Jump to content

Dac's Dac's En Nog Eens Dacs....

WanFie
 Share

Recommended Posts

En toen bleef het stil.

Als er echter niets anders meespeelt dan die impedantie, is een verschil in sp/dif kabels eigenlijk niet te verklaren. Een 50 Ohm kabel móét wel slechter klinken dan een gewone van 75 Ohm, anders is het iets tussen de oren.

M :ph34r: rc

Klinken is misschien lastig te beoordelen, maar met digitaal video wordt het plotseling een stuk duidelijker (letterlijk en figuurlijk).

De gevlochten kabels presteerden op video n.l. aanzienlijk beter dan de daarvoor bedoelde dure kabels.

Dat zal dan wel tussen de ogen gezeten hebben...

Of zoiets...

:)

Als er echter niets anders meespeelt dan die impedantie, is een verschil in sp/dif kabels eigenlijk niet te verklaren.

hoe potenter het uitgangstrapje hoe meer de kabelverschillen in in niet verdwijnen, helaas is de potentie van de gebruikte sjippies marginaal.

Ook hiero is een DAC onderweg en wel de Music Hall 25.3

- tevens koptelefoonversterker

- upsampling is regelbaar: --> UIT --> 96kHZ --> 192kHZ

- 1 coax-ingang, 1 opt.ingang, 1-USB-Asynchr.ingang

- volledige reclocking

Verder wordt deze DAC bij het adres (offic.Music Hall dealer), waar ik hem nieuw gekocht heb, zonder meerprijs

(uit liefde voor het vak?) en met normale fabrieksgarantie STANDAARD voorzien van een andere buis** en nog wat

kleine modificaties (condensator vervangen)

** de standaard Harmonix buis wordt vervangen door een NOS Philips Goldpin?

My first tube ever ! :D

Ben totaal geen ervaringsdeskundige en vertrouw volledig op de expertise van deze dealer

(tevens importeur van diverse buizenapparatuur en zelf ook fabrikant van buizenversterkers)

Lijkt me wel leuk eens (beperkt) met buizen te smurfen, verder krijg ik de orginele buis gewoon mee

Gewoon weer eigenwijs blind gekocht... want als ik alle DAC,s die ik op het oog had en in mijn prijsklasse vallen,

overall zou moeten luisteren of hier aan moet slepen, kost me ook een vermogen aan benzine en reistijd.

Wel wat voorwerk verricht, reviews gelezen, diverse (buitenlandse)forums afgeschuimd etc..

en als je dan een Dac zoekt welke aan de volgende voorwaarde voldoet:

- onder de 750 euro

- ingebouwde koptelefoonversterker

- een qua klank met een wat meer "warmere" afstemming en organische klank

- in het zwart verkrijgbaar

- geen losse voeding

wordt de spoeling al aanzienlijk dunner en biedt het dealernet in mijn naaste omgeving ook al niet veel uitkomst..

Wordt vervolgd... (by the way, net hier "All this Time" van Sting opgezet en dit klonk zonder Music Hall Dac al wonderbaarlijk en magisch :) )

Linkje Music Hall

Guest tubejack

Even een zijsprong wat ik zo leuk vind dat Philips in 1986 al deed aan upsampling.

Het 16bits 44,1khz signaal werd naar 176,4khz vermenigvuldigd.

3576-cd160.jpg

Echter Philips noemde het voor het grote publiek oversampling :rolleyes:

In de servicemanual staat echter..... :)

Wat heeft over- of upsampling voor zin wanneer je toch niks beters kunt horen dan 16 bits en 44 kHz

Mijn Droplet "samplede ook up" maar klonk zeker niet beter dan de dac nu op 16/44.

Is 96 kHz dan ook niet royaal voldoende (is studio standaard). Bij Pink Faun hebben ze allerlei mogelijke 24/192 kHz methoden onderzocht, maar niks beter gevonden dan de 24/96.

Van de andere kant... het mooist wat ik ooit hoorde was met 32/312 opgenomen (AudioNec).

Bedankt voor de reacties. Ik weet ondertussen dat de gevlochten kabels 50 Ohm impedantie hebben.

Wat kunnen de gevolgen voor het geluid zijn..??

Beste Hans,

Je bedoelt dat de "karakteristieke impedantie" 50 Ω is? Dan lijkt het me van belang te weten hoe die impedantie is opgebouwd uit L, C en ('n beetje) R.

(...) Elk stuk draad heeft eigenschappen van een spoel, ook als is dat stuk draad niet om een kern gewikkeld. De isolatie tussen de geleiders in een kabel zorgt dat het tevens eigenschappen heeft van een condensator. Elk stuk kabel kunnen we daarom weergeven als:

tline.gif

http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/Kabelimpedantie-Reflectie.html

Hans ,je kunt ook vertellen dat ze op dit moment de interface software niet op orde hebben in de hogere regionen maar dat komt wel op zijn tijd inorde dan krijg je van die upgrading.s en het wordt betalen of gratis.

Hans heeft gelijk voor cd gebruik,maar voor streaming is 192 khz een welkome aanbeveling.

mvg wiel

Maakt allemaal geen ruk uit,

Zoals er zoveel wegen naar Rome leiden, zoveel theorien/oplossingen zijn er, m.b.t. het gebruik van wel/geen upsampling,

en allemaal klinken ze goed en ontvangen goede recensies.

Kwestie van gewoon, als je eenmaal voor een bepaalde theorie/oplossing heb gekozen, dat de implementatie hiervan gewoon

GOED en konsequent wordt uitgevoerd !

Discussies over wel/geen upsampling, wat klinkt beter, etc. acht ik qua discussie gelijkwaardig aan kabeltopics,

ofwel geneuzel in de (zeer) kleine marge :D

Ben het eindelijk ook eens eens (een kleine beetje) met VanZomereng.

Beheerst u Engels, leest dan dit even svp.

http://mixonline.com...s_new_sampling/

The main reason it knocked the wind out of me was its conclusions. It was designed to show whether real people, with good ears, can hear any differences between “high-resolution” audio and the 44.1kHz/16-bit CD standard. And the answer Moran and Meyer came up with, after hundreds of trials with dozens of subjects using four different top-tier systems playing a wide variety of music, is, “No, they can't.”

Gehaald uit die prachtlink van onze forumeend: http://people.xiph.o...neil-young.html

Edited by mumsoft

Hans ,je kunt ook vertellen dat ze op dit moment de interface software niet op orde hebben in de hogere regionen maar dat komt wel op zijn tijd inorde dan krijg je van die upgrading.s en het wordt betalen of gratis.

Nee, de USB hardware is niet geschikt voor hogere resoluties. Er moet dan een ander uitbreidingskaartje in. Dit is er wel, maar wordt niet verkocht omdat het gewoon slechter klinkt.

Maakt allemaal geen ruk uit,

Zoals er zoveel wegen naar Rome leiden, zoveel theorien/oplossingen zijn er, m.b.t. het gebruik van wel/geen upsampling,

en allemaal klinken ze goed en ontvangen goede recensies.

Kwestie van gewoon, als je eenmaal voor een bepaalde theorie/oplossing heb gekozen, dat de implementatie hiervan gewoon

GOED en konsequent wordt uitgevoerd !

Discussies over wel/geen upsampling, wat klinkt beter, etc. acht ik qua discussie gelijkwaardig aan kabeltopics,

ofwel geneuzel in de (zeer) kleine marge :D

Ik ben het hier voor het grootste deel wel mee eens, reviews vallen n.l. altijd positief uit. Daar heb je dus niks aan.

Maar dat er verschil is, is voor mij wel duidelijk. Net zoals met kabels.

...en andere tweaks (als je de moeite zou nemen dit te proberen)... ;)

Flauwekul ga ik niet uitproberen, maar wanneer er een zinnige reden wordt opgegeven waarom iets zou kunnen werken, wil ik nog wel eens wat proberen.

Dus geen vaagheden zoals... "na jarenlang onderzoek hebben we uitgevonden dat het gebruik van twee rose sokken van ons merk op de CD speler gelegd een positieve uitwerking op het signaal hebben". (En dan blijkt dat het om een eenmanszaakje gaat wat eerder een restpartij rose sokken heeft opgekocht).

Ik heb begrepen dat het goedje dat ik gebruik iets doet aan de fase-versmering. Ook helpt het tegen amplitudeverdraaiingen. Eh, ik moet er ergens nog een paper over hebben liggen. :wacko:

Trouwens, die rose sokken raak je toch echt eerder kwijt via het prikbord van de plaatselijke gay-bar ^_^

Vandaag de DAC / koptel.versterker opgehaald -> zie foto

Boven op de Dac zie je de orginele buis liggen van Harmonix,

er is bij aflevering een Philps NOS goldpin erin gezit

Nog niet goed kunnen luisteren en volgens mij moet het buisje nog ingespeeld/ingebrand worden :confused:

Wordt vervolgd :D

11wghhw.jpg

dpve2o.jpg

Even een zijsprong wat ik zo leuk vind dat Philips in 1986 al deed aan upsampling.

Het 16bits 44,1khz signaal werd naar 176,4khz vermenigvuldigd.

3576-cd160.jpg

.... mijn allereerste cd-speler :cool2::wub:

overigens, nooit iets specifiek gemerkt aan die over/upsampling...

Guest tubejack

Mijn 1e speler ook, ik had alleen een Aristona uitvoering die was 50gulden goedkoper.

Van KT88 heb ik een paar jaar terug een CD-160 gehad, die is beter dan nieuw :)