Jump to content

Acoustisch Of Elektrisch Probleem ?

carl
 Share

Recommended Posts

Dat is een beetje het laatste redmiddel.

Waarom? Het inzetten van subwoofers tegen akoestische problemen is hear toch al eerder aan de orde geweest en wordt o.a. door Gedlee gepromote. Dit is een nog gerichtere oplossing, lijkt me niks mis mee. overigens, hun 8 inch speakertje (MM8-H) is erg leuk :) voor als je nog een kleine (coax) monitor zoekt.

Lekker dure oplossingen, Carl. Stilletjes denk ik ook dat gehakt een oplossing zou kunnen zijn, aangezien ik vroeger in mijn kamer wel degelijk staande golven had, en nu absoluut niet meer. Maar dat is denk ik niks voor jou, zoals je zelf al aangaf.

Ik vind het zeker leuk om eens langs te komen, al was het maar om je eens in levende lijve te zien.

Het is overigens helemaal niet zeker dat het probleem zit bij 90 KZ (=86), alleen dat het niet veel lager zit.

Met audacity kan ik niet er niet achter komen wat bepaalde instrumenten doen, hooguit welke toonhoogtes en sterktes in een stukje muziek aanwezig zijn. Dus meten in jouw ruimte lijkt me veel geschikter.

ik heb iets van 5 seconden genomen rond seconde 39, waarop trouwens een uitschietertje te zien is. Dit is wat er in zit:

Frequentie (Hz) Geluidsniveau (dB)

86,132812 -21,197399

172,265625 -26,993305

258,398438 -27,729256

344,531250 -24,906385

etc.

Tussenin zit ook nog vanalles, dit zijn m.i. piekwaardes.

M :ph34r: rc

Het merkwaardige blijft dat ik in verreweg de meeste situaties geen probleem heb Marc. Dus het hoeft niet op stel en sprong opgelost te worden en is er ruimte voor (goedkoop) experiment. Maar uiteindelijk moet het gewoon weg goedkoop of duur. Ik heb verder niets tegen gehakt maar kan me niet voorstellen dat dat invloed heeft op de akoustiek.

Suggesties zijn zeer welkom.

Is dat Bag end hier te koop in NL Seed? Dat Gedlee kan ik me niet herinneren.

Het merkwaardige blijft dat ik in verreweg de meeste situaties geen probleem heb Marc.

Zo het dan niet heel misschien aan de software kunnen liggen.... af en toe een wat mindere opname...?

Die cd doet het anders prima op mijn setje. Ook op de koptelefoon hoor je niks bijzonders. M.i. is het dus een probleempje in Carl's set. Klein maar onfijn.

Ik zal eens kijken of ik alles onder de 100 Hz eruit kan halen. Het resultaat neem ik dan wel mee als ik op bezoek kom.

Marc

Met audacity kan ik niet er niet achter komen wat bepaalde instrumenten doen, hooguit welke toonhoogtes en sterktes in een stukje muziek aanwezig zijn. Dus meten in jouw ruimte lijkt me veel geschikter.

ik heb iets van 5 seconden genomen rond seconde 39, waarop trouwens een uitschietertje te zien is. Dit is wat er in zit:

Frequentie (Hz) Geluidsniveau (dB)

86,132812 -21,197399

172,265625 -26,993305

258,398438 -27,729256

344,531250 -24,906385

etc.

Tussenin zit ook nog vanalles, dit zijn m.i. piekwaardes.

Daar kan niemand iets mee. Welk muziekje hebben we het over? En op welke tijdstippen in het muziekje hoort Carl de ellende?

The Modern jazz Quartet - Fontessa.

En als ik het goed heb begrepen, begint de ellende op 37 sec. vanaf het begin. Dat moet track 1 zijn: Versailles (Porte De Versailles)

Verder het hele nummer door. ongeveer iop die plek gaan ze wat meer aan de bassen plukken, c'est tout.

