Jump to content

M51

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Die klinkt ongehoord toch niet beter dan dat suffe dacchipje in mijn Olive, beste Duck. Teveel techniek. Less is much more.

M :P rc

Edited by mumsoft

Guest tubejack

Test NAD M51 dac

http://www.hifi.nl/artikel/7172/NAD-M51-Direct-Digital-DAC.html

[....] Zijn adviesprijs van 1799 euro is zeer slim vastgesteld. In de prijsklasse tot 3000 euro is er namelijk best nog wat serieuze concurrentie, maar wanneer 2000 euro de bovengrens is zou ik niet weten welke D/A converter ik liever zou hebben dan de NAD M51. En dichter bij een echt koopadvies durf ik niet te gaan zitten...gaat dat horen!

Teveel techniek. Less is much more.

M :P rc

Klopt...

:)

Ja, een fabrikant die wat nieuws probeert. Foei!! Terug in je hok :eek:

O nee, dat bedoel ik niet. Maar dat met wat minder mogelijkheden betere resultaten kunnen worden gehaald is mij wel duidelijk.

Ik heb het ding gehoord en bleef een heel eind achter op de Pink Faun dac 3.24. Dan mogen er nog zulke geweldige features op zitten, maar wanneer het niet klinkt, is het voor mij waardeloos.

Nu viel dat NIET klinken voor de NAD gelukkig mee. Er kwam best wel muziek uit, maar het was behoorlijk aan de rustige kant. Weinig leven in de muziek zeg maar. Ik vermoed dat er opamps in de uitgang zitten.

Guest tubejack

Was het niet de bedoeling van elektronica (ongeacht buizen, transitoren of IC's ) dat ze geen "eigen" geluid

hebben.? Dus met andere woorden, niets zelf toevoegen.

Misschien is die NAD daar wel heel goed in en kleurt die Pink Faun.

Mijn ervaring met Array, dat het heel transparant is en nauwelijks iets toevoegt. Jouw luidsprekers ken ik niet.

De puppies? slechts één keer gehoord. Maar stel dat die ook heel neutraal zijn.

In dàt geval kan ik me voorstellen dat het met die NAD die jij rustig vind het totale plaatje wat saai wordt.

Maar dat zegt volgens mij nog weinig over de kwaliteit van deze dac. Bovendien mijn ervaring is dat apparatuur

die in 1e instantie levendig overkomen op den duur knap irritant kunnen zijn.

Het is een open deur, maar de combinatie maakt dat iets slechts geluid geeft of muziek.

Met vriendelijke groet,

Jack

Wanneer alles werkt zoals het hoort, zijn er geen scherpe randen die de muziek verpesten. Dan is er alleen muziek. daar ben ik ook nog niet zolang achter. Er zijn zoveel factoren die het kunnen verpesten. Het is net zoals ik hoorde... Een audioset is net als een stapeltje glasplaten. Wanneer er een tussen zit die vuil is, krom of bobbelig, dan is het beeld wat je er doorheen ziet verpest.

Een stuk electronica met een saaie klank laat gewoon wat weg. Een stuk matglas zeg maar... ;)

Lijkt mij ook. Ik moet nog maar zien dat mijn Dacmagic ooit net zo lekker muziek maakt als dat muzikale plakje in de Olive. Overigens, een jaar geleden waren de rollen omgedraaid, dus het kán verkeren.

Ik vind het mooi dat Hans zowel die NAD als de PF heeft gehoord, Die laatste heb ik ook wel eens gehoord, en m.i. heeft die een hele mooie opbouw, en vast geen opamps of ander muzikaal ongerief in het circuit (ik weet het, kort door de bocht, dit). Ik vermoed dus dat Hans gewoon gelijk heeft. Maar als je die twee apparaten op de pijnbank legt en gaat meten, krijg je vast geen uitsluitsel. Zoals we dat gewend zijn, alle vervormingscijfers vér achter de komma, frequentiekarakteristieken zo recht als een lineaal, bijna niks geen jitter...

Niettemin, de hoeveelheid spullen aan boord zorgt ook voor een onbekende beïnvloeding van de structuurinformatie, en hoe meer dingetjes, des te meer - waarschijnlijk negatieve - beïnvloeding, materiaal-afhankelijk. En bij Pink Faun zijn ze daar vast ook op bedacht.

M :ph34r: rc

Hans,sinds wanneer hoor jij het verschil tussen dac,s ,het zijn toch eentjes en nulletjes .kan toch niet dat is toch voodoo

mvg wiel

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet... En wat daartussen zit bepaalt of wat er uit komt klopt. (het lijkt wel een raadsel)...

Dit systeem is al 10 jaar oud ,maar koste vroeger 15000 gulden,s .ik denk dat hans met zijn dac kan inpakken

mvg wiel

Ik heb ze naast elkaar vergeleken, samen met iemand van de audioclub. Zijn woorden op het einde van de avond: "ik ga de NAD weer inpakken en hij komt niet meer uit de doos". Ik heb toen gevraagd "waarom?, je hebt het ding nu toch hier en misschien gaat hij nog wel beter klinken". Ik heb het vervolg nog niet gehoord. In de test gaat het ding kennelijk ook beter klinken na een lange inspeeltijd. Maar ook daar vinden ze het een rustig klinkende dac.

Hans .je hebt geen slechte je hebt een mooie dac dac maar het klinkt gewoon wat analytischer als de sabre dac,,en de een vindt de bb1704 mooi en de andere vind de sabre mooi .het is en blijft een smaak kwestie.

mvg wiel

Hans ,heb jij wel eens een Meitner gehoord.

mvg wiel

Ja, o.a. met de Wilson Sascha in Munchen vorig jaar. Klonk goed, maar stond veel te hard.

Ik neem aan dat deze dac iets duurder is dan de hier genoemde NAD of mijn PF.

Hans .je hebt geen slechte je hebt een mooie dac dac maar het klinkt gewoon wat analytischer als de sabre dac,,en de een vindt de bb1704 mooi en de andere vind de sabre mooi .het is en blijft een smaak kwestie.

mvg wiel

Je weet langzamerhand wel, dat ik alles wil horen wat er in de muziek zit EN WEL ZO NATUURLIJK KLINKEND MOGELIJK.

Wat anderen mooi vinden, maakt mij niet uit, maar verwacht van mij niet, dat ik dat dan ook maar mooi moet gaan vinden.

Ik kan me prima voorstellen dat anderen de NAD mooi vinden klinken, maar het is niks voor mij.

Guest tubejack

EN WEL ZO NATUURLIJK KLINKEND MOGELIJK.

Met mijn Array versterker àlleen, ga ik dat niet redden Hans.

Jouw B-10 en M10' s kunnen dát beter.

Mijn boxen klinken ook al niet, dus het enige in mijn keten waar iets natuurlijke warmte moet komen is

van de platenspeler (doet hij prima) of de cd-speler ... een single of multi bit speler maakt verschil.

Bij jou zal dat verwacht ik niet anders zijn. Anders had je toch nooit een Droplet met buizen gekocht?

Komen we bij het prijskaartje de NAD kost 1795€ De Pink Faun met extra USB zal ook zoiets kosten.

Het is bijna zoals zegt: in een andere setup zal de NAD én Pink Faun anders klinken.