VANZOMERENG Posted 23 februari 2012 Report Share Posted 23 februari 2012 S/Pdif dig.coax <versus> Optical Toslink Wat is beter ? Het gemakkelijkste antwoord is: "kan per situatie afhangen, beide proberen en gewoon je oren goed gebruiken" Ik heb nu mijn Squeezeboz via dig.coax aan mijn Cambridge A740C hangen, welke als externe Dac fungeert. De Cambridge A740C staat nu in de verkoop (liefhebbers?) en dat betekent dat ik mijn Marantz SA15S2 als externe DAC ga inzetten. Het is alleen zeer vreemd dat Marantz deze speler slecht 1 digitale ingang in de vorm van Optical Toslink heeft meegeven. In de regel hoor en lees je de volgende zaken - S/Pdif dig.coax is beter, ook de mechanische verbinding (klemmen v/d pluggen is beter) - Toslink is beter indien beide apparaten galvanisch gescheiden moeten worden (bron) en zaken zoals Sat-receivers e.d kunnen beter optisch verbonden worden - Toslink/Optisch is beter indien langer kabellengte gewenst zijn 1. Wat zijn de luistermatige ervaringen hiero ? 2. Technische onderbouwing voor toepassing coax <versus> optisch ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 februari 2012 Report Share Posted 23 februari 2012 Dag Vanzomereng, Ik heb zelf de luxe - Qual der Wahl liever gezegd - dat ik mijn Olive zowel met sp/dif kabeltje als met Toslink kan aansluiten. Het blijft er niet bij, want je kunt ook tig soorten kabels willen uitproberen. Ik had in een vorig leven al wat Renkforce optische kabels gekocht, maar was in een tweede leven toch blijven hangen aan een Canare coax kabel. Met de Renkforce kabel was het ook na behandeling net een tikje minder qua weergave. Wat ik niet geprobeerd heb, is een duurdere echte glasvezelkabel, want dat kan wel (iets) uitmaken. Material matters. Technisch is het zo, dat er voor de optische aanpassing aan beide kanten een omvormertje aanwezig is, dat ook iets doet/kan doen met het geluid. Die zijn bovendien vaak beperkter in resolutie vergeleken met de electrische verbinding. Maar ik neem aan dat de Marantz niet verder komt dan cd-resolutie? Wellicht dat je daar ook een issue hebt, als je high-rez files wilt kunnen afspelen. Zoals je hopelijk weet interesseert mij dat zelf niets. CD-kwaliteit is al top, dat hadden ze in de jaren tachtig toch al goed bedacht. Om met Spido te spreken: het beste is al lang geweest M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 23 februari 2012 Report Share Posted 23 februari 2012 Hangt ook van de digitale kabel zelf af. Ik had niet verwacht veel verschil te horen, maar toen ik een simpele digitale coax verving door een Audioquest Eagle was dat toch duidelijk hoorbaar. Mijn DAC is overigens een Zodiac+. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 23 februari 2012 Report Share Posted 23 februari 2012 Ik zit toevallig weer eens hear te lezen en zag je topic, Carl. Ik heb altijd geleerd en meermaals -maar niet altijd- kunnen horen dat coaxiaal vaak meer rust brengt in de weergave dan een toslink verbinding. Logischer gedacht en uitgelegd, twee losse contactpunten tegenover elkaar die een lichtsignaal moeten overbrengen hebben meer kans op -kleine en grote- oneffenheden in het geluidssignaal dan een klemmende verbinding (cinch). De kans op oneffenheden (jitter etc) is dus met coaxiaal een stuk minder. Ik weet het kort door de bocht, kan veel uitgebreider maar daarvoor is Wikipedia en meerdere topics online beschikbaar Overigens zijn er nog veel meer digitale verbindingen op de markt en wordt er weer flink onderzoek gestoken in deze materie. Dankzij de teruggekeerde dac-verkopen en streaming! Greetz, Lestat (die het maar weer eens probeert hear) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 28 februari 2012 Report Share Posted 28 februari 2012 Zo'n vergelijk lijkt me leuk voor een Hear-dag. Maar ben benieuwd wat er uitkomt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts