Jump to content

Acoustisch Of Elektrisch Probleem ?


carl
 Share

Recommended Posts

Beste Thingman,

 

Staande golven zijn niet alleen heel natuurlijk, maar in ruimtes met parallelle wanden ook onvermijdelijk.

Wanneer een bepaalde frequentie overheerst op de plaats waar jij zit... verplaats je stoel dan gewoon wat.

Want als de buik van de staande golf niet wil wijken (en dat wil-ie beslist niet!), dan moet jij maar de wijste zijn.

 

Staande golven zijn eigenlijk alleen hinderlijk wanneer ze na-ijlende, oncontroleerbare kamer-resonanties veroorzaken (trillende vloer, plafond, lambrisering e.d.).

Maar datzelfde geldt in wat mindere mate natuurlijk ook voor lopende golven.

Link to comment
Share on other sites

:confused: Ik kan me voorstellen dat sommigen er hier nu niets meer van begrijpen.

 

Maar... in een knoop zitten van een staande golf van zeg maar 50 Hz betekent nog niet dat die 50 Hz er helemaal niet kan voorkomen. Voor die 50Hz heb je daar alleen geen last van de naijlende werking van de staande golf. Als je helemaal in het midden van de kamer gaat zitten, dan zou je in theorie een redelijk laag moeten hebben zonder het effect van de ergste primaire staande golven. Maar voor sommigen klinkt dat, vooral met in het laag aflopende speakers, wat te "dun".

En zogenaamde bass-traps (ingrijpen in de akoestiek) zijn nogal grote constructies in de hoeken van de kamer.

En er is echt niet veel mis met equalizers, als ze goed worden ingeregeld en niet te veel ruis e.d. veroorzaken. Je zou er eens een moeten lenen van een hifizaak en dan met de bypass knop een AB vergelijking doen. Wedden, dat je dan niet meer zonder de EQ kan? En wedden, dat er niks verslechtert in het stereobeeld, detaillering e.d.?

Link to comment
Share on other sites

Mijn (simpele) redenering.

 

Buiten zjn er geen staande golven, in een dode kamer ook niet. Dus ook geen knopen en buiken. Je hoort dan alleen het directe geluid van de luidspreker.

 

M.a.w. een knoop laat zich het best opvullen en een buik zich het best dempen met een basstrap. Voor het laag maak je de kamer dan n.l. "doder"

 

Met een equaliser ga je het directe laag ophalen, maar de staande golven dus ook. Het zal dus iets beter worden, Maar op andere plaatsen is het laag ongenietbaar. Ga je pieken wegfilteren, dan blijft er op de plaatsen van de knopen helemaal geen laag over. Ook geen oplossing dus.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je dit allemaal kan Treshold. Ben wel jaloers.

 

Zelf bouwen en kunnen ingrijpen in je luidsprekers in de filters, of een hele andere tweeter kiezen etc. zorgt er wel voor dat je totaal geen waarde meer hecht aan de andere aspecten in je installatie, behalve de draaitafel. Een verbetering aanbrengen waardoor de frequentiekarakteristiek net weer wat rechter wordt, of het afstraalgedrag beter, geeft meer impact dan alle kabels en versterkers bij elkaar.

Echt waar, je zou het eens moeten kunnen proberen. (Een bezoekje aan de dealer en schakelen tussen verschillende speakers kan natuurlijk ook).

Het zou een goede verklaring kunnen zijn voor het feit dat veel zelfbouwers van luidsprekers zulke simpele randapparatuur hebben.

Link to comment
Share on other sites

Toch doen die speakerbouwers zich te kort.

 

Neem nou de Sinus van Mansberg. Op zich een prima speaker, maar toen ik die hoorde op een eenvoudige set (zoals bij de audioclub) liet die veel minder horen dan wat hij werkelijk kan (op de ASSA show).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er geen service is waar je het filter van je LS kan laten aanpassen op je eigen akoustiek. Commercieel waarschijnlijk niet interessant.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik bij Carl heb gehoord lijkt in de verste verte niet op het beschreven probleem. Het heeft zichzelf opgelost, en hoogstens is het een probleem van een slecht opgenomen cd, dat zich in ongelukkige omstandigeheden maar al te graag laat horen. Die omstandigheden zijn er bij Carl niet meer.

Ik zou zeggen; zand erover (of in de voet van de speakers, nog beter)

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er geen service is waar je het filter van je LS kan laten aanpassen op je eigen akoustiek. Commercieel waarschijnlijk niet interessant.

 

Met een filterwijziging kun je de akoestiek niet aanpassen. Die dip blijft een dip en het plaatsen waar het te hard ging, gaat het nog harder. Knip je de piek op de luisterplaats weg, dan ontstaat er een vervelende dip op andere plaatsen.

 

Elektronische aanpassingen helpen maar op één plaats. Het is onmogelijk om voor de hele kamer een verbetering te halen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend de tracks van Fontessa behandeld met het Ravon-filter (vermoedelijk), daaraan de A en B.wav's toegevoegd, en die op een cd'tje gebrand met de Olive.

Even gecheckt op de cd-speler beneden, en die speelt hem feilloos af. Zegt Alex: hee, heb je een LP van mij opgezet? Blijkt dat hij de oorspronkelijke LP heeft, zo oud als de nacht, gekocht bij V&D voor Fl 18,50...

 

Die draait nu dus hier.

F73AF568.jpg

 

En dalijk gaat het cd'tje op de bus, een lange reis maken.

 

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend de tracks van Fontessa behandeld met het Ravon-filter (vermoedelijk), daaraan de A en B.wav's toegevoegd, en die op een cd'tje gebrand met de Olive.

En dalijk gaat het cd'tje op de bus, een lange reis maken.

Heb je met de posterijen ook een datum van vermoedelijke bezorging afgesproken? Ik vermoed dat het CD'tje een omweg aflegt. ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik ben net druk bezig geweest met de door Marc op CD gezette bewerkte "copie" van Ravon.Ik was in alle eerlijkheid nogal verbaasd. Het onderscheid was duidelijk hoorbaar, in de eerste bewerking hoorde je normale bas en de tweede had weer last van dat die neiging te gaan rommelen. Voor de rest miste ik eigenlijk helemaal niets. Het was wel even een overwinning die plaat weer aan te zetten want ik kon hem helemaal niet meer aanhoren. Ik ga dit topic toch nog eens even doorlezen. want ik ben al weer half vergeten wat Ravon heeft gedaan.

 

Tot slot heb ik dankzij dit probleem nogal wat gesleuteld aan opstelling, aanbrengen van demping in mijn ruimte en het aanvullen van zand in mijn LS. In zijn algemeenheid is het geluid sterk verbeterd.Wat ik wel nog een keer ga uitproberen is die E-bag. Van Ravon wel geleerd dat ik niet te conservatief moet zijn.Een Behringer voor mijn platenspeler vind ik nog wat te veel van het goede, maar als ik er een kan lenen zal ik het zeker uitproberen (het zou me niet verbazen als een vriend van mij hem als dac gaat kopen).

 

Mijn dochter heeft weer een kamer in Utrecht gekregen. Dus aan de zolder ga ik ook werken Hans. Je hebt me wel warm gemaakt voor een alternatieve set :angry:

Link to comment
Share on other sites

Het onderscheid was duidelijk hoorbaar, in de eerste bewerking hoorde je normale bas en de tweede had weer last van dat die neiging te gaan rommelen. Voor de rest miste ik eigenlijk helemaal niets.

Eerlijk gezegd is dit het effect wat ik verwachtte. De bewerking van track A bestond uit het toepassen van een tamelijk steil hoogdoorlaatfilter vanaf ongeveer 50 Hz. De rommel rond 30 Hz is daardoor sterk afgezwakt en de rest van het signaal is zoals het was. Track B is niet bewerkt. Leuk resultaat.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou zoiets eigenlijk in de tape loop moeten kunnen plaatsen. Dan kan ik het desgewenst inzetten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...