Jump to content

Mijn Set "klinkt Elke Dag Anders"

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Wellicht een beetje vreemde vraag maar soms heb ik van die dagen, dat ik meen dat mijn set

minder "lekker klinkt" en ervaar ik het geluid als wat "schraler" :confused:

Nu weet ik ook wel, dat je mindset niet elke dag gelijk is, je soms mentaal of fysiek oververmoeid bent,

je momenten heb van stress en je niet altijd evenveel zin heb om muziek te luisteren...........

maar vaak weet ik ook niet, een enig reden te bedenken waarom het juist "nu" minder klinkt

Nu op dit moment klinkt het weer super :D

Ik kan verder ook geen fysieke oorzaken in de hardware bedenken, toch een kwestie van "tussen de oortjes" :unsure:

Ben ik uniek hierin of is dit een meer generiek verschijnsel..........

Wellicht een beetje vreemde vraag maar soms heb ik van die dagen, dat ik meen dat mijn set

minder "lekker klinkt" en ervaar ik het geluid als wat "schraler" :confused:

Nu weet ik ook wel, dat je mindset niet elke dag gelijk is, je soms mentaal of fysiek oververmoeid bent,

je momenten heb van stress en je niet altijd evenveel zin heb om muziek te luisteren...........

maar vaak weet ik ook niet, een enig reden te bedenken waarom het juist "nu" minder klinkt

Nu op dit moment klinkt het weer super :D

Ik kan verder ook geen fysieke oorzaken in de hardware bedenken, toch een kwestie van "tussen de oortjes" :unsure:

Ben ik uniek hierin of is dit een meer generiek verschijnsel..........

Van bijvoorbeeld gehaktadepten begrijp ik dat dit probleem voor hen tot het verleden behoort. Dat moet een enorme rust geven, want het probleem is volgens mij herkenbaar voor iedere muziekliefhebber.

Ikzelf denk dat de zintuiglijke waarneming aan veel meer externe beïnvloeding blootstaat dan we vermoeden. Ook invloeden die helemaal niks met electrische fenomenen van doen hebben.

Je hebt een filosofisch onderwerp geopend... :)

Van bijvoorbeeld gehaktadepten begrijp ik dat dit probleem voor hen tot het verleden behoort. Dat moet een enorme rust geven, want het probleem is volgens mij herkenbaar voor iedere muziekliefhebber. (...)

Elke dag gehaktdag!

't Zal je smaak maar wezen... :wacko:

Hier klinkt het tegenwoordig (zonder gehakt) ook elke dag hetzelfde en gewoon goed. Ik had eerder wel het gevoel dat er een behoorlijk verschil was.

Maar ik zou niet weten wanneer het is opgehouden. Het is eerder geleidelijk aan met alle veranderingen beter geworden.

:)

Interessant topic.

Mijn set is voor mij af. Dat wil wat mij betreft zeggen dat alle muziek er op een integere wijze uitkomt. Omdat ik inmiddels een half jaar "samenwoon" met mijn set ken ik die inmiddels van A tot Z. Nu meen ik ook soms toch nuance verschillen te horen. Dat gaat dan zo om fijne nuances dat ik het niet meer kan benoemen. Het lijkt er zeg maar meer op dat ik de muziek op een bepaald moment meer tot mij lijk te kunnen nemen dan op andere momenten. De vraag is dan wat mij betreft of dit aan de ontvanger ligt (mij dus) of toch met een variable in de set te maken heeft. Ik heb dat antwoord ook niet. Ik erken wel dat op het moment dat ik een set goed ken, mijn oren de gevoeligste instrumenten zijn. Ik hoop dat we in dit topic op een open manier het er met elkaar over kunnen hebben. Wellicht komen we dan gezamenlijk een stapje verder. Tot nu toe heb ik zelf het idee dat ik mijn set niet altijd aan moet laten. Sommige periodes staat deze weken achtereen aan. Ik heb me afgevraagd of ik op die momenten niet vaak dit soort dingen meemaak. Soms heb ik ook wel het idee dat mijn oren me bedriegen. Een lastig onderwerp dus. Maar wel goed te horen dat anderen kennelijk hetzelfde in het achterhoofd hebben.

Ben ook zeer benieuwd of anderen dit ook meemaken.

Probleem is ook, dat je zelf niet kunt vaststellen of het nu iets is tussen de oren is (wat het meest aannemelijk) of iets anders !

Nu kan ik me best goed voorstellen, dat als je naar je set luistert en e.e.a. op een gegeven moment het "minder" vindt klinken,

je dit naar het volgende luistermoment "tussen je oren" meeneemt en dat het blijkbaar best wat moeite kost om je grijze massa

volledig weer te resetten :o

Het zou me ook niets verbazen, dat bovenstaand verschijnsel in combinatie met enig ongeduld en irretatie,

de oorzaak is, dat vele mensen, veel wisselen / upgraden etc..

Als je goed de diverse forums bestudeert en de advertenties bekijkt etc.. zie je vaak:

- men doet een aankoop

- is hier in den beginne laaiend enthousiast over

- na drie maanden, staat het handeltje te koop, onder de noemer "toch niet het geluid/klank" wat ik zocht

Als je goed de diverse forums bestudeert en de advertenties bekijkt etc.. zie je vaak:

- men doet een aankoop

- na drie maanden, staat het handeltje te koop, onder de noemer "toch niet het geluid/klank" wat ik zocht

Het hebben van de zaak is het einde van 't vermaak.

Het zou me ook niets verbazen, dat bovenstaand verschijnsel in combinatie met enig ongeduld en irretatie, de oorzaak is, dat vele mensen, veel wisselen / upgraden etc..

Upgraden? Waarom zou het per se negatief zijn dat een set weleens anders of minder lijkt te klinken? Je kunt je wellicht ook voorstellen dat er mensen zijn die hun waarneming van geluid op een positieve manier kunnen beïnvloeden door hun mindset aan te passen.

Een tijdje geleden heb ik mijn ouders verhuisd van hun stijlvolle jaren dertig woning naar een aanleun appartement. Mijn vader had nog een stapel lakplaten van voor de oorlog en zo'n antieke opwind grammofoon op zolder staan. Ik heb het stof ervan af geblazen en tijdens het inpakken van de spullen die platen afgespeeld. Ondanks dat de geluidskwaliteit aan alle kanten rammelde was de muziek prachtig. Op een of andere manier hoorde die muziek bij het moment en bij het huis met z'n hoge kamers en bij de oude spullen in het huis. De spetterende en tikkende klanken van Caruso klonken helemaal perfect nadat we in de kelder een paar lang vergeten flessen Bordeaux vonden. We hebben de Bordeaux opgedronken en de platen met grammofoon cadeau gedaan aan het naastliggende bejaardenhuis. Die mensen zijn er dolgelukkig mee.

Ben ook zeer benieuwd of anderen dit ook meemaken.

Probleem is ook, dat je zelf niet kunt vaststellen of het nu iets is tussen de oren is (wat het meest aannemelijk) of iets anders !

Nu kan ik me best goed voorstellen, dat als je naar je set luistert en e.e.a. op een gegeven moment het "minder" vindt klinken,

je dit naar het volgende luistermoment "tussen je oren" meeneemt en dat het blijkbaar best wat moeite kost om je grijze massa

volledig weer te resetten :o

Het zou me ook niets verbazen, dat bovenstaand verschijnsel in combinatie met enig ongeduld en irretatie,

de oorzaak is, dat vele mensen, veel wisselen / upgraden etc..

- men doet een aankoop

Dat heet: "de euforie van het nieuwe" en er is dezelfde psychologische verklaring voor die ook het mechanisme van de waarneming zelf verklaren kan.

Op den duur wordt de euforie van het nieuwe vervangen door een zekere mate van ervaring, die zich laat vangen met: "niets audiofiels is mij vreemd". Dan kan het echte werk beginnen, want dan weet je hoe je waarneming werkt en tevens weet je dan het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit.

En dan nog veranderen omstandigheden zich periodiek, tenzij je jezelf hebt stilgezet. Maar stilstand is achteruitgang, dus daar kies je zomaar niet voor als euforie door ervaring is vervangen.

Dat heet: "de euforie van het nieuwe" en er is dezelfde psychologische verklaring voor die ook het mechanisme van de waarneming zelf verklaren kan.

Op den duur wordt de euforie van het nieuwe vervangen door een zekere mate van ervaring, die zich laat vangen met: "niets audiofiels is mij vreemd". Dan kan het echte werk beginnen, want dan weet je hoe je waarneming werkt en tevens weet je dan het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit.

En dan nog veranderen omstandigheden zich periodiek, tenzij je jezelf hebt stilgezet. Maar stilstand is achteruitgang, dus daar kies je zomaar niet voor als euforie door ervaring is vervangen.

Dit klinkt als "audiofilie" is meer een handicap als een zegen :o en verder is " de euforie v/h nieuwe" er reeds al lang af.

Maar gezien de reacties hiero, heb ik het gevoel dat alleen Kharma de essentie van mijn topic begrijpt :unsure:

Ik zelf denk, dat wanneer je momenten heb, dat je wat minder ontvankelijk van muziek bent, het lijkt alsof bepaalde kleine

subtiele minpuntjes uit je set (geen enkele set is perfect) sterk worden uitvergroot.

Het steeds dan maar weer upgraden/wisselen van componenten zie ik dan alleen als symptoombestrijding :D

M.i.z. moet je grijze massa gewoon ff weer volledig worden gereset :D

Op dit ogenblik, klinkt het hier goed, dus maak je geen zorgen om mij !

Nu nogmaals, komt dit meerdere forummers hiero bekent voor

Maar gezien de reacties hiero, heb ik het gevoel dat alleen Kharma de essentie van mijn topic begrijpt :unsure:

Ik zelf denk, dat wanneer je momenten heb, dat je wat minder ontvankelijk van muziek bent, het lijkt alsof bepaalde kleine

subtiele minpuntjes uit je set (geen enkele set is perfect) sterk worden uitvergroot.

Nu nogmaals, komt dit meerdere forummers hiero bekent voor

Ik denk dat ik je prima begrijp.

Hear blijft de set eenvoudig uit als de kop er niet naar staat. 't Is geen achtergrondbehang.

Op het moment dat de kop er wel naar staat klinkt het altijd heerlijk...

Dit klinkt als "audiofilie" is meer een handicap als een zegen :o en verder is " de euforie v/h nieuwe" er reeds al lang af.

Het steeds dan maar weer upgraden/wisselen van componenten zie ik dan alleen als symptoombestrijding :D

M.i.z. moet je grijze massa gewoon ff weer volledig worden gereset :D

Op dit ogenblik, klinkt het hier goed, dus maak je geen zorgen om mij !

Ik maak me geen zorgen om jou, maar je vroeg wel gewoon om reacties van andere mensen.

Mijn reactie sloeg niet op jou persoonlijk, maar is een weerspiegeling van mijn ervaringen, in het algemeen en in het bijzonder. Meer niet.

Tegelijk begrijp ik wel dat je liever hoort wat je wilt horen, alhoewel dat juist deel van het probleem is dat je hebt aangekaart. :D

Je hebt dan ook volkomen gelijk als je zegt dat je eigen ontvankelijkheid, in welke vorm dat ook is, voor een groot deel bepalend is voor de aard van je waarneming.

Waarmee je het cruciale antwoord op de vraag van dit topic eigenlijk zelf al gaf...

Persoonlijk heb ik geen euforie van het nieuwe. Ik vind het eigenlijk vreselijk om een nieuwe set te moeten samenstellen. Om echt de puntjes op de spreekwoordelijke "i" te krijgen kost namelijk de nodige tijd en staat in die tijd de muziekbeleving in de weg.

Het gaat ook wat mij betreft ook niet om vervanging of vervangdriften van een set of onderdelen ervan. Dit doe je als je apparaten, kabels of andere toebehoren hebt die niet goed matchen met elkaar, als het totaal van de set niet brengt wat je ervan verwachtte, als je toe bent aan een upgrade, etc.

Sommigen beweren dat stroom een variabele is, de hoeveelheid stroom uit het stopcontact varieert voor wat betreft kwantiteit en kwaliteit. In mijn set kan ik dat nagenoeg uitsluiten doordat ik gebruik maak van een powerplant die de stroom regenereerd en deze constant houdt op 230 volt.

Het valt mij op dat VanZomereng het meer zoekt in het psychologische. Ik zoek het juist meer in grijpbare zaken. Hoewel ik niet ontken dat hetgeen waarnaar ik graag luister en waarvoor ik op dat moment ontvankelijk ben toch regelmatig wisselt met mijn stemming. Tis clichematig, maar cliches zijn nu eenmaal soms waar. Als ik moe ben kan ik Rammstein erg slecht hebben. Reden voor mijn praktische insteek is wellicht dat ik in de afgelopen twee jaar dat ik met mijn set ben bezig geweest juist de ervaring heb opgedaan dat ik nog meer op mijn oren moest vertrouwen. Ik zat me dus toch nog af te vragen wat een variabele zou kunnen zijn in de set.

Nogmaals dan maar voor de duidelijkheid: er zijn momenten dat ik naar mijn set luister en er nauwelijks achter vandaan is te komen. Ik draai dezelfde nummers wel zes keer en krijg er geen genoeg van. Het luistert allemaal zo makkelijk en ik ontdek zoveel in de muziek en het klinkt zo goed. Soms zijn er ook keren dat ik meer moeite moet doen om het allemaal tot mij te nemen. De vraag is dus ligt dit aan mij dus aan mijn gesteldheid, gezondheid (bijvoorbeeld verkoudheid) of ligt dit aan de set.

Ik dacht dat thingman erg interessante dingen zou gaan zeggen doordat hij in eerste instantie aangaf dat zintuigelijke waarnemingen blootstaan aan veel meer invloeden dan we ons beseffen. Om die vraag draait het namelijk.

Ik dacht dat thingman erg interessante dingen zou gaan zeggen doordat hij in eerste instantie aangaf dat zintuigelijke waarnemingen blootstaan aan veel meer invloeden dan we ons beseffen. Om die vraag draait het namelijk.

Ook dit wil ook niet uitsluiten maar wat dan precies.................. :confused:

Persoonlijk wijt ik dit in de eerste plaats aan het verschil in intensiteit van het achtergrondlawaai. Ik heb er tegenwoordig een stuk minder last van.

Lang geleden (ca. 1970) woonde ik nog bij m'n ouders. Wanneer die op vakantie waren zette ik de muziek soms midden in de nacht of 's morgens extreem vroeg aan. dan klonk het prachtig. En dat terwijl het helemaal niet hard stond. Inderdaad, geen achtergrond geruis. Nu is dat er altijd. Echt stil is het nooit meer. Toen waren er overigens geen mobieltjes, dect telefoons, magnetrons, schakelende voedingen enz. Het ergste was een TL buis. En die waren midden in de nacht allemaal uit, op een paar straatlantaarns na. Bovendien waren m'n oren veel beter dan nu.

Persoonlijk heb ik geen euforie van het nieuwe. Ik vind het eigenlijk vreselijk om een nieuwe set te moeten samenstellen. Om echt de puntjes op de spreekwoordelijke "i" te krijgen kost namelijk de nodige tijd en staat in die tijd de muziekbeleving in de weg
.

Maar jij hebt veel van die ervaring waar ik eerder op doelde! De euforie van het nieuwe kan jou (jouw waarneming) niet meer verleiden en jij weet dat de tijdsfactor ook zijn rol moet spelen. Ik kan het ook beamen: een set uitbalanceren is in feite verschrikkelijk, maar ook verschrikkelijk leerzaam. Want ook dezelfde set in een andere woonomgeving kan je tot wanhoop drijven, zo heb ik de afgelopen 9 maanden gemerkt. Toch hou ik mij steeds vast aan het gegeven dat het weleens aan één of twee factoren kan liggen die over het hoofd gezien worden en dat blijkt inderdaad in mijn geval ook zo te zijn geweest. Bij mij was het ironisch genoeg zo dat ik mijn Power Plant weg moest laten om de magie terug te krijgen, terwijl ik in de vorige woonsituatie die PPP juist hard nodig had. Het duurde even voordat ik daar achter kwam, omdat het totaal niet voor de hand liggend leek, maar mijn devies is al een hele tijd tweeledig: durf 'back to basics' te gaan (d.w.z. zonder alle tweaks) en durf ook het minst voor de hand liggende uit te proberen.

Dit alles heeft natuurlijk weinig met het mechanisme van de waarneming te maken, maar wel met een open mind die niets verwerpt voordat het uitgeprobeerd is.

Het valt mij op dat VanZomereng het meer zoekt in het psychologische. Ik zoek het juist meer in grijpbare zaken. Hoewel ik niet ontken dat hetgeen waarnaar ik graag luister en waarvoor ik op dat moment ontvankelijk ben toch regelmatig wisselt met mijn stemming. Tis clichematig, maar cliches zijn nu eenmaal soms waar. Als ik moe ben kan ik Rammstein erg slecht hebben. Reden voor mijn praktische insteek is wellicht dat ik in de afgelopen twee jaar dat ik met mijn set ben bezig geweest juist de ervaring heb opgedaan dat ik nog meer op mijn oren moest vertrouwen. Ik zat me dus toch nog af te vragen wat een variabele zou kunnen zijn in de set.

Ik denk dat de TS ook niet weet waar hij het moet zoeken en daarom dit topic opende. Het is uiteindelijk machtig interessante materie, althans, dat vind ik. De insteek om de praktijk voorrang te geven is in mijn ervaring ook de beste, maar ook daar kom je weerstand tegen. Ik bedoel, ik kocht een PPP en dat was zonder twijfel een sluitsteen in mijn vorige setup. Bij de verhuizing nam ik 'm mee en sloot 'm vanzelfsprekend aan, zonder erover na te denken. Toch bleek ie in de nieuwe situatie overcompleet en zelfs contraproductief te zijn. Dat oordeel kwam via mijn oren mijn waarneming binnen, maar voordat ik zover was dat ik de PPP in twijfel trok was ik een paar maanden verder. Overtuigingen kunnen behoorlijk in de weg zitten wil ik maar zeggen, ook al ben je in feite heel praktisch bezig.

En ja, de gemoedstoestand is ongetwijfeld ook heel belangrijk, maar dat had je zelf ook al door. Wanneer je hart gebroken is moet je geen liefdesliedjes beluisteren, tenzij je ervan houdt om het verdriet te vergroten...

Ik durf daar niet zoveel over te zeggen, eerlijk gezegd. Dit forum is er niet (langer) de juiste omgeving voor, tenzij je masochistische tendenzen in je hebt. :)

Openheid voor andermans waarneming en werkelijkheid is niet meer zo'n vanzelfsprekende zaak en blijkt keer op keer de offervaardigheid van veel vaste posters ver te overstijgen. Ik bedoel, wie durft het zelfs maar als werkhypothese aan te nemen dat er een verband kan zijn tussen de materialen waaruit een ruimte is opgetrokken en de gemoedstoestand? Of tussen diezelfde materialen en de geluidskwaliteit? Alleen al het wekken van die suggestie is vaak voldoende om affakkeling op te roepen, terwijl het toch van wetenschappelijke vaardigheid getuigt om met werkhypothesen te kunnen werken...

.

Ik durf daar niet zoveel over te zeggen, eerlijk gezegd. Dit forum is er niet (langer) de juiste omgeving voor, tenzij je masochistische tendenzen in je hebt. :)

Openheid voor andermans waarneming en werkelijkheid is niet meer zo'n vanzelfsprekende zaak en blijkt keer op keer de offervaardigheid van veel vaste posters ver te overstijgen. Ik bedoel, wie durft het zelfs maar als werkhypothese aan te nemen dat er een verband kan zijn tussen de materialen waaruit een ruimte is opgetrokken en de gemoedstoestand? Of tussen diezelfde materialen en de geluidskwaliteit? Alleen al het wekken van die suggestie is vaak voldoende om affakkeling op te roepen, terwijl het toch van wetenschappelijke vaardigheid getuigt om met werkhypothesen te kunnen werken...

Voor dergelijke ervaringen is er inderdaad een andere omgeving.

http://www.spiritalk.nl/ of http://forum.audiofreaks.nl/index.php

Laat het hier aub ook niet zo'n zooitje worden.

Mijn moeder zei vroeger al... geloven moet je in de kerk.

.Ik durf daar niet zoveel over te zeggen, eerlijk gezegd. Dit forum is er niet (langer) de juiste omgeving voor, tenzij je masochistische tendenzen in je hebt. :)

Openheid [...]

Sorry, maar dat is complete onzin. Tot nu toe hebben geen van al die "gehaktballen", tweakers, zoekers en rustelozen ook maar een keer een fatsoenlijk helder verhaal van zich gegeven.

T.a.v. al die verbanden in je werkhypothese, daar ben ik al sinds de jaren 80 achter. Sterker nog, ik verheug me er op dat een luistersesie altijd wat anders brengt. Ik leef gelukkig in Nederland, daar is het weer nooit het zelfde, dus mijn set niet en ik al helemaal niet. Mijn Whisky is ook nooit hetzelfde, veranderd van glas tot glas, van teug tot teug. De luchtvochtigheid en luchtdruk tijdens het stoken, de uren zonneschijn tijdens de groeiperiode van m'n granen etc. Voor mij is het vanzelfsprekend dat "hetzelfde" niet bestaat. Ik waardeer dat, ik zie er de schoonheid van.

Ik weet dat m'n set goed is, ik hoef er niet aan te prutsen, ik ben een gelukkig mens.

@Hans, je hoeft het helemaal niet in het spirituele oid te trekken, nergens voor nodig. Jij zou als werktuigbouwer moeten weten waarom tot in het recente verleden vele machines in het groen werden geleverd.

Jij zou als werktuigbouwer moeten weten waarom tot in het recente verleden vele machines in het groen werden geleverd.

Ehh nee.

De enige reden die ik ken is, dat de spuiter dan maar een pot verf nodig heeft :D . Overigens was er in 1970 al een duidelijke tendens naar anderskleurige machines.

... terwijl het toch van wetenschappelijke vaardigheid getuigt om met werkhypothesen te kunnen werken...

Een wetenschapper zou zoiets nooit schrijven. De hypothese dat er een verband KAN zijn is niet specifiek genoeg om als werkhypothese te dienen voor het bepalen van een verband tussen materialen en gemoedstoestand of geluidskwaliteit.

Overigens durf ik die stelling wel aan hoor, het is immers een open deur. Er is een verband tussen materiaalgebruik en gemoedstoestand of geluidskwaliteit.

Ik weet dat m'n set goed is, ik hoef er niet aan te prutsen, ik ben een gelukkig mens.

Helemaal mee eens. Het besef cq het vertrouwen dat het spul goed is maakt dat het iedere dag hetzelfde klinkt, dat ik dat weleens anders ervaar ligt meestal aan mijn gesteldheid, aan omgevingslawaai of aan stof aan de naald. De mindset van de luisteraar bepaalt hoe geluid wordt ervaren, het beheersen of beïnvloeden van de mindset is de beste tweak die je je kunt voorstellen.