In Indigo van Yello, of Bourgainville, waarin veel méér bas zit, komt het echter niet zo laag.

Nee, niet lager. Die 90Hz is een ruwe afronding. In het staatje zie je wat het laagste is wat er in zit: 86,nogwat Hz. Ik heb geen idee waar jouw probleem zit. Op een koptelefoon kun je ook luisteren, dan weet je wat er bij 37 sec. begint te spelen. Ik denk dat het de bas is waaraan geplukt wordt (het hele nummer door verder).

Je kunt ook zeggen: ik heb geen probleem, die cd is het probleem. weg met die cd.

Is dat Bag end hier te koop in NL Seed? Dat Gedlee kan ik me niet herinneren.

ik heb het idee dat Bagend in nederland niet (meer) vertegenwoordigd is, in duitsland wel door hoerzone

Gedlee het derde artikel moet je hebben. Her en der op de site zijn nog meer interssante artikelen te vinden.

Die CD is natuurlijk niet zo belangrijk. Wel dat er ergens een probleem is wat op een of andere manier zal blijven opspelen. En we zijn ook niet voor niets audiofiel :angry: natuurlijk.

Overigens heeft die Seed ook alles gelezen wat er op de wereld is. Ik wil wel een paar gehakte tips Marc. Zoalng het niet schaadt kan het niet kwaad :)

Ik wil wel een paar gehakte tips Marc. Zoalng het niet schaadt kan het niet kwaad :)

Die gaan jouw laag alleen maar steviger aanzetten...

Ik zou de bron van de eventuele ellende eerst meettechnisch proberen te identificeren, dan weet je tenminste of ie wel daar zijn oorsprong heeft.

Rob Wilms komt nog een keer langs en als hij het ei van Columbus niet heeft dan ga ik zeker inmeten. Daarnaast moeten mijn buizen nog even inspelen en een paar andere kleine dingetjes.

Ik zou de bron van de eventuele ellende eerst meettechnisch proberen te identificeren, dan weet je tenminste of ie wel daar zijn oorsprong heeft.

Ja, maar ook: "Lage tonen worden buitengewoon natuurlijk en vol weergegeven"

Maar je hebt gelijk hoor, eerst meten, dan weten.

En voor je zover bent (als ik), ben je wat jaartjes verder.

Ik heb zelf wel een eigen filosofie over geluid en meten. Geluid klinkt overal anders. Een (onversterkte) stem van een bepaalde artiest of orkest zal in de ene ruimte anders klinken dan een andere hoewel het nog steeds dezelfde herkenbare (!) stem of orkest blijft. Zo is het ook met een hifi installatie.Die van mij klinkt nog hetzelfde als in mijn vorige ruimte maar met een bepaalde nieuwe eigenheid. Op zich allemaal geen probleem voor mij zolang een bepaald aspect maar niet hinderlijk wordt. Dan moet je dat identificeren en oplossen denk ik. In dat stadium ben ik, al merk ik dat mijn buizen nog aan het inspelen zijn (het wordt steeds strakker).

Het gevaar van een ruimte compleet doormeten is dat je dan met bepaalde standaardparameters gaat vergelijken en daarop gaat corrigeren. Dan krijg je ook een standaard geluid (wat volgens mij niet bestaat). Voor mij hoeft dat niet ik wil alleen dat hinderlijke aspect rond 90 hz wegnemen en dan lekker van muziek genieten.

Is dat het 'geheim' van gehakt?

Het hoog wat temperen, laag wat aandikken zodat het allemaal wat gemoedelijker en voller klinkt. Een beetje het karakter van veel Engelse versterkers (Sugden is daar bv kampioen in).

Ik sprak nog effen met Rob Wilms en die zei dat basproblemen meestal grofweg rond de 80/100 zaten. Hij had het over een bedrijf in Amsterdam die variable bas traps maakte begon met een v.

Maar je hebt gelijk hoor, eerst meten, dan weten.

Natuurlijk en vol, die omschrijving klopt natuurlijk ook, maar als je een akoestisch laagprobleem hebt kan dat 'zwaarder aangezet' worden.

Daarnaast zou ik structuurmodificaties niet aanbevelen om bestaande problemen van welke sonische aard dan ook op te lossen, maar om -- eventueel -- iets wat in de basis al goed is verder te verfraaien.

Is dat het 'geheim' van gehakt?

Het hoog wat temperen, laag wat aandikken zodat het allemaal wat gemoedelijker en voller klinkt. Een beetje het karakter van veel Engelse versterkers (Sugden is daar bv kampioen in).

Ik vermoed zelf niet dat dit het geheim, of liever gezegd, het kenmerk is van gehakt. Hooguit één van de kenmerken. In ruimtelijke zin schijnt er ook het een en ander te gebeuren.

Wat ik zelf heb meegemaakt is inderdaad dat het laag steviger en voller ging klinken. Dit in combinatie met andere klankaspecten die ook veranderden. Die bevindingen worden ook door anderen gedeeld.

Wat ik zelf gelukkig vooral heb gemerkt, is dat het karakter van de set gewoon gehandhaafd blijft, en ook dat eventuele fouten (mismatches en onvolkomenheden waar nog mee afgerekend kan worden) gewoon blijven bestaan.

Ik sprak nog effen met Rob Wilms en die zei dat basproblemen meestal grofweg rond de 80/100 zaten. Hij had het over een bedrijf in Amsterdam die variable bas traps maakte begon met een v.

Mijn ervaring is dat verreweg de meeste problemen met laagweergave onder huiselijke omstandigheden zich in het gebied rondom 50Hz concentreren, met -- inderdaad -- secundaire problemen rond 80-120Hz.

Als je probleem rond 100Hz ligt heb je geluk en is er niet al teveel ingrijpends nodig om het te temmen.

Ik geloof het gelijk Toine. Ik hoop verder maar dat de analyse van de probleemplaat van Marc klopt. Ik experimenteer nu met een betere ontkoppeling van de LS en heb ze daardoor iets hoger gezet. Eric Bibb in the Frip speelt nu - do you feel allright.

Ben benieuwd. Ik ga proberen van de track een aantal versies te bakken, steeds met iets minder bas, tot zeg 200 Hz of zo. Dan kun je hopelijk ook goed vaststellen waar het gedonder begint. En ik neem wat van die eierdopjes mee, niet geschoten is zeker mis.

Nee, niet lager. Die 90Hz is een ruwe afronding. In het staatje zie je wat het laagste is wat er in zit: 86,nogwat Hz. Ik heb geen idee waar jouw probleem zit. Op een koptelefoon kun je ook luisteren, dan weet je wat er bij 37 sec. begint te spelen. Ik denk dat het de bas is waaraan geplukt wordt (het hele nummer door verder).

Je kunt ook zeggen: ik heb geen probleem, die cd is het probleem. weg met die cd.

De CD is inderdaad het probleem. Er zit vanaf het begin een vreemde frequentiecomponent in de opname bij circa 30 Hz waardoor het laag vervormt en die component wordt sterker naarmate de opname vordert. Die component van 30 Hz hoort niet in de opname, de gebruikte instrumenten kunnen die toon namelijk niet zo sterk produceren. Het is niet vreemd dat het bij Carl vreemd klinkt en zijn analyse met de sweep is correct geweest.

Ik heb het probleem gelijk maar even opgelost door het bestand door een 50 Hz highpass filter te halen. Dat klinkt een stuk beter en Carl is nu van zijn laagprobleem af (misschien ook wel niet, zet maar eens een stukje orgel op :P ).

Hier en daar vind je de twee opnamen A en B waarvan er een is gefilterd. Jullie mogen zelf bepalen welke van de twee het probleem bezit en welke niet.

Overigens vertonen track 2 en 3 hetzelfde probleem.