mumsoft Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Ach ja, zie maar eens van dat knopje af te blijven als iets je niet helemaal zint. Senuweding, niks voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 december 2013 Author Report Share Posted 2 december 2013 Het DAC verhaal heeft nog een staartje gekregen. Zoals sommige bekend, ben ik al een tijd aan het donderjagen om ook de PC goed aan het klinken te krijgen. Als eerste heb ik een speciale muziek PC ingericht. Dit is een kleine Asus EEE box PC. Daar heb ik een hoop nutteloze software uitgeschakeld of er af gegooid. Dit PCtje was in eerste instantie via USB aangesloten. Ik ben met verschillende instellingen bezig geweest. In JRiver en Windows is nogal e.e.a. mogelijk. Maar toch.. muziek van de CD speler via de coaxiale SPdif ingang van de DAC bleef voor mij dynamischer en krachtiger. Nou bleek dat er op de EEE een Toslinkaansluiting zat. Deze ook eens geprobeerd, maar door de ingebouwde geluidskaart (denk ik) klonk het ook goed, maar niet beter dan via de USB. Een ander nadeel van de USB kaart van de PinkFaun is ook, dat deze alleen 44.1, 48 en 96 kHz kent. De 88.2 kHz van de SACD opnamen moesten dus geconverteerd worden. Hogere resoluties als die 96 kHz trouwens ook. Ik stond al op het punt om een andere PC in te gaan richten, zodat ik een coax SPdif aansluiting had. Nu heeft PinkFaun niet stil gezeten en heeft met de laatste nieuwe mogelijkheden een nieuw 192 kHz USBkaartje ontwikkeld. Dit is bedoeld voor de 32 bits DAC en kan daarmee ook DSD. Dit kaartje past echter ook in de 3.24, zodat 192 kHz mogelijk wordt. DSD echter niet. Binnenkort kan ik dit kaartje eens uitproberen. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar....... Ik dacht ook aan de M2tech hiface two. Ik had dat ding een tijdje terug eens te leen gehad, maar was toen nog niet echt met streaming bezig. In de specs. doet dat ding n.l. alles wat ik wil. Hij maakt van een USB signaal een keurig gereclockt SPdif signaal. Bovendien kan het ding middels Asio ook de hogere en tussenliggende frequentie aan. DSD kan in JRiver dus uitgezet worden. Gistermiddag heb ik de Hiface dus nog een keer geleend, gisteren geïnstalleerd en vandaag uitgebreid naar geluisterd. Ook in vergelijking met de CD speler. Beide nu dus op de SPdif ingang van de 3.24 (omsteken dus). Conclusie: - op 16Bit, 44,1 kHz hoor ik nu geen verschil met de CD speler meer. - de hogere resolutie laten een betere klankbalans, dynamiek en transparantie horen. Helaas wil de man de hiface niet verkopen. Nu kan ik natuurlijk naar de winkel stappen om zo'n hiface te gaan kopen, maar ik wacht nog even op de PinkFaun USB kaart. De software was volgende week klaar en een van de eerste productieversies komt met wat geluk morgenavond hierheen. Die man heeft trouwens nog een Hiface 1 met de John Kenny mod. Daar is helaas geen Asio driver voor, maar kan via Kernel Streaming wél alle resoluties aan. Die gaan we dan gelijk ook maar eens proberen. Wordt vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 3 december 2013 Report Share Posted 3 december 2013 Als je jezelf wil overtuigen dat streaming net zo goed is als cd ben je al een eindje op de goede weg. Dan ben je bijna op het punt waarop het zelfs beter is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 december 2013 Report Share Posted 3 december 2013 Op dat punt ben ik nog niet beland, na diverse streamers gehoord te hebben kunnen ze mij (nog) niet overtuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 december 2013 Report Share Posted 3 december 2013 Toen Hans hier kwam luisteren was dat de eerste keer dat hij een streamer overtuigend vond klinken (hopelijk verdraai ik je woorden niet, Hans). Maar dat zal jij wel geen geldige reden vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2013 Author Report Share Posted 4 december 2013 Toen Hans hier kwam luisteren was dat de eerste keer dat hij een streamer overtuigend vond klinken (hopelijk verdraai ik je woorden niet, Hans). Klopt. Maar bij mij thuis is pas echt wat aan het worden na de M2tech hiface. Helaas moet dat ding dus weer terug. Ik heb nu een Hiface 1 liggen, met de mooie voeding. We kregen hem gisteravond alleen niet aan het werk. Gisteravond hebben we ook nog wat dingen vergeleken. Ik kom daar nog op terug. Bovendien heb ik zelf niet echt goed kunnen luisteren. Vanavond ga ik er eens voor zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Voel nog steeds wat voor dit project van een audiokennis http://www.dddac.com/dddac1794.html Ik heb gevraagd of het mogelijk is om e.e.a. verder op te waarderen naar DSD. Dan wordt het helemaal interessant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Vind die focus op DSD een beetje overdreven. Een goede DAC laat ook CD kwaliteit lekker (of zoals je wilt "analoog") klinken zonder vermoeiend te worden bij langer luisteren. Leuk dat het kan maar voorlopig zet DSD nog niet echt door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Vind die focus op DSD een beetje overdreven. Een goede DAC laat ook CD kwaliteit lekker (of zoals je wilt "analoog") klinken zonder vermoeiend te worden bij langer luisteren. Leuk dat het kan maar voorlopig zet DSD nog niet echt door. Zeker, maar als je dan toch met een DIY project bezig bent, is het een leuke optie. Helemaal omdat de PCM-1794 en verwanten dit gewoon ondersteunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Zeker, maar als je dan toch met een DIY project bezig bent, is het een leuke optie. Helemaal omdat de PCM-1794 en verwanten dit gewoon ondersteunen. Sorry maar de PCM-1794 ondersteund geen DSD. kan de chip gewoon niet aan. Daarnaast wordt op die dac het signaal in PCM rechts georiënteerd en niet in I2s door gezet. Dit doet Doede om de dac in NOS mode te krijgen. Op dit moment heb ik een oogje op deze chip is toch wel het mooiste wat er op DAC gebied te krijgen is. Nadeel in vind €50 ,- voor een dac chip wel weer een hoop geld om mee te spelen. Als alles lukt is dat niet duur natuurlijk maar ja dat is afwachten natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Sorry maar de PCM-1794 ondersteund geen DSD. kan de chip gewoon niet aan. Daarnaast wordt op die dac het signaal in PCM rechts georiënteerd en niet in I2s door gezet. Dit doet Doede om de dac in NOS mode te krijgen. Op dit moment heb ik een oogje op deze chip is toch wel het mooiste wat er op DAC gebied te krijgen is. Nadeel in vind €50 ,- voor een dac chip wel weer een hoop geld om mee te spelen. Als alles lukt is dat niet duur natuurlijk maar ja dat is afwachten natuurlijk. Ja, ja, jij was afgelopen donderdag ook wel onder de indruk. Die DAC met de ESS chip zal best wel bijgedragen hebben aan het succes. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Toen Hans hier kwam luisteren was dat de eerste keer dat hij een streamer overtuigend vond klinken (hopelijk verdraai ik je woorden niet, Hans). Maar dat zal jij wel geen geldige reden vinden. Klopt, de smaken van Hans en mijn persoontje liggen mijlenver uit elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Ja, ja, jij was afgelopen donderdag ook wel onder de indruk. Die DAC met de ESS chip zal best wel bijgedragen hebben aan het succes. Groet, Leobus Klopt wel ja.Ook op diy audio wordt hier veel mee gebouwd en dat zal ook wel niet voor niets zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2013 Author Report Share Posted 4 december 2013 Vanavond heb ik de kans gehad om wat dingen met de PinkFaun DAC 3.24 te vergelijken. 1. Met de PC op USB de Hiface2 op de coax SPDIF ingang 2. Met de CD speler op de coax SPDIF ingang 3. Met de PC op Toslink. 4. Met de PC op USB naar de nieuwe USB MKII kaart van Pink Faun. Op een gedeelde eerste plaats staan de CD speler en de USBII kaart van PF. Beide erg realistisch. Ik heb daarvoor het intro van het nummer Fiesta van Dave Grusin gebruikt. Hier wordt met houten blokken geslagen en op een houten vloer gestampt. De CD speler en USBII laten dit het meest realistisch horen. Ik hoor de ruimte waarin dit gebeurd en kan me voorstellen dat de (flamenco ?)dansers voor me staan. Het nummer Bridges van Hans Theesink is niet erg mooi opgenomen, maar met deze twee manieren van aansluiten was dit het doorzichtigst en het laag het best onder controle. Met het nummer St. James (ook van HT) klonk de gitaar het echtst en was de stem het best te verstaan. Op de tweede plaatst komt de Hiface 2. Het geklap klinkt een fractie helderder, maar ook met iets minder body en ruimte informatie. Hans Theesink is bij beide nummers een fractie moeilijker te verstaan. De gitaar klinkt dan weer wel erg realistisch. Op Toslink wordt het laag bij alle nummers wat rommelig. Stemmen minder goed verstaanbaar en het geklap is nauwelijks te herkennen. De Hiface 1 heb ik niet werkend gekregen. De drivers willen niet geïnstalleerd worden, en dan kun je er niks mee. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Het oude USB kaartje van Pink Faun, heeft het in een eerder vergelijk al afgelegd tegen de Hiface 2 en de CD speler. Ik ga eens informeren wat zo'n nieuwe USB MK II kaart gaat kosten. Dit is werkelijk een zeer goed ontwerp en doet het in de DAC 3.24 prima. De drivers zijn eenvoudig te instaleren en je krijgt er 88,2 (SACD rips) en 176,4 kHz bij. Misschien willen ze het oude kaartje inruilen.. Een erg mooie update. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Sorry maar de PCM-1794 ondersteund geen DSD. kan de chip gewoon niet aan. Zie het nu ook, George de PCM-1738 in mijn alles speler weer wel en de 1795 ook, maar dan vanaf een DSD decoder. Laat het even voor wat het is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december 2013 Report Share Posted 4 december 2013 Zie het nu ook, George de PCM-1738 in mijn alles speler weer wel en de 1795 ook, maar dan vanaf een DSD decoder. Laat het even voor wat het is... Hoi Jack, Die ES9018 past het zelfde geintje toe als die pcm-1795 dac Alleen zit dat in eenchip 8 DACs helaas niet NOS maar dat mag de pret niet drukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2013 Report Share Posted 5 december 2013 Stukje van de mail die ik kreeg. DSD kan de pcm1794 overigens niet. ik ben er op de achtergronden wel mee bezig, maar het probleem is, dat alle dacs niks anders doen als de DSD stream in PCM omzetten. dat ik kan ik zelf ook op de pc met een Weiss converter en dat klinkt duidelijk beter als on the fly in een speler of DAC chip....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 5 december 2013 Report Share Posted 5 december 2013 Ik hoor de ruimte waarin dit gebeurd en kan me voorstellen dat de (flamingo ?)dansers voor me staan. Je bedoelt waarschijnlijk 'flamenco'. Dat is traditionele muziek van spaanse zigeuners en vogels komen er niet aan te pas... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2013 Author Report Share Posted 6 december 2013 Je bedoelt waarschijnlijk 'flamenco'. Dat is traditionele muziek van spaanse zigeuners en vogels komen er niet aan te pas... Precies... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 december 2013 Report Share Posted 6 december 2013 Wie een A symtric dac beter vindt zal toch eens beter luisteren tov symetric dac Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2013 Author Report Share Posted 6 december 2013 De M2tech Hiface 2 is ook asynchrone. Een dac is het niet, omdat er alleen SPdif coax uitkomt. Dat is dan weer wel synchroon. Hoe het komt weet ik niet, maar wél dat het met de hiface aanzienlijk beter klinkt dan met de USB kabel rechtstreeks op de PF 3.24. Maar dan alleen met het oude USB insteek kaartje. Met het nieuwe kaartje is er minder verschil. Is er ook zoiets als: synchroon, synchroner en synchroonst ?? En voor asynchroon dito ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 december 2013 Report Share Posted 6 december 2013 asynchroon klinkt bigger en minder rust in verschillende uitvoeringen uitgeprobeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 december 2013 Author Report Share Posted 7 december 2013 Er is nog steeds veel ontwikkeling in dac's. Voorlopig denk ik dat het voor mij een combinatie van asynchroon en synchroon wordt. Eerst met USB asynchroon naar een Hiface en dan synchroon via SPdif coax naar de PinkFaun dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2013 Report Share Posted 7 december 2013 Er is nog steeds veel ontwikkeling in dac's. Voorlopig denk ik dat het voor mij een combinatie van asynchroon en synchroon wordt. Eerst met USB asynchroon naar een Hiface en dan synchroon via SPdif coax naar de PinkFaun dac. Beetje appels met peren vergelijken. Het synchroon zijn van S/PDIF (dat is per definitie zo) houdt niets anders in dat de clock met het signaal mee loopt. Maar dat is wel op een heel andere manier dan bij een USB interface. Die twee kun je niet zomaar gaan vergelijken. Net zomin als een CD hetzelfde is als een LP: Ze zijn beide rond met een gat er in.... maar verder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 december 2013 Author Report Share Posted 7 december 2013 Dat klopt, maar wanneer ik m'n USB signaal uit de PC via een Hiface, SPdif maak en daarmee naar de DAC ga, heeft het ineens alles met elkaar te maken. Ik heb de indruk nu pas alles uit de DAC te halen. Met het USB kaartje was er duidelijk minder dynamiek en klonk het laag veel slapper. Kennelijk is de SPdif ingang van mijn DAC anders (in mijn oren beter) dan via het USB kaartje. Het nieuw op de markt zijnde USB kaartje (ook geschikt voor 32 bits PinkFaun dac's) voldoet veel beter dan het oude. Vooral kwa resolutie is die beter. Maar qua dynamiek denk ik dat de Hiface 2 op de SPdif het toch wint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts