die meer laag weergeven zullen bij jou meer laagproblemen geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 april 2012 Author Report Share Posted 7 april 2012 PS Spido, Ik ken een ander Engeland als jij. Kleine rothuisjes waar je je "kont niet kan keren" en alleen geschikt voor die kleine Rogers e.d.. De enige villa waar ik ben geweest was inderdaad prachtig maar was gekraakt en er was een slotfeest. Ik heb overigens een huis uit 1922. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 april 2012 Report Share Posted 9 april 2012 Kennelijk. M rc Nou, ...kennelijk? Volgens mij is eerder het omgekeerde waar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 april 2012 Report Share Posted 9 april 2012 Volgens Martin Colloms is de frequency responce van de MA niet zo recht als de fabrikant beweert. Onder meer - 6dB bij 43 Hz. Is mijn conclusie juist als ik denk als de de frequentie wat rechter op dit punt was geweest de afwijking binnen de tolleranties was gebleven? PS wat voor een LS heb je? Het probleem is, dat als de speakers recht zouden zijn tot aan 40 Hz, ze ook minder zouden afvallen bij 30 Hz, en je staande golf bij die frequentie nog luider zou klinken. Misschien zou je de basreflexpoort wat kunnen inkorten. Misschien kun je hem eruit halen en vervangen door een kortere, of een grotere diameter...Dan krijg je wat meer rond de 50Hz en wat minder rond de 30Hz. Ik heb zelfbouw speakers, met PHL laag-mid/Visaton titanium mid-high/Seas hoog. Een eigen ontwerp, met een uitgebreid filter. Dat is mijn hobby. Ik dacht dat ze nooit af zouden komen, maar nu vind ik het wel goed voorlopig. Nu wil ik iets gaan doen aan mijn draaitafel, een andere plint bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 april 2012 Report Share Posted 10 april 2012 Gisteren hebben Carl en ik samen kunnen constateren dat het probleem zich met een andere cd-speler en interlink nauwelijks liet horen. http://www.hear.nl/forums/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page__view__findpost__p__399542 M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 april 2012 Author Report Share Posted 10 april 2012 Ik heb de laatste tijd natuurlijk wel een en ander aan de kamer gedaan. Ook de ontkoppeling van de LS met papier onder spikes lijkt goed te functioneren. Moet nu alleen wat fraaier dan een dik hifi tijdschrift. Mooi dat je dit allemaal kan Treshold. Ben wel jaloers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 april 2012 Report Share Posted 10 april 2012 Gisteren hebben Carl en ik samen kunnen constateren dat het probleem zich met een andere cd-speler en interlink nauwelijks liet horen. Ik mis de bevindingen van de vergelijking van de twee tracks die ik online heb gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 april 2012 Author Report Share Posted 10 april 2012 Ik mis de bevindingen van de vergelijking van de twee tracks die ik online heb gezet. Ik heb nog nooit een CD gebrand. Toen Marc er was dat gebrande CDtje afgespeeld en het werkte niet. Ik denk dat er een programma nodig is om dit te doen. Wat zou ik daarvoor liefst gratis (ik gebruik het weinig) kunnen gebruiken. Twee keer excuses: - Voor het feit dat ik een digibeet ben - Dat ik het nog niet gedaan heb. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 april 2012 Report Share Posted 10 april 2012 Excuses zijn niet nodig Carl. Voor het branden van audio-cd'tjes gebruik ik gewoon wat er op mijn pc geïnstalleerd staat, dat luistert naar de illustere naam K3B. Ik ben van plan om de cd helemaal te bewerken te branden, en naar je op te sturen. Tien tegen 1 wil die wel door jouw cd-speler als audio-cd herkend worden, mits jij de euvele moed hebt het ding erin te stoppen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 april 2012 Report Share Posted 10 april 2012 Twee keer excuses: Dat is nergens voor nodig, ik ben slechts nieuwsgierig Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 Als jouw luisterstoel in een resonantieknoop staat dan kun je dat dal niet vullen met een subwoofer. (...) Ja, natuurlijk wel! Een subwoofer vormt een buik, die bij een staande golf frequentie een staande knoop kan vullen en verplaatsen. Voor die betreffende staande golf frequentie kan dat heilzaam zijn. Maar of dat voor de overige frequenties zo gunstig is...? Het zou allemaal te véél van het goede kunnen worden, nietwaar? Maar nogmaals: voor de kwaliteit van de basweergave is het tijdsaspect / decay spectrum (m.n. de afwezigheid van na-ijlingen / vertraagde resonanties van luidsprekers en luisterruimte) veel belangrijker dan de initiële lineariteit (amplitude / frequentie) in het opname-materiaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 Ja, natuurlijk wel! Een subwoofer vormt een buik,... Nee, natuurlijk niet! Een subwoofer in een knoop kan hoogstens dienst doen als bijzettafeltje waarbij zo'n ding weliswaar bijdraagt aan de vorming van andersoortige buiken maar je hebt er akoestisch gezien niks aan. Leesvoer: http://www.acs.psu.e...es/driving.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 (...) Een subwoofer in een knoop kan hoogstens dienst doen als bijzettafeltje (...) Beste Ravon, Altijd handig, zo'n bijzettafeltje! Overigens kan een smalbandige subwoofer, geplaatst in een knoop, wel degelijk een rem zetten op staande golven. Maar ik zou er zelf niet aan beginnen, hoor. Er is niks mis met een mooie staande golf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 Overigens kan een smalbandige subwoofer, geplaatst in een knoop, wel degelijk een rem zetten op staande golven.Maar ik zou er zelf niet aan beginnen, hoor. Er is niks mis met een mooie staande golf... Toch gek, dat je hier een storende vorm van kleuring propageert, Spido. Een 'mooie staande golf' (contradictio in terminis) resulteert doorgaans in wat in andere woorden ook wel een 'ééntoonsbas' wordt genoemd, die de zo begeerde nuance en contour in het basgebied grotendeels teniet kan en zal doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts