Jump to content

Mijn Set "klinkt Elke Dag Anders"

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ik weet dat m'n set goed is, ik hoef er niet aan te prutsen, ik ben een gelukkig mens.

Klein vraagje: is dat altijd zo geweest? Hoe lang heb je erover gedaan en hoeveel moeite en geld heeft het je gekost om zover te komen? Of was het, naar de winkel, aanschaffen, neerzetten, en klaar: muziek? Ik ken weinig geen audiofielen die zo in elkaar steken.

M :ph34r: rc

Heel rustig de gehele set in je hoofd opbouwen (duurt een jaartje), veel luisteren dus en dan een shortlist van combinaties maken die je aanspreken. Vervolgens speuren naar de tweede handsjes en dan her en der een bom duiten achter laten, klaar is Kees. Het gekke is dat op het moment dat je alles in je hoofd voor elkaar hebt ook de rest opeens op z'n plaats valt, binnen ca. twee maanden de apparaten die er nu staan tweede hands gekocht en het meeste is geen standaard spul. Geduld is een schone zaak :) Ja, het heeft 'schandalig veel' geld gekost, op dat moment had ik het beschikbaar en vooral ik had het er voor over.

Op de bovenstaande wijze doe ik eigenlijk vrijwel alle projecten, eerst rustig in het hoofd visualiseren (vooral heel veel lezen, proeven, ruiken, voelen, wat er dan ook maar voor nodig is) en dan toeslaan, de klus klaren etc.

Zijn we nu wel een beetje nieuwsgierig wat het uiteindelijk geworden is (maar je hoeft natuurlijk niets te zeggen, sommige vinden het wat patserig om een rijtje apparaten op te noemen).

Maar ooit (na een jaar of 10 a 15) zul je toch weer opnieuw moeten beginnen. Vraag me af wat eigenlijk beter is. Steeds om de paar jaar een apparaat vernieuwen, of (bing bang) de hele set na een decenium vervangen. Voordeel van het tweede is, dat je geen beperkingen hebt (anders dan financieel). Je begingt met een schone lei.

Voordeel van het eerste kan zijn, dan je steeds kunt proberen een verbetering aan te brengen (je hebt een soort van referentie, hoe lastig dat soms ook is).

Zijn we nu wel een beetje nieuwsgierig wat het uiteindelijk geworden is (maar je hoeft natuurlijk niets te zeggen, sommige vinden het wat patserig om een rijtje apparaten op te noemen).

Maar ooit (na een jaar of 10 a 15) zul je toch weer opnieuw moeten beginnen. Vraag me af wat eigenlijk beter is. Steeds om de paar jaar een apparaat vernieuwen, of (bing bang) de hele set na een decenium vervangen. Voordeel van het tweede is, dat je geen beperkingen hebt (anders dan financieel). Je begingt met een schone lei.

Voordeel van het eerste kan zijn, dan je steeds kunt proberen een verbetering aan te brengen (je hebt een soort van referentie, hoe lastig dat soms ook is).

Nottingham analogue hyperspace, een hele oude versie, alu arm, Grado master staement, of andersom

Bow ZZ8

Graaf WFB Two

Graaf GM20

Zingali Overture 2S

Waarom zou ik opnieuw moeten beginnen?

Ok, mijn smaak is veranderd, wat meer rock'n'roll zou ik wel willen en weet ook hoe te bereiken, kindvriendelijkere versterking is misschien ook wel wat ... ooit

Zijn we nu wel een beetje nieuwsgierig wat het uiteindelijk geworden is.

We? Ik niet hoor.

De lijstjes die je krijgt zeggen me nooit hoe het (niet) klinkt, en bovendien wordt je geacht aan typenummers e.d. te kunnen afzien om wat voor apparaat het gaat.

Waarvan seed hier weer een mooi voorbeeld geeft.

Omdat niets het eeuwige leven heeft (hoewel met wat investeringen het wel wat kan worden opgerekt). Ik heb wel eens gelezen dat de verwachte levensduur van een transistor zo'n 25 a 30 jaar is.

Bow, dat merk zie je niet vaak meer. Bestaat het nog?

website is een beetje vaag

http://www.bowtechnologies.com/

website is een beetje vaag

http://www.bowtechnologies.com/

Het is een tijdje in andere handen geweest, toen weer terug bij de familie en nu...? Het lijkt al een tijdje in handen van Durob te zijn.

Tja, de levensduur, daar hebben buizenversterkers wel een voordeel door de eenvoud van bouw en de langdurige beschikbaarheid van de onderdelen, maar ja, na een wissel klinkt het 'natuurlijk weer anders' ... om maar eens on topic te blijven ;)

De insteek om de praktijk voorrang te geven is in mijn ervaring ook de beste, maar ook daar kom je weerstand tegen. Ik bedoel, ik kocht een PPP en dat was zonder twijfel een sluitsteen in mijn vorige setup. Bij de verhuizing nam ik 'm mee en sloot 'm vanzelfsprekend aan, zonder erover na te denken. Toch bleek ie in de nieuwe situatie overcompleet en zelfs contraproductief te zijn. Dat oordeel kwam via mijn oren mijn waarneming binnen, maar voordat ik zover was dat ik de PPP in twijfel trok was ik een paar maanden verder. Overtuigingen kunnen behoorlijk in de weg zitten wil ik maar zeggen, ook al ben je in feite heel praktisch bezig.

Dat een setup op die wijze kan verschillen is opvallend. Ik ging bij iedere stap die ik in mijn set maakte uiteindelijk de goede richting op, maar bij de laatste stap liep ik er tegen aan dat ik mijn set in de eerste week juist op een goede manier "zachtaardig" vond klinken en na die week zat er een bepaalde hardheid in het geluid die me erg stoorde. Met name dat probleem is opgelost met een powerplant, naast dat wat andere zaken objectief zijn verbeterd, zoals de diepte werking die nu meer op de voorgrond is. Het is wel mijn ervaring dat, net als in welk stekkerblok dan ook, de volgorde van de apparaten van belang blijft. Dat blijft in een powerplant dus ook nog belangrijk.

Zondag hele dag met plezier geluisterd en klankmatig = :)

Daarna ff 3 uur, geen muziek geluisterd maar TV gekeken maar de hele set wel op spanning laten staan

en vervolgens een CD van Ilse de Lange op gezet.. "Live at Ahoy" en het geluid = :(

Ik snap er geen reet meer van...

(hiero is ook verder niemand geweest die fysiek iets aan de set zou kunnen versmurfen)

Daarna ff 3 uur, geen muziek geluisterd maar TV gekeken maar de hele set wel op spanning laten staan

en vervolgens een CD van Ilse de Lange op gezet.. "Live at Ahoy" en het geluid = :(

(hiero is ook verder niemand geweest die fysiek iets aan de set zou kunnen versmurfen)

Natuurlijk heb je ook weer even een cd gedraaid die 3 uur eerder :) klonk om te zien of het toevallig niet lag aan de CD van Ilse...

En, wat was je conclusie?

Ik vind het allemaal zo gek niet. Er zijn zoveel mensen die het 's avonds/overdag/'s nachts/'s ochtends/in de vroege uurtjes lekkerder vinden klinken.

Misschien was er juist in de buurt (of in je huis) iets aangezet dat het veroorzaakte.

Ongeveer waarom sommigen verschil horen in netkabels en stekkers.

Als het niet aan de cd van Ilse heeft gelegen dan zou het wellicht kunnen dat je fysiek en mentaal toe was aan een fysieke belasting na vele uren bankhangen... :D

Mijn set heeft er in ieder geval gelukkig geen last van. Ongeveer. Wat Thingman zegt klopt.

Ik iets meer wellicht. Niet altijd zin in de dezelfde muziek. Wel altijd zin in muziek.

Wat is... :( ... Scherp, saai, laag weg, opegnheid weg, stereobeeld weg...???

:)

Wat is... :( ... Scherp, saai, laag weg, opegnheid weg, stereobeeld weg...???

:)

Zeer schraal geluidsbeeld, allesbehalve grondtoonsterk, snap er geen reet van.................

Je gaat alles door je kop halen, wat het mogelijk zou kunnen zijn :confused:

Wellicht, zit ik er volledig naast maar wellicht combinatie van wat factoren :unsure:

Dus maar weer ff aan de slag gegaan.....

- de Cambridge A740C uit mijn set gehaald (werd als DAC gebruikt voor mijn squeezebox)

- omdat de Cambridge A740C uit het rek was, wat kleine componten, zoals dig.tv-receiver, sueezebox

koptelefoonversterkers en kabels wat anders en ruimer in/achter het audiorek gerangschikt

- de Sueezebox nu digitaal optisch aangesloten op de Marantz SA15S2

- verder alle stekkerverbindingen gecontroleerd/schoongemaakt/aangedraaid etc...

(bij de luidsprekerklemmen op de versterker was dit wel nodig en zit e.e.a niet meer zo stevig vastgedraaid als voorheen)

Gevoelsmatig denk ik, dat bepaalde opnames welke wat "mager" zijn opgenomen, dus niet zo grondtoonsterk

en waarbij het dan lijkt of het mid_hoog wat extra energie bevat, i.c.m. het wat "puntige" karakter van de Cambridge,

wellicht net iets als teveel van het goede is en door ondergetekende als een "schraal" geluidsbeeld werd ervaren

en de muziek me teveel kleine "scherpe randjes" bevat.

Nu wordt mijn Marantz tenminste ook wat vaker gebruikt, want sinds ik muziek streamt, stond deze er vaak werkeloos bij.

De Marantz heeft m.i.z. t.o.v de Cambridge een wat vloeiender en iets warmere klankkleur, dus wellicht geeft dit verbetering

Of e.e.a. daadwerkelijk soelaas biedt (zegt mijn ervaring), kan je pas op de langere termijn beoordelen, als de euforie

van het wijzigen en preutsen aan de set van vandaag uit mijn grijze massa is verdwenen...........

wordt vervolgd :D

Het is wel mijn ervaring dat, net als in welk stekkerblok dan ook, de volgorde van de apparaten van belang blijft. Dat blijft in een powerplant dus ook nog belangrijk.

Hoezo dat? Een PPP heeft toch vijf volledig gescheiden netspanningsaansluitingen? Ofwel: een PPP is aldus toch het equivalent van 5 dedicated stroomgroepen?

Hoezo dat? Een PPP heeft toch vijf volledig gescheiden netspanningsaansluitingen? Ofwel: een PPP is aldus toch het equivalent van 5 dedicated stroomgroepen?

Bij het samenstellen van mijn set heb ik me in eerste instantie gefocussed op de draaitafelkant. Ik heb dan 3 apparaten aan te sluiten: de versterker, de phonotrap en de draaitafel. Daarbij stelde ik vast dat er duidelijke verschillen waren die voor mij wezenlijk waren in een stukje "gemakkelijk en toegankelijk kunnen luisteren". In stopcontact 1 zit mijn versterker, in stopcontact 2 mijn phonotrap, in stopcontact 3 de voeding van mijn netsnoer (actieve afscherming) en in stopcontact 5 mijn draaitafel. Op die manier heb ik drie maanden lang genoten van mijn draaitafel. Toen ik eenmaal die combinatie had gehoord was het bij experimenteren snel duidelijk dat bij andere combinaties het muziekplezier minder was.

Met mijn CD speler heb ik behoorlijk wat te stellen gehad. Ik was bijna zover hem te verkopen omdat deze geen diep bevredigend muzikaal resultaat gaf. Ik stelde een paar keer vast dat het netsnoer van mijn CD speler in stopcontact 4 het beste op zijn plaats zat. De voeding van dit netsnoer (actieve afscherming) deelde ik met de draaitafel (stopcontact 5). Op een avond luisterde ik naar mijn CD speler en kwam er opeens wel muziek uit, ik bedoel daarmee dat het geluid bij langer luisteren opeens intrensiek was. Nu bleek dat de voeding van het netsnoer (actieve afscherming) van mijn CD speler eruit lag, omdat de draaitafel nog aangesloten was. Na een omweg van polechecking van de voeding van het netsnoer e.d. bleek dat deze voeding "gewoon" naar stopcontact 3 verhuisd moest worden. Ik heb nu een verloopje gemaakt en beide voedingen van de netsnoeren zitten nu in stopcontact 3. Ik kon ook nu feitelijk horen dat het geluid van mijn CD speler voorheen iets uit-fase achtigs had, waardoor je iets gaat missen. En dan te bedenken dat het hier alleen gaat om een voeding (actieve afscherming) van een netsnoer. Ik werd er destijds ziek van.

Ik weet dus dat bij langer luisteren je wezenlijke verschillen kunt vaststellen die ook iets wezenlijks doen met het muziekplezier. Feitelijk niets anders dan bij ieder ander stekkerblok, of het nu steraarding heeft of niet. Als je de eigen set kent heb je een referentie in je hoofd en zijn die verschillen makkelijker hoorbaar.

Ik weet het we hebben wat dit betreft een klote hobby, ik werd er destijds echt niet goed van toen ik dit ontdekte. Ik heb eigenlijk een hele grote aversie tegen dit soort dingen, futiliteiten zeg maar. Wat mij betreft geldt nog steeds hoe beter de set, hoe groter dit soort ellende wordt.

(...) Ik weet het we hebben wat dit betreft een klote hobby, ik werd er destijds echt niet goed van toen ik dit ontdekte. Ik heb eigenlijk een hele grote aversie tegen dit soort dingen, futiliteiten zeg maar. Wat mij betreft geldt nog steeds hoe beter de set, hoe groter dit soort ellende wordt.

Beste Karma,

Als dit dan echt zo'n "klote-hobby" voor jou is, waarom kàp je er dan niet mee?

Jouw problemen komen mij voor als een ernstige vorm van zelfkwelling!

Wanneer je nou 'ns de boel gewoon volgens de gebruiksaanwijzing zou aansluiten, het volume op een natuurlijke waarde instelt, lekker achterover hangt in je gerieflijke luisterfauteuil... en dan stomweg gaat geniéten van de muziek?

Wat dacht je daar van?

Die "referentie" van jou... daar klopt tòch niks van, hoor.

Vertrouw daar maar niet op.

Want wat weet jij van de microfoonplaatsing, bij de opname die jou tegenvalt?

En van de microfoon-regie?

Wat van de toegevoegde effecten - de galm, de "equalizing" (of non-equalizing), het pan-potten, en van de akoestiek van de betreffende studio of zaal?

Niet veel, hè? Niet genoeg, om een referentie op te baseren, nietwaar?

Laat de muziek je gewoon gebéuren. Je overkómen.

Elke opname heeft zo z'n eigen... karakter, zeg maar. Z'n kwaliteiten, en z'n tekortkomingen.

En naarmate je apparatuur en je akoestiek beter zijn, zul jij je minder storen aan de tekortkomingen en je meer verheugen over de kwaliteiten.

Als je de wijsheid bezit die vereist is voor berusting, althans...

Wat mij betreft geldt nog steeds hoe beter de set, hoe groter dit soort ellende wordt.

Dat klopt.

En hoe later het wordt, hoe empathischer Spido's reacties.

M <_< rc