Jump to content

Kt120 Ipb 6550

carl
 Share

Recommended Posts

CJ ging niet verder dan dat in al hun versterkers die 120 kan Jack. Het ging me meer om jouw idee dat je buizen moet gebruiken waarvoor de versterker ontworpen is.

Guest tubejack

CJ ging niet verder dan dat in al hun versterkers die 120 kan Jack. Het ging me meer om jouw idee dat je buizen moet gebruiken waarvoor de versterker ontworpen is.

Het is jammer dat ik geen setje KT-120 heb liggen Carl anders mocht je die zo proberen.

Ik heb er natuurlijk ook al een jaar of zo terug naar gekeken, maar in beide eind versterkers

kan ik ze niet toepassen Jogis was een van de eerste die ik tegenkwam met mooie foto's en een verslag

http://www.jogis-roe...KT120/KT120.htm

• Members

Hier nog een review, daar worden de KT120's in het 2e deel ook ingezet. Lees maar eens wat voor eigenschappen ze worden toegeschreven:

KLIIKERDEKLIK

Verder weet ik er niet zo veel waar ze worden toegepast. Bij Octave kunnen ze ongestraft in iedere versterker worden ingezet. Bij de nieuwe Zanden zitten ze er standaard in, de meeste modellen van Audio Research kunnen ze ook zonder problemen aan.

Het verhaal van die Hay was dat van een zeilboot. De snelheid wordt bepaald door de waterlijn. Boven een bepaalde snelheid helpen extra zeilen niet meer (behalve dan als de boot in planee gat voor de kenners). In die zin moet je je afvragen of je het risico wilt nemen.

Even voor de duidelijkheid: "Jack zegt gewoon dat je versterker gegarandeerd stuk gaat"

Het is jammer dat ik geen setje KT-120 heb liggen Carl anders mocht je die zo proberen.

Dus jij wilt een paasvuurtje opstoken Jack.

Guest tubejack

Dus jij wilt een paasvuurtje opstoken Jack.

Nee, natuurlijk niet, alleen Carl heeft bericht van CJ dat in al van hun versterkers deze buis kan.

Over een half jaartje horen we wel op diverse fora of het echt kan :D Bedankt voor het aanbod jammer dat je niet op de analoge dagen aanwezig bent.

Guest tubejack

Ik heb nog even doorgezocht en gevraagd en in een van mijn buizenversterkers kan ook EL-156.

Nu trekken die 1,9 ampere.... per stuk, maar volgens de ontwerper kan dat en worden de trafo's

niet warmer dan 50C terwijl 80 mag.....

Zo kan een balletje raar rollen... ik kan ook nog > 100ma door die buizen laten lopen, daar waar nu 50 genoeg is.

Veel meer "power" kan dus, niet dat ik het nodig heb.

Guest tubejack

Voor de "geluidsdruk" hoef je het niet te doen Carl of je moet stroom vretende luidsprekers hebben.

Sinds gister staat mijn buizenversterker weer in het rek en die heeft ook 6550 buizen. Ik schat dat

ik bij normaal volume niet boven de 1 watt uitkom, ok laat er eens een uitschieter gaan naar 10watt.

Dan nog, staat hij in klasse A. Ik laat of 32 of 65ma door de buizen lopen, dat kan ik met één druk

op de knop instellen.

Een mooi instel punt voor een KT-120 is bij 370volt ongeveer het dubbele dus 130ma, Maar veel

harder als 1watt ga ik niet spelen. Het enige voordeel dat ik dan heb is een lagere inwendige weerstand

(RI) van de buis zorgt voor een hogere dempingsfactor dus iets strakker laag.

Nadelen zijn flink toenemende warmte en opgenomen stroom.

Een KT-120 lijkt me wel een mooi en goedkoop alternatief voor dure eindtriodes die in Single Ended

versterkers gebruikt worden. In zijn eentje kan hij zeker een watt of 20 produceren. Hij is ook

tevreden met een voor bestaande SE versterkers gunstige RA van 3K5 dus mijn eigen SE versterker

zou ik kunnen ombouwen :)

Verder lijkt me een Push Pull met 2 of 4 KT-120 het einde in een kroeg of discotheek, opvoedkundig ook :o

Letterlijk "ẗegengas" aan de Ipod generatie en dat suffe MP3 geluid B)

• 5 weeks later...

In de Hifi News van deze maand stond een review van een Copland eindversterker met die 120 buizen. Volgens hun moet de trafo bij overschakeling van 6550 buizen naar 120 buizen ongeveer 15% zwaarder moeten zijn.Als die Conrad Johnsons overgedimensioneerd ontworpen zijn zou dat een en ander kunnen verklaren. Maar ik houd het bij die 6550's hoor.

Guest tubejack

Kan...... maar is het niet leuker om eigen dingen te delen? Dan is het échte info .....

Concreet:

Wat zegt zo'n HiFi News wat een KT-120 in jou Conrad doet :confused: niks toch..... kom eens uit die luie stoel lummel :D

.

Een KT120 heeft pas zin als die een flink grote stroom trekt, zeg iets van 100 mA bij 400V.

Staat-ie lekker ver in klasse A maar moet wel de Ra-a op aangepast worden.

Zomaar inprikken levert hogere vervorming op en géén vermogenswinst (tenzij in triode maar gezien de vermogens opgave is dat niet het geval).

Desondanks zou je het zomaar beter kunnen vinden klinken. Ja.

Die tijd ben ik nu wel voorbij.