spido Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 Beste Thingman, Staande golven zijn niet alleen heel natuurlijk, maar in ruimtes met parallelle wanden ook onvermijdelijk. Wanneer een bepaalde frequentie overheerst op de plaats waar jij zit... verplaats je stoel dan gewoon wat. Want als de buik van de staande golf niet wil wijken (en dat wil-ie beslist niet!), dan moet jij maar de wijste zijn. Staande golven zijn eigenlijk alleen hinderlijk wanneer ze na-ijlende, oncontroleerbare kamer-resonanties veroorzaken (trillende vloer, plafond, lambrisering e.d.). Maar datzelfde geldt in wat mindere mate natuurlijk ook voor lopende golven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 april 2012 Report Share Posted 12 april 2012 Ik kan me voorstellen dat sommigen er hier nu niets meer van begrijpen. Maar... in een knoop zitten van een staande golf van zeg maar 50 Hz betekent nog niet dat die 50 Hz er helemaal niet kan voorkomen. Voor die 50Hz heb je daar alleen geen last van de naijlende werking van de staande golf. Als je helemaal in het midden van de kamer gaat zitten, dan zou je in theorie een redelijk laag moeten hebben zonder het effect van de ergste primaire staande golven. Maar voor sommigen klinkt dat, vooral met in het laag aflopende speakers, wat te "dun". En zogenaamde bass-traps (ingrijpen in de akoestiek) zijn nogal grote constructies in de hoeken van de kamer. En er is echt niet veel mis met equalizers, als ze goed worden ingeregeld en niet te veel ruis e.d. veroorzaken. Je zou er eens een moeten lenen van een hifizaak en dan met de bypass knop een AB vergelijking doen. Wedden, dat je dan niet meer zonder de EQ kan? En wedden, dat er niks verslechtert in het stereobeeld, detaillering e.d.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 april 2012 Report Share Posted 12 april 2012 Mijn (simpele) redenering. Buiten zjn er geen staande golven, in een dode kamer ook niet. Dus ook geen knopen en buiken. Je hoort dan alleen het directe geluid van de luidspreker. M.a.w. een knoop laat zich het best opvullen en een buik zich het best dempen met een basstrap. Voor het laag maak je de kamer dan n.l. "doder" Met een equaliser ga je het directe laag ophalen, maar de staande golven dus ook. Het zal dus iets beter worden, Maar op andere plaatsen is het laag ongenietbaar. Ga je pieken wegfilteren, dan blijft er op de plaatsen van de knopen helemaal geen laag over. Ook geen oplossing dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 april 2012 Report Share Posted 12 april 2012 Mooi dat je dit allemaal kan Treshold. Ben wel jaloers. Zelf bouwen en kunnen ingrijpen in je luidsprekers in de filters, of een hele andere tweeter kiezen etc. zorgt er wel voor dat je totaal geen waarde meer hecht aan de andere aspecten in je installatie, behalve de draaitafel. Een verbetering aanbrengen waardoor de frequentiekarakteristiek net weer wat rechter wordt, of het afstraalgedrag beter, geeft meer impact dan alle kabels en versterkers bij elkaar. Echt waar, je zou het eens moeten kunnen proberen. (Een bezoekje aan de dealer en schakelen tussen verschillende speakers kan natuurlijk ook). Het zou een goede verklaring kunnen zijn voor het feit dat veel zelfbouwers van luidsprekers zulke simpele randapparatuur hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 april 2012 Report Share Posted 12 april 2012 Toch doen die speakerbouwers zich te kort. Neem nou de Sinus van Mansberg. Op zich een prima speaker, maar toen ik die hoorde op een eenvoudige set (zoals bij de audioclub) liet die veel minder horen dan wat hij werkelijk kan (op de ASSA show). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2012 Author Report Share Posted 13 april 2012 Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er geen service is waar je het filter van je LS kan laten aanpassen op je eigen akoustiek. Commercieel waarschijnlijk niet interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 13 april 2012 Report Share Posted 13 april 2012 Commercieel waarschijnlijk niet interessant. Als je bereid bent om voldoende te betalen zal er vast wel iemand bereid zijn om jouw probleem op te lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 april 2012 Report Share Posted 13 april 2012 Heren, ik heb weer wat berichten moeten afkeuren. Graag weer on-topic, of anders niet. Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2012 Report Share Posted 13 april 2012 Wat ik bij Carl heb gehoord lijkt in de verste verte niet op het beschreven probleem. Het heeft zichzelf opgelost, en hoogstens is het een probleem van een slecht opgenomen cd, dat zich in ongelukkige omstandigeheden maar al te graag laat horen. Die omstandigheden zijn er bij Carl niet meer. Ik zou zeggen; zand erover (of in de voet van de speakers, nog beter) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2012 Report Share Posted 13 april 2012 Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er geen service is waar je het filter van je LS kan laten aanpassen op je eigen akoustiek. Commercieel waarschijnlijk niet interessant. Met een filterwijziging kun je de akoestiek niet aanpassen. Die dip blijft een dip en het plaatsen waar het te hard ging, gaat het nog harder. Knip je de piek op de luisterplaats weg, dan ontstaat er een vervelende dip op andere plaatsen. Elektronische aanpassingen helpen maar op één plaats. Het is onmogelijk om voor de hele kamer een verbetering te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 april 2012 Author Report Share Posted 15 april 2012 Alles wat je doet in je set brengt een relatieve verbetering. Absoluut perfectie is onmogelijk in een huiskamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 april 2012 Report Share Posted 15 april 2012 Vanochtend de tracks van Fontessa behandeld met het Ravon-filter (vermoedelijk), daaraan de A en B.wav's toegevoegd, en die op een cd'tje gebrand met de Olive. Even gecheckt op de cd-speler beneden, en die speelt hem feilloos af. Zegt Alex: hee, heb je een LP van mij opgezet? Blijkt dat hij de oorspronkelijke LP heeft, zo oud als de nacht, gekocht bij V&D voor Fl 18,50... Die draait nu dus hier. En dalijk gaat het cd'tje op de bus, een lange reis maken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 april 2012 Author Report Share Posted 15 april 2012 Fantastisch die LP en bedankt voor de copie Marc. Heb je CD en LP nog vergeleken met elkaar ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 april 2012 Report Share Posted 15 april 2012 Heu, waar zie je mij voor aan? Het is ook weekend hoor, werken doe ik elders. Maar jij mag het komen proberen hoor. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 april 2012 Report Share Posted 16 april 2012 Absoluut perfectie is onmogelijk in een huiskamer. Absolute perfectie is nooit mogelijk. Het streven naar absolute perfectie echter wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 april 2012 Report Share Posted 18 april 2012 Moderator2 was Hear. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 21 april 2012 Report Share Posted 21 april 2012 Vanochtend de tracks van Fontessa behandeld met het Ravon-filter (vermoedelijk), daaraan de A en B.wav's toegevoegd, en die op een cd'tje gebrand met de Olive. En dalijk gaat het cd'tje op de bus, een lange reis maken. Heb je met de posterijen ook een datum van vermoedelijke bezorging afgesproken? Ik vermoed dat het CD'tje een omweg aflegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 mei 2012 Report Share Posted 1 mei 2012 Zou Carl zijn postbus al geleegd hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 mei 2012 Report Share Posted 1 mei 2012 Hij heeft hem al lang hoor. Maar Carl heeft zo zijn eigen interne agenda. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 mei 2012 Report Share Posted 1 mei 2012 Hij heeft hem al lang hoor. Maar Carl heeft zo zijn eigen interne agenda. Ik begrijp niet dat Carl niet even reageert. Er is toch behoorlijk wat moeite in gestoken door diverse mensen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 mei 2012 Report Share Posted 1 mei 2012 Sure. Nou, ik zal hem eens kietelen en zeggen dat zijn fans smachten naar een glimp van hem! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 mei 2012 Author Report Share Posted 2 mei 2012 Ik heb de rest van de week vrij - vanavond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 mei 2012 Author Report Share Posted 5 mei 2012 Ik ben net druk bezig geweest met de door Marc op CD gezette bewerkte "copie" van Ravon.Ik was in alle eerlijkheid nogal verbaasd. Het onderscheid was duidelijk hoorbaar, in de eerste bewerking hoorde je normale bas en de tweede had weer last van dat die neiging te gaan rommelen. Voor de rest miste ik eigenlijk helemaal niets. Het was wel even een overwinning die plaat weer aan te zetten want ik kon hem helemaal niet meer aanhoren. Ik ga dit topic toch nog eens even doorlezen. want ik ben al weer half vergeten wat Ravon heeft gedaan. Tot slot heb ik dankzij dit probleem nogal wat gesleuteld aan opstelling, aanbrengen van demping in mijn ruimte en het aanvullen van zand in mijn LS. In zijn algemeenheid is het geluid sterk verbeterd.Wat ik wel nog een keer ga uitproberen is die E-bag. Van Ravon wel geleerd dat ik niet te conservatief moet zijn.Een Behringer voor mijn platenspeler vind ik nog wat te veel van het goede, maar als ik er een kan lenen zal ik het zeker uitproberen (het zou me niet verbazen als een vriend van mij hem als dac gaat kopen). Mijn dochter heeft weer een kamer in Utrecht gekregen. Dus aan de zolder ga ik ook werken Hans. Je hebt me wel warm gemaakt voor een alternatieve set Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 5 mei 2012 Report Share Posted 5 mei 2012 Het onderscheid was duidelijk hoorbaar, in de eerste bewerking hoorde je normale bas en de tweede had weer last van dat die neiging te gaan rommelen. Voor de rest miste ik eigenlijk helemaal niets. Eerlijk gezegd is dit het effect wat ik verwachtte. De bewerking van track A bestond uit het toepassen van een tamelijk steil hoogdoorlaatfilter vanaf ongeveer 50 Hz. De rommel rond 30 Hz is daardoor sterk afgezwakt en de rest van het signaal is zoals het was. Track B is niet bewerkt. Leuk resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2012 Author Report Share Posted 7 mei 2012 Ik zou zoiets eigenlijk in de tape loop moeten kunnen plaatsen. Dan kan ik het desgewenst inzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts